Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitää kilot poissa kun on töissä

Vierailija
08.05.2021 |

Minulla on se ongelma, että lihoan kun olen töissä. En jaksa tehdä mitään 10-12h työpäivän (matkoineen) jälkeen. Useita vuosia olen lomalla laihtunut, kun on aikaa kokkailla ja olla fyysisesti aktiivinen. Nyt olin koronan takia pidemmällä 5kk vapailla (lomia, lomautusta ja palkatonta). Tänä aikana painoni tippui yli 10 kiloa ja olen ollut tosi energinen. Nyt olen taas töissä ja työpäivän jälkeen en jaksa mitään, tulen kotiin ja lösähdän sohvalle, ja arvattaen paino on alkanut nousemaan. Työ on hyvin stressaavaa ja päivät eivät yleensä pysy normaalityöajassa. Vapaa-aika menee palautuessa seuraavaan työpäivään. Tämä on jo toinen työpaikka, jossa elämä on samanlaista, joten en uskoa työpaikan vaihtamisen auttavan. Olen kysellyt mahdollisuutta osa-aikaiseen työhön, mutta se ei mitenkään käy. Miten saatte voimanne jaksamaan terveellisen ruuan kokkailuun ja liikuntaan työn ohessa?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja työpäivä koostuu 45 min matkasta julkisilla suuntaansa, 8h työaika ja 30 minsa ruokis, joten minimissään 10h.

Vierailija
2/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeily työpäivän jälkeen on paras tapa palautua ja unohtaa stressaavat aiheet! Makoilu sohvalla ehkä tuntuu houkuttelevalta, mutta oikeasti se ei kovin hyvin auta irtaantumaan töistä.

Jos tuntuu, ettei aika riitä kokkailuun työpäivän jälkeen, tee vaikka sunnuntaina isompi satsi terveellistä kotiruokaa ja syö sitä useampi päivä töissä eväänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä työpaikalla eväät, vähäkaloriset. Syöt mitä ilmeisemmin buffetlounaan, ne on paha monelle. Unohda ne tai ota pelkkä salaatti, joka paikassa nykyään saa. Älä ota leipää. 

Vierailija
4/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy buffet lounaalla, vaan syön töissä eväitä. Yleensä alkuviikosta viikonlopun jämiä, mutta loppuviikosta valitettavasti eineksiä. Voisihan sitä yrittää kokata viikonloppuna vielä isompia annoksia, mutta loppuviikkoon asti ne eivät säily kun ei ole pakastinta. Leipää syön iltapalaksi, siitä pitäisi päästä kyllä eroon kun se lipsahtaa monesti liian tuhdiksi iltapalaksi.

Lenkeily olisi varmasti hyvä palautuminen, mutta en sitä jaksa. Ja illalla liikkuminen vie minulta yöunet. Herään kuudelta, olen bussissa seitsemältä ja töissä vaatteet vaihdettuna kahdeksalta. Kotona olen aikaisintaan viiden jälkeen, yleensä kuuden seitsemän väliin. Sitten on pakko syödä ja liikunta menisi kahdeksan yhdeksän väliin. Jos silloin lähden liikkumaan nukahdan aikaisintaan puolilta öin. Jotta jlsan herätä kuudelta, minun on nukuttava kymmeneltä, eli mentävä sänkyyn vähän jälkeen yhdeksän.

Vierailija
5/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko sun mahdollista pyöräillä töihin? Usein bussit kiertelee ja kaartelee, et välttämättä häviä ajassa yhtään. Jos tuntuu aluksi liian raskaalta, niin pyöräile töihin, tule bussilla takas, seuraavana bussilla töihin ja pyörällä takas.

Syöthän paljon kasviksia?

Normaali 300g einesannos tuskin on lihomisen syy. Muuttuuko ruokailusi muutenkin töissä ollessa?

Vierailija
6/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko sun mahdollista pyöräillä töihin? Usein bussit kiertelee ja kaartelee, et välttämättä häviä ajassa yhtään. Jos tuntuu aluksi liian raskaalta, niin pyöräile töihin, tule bussilla takas, seuraavana bussilla töihin ja pyörällä takas.

