Vajaa tuhat ilmoitusta vakavista haittavaikutuksista
Kommentit (57)
Lähteitä? Jos ei löydy, niin @Moderaattori voikin poistaa tämän trolliketjun, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
1000 ilmoitusta tarkoittaa että noin 0,0005% rokotetuista on saanut jotain haittavaikutuksia. Kuten kuumetta tai pääkipua.
Do your own math.
Se on kylläkin 0,05% eli do your own math vaan sulle.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 ilmoitusta tarkoittaa että noin 0,0005% rokotetuista on saanut jotain haittavaikutuksia. Kuten kuumetta tai pääkipua.
Do your own math.
Se on kylläkin 0,05% eli do your own math vaan sulle.
Eri
Eli rokote on haitaton 99,95% tapauksista. Nuo loput haittavaikutukset ovat lieviä.
Riski esimerkiksi tieliikenteessä on moninkertainen.
Onko sulla kahdeksikko kovinkin laaja otanta meistä päälle seitsenkymppisistä, kun kun sulla on otsaa moittia meitä siitä, että muka olemme kovia valittamaan? Tietokonetta meistä monet kyllä käyttelevät sujuvasti. Ja tekevät varmasti myös haittailmoituksia.
Minä otin myös ensimmäisen koronarokotteen. Parina päivänä pistoskohta oli hieman kosketusarka, ei muuta. Mutta kolmannen päivän iltana alkoi sitten raju nivelsärky, joka kulki yhtä lukuunottamatta kaikki isot nivelet vuoronperää läpi ja lisäksi alkoi kovat lihassäryt käsivarsissa ja jaloissa. Kaksi viikkoa olin enemmän tai vähemmän toistaitoinen. Omaa perhettä ei ole eikä turvaverkkoakaan, joten piti vain yrittää tulla yksin jotenkin toimeen.
Päivystyksessä kävin hakemassa kipulääkereseptin. Päivystäjä ei tuntunut olevan lainkaan kartalla näistä rokotuksen haittavaikutuksista. Tivasi vain, onko flunssan oireita. No ei ole. En ole vielä tehnyt haittavaikutuksista ilmoitusta, mutta ehdottomasti teen sen. Ja luokittelen nämä omat vaivani vakaviin haittoihin, vaikkei henki ollutkaan vaarassa.
Kukaan ei ilmeisesti osaa vastata, miten käy mahdollisen toisen rokotuskerran jälkeen. BiontechPfeizerin jälkeenhän haitat piti tulla vasta toisen kerran jälkeen. Minä olen kai sitten poikkeusyksilö. Parin päivän kuumeesta tai päänsärystä ei tulisi edes mieleeni tehdä haittailmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kahdeksikko kovinkin laaja otanta meistä päälle seitsenkymppisistä, kun kun sulla on otsaa moittia meitä siitä, että muka olemme kovia valittamaan? Tietokonetta meistä monet kyllä käyttelevät sujuvasti. Ja tekevät varmasti myös haittailmoituksia.
Minä otin myös ensimmäisen koronarokotteen. Parina päivänä pistoskohta oli hieman kosketusarka, ei muuta. Mutta kolmannen päivän iltana alkoi sitten raju nivelsärky, joka kulki yhtä lukuunottamatta kaikki isot nivelet vuoronperää läpi ja lisäksi alkoi kovat lihassäryt käsivarsissa ja jaloissa. Kaksi viikkoa olin enemmän tai vähemmän toistaitoinen. Omaa perhettä ei ole eikä turvaverkkoakaan, joten piti vain yrittää tulla yksin jotenkin toimeen.
Päivystyksessä kävin hakemassa kipulääkereseptin. Päivystäjä ei tuntunut olevan lainkaan kartalla näistä rokotuksen haittavaikutuksista. Tivasi vain, onko flunssan oireita. No ei ole. En ole vielä tehnyt haittavaikutuksista ilmoitusta, mutta ehdottomasti teen sen. Ja luokittelen nämä omat vaivani vakaviin haittoihin, vaikkei henki ollutkaan vaarassa.
Kukaan ei ilmeisesti osaa vastata, miten käy mahdollisen toisen rokotuskerran jälkeen. BiontechPfeizerin jälkeenhän haitat piti tulla vasta toisen kerran jälkeen. Minä olen kai sitten poikkeusyksilö. Parin päivän kuumeesta tai päänsärystä ei tulisi edes mieleeni tehdä haittailmoitusta.
