Kuinka pitää kilot poissa kun on töissä
Minulla on se ongelma, että lihoan kun olen töissä. En jaksa tehdä mitään 10-12h työpäivän (matkoineen) jälkeen. Useita vuosia olen lomalla laihtunut, kun on aikaa kokkailla ja olla fyysisesti aktiivinen. Nyt olin koronan takia pidemmällä 5kk vapailla (lomia, lomautusta ja palkatonta). Tänä aikana painoni tippui yli 10 kiloa ja olen ollut tosi energinen. Nyt olen taas töissä ja työpäivän jälkeen en jaksa mitään, tulen kotiin ja lösähdän sohvalle, ja arvattaen paino on alkanut nousemaan. Työ on hyvin stressaavaa ja päivät eivät yleensä pysy normaalityöajassa. Vapaa-aika menee palautuessa seuraavaan työpäivään. Tämä on jo toinen työpaikka, jossa elämä on samanlaista, joten en uskoa työpaikan vaihtamisen auttavan. Olen kysellyt mahdollisuutta osa-aikaiseen työhön, mutta se ei mitenkään käy. Miten saatte voimanne jaksamaan terveellisen ruuan kokkailuun ja liikuntaan työn ohessa?
Kommentit (40)
Ap tuntuu taas päättäneen, että mistään ei ole apua eikä mikään neuvo kelpaa. Ei kai siinä sitten muu auta kuin lihoa.
Tee töitä sen sijaan että mussutat jotain ruokaa koko työpäivän ajan?
Itselle suurempi ongelma on vapaapäivät, ei riitä että sen 16-23 välin pitäisi halut kurissa vaan pitää ihan koko päivän taistella himojen kanssa.
Sulla on kyllä tosi pitkät työpäivät, etkö pystyisi vähentämään tunteja?
Entä jos kävelet osan työmatkoist, niin että saisit vaikka tunnin kevyttä liikuntaa päivässä? Ehtisitkö jumpata tauolla työpäivän aikana?
Preppaat iltaisin seuraavan päivän eväät?
Itse tein joskus raksaduunia normipäivän. Tein iltaisin seuraavan päivän ruuan (yleensä salaatti) ja heräsin kuudelta lenkille ja suihkun kautta töihin. Aamupala vasta työpaikalla.
En näe, että einesten syöminen on se suurin ongelma. Tässä ehdotuksia:
tarkista ruokarytmi. Tee illalla valmiiksi muovipurkkiin salaattiannos, jonka syöt sen tavallisen ruoan kylkeen. Muovipurkkiin pilkotut vaikka tomaatti, kurkku, salaatinlehdet eivät ole työläitä laittaa, tulee rutiini. Voit vielä helpottaa tuota ostamalla valmista salaattisekoitusta ja laittamalla vaikka kirsikkatomaatteja ja ituja (tämä tarkennus siis, että kaiken ei tarvitse olla pilkottavaa, salaattiannoksen mukaan saat joutuisasti).
Tuo ateriarytmi huomioiden syö töissä joku pikkuvälipala, jos muuten tulee liian pitkä tauko aterioiden väliin. Esim. hedelmä tai vaikka purkki raejuustoa.
Sitten söisin kotimatkalla (tai kotimatkalle lähdettäessä) pienen välipalan. Silloin voisin tehdä niin, että jäisin vähän aiemmin bussista ja kävelisin vaikka 30 minuuttia. Tai miettisin, jos töissä on mahdollisuus käydä suihkussa, että tiettyinä päivinä lähtisin aamulla aikaisemmin ja tekisin 30-45 lenkin töihin mennessä matkalla töihin. Olen itse tehnyt näin. Tietysti silloin syö vielä aamupalaa ennen kuin työ alkaa.