Syöthän paljon kasviksia?

Normaali 300g einesannos tuskin on lihomisen syy. Muuttuuko ruokailusi muutenkin töissä ollessa?

Työmatka on noin 30 km/ suunta, joten pyöräily ei ole mahdollista minun kunnolla. 60 km päivä on liikaa jopa kesäkelillä. Ja yhteen suuntaan ajeluun menisi 2h, joka on aamuisin aivan liikaa. Siihen vielä suihku päälle, joten herätä pitäisi 4.30... Kyllä ruokailuni muuttuu töissä ollessa, iltaisin tulee helpommin syötyä liikaa. Ja tulee haettua ehkä mielihyvää iltaisin ruuasta, kun töissä stressi on kokoaikaista.

Ap

Vierailija
7/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkeän kilot lukolliseen kaappiin töihin mennessä. Hyvin pysyvät päivän poissa.

Vierailija
8/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se työ sinua lihota, vaan ruoka. Suu suppuun.

Vierailija
9/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan mikään auta. Valittaminen varmasti auttaa. Eiku....

Vierailija
10/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Työpäivän jälkeen olen ihan kuitti, aivan lopussa. Väsyttää ja itkettää. En jaksa lähteä edes kävelylle, vaan istun aamutakkisillani telkkaria katsoen. En jaksa yhtään mitään ylimääräistä. Teen kylläkin iltatöitä, suunnittelen seuraavan päivän tunnit ja vastaan wilmaviesteihin. Olen aineenopettaja. Koti kaaoksessa, ja kilot karttuivat heti kun aloitun työn koulussa. Sitä ennen olin tovin työttömänä, liikuin ja söin vähähiilihydraatitonta ruokaa.

Vierailija
11/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea metsuriksi taimikoita hoitamaan. Sopii myös naisille ja takaan, ettet liho töissä.

Vierailija
12/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikeassa. Työ ja työstressi lihottaa. Olen huomannut ihan saman. Olen nyt osa-aikatyössä ja minulla on lyhyt työmatka. Jaksan taas tehdä kotona ruokaa ja lähteä lenkille työpäivän jälkeenkin.

Suomen massatyöttömyys johtuu siitä, että sun pitää tehdä töissä 2-3 ihmisen työt. Muualla maailmassa puuhataan 4-päiväistä työviikkoa ja perustuloa ja ennenaikaista eläkettä (kyllä juurikin niillä Suomen ja sun  maksamilla elövytysrahoilla).

Vierailija
13/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin ei vaan vissiin tuo työelämä sovi. Jos työ ahdistaa ja väsyttää noin paljon, olisko alanvaihto mitään.

Vierailija
14/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu. Työpäivän jälkeen olen ihan kuitti, aivan lopussa. Väsyttää ja itkettää. En jaksa lähteä edes kävelylle, vaan istun aamutakkisillani telkkaria katsoen. En jaksa yhtään mitään ylimääräistä. Teen kylläkin iltatöitä, suunnittelen seuraavan päivän tunnit ja vastaan wilmaviesteihin. Olen aineenopettaja. Koti kaaoksessa, ja kilot karttuivat heti kun aloitun työn koulussa. Sitä ennen olin tovin työttömänä, liikuin ja söin vähähiilihydraatitonta ruokaa.

Lopeta iltatöiden tekeminen. Minulla on ihan sääntönä, että kotona en avaa Wilmaa.

Opettajana on jossain määrin kyllä mahdollista vaikuttaa omaan työmäärään. Nyt lähdet miettimään, mistä saat karsittua.

Ei ole sen enempää sinun, työnantajan kuin oppilaidenkaan etu, että olet tuossa kunnossa ja kohta pitkällä saikulla.

Vierailija
15/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on outoa, työssäkäynti lihottaa?

Mulla on just toisinpäin.