No sinulla oli aika tyypillinen "vakava haitta". Eli oireista oli selkeää haittaa jonkin aikaa mutta ne haitat eivät jääneet pysyviksi. Tämä on täysin hyväksyttävä harvinaisten haittavaikutusten taso rokotteella jonka tehtävä on torjua sinunkin ikäisillesi erittäin vaarallista tautia.
Ei tuollaisista kannata mitään suuria kohuja nostaa.
Minusta ei ole väliä onko ns.rokote koronaan tehty nopeasti tai hitaasti.
Jos on agenda niin sillä ei ole merkitystä.
Tämä oli viimein pisara, rokotetta en ota!
Vierailija kirjoitti:
Do your own math.
Ja joku kirjoitti jossain toisessa ketjussa että yli 90% suomalaisista ei ole edes sairastanut koronaa. Pitääkö paikkaansa??
Miksi noita kuumeita ja päänsärkyjä edes merkitään kun ne on ihan perus ja menee ohi. Ihan naurettavaa. Eikö ne ole joka rokotteessa riskeinä.
Sen sijaan olisin huolissani vammautumisista jos niitä tulee . Näillä on jotain merkitystä mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Otin rokotuksen koska haittavaikutukset olisivat taatusti olleet pienempi harmi kuin korona. Kaikki influenssat jotka olen sairastanut ovat olleet kamalia enkä taatusti olisi selvinnyt koronasta "pikku nuhana". Mitään haittavaikutuksia ei muuten tullut, saa nähdä sitten toisella kerralla.
Taatusti kuolet sitte
Vierailija kirjoitti:
Ihan lieviä haittavaikutuksia tuonne ei kyllä varmasti kovin moni viitsi ilmoittaa. Itse olen rokotteen ekan annoksen jo ottanut. Haittavaikutuksena pistoskohta oli kipeä n. vuorokauden (sen verran ikävä että ei oikein voinut nukkua sillä kyljellä) ja lievää päänsärkyä pari päivää. Päänsärky saattoi toki johtua muustakin. On vähän niskojen kanssa ongelmaa eikä tuollainen lievä särky ole mitenkään hirveän harvinaista.
Eli käytännössä ei yhtään mitään vaikka olisi tuostakin toki haittailmoituksen varmaan voinut tehdä jos haluaisi. Tutkimusvaiheessa varmasti ilmoitetaan ihan kaikki, mutta jotenkin vaikea uskoa että noin lieviä enää muutkaan jaksaisi ilmoittaa.
Paitsi että tässä tilanteessa, kun keskustelu haitoista kävi niin ylikierroksilla rokote"kriittisten" toimesta jo ennen rokotusten alkua, ihan todella moni, joka muuten olisi todennut, että mulla taitaa päätä vähän särkeä ja olisiko toi käsikin kipeä, jos painan oikein kovaa sitä rokotuskohtaa, on nyt tällä kertaa kokenut lähes kansailaisvelvollisuudekseen itse raportoida nuo tunteumuksena viranomaiselle. Ja osa sitten vielä on ollut sitä mieltä, että se kahden päivän 38 asteen kuume ja lievä särky pistoskohdassa on ehdottomasti vakava haitta.
Juu, niitä haittoja todellakin voi jokainen raportoida ihan itse ja silloin myös ihan itse se raportoija määrittää sen vakavuuden - tiedoksi sille, joka kuvitteli, että vakavan haitan voi raportoida vain lääkäri. Sen raportoinnin jälkeen sitten lääkefirman asiantuntijat käyvät raportit läpi ja arvioivat, onko haitta oikeasti vakava tai edes kyseisestä valmisteesta johtuva ja sen pohjalta sitten säännöllisesti tekevät viranomaisille seurantaa, jossa haitat on luokiteltu oikeasti ohjeiden mukaan.
Just varasin rokotusajan. Pitäisiköhän peruuttaa, mietin nyt.
werwer kirjoitti:
Kuinkahan ahkerasti yli 70-vuotias väestö on jaksanut vaivoistaan netitse valitella. voi siis olla paljon enemmänkin vakavia vaivoja kuin tuo 1000
Suurin osa yli 70v käyttää nettiä, sillä suurin osa 70-80v ovat joutuneet käyttämään tietotekniikkaa koko ikänsä. Internet oli jo 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, että näit näin monisanaisesti vaivan osoittaa, miksi noita vakavia haittoja on raportoitu tuonkin verran (vaikka määrä jopa tällä raportointilogiikalla on vähäinen rokotusmääriin nähden). Jokainen uniikki lumihiutale on ihan varma, että se oma parin päivän särky on nyt tosi vakava haitta ja kyllä pitää raportoida. Ihan sama, vaikka olisi jo hyvissä ajoin kerrottu, että harvinaisissa tapauksissa juuri kyseisiä oireita voi rokotuksen jälkeen tulla ja rokotteen valmisteyhteenvedossakin kyseiset haitat olisi selvästi mainittu.