Tietysti suurin ongelmasi on nyt työ. Eli hyvätkään neuvot eivät auta, jos työstressi on niin kova, että tämä edellä kuvailtu liikunnan lisääminen tuntuu ihan mahdottomalta. Minusta sellainen kertoo siitä, että kuormitus, mitä sinulla on töissä, on kyseenalainen. Eihän se vie terveyttäsi hyvään suuntaan ja varsinkin jos on mahdotonta tehdä mitään muutoksia, saatat uupua. Tuota kyllä vakavasti miettisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu. Työpäivän jälkeen olen ihan kuitti, aivan lopussa. Väsyttää ja itkettää. En jaksa lähteä edes kävelylle, vaan istun aamutakkisillani telkkaria katsoen. En jaksa yhtään mitään ylimääräistä. Teen kylläkin iltatöitä, suunnittelen seuraavan päivän tunnit ja vastaan wilmaviesteihin. Olen aineenopettaja. Koti kaaoksessa, ja kilot karttuivat heti kun aloitun työn koulussa. Sitä ennen olin tovin työttömänä, liikuin ja söin vähähiilihydraatitonta ruokaa.
Mitä on vähähiilihydraatiton ruoka?
Jätä ne kilot kotiin kun lähdet töihin. Näin saat olla rauhassa töissä 😊
Vierailija kirjoitti:
Ap tuntuu taas päättäneen, että mistään ei ole apua eikä mikään neuvo kelpaa. Ei kai siinä sitten muu auta kuin lihoa.
Tuskinpa ap on mitään päättänyt. Sinä taas et tunnu ymmärtävän, että ap:n tilanne on vaikea eikä tämmöiset kommentit auta häntä.
Ja vaikka nukkuisi 8 tuntia niin jos se on "huonoa" unta niin se ei auta väsymykseen ja et palaudu yön aikana. Iltasyömisillä on vaikutusta yöuneen ja sillä milloin syöt sen.
Ei kaurapuuroja tai leipiä iltapalaksi vaan vaikka kreikkalaista jugurttia ja marjoja. Ja syöt sen tuntia ennen nukkumaanmenoa. Kännykkä ja telkkari kiinni tuntia ennen nukkumaanmenoa ja kymmeneltä tai viimeistään yhdeltätoista sänkyyn.
Käyn vain 1-2 kertaa viikossa ulkona lounaalla. Ja muuten eväät
Naposteletko töissä?
Ei sun ruokailu kuulosta pahalta, mutta jostain sitä energiaa kertyy. Mikä se on? Naukkailetko viiniä rentoutumiseen?
Voisit ajatella liikunnan myös niin, että älä edes yritä mitään superlenkkeilyä. Voit vain tehdä pienen rentouttavan kävelyn. Laita musiikkia korville. Kävele ihan rauhassa. Edes pieni kävely. Pian huomaat, että haluat sittenkin kävellä vähän enemmän. Kaikki se aika kävellen palauttaa, rentouttaa, tuottaa hyvää oloa. Ja pitää sut pois jääkaapilta.
Valitettavasti tuo on suurimmalle osalle ihmisistä reaalitetti. Työ vie kaiken energian ja sekoittaa kropan. Itsellä pysyy paino kurissa kun syön vain19-21 välillä. Aamuisin ja työpäivisin vain kahvia ja tupakkaa. Illalla kotona syön sitten. Työpäivä yleensä alkaa 7 palaverit loppuu 17 jonka jälkeen teen työt ja luen sähköpostit. Eihän tätä kroppa ja pää varmasti kauaa kestä, mutta tätä on työelämä suomessa. Puhelin soi iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Palkka 3500 sisältäen ylityöt ja kaikki lisät.
Ei sun ongelmana ole työn määrä vaan laatu. Ei joka päivä pitäisi itkettää.
Olitko aineenopettaja ja työaika 8 tuntia? Entä liikkuminen hyppytunneilla, pitkällä välitunnilla.? Pelkkä ulkona olo parantaisi oloasi.
Kyllå stressi ja liian vähäinen uni lihottaa vaikka ruoka olisi kohdillaan. Toinen työ, tuon kanssa jäät raihnaisena eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on outoa, työssäkäynti lihottaa?
