En ole kokenut koskaan toisten naisten kateutta, selkäänpuukotusta, syrjimistä. Olenko vain yksinkertainen?
Ihmettelen kun jatkuvasti näen näitä aloituksia, miten naiset on ilkeitä/kateellisia/vihamielisiä. Saattaa olla toki että olen hyväuskoinen höpsö enkä huomaa asiaa:)
Mitä mieltä olet, onko ilmiö totta ja ennenkaikkea tapahtuuko sitä riippumatta ihmisestä itsestään? Vai onko joku taitavampi havainnoimaan vaan asiaa?
Keskustelua yleisellä tasolla, kiitos. Toki avn tuntien joku tämänkin perusteella keksii haukkua aloittajan. Mutta onneksi olen hyväntuulinen höpsö enkä huomaa sitä! :)
Kommentit (64)
Mulle tuo on ollut arkipäivää ihan lapsesta asti. Käsittääkseni usein ne kiusaajat on epävarmoja itsestään ja sitten provosoituvat jos kokevat, että joku on heitä "parempi" jollain tavalla. Näkevät uhkana.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tietää vähän enemmän taustaasi. Onko aina ollut hyvä luotettava ja samana pysynyt kaveripiiri, oletko muuttanut, entäs työelämä? Millaista oli koulussa?
Ja oletko suosittu Vastakkaisen sukupuolen keskuudessa? Jos olet kaunis ja iloinen, työpaikalla miehet ovat tahtomattaan pähkinöinä edessäsi ja aina siitä muutama riivinrauta hermostuu ja saa hyvän aiheen lytätä ko. henkilön ammattitaitoa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä naisten kateus ja syrjintä kohdistuukin vain liian kauniisiin naisiin.
Et ole liian kaunis, joten et ole sellaista kohdannut.Meidän työporukassa jossa on keski-ikäisiä naisia, on joukossa nuori ja kaunis nainen. En ole koskaan, siis kertaakaan nähnyt että kukaan syrjisi häntä tai olisi ilkeä. En tiedä, onko meidän alalla sitten kilttejä ja ystävällisiä ihmisiä.
Meillä on tapahtunut. Ei pidä omasta kokemuksesta yleistää.
Minä olen ollut kiusattu koulussa pitkään. Sen laittoivat tytöt silloin alkuun ja pojat liittyivät mukaan. Tämä jatkui lukioon saakka. Myöhemmin olen töissä ollut vähän ikävän käytöksen kohteena. On esim arvosteltu persoonaani, kun olen hiljaisempi ihminen ja harjoittelussa takana päin puhuttu kuinka eivät jaksa minua neuvoa ja olen rasite. Nämä yleensä naisia. Eräässä koulutuksessa oli silti mies opettajana ja hän ei oikein pitänyt minusta ja sen huomasi käytöksestä. Olin aikuinen jo tuolloin ja en siis mitään erityiskohtelu toivonut, mutta mies oli hyvin tyly. Ehkä tilanteeseen vaikutti se, kun olin ryhmän nuorin. Lukiossa oli myös pari mies opettajaa, jotka ikäviä. Yksi tavallaan nolasi minut, kun olin yhden kerran myöhässä ja toinen nauratti luokkaa, kun ei koskaan "muistanut" nimeäni ja kysyi sitä vielä kolmannella vuodella. Ei ole mukavaa jos on muutenkin yksinäinen ja toiset pilkkaavat. Itsellä siis hyvin ikäviä kokemuksia. Ehkä olen liian helppo kohde sekä liian kiltti. En enää odota mitään hyvää ja yllätyn jokaisesta mukavasta ihmisestä, jonka kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tietää vähän enemmän taustaasi. Onko aina ollut hyvä luotettava ja samana pysynyt kaveripiiri, oletko muuttanut, entäs työelämä? Millaista oli koulussa?
Ja oletko suosittu Vastakkaisen sukupuolen keskuudessa? Jos olet kaunis ja iloinen, työpaikalla miehet ovat tahtomattaan pähkinöinä edessäsi ja aina siitä muutama riivinrauta hermostuu ja saa hyvän aiheen lytätä ko. henkilön ammattitaitoa yms.
Tästäkin syystä hyvä että tekoäly yleistyy työntekijänä. Jää kaikki työhön kuulumaton draama pois.
Tuo on myös väärin sanottu, että vaan kauniit saisivat huonoa kohtelua. Itse en ole kaunis, mutta silti kokenut paljon kaikkea ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole liian kaunis, joten et ole sellaista kohdannut.Kauniisiin, XS-kokoisiin, rikkaisiin, koulutettuihin ...
Jos et ole jotain näistä niin saa olla rauhassa.