Vierailija
16/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouse bussista kotimatkalla muutama pysäkki aiemmin ja juokse kotiin. Sitten viileä suihku ja terveellinen illallinen. Loppuillan voikin hyvällä omallatunnolla viettää sohvalla. Kuulostaa muutenkin hirveältä tuo, että lähes koko päivä menee töissä/työmatkoissa. Missä muu elämä? Pystytkö hakea lähempää töitä tai muuttaa lähemmäksi työpaikkaa?

Vierailija
17/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nouse bussista kotimatkalla muutama pysäkki aiemmin ja juokse kotiin. Sitten viileä suihku ja terveellinen illallinen. Loppuillan voikin hyvällä omallatunnolla viettää sohvalla. Kuulostaa muutenkin hirveältä tuo, että lähes koko päivä menee töissä/työmatkoissa. Missä muu elämä? Pystytkö hakea lähempää töitä tai muuttaa lähemmäksi työpaikkaa?

Kolmenvartin työmatka on monelle lyhyt, suurin osa ihmisistä käyttää enemmän. Varsinkin kaupungeissa menee aikaa, vaika matka olisi lyhyt. Eihän siinä muuta elämää juuri olekkaan. Minullakin oli 10 minuutin kävely, sitten työpaikka päätti muuttaa ja nyt 50 minsaa julkisilla... jos muutettaisiin niin lapset joutuisivat vaihtamaan koulua ja miehen työmatka jatkuisi 20 minsasta tuntiin.

Vierailija
18/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on outoa, työssäkäynti lihottaa?

Mulla on just toisinpäin.

Kyllä monella niin käy. Työ vie kaiken energian ja stressihormonit sekoittaa kropan. Syötyä tulee ihan liikaa, mieli tekee kokoajan herkkuja. Myöskään aikaa ei jää fyysiselle aktiivisuudelle kun työpäivä on pitkä ja sen aikana ei tule liikuntaa kun on kahlittuna koneeseen. Minullakin edellisessä työssä kävi juuri kuin AP:lla. Onneksi tein downsiftauksen, tulen toimeen 15h työviikolla helpossa työssä.

Vierailija
19/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satsaat hyviin eväisiin. Ei ne einekset lihota jos hieman vertailet niitä ja valitset kevyempää. Joku valmis mikroruoka, illalla teet rasiaan salaattia niin siinä on hyvä ruoka töihin. Mitään täyteleipiä tai majoneesiwräppejä ei kannata valita.

Välipaloina hedelmä ja vaikka joku rahka. Rahkoissakin on eroja, jotkut sokeripommeja. Skyr tais olla ihan jees jos ei jaksa itse sekoitella rahkaa ja marjoja.

Syö töissä säännöllisesti ja hyvin niin et illalla vedä väsyneenä kaappeja tyhjiksi. Illaksikin on hyvä olla valmiina ruoka, tee viikonloppuna vaikka useampi ruoka ja pakasta niitä.

Ja vaikka kuinka väsyttää niin käy vaikka kävelemässä 5 minuuttia, helposti se pitenee kun on päässyt ulos asti. Sohvalla makaaminen väsyttää entisestään ja jumittaa kroppaa entisestään. Unikin on parempaa ja palauttavampaa kun olet illalla hieman saanut liikettä ja raitista ilmaa.

Joku ehdotti että hyppää bussista pois aiemmin ja kävele kotiin.

Jos itse työ rasittaa henkisesti ja masentaa niin sitten kannattaa alkaa miettimään työpaikan tai ammatin vaihtoa.

Kesä tulee, tsemppiä.

Vierailija
20/40 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija mutta monulla sama juttu, aina kun on liikaa hommaa niin ilmeisesti se stressihormoni kortisoli nousee (?) tai muuten ne hormonit heittävät häränpyllyä ja keho huutaa roskaruokaa eli nopeaa energiaa, eikä yöunien katoaminen auta asiaa. Lisäksi kaippa nuo hormonit sekoittaa aineenvaihdunnan muutenkin. Siis, toki voi olla syömättä sitä roskaruokaa mutta olo on silti ihan kamala ja laihtuminen äärimmäisen vaikeaa. Jos ei ole stressiä on ruokahaluni ihan normaali.