Mulla on just toisinpäin.Kyllä monella niin käy. Työ vie kaiken energian ja stressihormonit sekoittaa kropan. Syötyä tulee ihan liikaa, mieli tekee kokoajan herkkuja. Myöskään aikaa ei jää fyysiselle aktiivisuudelle kun työpäivä on pitkä ja sen aikana ei tule liikuntaa kun on kahlittuna koneeseen. Minullakin edellisessä työssä kävi juuri kuin AP:lla. Onneksi tein downsiftauksen, tulen toimeen 15h työviikolla helpossa työssä.
No mä ainakin olen niin väsynyt etten jaksa syödä. Ja illat menee lasten kanssa ja kotitöitä tehden niin eipä siinä ole edes aikaa syödä itseä lihavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tuo on suurimmalle osalle ihmisistä reaalitetti. Työ vie kaiken energian ja sekoittaa kropan. Itsellä pysyy paino kurissa kun syön vain19-21 välillä. Aamuisin ja työpäivisin vain kahvia ja tupakkaa. Illalla kotona syön sitten. Työpäivä yleensä alkaa 7 palaverit loppuu 17 jonka jälkeen teen työt ja luen sähköpostit. Eihän tätä kroppa ja pää varmasti kauaa kestä, mutta tätä on työelämä suomessa. Puhelin soi iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Palkka 3500 sisältäen ylityöt ja kaikki lisät.
Teetkö töitä metsäteollisuudessa? Kuulostaa valitettavan tutulta, itse vaihdoin toiselle teollisuuden alalle ja työ järkevöityi huomattavasti ja palkka nousi. Metsäteollisuudessa duunereiden palkka on järjetön, mutta päivähenkilöstöä riistetään (paitsi ylintä johtoa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on outoa, työssäkäynti lihottaa?
Mulla on just toisinpäin.Kyllä monella niin käy. Työ vie kaiken energian ja stressihormonit sekoittaa kropan. Syötyä tulee ihan liikaa, mieli tekee kokoajan herkkuja. Myöskään aikaa ei jää fyysiselle aktiivisuudelle kun työpäivä on pitkä ja sen aikana ei tule liikuntaa kun on kahlittuna koneeseen. Minullakin edellisessä työssä kävi juuri kuin AP:lla. Onneksi tein downsiftauksen, tulen toimeen 15h työviikolla helpossa työssä.
No mä ainakin olen niin väsynyt etten jaksa syödä. Ja illat menee lasten kanssa ja kotitöitä tehden niin eipä siinä ole edes aikaa syödä itseä lihavaksi.
Samat sanat.
Mulla työ on fyysisesti raskasta, niin pois kun pääsee töistä, nii ei siinä omat syömiset ole ensimmäisenä mielessä, vaan lapsille ruuat ja muut kotityöt. Jossakin niiden välissä palaudu. Ja aamulla aikaisin uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy buffet lounaalla, vaan syön töissä eväitä. Yleensä alkuviikosta viikonlopun jämiä, mutta loppuviikosta valitettavasti eineksiä. Voisihan sitä yrittää kokata viikonloppuna vielä isompia annoksia, mutta loppuviikkoon asti ne eivät säily kun ei ole pakastinta. Leipää syön iltapalaksi, siitä pitäisi päästä kyllä eroon kun se lipsahtaa monesti liian tuhdiksi iltapalaksi.
Lenkeily olisi varmasti hyvä palautuminen, mutta en sitä jaksa. Ja illalla liikkuminen vie minulta yöunet. Herään kuudelta, olen bussissa seitsemältä ja töissä vaatteet vaihdettuna kahdeksalta. Kotona olen aikaisintaan viiden jälkeen, yleensä kuuden seitsemän väliin. Sitten on pakko syödä ja liikunta menisi kahdeksan yhdeksän väliin. Jos silloin lähden liikkumaan nukahdan aikaisintaan puolilta öin. Jotta jlsan herätä kuudelta, minun on nukuttava kymmeneltä, eli mentävä sänkyyn vähän jälkeen yhdeksän.
Luulen, että et niillä eväillä jaksa raskasta päivää. Syö päivällä kunnon lounas.
Vaikka väsyttää, käy työn jälkeen ulkoilemassa.