Rumat, ylipainoiset ja köyhät naiset kokevat sitten kiusaamista ja syrjintää muista syistä kuin kateudesta johtuen. En tiedä, mutta on kai siitä ainakin jotain lohtua, jos voi ajatella että muut ovat sinulle ilkeitä siksi, koska ovat kateellisia sinulle. Sehän tarkoittaa, että itse kuitenkin pidät itseäsi muita kauniinpana ja parempana ihmisenä. Rumilla ja lihavilla ei ole tällaista lohduketta, vaan syytä kohtaamaansa kiusaamiseen pitää hakea itsestään.
Tuo on vain yhteiskunnan rakenteisiin syöpynyttä naisvihaa. Onpa kummallista että ap ei tunnista sitä. Eikö ap sinun korvaasi yhtään särähdä kun kysyt vakavissasi, onko totta että meillä on yhteiskunnassa selkäänpuukottajien sukupuoli?
Vierailija kirjoitti:
Hoito-alalta löytyy sairaimmat työyhteisöt.
Jep. Niin ollaan olevinaan "vastuussa toisten elämästä", ja samat pyhimykset on ilkeitä niin potilaille/asiakkaille kuin työkavereille. Siis sellaista ihan pikkulikkojen touhua, että ei puhuta Leenalle, ja jos Kirsi tuo kakkua niin ei maisteta, ja Lotalle murjaistaan aina jotain näsäviisasta, eikä Virveä katsota silmiin. Tälläistä meillä sairaanhoitajaporukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole liian kaunis, joten et ole sellaista kohdannut.Kauniisiin, XS-kokoisiin, rikkaisiin, koulutettuihin ...
Jos et ole jotain näistä niin saa olla rauhassa.
Olet väärässä. Kiusatuiksi ja syrjityiksi joutuvat muutkin kuin kauniit menestyjät.
Vierailija kirjoitti:
Toisen asteen koulutuksessa sitä alempana on kokemusta sekä naisten että miesten tahoilta, vielä ihan aikuisinakin. Sitä ylemmässä koulutuksessa tai työelämässä ei oo tullut vastaan.
Äly ja elämänkokemus ehkä vähentää tollasta käytöstä?
Kokemuspohjalta olen samaa mieltä. Matalasti koulutetut ovat hanakampia kiusamaan ja mollaamaan muita.
Olen akateeminen ja minulla on muutama kiusaamistapaus ollut urallani. Kiusaaja on ollut jokaisen kolmena kertana ollut matalasti koulutettu nainen, yksi oli vanhempi rouva joka tullut taloon suoraan koulun penkiltä. Kaksi muuta kiusaajaa olivat merkonomikoulutuksen saaneet joskus 90-luvun taitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut kiusattu koulussa pitkään. Sen laittoivat tytöt silloin alkuun ja pojat liittyivät mukaan. Tämä jatkui lukioon saakka. Myöhemmin olen töissä ollut vähän ikävän käytöksen kohteena. On esim arvosteltu persoonaani, kun olen hiljaisempi ihminen ja harjoittelussa takana päin puhuttu kuinka eivät jaksa minua neuvoa ja olen rasite. Nämä yleensä naisia. Eräässä koulutuksessa oli silti mies opettajana ja hän ei oikein pitänyt minusta ja sen huomasi käytöksestä. Olin aikuinen jo tuolloin ja en siis mitään erityiskohtelu toivonut, mutta mies oli hyvin tyly. Ehkä tilanteeseen vaikutti se, kun olin ryhmän nuorin. Lukiossa oli myös pari mies opettajaa, jotka ikäviä. Yksi tavallaan nolasi minut, kun olin yhden kerran myöhässä ja toinen nauratti luokkaa, kun ei koskaan "muistanut" nimeäni ja kysyi sitä vielä kolmannella vuodella. Ei ole mukavaa jos on muutenkin yksinäinen ja toiset pilkkaavat. Itsellä siis hyvin ikäviä kokemuksia. Ehkä olen liian helppo kohde sekä liian kiltti. En enää odota mitään hyvää ja yllätyn jokaisesta mukavasta ihmisestä, jonka kohtaan.
Asennekysymys. Minä olen kokenut kaikki samat, nimeni unohtamista lukuun ottamatta. Ja varmasti monet muutkin ovat kokeneet, jokainen saa huonoa kohtelua elämänsä aikana. Ei silti tulisi edes mieleen asennoitua noin, että muilta ihmisiltä ei voi odottaa mitään hyvää. Koska et silloin mitään hyvää saakaan.
Kouluaikoina tietysti monenlaista kiusaamista oli.
Hoitoalalla olen ollut samassa paikassa usean vuoden töissä, eikä mua ole kiusattu. Joko olen onnekas, että olen työskennellyt vain hyvien tyyppien kanssa, tai sitten hoitoalan ihmiset eivät ole pääsääntöisesti noita-akkoja tai -ukkoja. Mun mielestä hoitajat ovat aika ystävällisiä ja heidän kanssaan on aika helppo tulla toimeen. Tämä johtuu siitäkin, kun työ on raskasta muutenkin, niin kukaan ei jaksa ylimääräistä draamaa, ja yhteishenki on sillä tavalla aika hyvä. Puhun rivityöläisistä.