Tuo ei todellakaan ole vakava haitta, vaan ihan normaali, lyhytaikainen reaktio rokotteeseen. Voi olla, että toisen rokotteen jälkeen saat samankaltaisia oireita, mutta voi olla, ettet saa mitään oireita tai sitten jotain muita. Mutta tuosta ensimmäisen kerran "vakavasta haitasta" ei kannata tuollaista meteliä nostaa, kun nuo tosiaan ovat jo viranomaisen tiedossa olevia, kyseiselle valmisteelle odotettavissa olevia haittavaikutuksia, eivätkä edes vakavia.
Joopa joo. Minä olen 73-vuotias. Aloittelin PC:n Käyttöä pcpm-ohjelmistolla, sitten tuli MS-DOS ja sen jälkeen Windows 3.1 ja sitä rataa. Kirjoittaja luulee siis että pc on aivan äskettäin keksitty ja vain kaksikymppiset tietävät netin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuota samaa rokotetta pistettiin pari viikkoa sitten, eikä vielä ole tullut mitään oireita tai haittavaikutuksia. Ei ollut edes pistokohta kipeä. Samoin oli ystävä- ja tuttavapiirissä, paitsi joku oli rokotuspäivänä nukkunut päiväunet. Oliko väsymys johtunut rokotteesta, vai lyhyistä yöunesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavaksi haittavaikutukseksi lasketaan mikä tahansa oire jota ilmoittaja pitää itse vakavana. Näihin ilmoitetaan mm. kovaa kuumetta, päänsärkyä jne.
Ei pidä paikkaansa. Nuo luetaan tavallisiksi haittavaikutuksiksi.
Vakavat ovat erikseen. Lääkäri toteaa.
Osa on kuolemia.Edelleen noita vakavia haittavaikutuksia on 0,0005% rokotetuista.
Ja kuolemia ei ole raportoitu rokotteesta johtuen yhtään. Mitä muita vakavia haittoja on tullut esiin? Missä ne on julkistettu?
Eikös ihan julkisesti ole kerrottu, että yksi niistä laskimoveritulpan saaneista kuoli? Kuinkakohan moni vanhus on kuollut vähän rokotteen jälkeen, mutta kuolema oli tietenkin "luonnollinen" eikä liittynyt rokotteeseen mitenkään....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
werwer kirjoitti:
Kuinkahan ahkerasti yli 70-vuotias väestö on jaksanut vaivoistaan netitse valitella. voi siis olla paljon enemmänkin vakavia vaivoja kuin tuo 1000
Vaikka noita ilmoituksia olisi kymmenkertaisesti, ei se silti tarkoita kuin prosentin sadasosaa jotka saavat mitään haittoja.
Rokotteet on kehittyneet paljon sikainfluenssan ajoista. Todella paljon.
Niin, mitä nyt yks kehitettiin tosi pikaisesti noin vain.
Höpöhöpö, rokote tehtiin vanhan rokotteen pohjalla.
Korona ei ole mikään uusi asia, vaan uusi on COVID-19.
Eihän siitä kauaa ole kun Suomessakin oli SARS ja MERS koronavirus, jota ihmiset sairastivat, mutta ei niin suuressa mittakaavassa, kuin Covid-19.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavaksi haittavaikutukseksi lasketaan mikä tahansa oire jota ilmoittaja pitää itse vakavana. Näihin ilmoitetaan mm. kovaa kuumetta, päänsärkyä jne.
Ei pidä paikkaansa. Nuo luetaan tavallisiksi haittavaikutuksiksi.
Vakavat ovat erikseen. Lääkäri toteaa.
Osa on kuolemia.
Nämä kaksi kommenttia ja peukut ovat niin hyvä esimerkki tästä palstasta ja sen kirjoittelijoista.
Puolet ovat sataprosenttisen varmoja että ovat oikeassa asiassa jossa voi olla oikeassa vain toinen puoli.
Jompi kumpi puoli siis kuvittelee olevansa oikeassa ottamatta asiasta selvää ja sitten "valistavat" täällä ihmisiä.
Ihan sama. Se rokote kuitenkin otetaan, ja näin on hyvä!