Syö ilta- ja aamupuuro. Marjoja. Juustoa... raejuusto on illalla hyvä.Stressi lihottaa... vaikket söisi mitään. Elimistösi on niin kovilla työssä, että syö edes hyvin ja nuku.
Stressi lihottaa vaikket söisi mitään? jaahas taas. mietippä uudelleen.
Jos ei jää aikaa liikkua, niin silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää tosiaan syömisten keventäminen. Tai oletko harkinnut esimerkiksi pätkäpaastoa? Alkuun voi aloittaa vaikka ihan vaan 12 tunnin paastolla ja siitä sitten pidentää, kun tuo tuntuu menevän helposti. Itse sain laihdutettua juuri pätkäpaastolla ja jättämällä iltasyömiset pois. Iltaisin kun tulee usein naposteltua jotain ihan turhaa tv:tä katsellessa.
Mutta tosiaan liikunnan osalta kannattaa muistaa sekin, että jo vaikka 15 minuuttia liikuntaa päivässäkin olisi parempi kuin ei mitään. Tai alkuun vaikka 3 x 15 minuuttia viikossa. Jos tekee esimerkiksi 15 minuutin HIIT-treenejä, niin kunnon voi saada jopa hyvin kohoamaankin ihan noinkin lyhyillä liikuntatuokioilla. Tietty jos tuollainen tuntuu alkuun liian raskaalta, niin alkuun voisi aloittaa vaikka ihan vaan kävelyillä tai rauhallisemmalla lihaskuntojumpalla.
Urheilu kannattaa suorittaa pois alta heti töistä kotiin saapuessa. Tiedän, että kun siihen sohvalle istahtaa, niin siitä on suorastaan mahdotonta enää nousta ylös. Ja vaikka alkuun saattaakin tuntua, ettei ole energiaa liikkua, niin kun itsensä vain pakottaa liikkeelle, yllättäen energia saattaakin lisääntyä liikunnan myötä. Tai jos töiden jälkeen ei oikeasti millään jaksa, olisiko mahdollista vaikka lounastauolla käydä kävelyllä tai kotiin tullessa jäädä bussista vähän aikaisemmin ja kävellä loppumatka?
Pitämällä ruokailurytmistä huolta ja syömällä terveellisesti ja vähäkalorisesti.
Jos kulutus vähenee, sinun pitää vähentää kalorien saantia. Ei tämä mitään rakettitiedettä ap ole, mutta voi vaatia sen, että otat eväät duuniin, jos työpaikkaruokailua ei ole tai tarjolla on epäterveellistä muonaa.
Ei se mitään isompaa vaadi, ota vaikka lounaaksi valmissalaatti ja tee viikonloppuna kotiin valmiiksi vähäkalorista iltaruokaa. Kerma ja voi veks, samoin ylenpalttinen lihan ja vehnän popsiminen.
Vapaapäinä sitten lenkille.
Yksi hyvä konsti lisätä liikuntaa on jäädä kotimatkalla vähän aiemmin pois bussin tms. kyydistä. Jo pari km kövelyä illalla rentouttaa paremmin kuin sohvalla loikoilu,eikä vie kauheasti aikaa - ja koska se on osa kotimatkaa, sinun tulee tehtyä se useammin kuin lähdettyä erikseen lenkille sen jälkeen, kun olet jo tullut kotiin ja nostanut jalat ylös.
Ps. Onnistuu tämä meiltä muiltakin vai kuvitteletko kaikkien laihduttajien olevan työttömiä? Se on SINUSTA ITSESTÄSI KIINNI, mitä päätät ja toteutat. Tunnut nyt etsimällä etsivän itsellesi tekosyytä heittää lekkeriksi ja lihota takaisin.
Luulen, että et niillä eväillä jaksa raskasta päivää. Syö päivällä kunnon lounas.
Vaikka väsyttää, käy työn jälkeen ulkoilemassa.
Syö ilta- ja aamupuuro. Marjoja. Juustoa... raejuusto on illalla hyvä.
Stressi lihottaa... vaikket söisi mitään. Elimistösi on niin kovilla työssä, että syö edes hyvin ja nuku.