Yritin kovasti miettiä tapauksia omalle kohdalle. Mutta jotain päihdetapauksia lukuunottamatta ei mua ole kukaan oikeastaan kiusannut aikuisiällä. En tietysti kiellä, etteikö sitä tapahdu. Tottakai sitä tapahtuu, kun ihmisissä on monenlaisia, mt, persoonallisuushäiriöt jne. Kuitenkin jos joku aikuinen ihminen kokee, että suurin osa naisista kiusaa ja syrjii häntä, jopa porukkaa vaihtamalla häntä aina syrjitään,
niin silloin täytyy jo katsoa peiliin. Koska yhteinen nimittäjä on tämä henkilö itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asennekysymys. Minä olen kokenut kaikki samat, nimeni unohtamista lukuun ottamatta. Ja varmasti monet muutkin ovat kokeneet, jokainen saa huonoa kohtelua elämänsä aikana. Ei silti tulisi edes mieleen asennoitua noin, että muilta ihmisiltä ei voi odottaa mitään hyvää. Koska et silloin mitään hyvää saakaan.
Jokainen ihminen on yksilö ja tarkoitan lähinnä sitä etten sillä tavalla uskalla enää monestikaan odottaa mitään hyvää ja yllätyn jos saan hyvää kohtelua.
En minäkään. Olen kyllä pitänyt aina etäisyyttä niihin naisiin, jotka haukkuu omaa sukupuoltaan, mikä osaltaan voi selittää omat hyvät kokemukseni. Mulla on myös aina ollut hyvä äitisuhde, mikä ehkä myös luonut pohjan sille, että suhtaudun naisiin myönteisesti.
Kyllähän sellaista jäynää huomasi työpaikoilla heti, kun aloitti työelämän. Mutta yhtä lailla sitä näki miesten ja naisten käytöksessä. Työkavereista kerrottiin perättömiä juoruja. Etenkin uudelle nuorelle työntekijälle oli helppo höpistä kaikenlaista, minkä todenperäisyyttä sai myöhemmin kyseenalaistaa. Kilttejä vanhoja työntekijöitä saatettiin haukkua tyhmiksi ja ties mitä juttuja keksittiin.
Mutta ehkä kaikki tuo on joidenkin mielestä ihan normaalia käytöstä, huumoria, huulenheittoa ja ajan tappamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen asteen koulutuksessa sitä alempana on kokemusta sekä naisten että miesten tahoilta, vielä ihan aikuisinakin. Sitä ylemmässä koulutuksessa tai työelämässä ei oo tullut vastaan.
Kaikki ei halua amiksen tai lukion jälkeen lukea enempää. Se ei siis automaattisesti tarkoita, että olisi tyhmä vaikka ei olisi korkeasti koulutettu. Toisille riittää vähempikin.
Ja noita kateellisia kiusaajia on ihan joka ammattikunnassa.
Korkeastikoulutetut nyt vaan on keskimäärin älykkäämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei halua amiksen tai lukion jälkeen lukea enempää. Se ei siis automaattisesti tarkoita, että olisi tyhmä vaikka ei olisi korkeasti koulutettu. Toisille riittää vähempikin.
Ja noita kateellisia kiusaajia on ihan joka ammattikunnassa.
Korkeastikoulutetut nyt vaan on keskimäärin älykkäämpiä.
Olkoon vain, sitähän täällä foorumilla yllin kyllin toitetaan. Ilkeältä käytökseltä se ei kuitenkaan suojaa. Esim. psykopaatit ja narsistit hakeutuvat mielellään johtaviin asemiin.
Ja tosiaan uskon, että varmasti on paljon niitäkin joilla riittäisi älykkyyttä melkein minne vain kouluun. Mutta käyvät vain ammattikoulun ja menevät sieltä suoraan siihen haaveammattiinsa.
ei kaikki ehkä kohtaakkaan.
Itse oon kohdannu, kauniina ja kuulemma mukavana naisena, nuorena en tienny mistä kyse, mutku tarpeeks monta kertaa ihmiset juoruilee, mustamaalaa, piikittelee ulkonäöstä joka on hyvä jne, sekä nimenomaan naiset kun taas miehet kehuu, niin sitä kautta oon oppinu tajuamaan että kyseessä kateus. :)
Et ole höpsö. Meille vaan syötetään yhteiskunnan taholta tuollaista käsitystä, että nainen olisi toiselle susi. Se on harhaanjohtavaa ja vaarallista, ja on vain yksi päällepäin huomaamaton naisvihan muoto.