Tuleeko ainoista lapsista oikeasti itsekkäitä ja yksinäisiä?
Olen kuullut tämän väitteen nyt taas monta kertaa lyhyen ajan sisään.
Olen aina miettinyt, että jos hankin lapsia, niin hankin vain yhden. Haluan mieluummin olla hyvä äiti sille yhdelle kuin uupunut äiti kahdelle tai useammalle.
Mutta sanoessani näin, saan jatkuvasti kuulla joltain, että lapsestani tulee itsekäs ja yksinäinen ja pilaan hänen elämänsä.
Minusta sisarus ei ole lainkaan takuu sille, ettei olisi yksinäinen. Minulla on pari vuotta nuorempi sisarus jonka kanssa olemme hyvin erilaisia kiinnostuksenkohteiltamme ym. Ja tunnen paljon ainoita lapsia joilla on laaja ystäväpiiri.
Ja entä sitten se itsekkyys? Minulla on ystävä jonka ainoa sisarus on 10 v. vanhempi. Oppiiko siinä jotenkin ratkaisevalla tavalla enemmän jakamisesta kuin jos olisi ainoa lapsi?
Mitä mieltä te olette tästä väitteestä? Onko se pitänyt teidän elämässänne paikkaansa, vai onko se täyttä puppua?
Kommentit (46)
Väite, johon olen myös yllättävän usein törmännyt on se, että kaksi lasta menee siinä missä yksikin.
Ei liene kuitenkaan ihan näin…
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan ainoat lapset vetää tosi hyvin, mut niiden äidit sekoaa. Sen lapsen on oltava kotona joka joulu ja joka äitienpäivä ja joka ainoa juhlapyhä ja äiti soittelee perään ja määkyy et millon tuut käymään ja mikset vastaa viesteihin ja :D Mun äiti oli ainoa lapsi ja exmies oli ainoa lapsi ja huhhuh sitä touhua. Tosin en tiedä millaista heillä oli sitten lapsuudessa, mutta aikuisena ainoat lapset kärsii äidistään helpommin kuin sisarukset, jotka voi jakaa sitä "taakkaa".
Komppaan. Mun mies on ainoa lapsi, äitinsä on just tuollainen. Kokoajan on kissanristiäisiä joiden takia pitäisi mennä kylään, ilmestyy meillekin usein ihan kutsumatta. Ja auta armias jos ollaan suunniteltu äitienpäivänä menoa minun vanhemmilleni (asuvat kauempana), soittelee anoppi itkien ja marttyroi kuinka hänestä ei kukaan välitä. Raskas ihminen.
Mun ainokainen sai paljon kehuja mennessään iltapäiväkerhoon, melkein nolotti kuunnella niitä kun kaikki vetäjät kävi vuorotellen kehumassa. "Jimi" on niin sopeutuvainen ja sellainen että saa muutkin lapset rauhoittumaan jne. Lääkärintarkastusta kun tehtiin alakoulussa ja olin siinä mukana, lääkäri sanoi että kuulin opettajilta että olet reilu kaveri kaikille. Että en usko että nuo viittaisivat siihen että ihan hirmu itsekäs ja kurja tyyppi hänestä kasvoi. Kavereitakin on aina riittänyt.
Voi tulla . voi tulla myös heistä joilla on sisaruksia.
Mun lapsesta ei tullut. En tiedä auttoiko, että meille sai tulla kaverinsa kylään ja ystäviä yöksi. Lisäksi myös osallistui joukkueharrastukseen useita vuosia.
On tykännyt asua niin omillan kuin solussakin ja tosi eri ikäisten kanssa. Nyt asuu puolisonsa kanssa :)
Ei tule. Itsekkyys riippuu ihan muista asioista kuin siitä onko sisaruksia vai ei.