Koeaika 6 kk
Onko ajatus siinä, että 6 kk oppii ne hommat, jotka tulee tehdä? Eihän kukaan taloon mennessään kaikkea osaa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi niin, että viikko ennen 6 kk koeajan päättymistä sanottiin, että työt loppuu nyt tähän ja tehtiin koeajanpurku. Kysyin syytä, mutta sitä ei kerrottu. Olin ollut kuulemma hyvä ja ahkera työntekijä sekä olin sopeutunut hyvin työyhteisöön mutta "ei me nyt enää vaan pidetä sua täällä." Firma myös lupasi maksaa viimeiseen palkkaan vähän ylimääräistä niin "pääsen sitten taas jaloilleni." Myöhemmin törmäsin sattumalta henkilöön joka oli ollut perehdyttäjäni ja hän kertoi, että kyseinen firma hyödyntää pitkää koeaikaa koska eivät saa ketään töihin 6 kk määräaikasella sopimuksella, koska työ on raskasta ja vaatii tekijältään aluksi paljon opettelua. En ollut kuulemma ensimmäinen enkä varmaan viimeinenkään joka käveli tähän ansaan. Kyseinen firma on Suomessa hyvin arvostettu ja saanut brändillään jalansijaa maailmallakin. Itselle jäi firmasta vain paha maku suuhun ja hyväksikäytetty olo.
Tuota on kuullut usein. Se taitaa olla kirjoittamaton käytäntö että ketään ei palkata koeajan jälkeen. Ei ainakaan silloin jos on mahdollisuus ottaa seuraava koeajalle.
Harva muistaa, että koeaika koskee myös työntekijää. Hän voi sanoa päivää ennen 6 kk koeajan päättymistä, että kiitos, mutta ei kiitos, työ ei vastaa sitä, mitä haastattelussa sen sanottiin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aika pitkä koeaika jos miettii, että muuttaa vaikka toiselle paikkakunnalle työn takia. Sitten 6 kk jälkeen toivotetaan hyvää loppuelämää.
Ei se yleensä noin mene. Jos alkaa näyttää siltä, ettei työntekijä selviä työtehtävistään, niin kyllä asiat otetaan puheeksi paljon aikaisemmin ja selvitetään, mistä se johtuu.
Työnantaja ei mielellään lähde uuteen rekryprosessiin vaan tekee itsekin parhaansa, jotta työntekijä pärjäisi työssään ja haluaisi jäädä taloon.
Eikä oteta. Tehdään juuri noin, että ilmoitetaan juuri ennen päättymistä.
Miksi työntekijä suostuu tuohon eikä kaiva lakia perusteluineen esille? Siellä kerrotaan hyvin selkeästi työsuhteen purkamisprosessi eikä se todellakaan ole "nyt tämä on loppu". Oletteko te tarkoituksella uhreja, ette viitsi kuulua liittoon vai mikä tämä tarina oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Harva muistaa, että koeaika koskee myös työntekijää. Hän voi sanoa päivää ennen 6 kk koeajan päättymistä, että kiitos, mutta ei kiitos, työ ei vastaa sitä, mitä haastattelussa sen sanottiin olevan.
Onneksi on sen 6kk. Itse huomasin jo parin kuukauden jälkeen että homma on ihan hirveää, mutta meni vielä 3kk ennen kuin sain uuden työn.
Purin sopparin viikko ennen koeajan loppumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aika pitkä koeaika jos miettii, että muuttaa vaikka toiselle paikkakunnalle työn takia. Sitten 6 kk jälkeen toivotetaan hyvää loppuelämää.
Ei se yleensä noin mene. Jos alkaa näyttää siltä, ettei työntekijä selviä työtehtävistään, niin kyllä asiat otetaan puheeksi paljon aikaisemmin ja selvitetään, mistä se johtuu.
Työnantaja ei mielellään lähde uuteen rekryprosessiin vaan tekee itsekin parhaansa, jotta työntekijä pärjäisi työssään ja haluaisi jäädä taloon.
Miksi työntekijä suostuu tuohon eikä kaiva lakia perusteluineen esille? Siellä kerrotaan hyvin selkeästi työsuhteen purkamisprosessi eikä se todellakaan ole "nyt tämä on loppu". Oletteko te tarkoituksella uhreja, ette viitsi kuulua liittoon vai mikä tämä tarina oikein on?
Voi kuule, kuulun liittoon. Otin yhteyttä sinne koeaikapurun jälkeen ja sanoivat, että syytä ei tarvitse kertoa välttämättä lainkaan ja purku viimeisenä päivänäkin on valitettavaa, mutta ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Sinnittelee koeajan ja sen jälkeen ota mahdollisimman chillisti
Näyttelee koeajan ja sitten alkaa saikuttamaan. Näitähän meillä on ollut
Koeaika voi olla lyhyempikin kuin mitä laki sallii. Mulla tällä hetkellä siivoushommissa 2kk koeaika menossa. En tingannut tätä itse, vaan kun sopparia tehtiin, oli tämä aikamäärä valmiiksi papereissa. Tässä tapauksessa varmasti työnantajankin etu toimia näin, koska näissä hommissa vaihtuvuus on usein aika isoa, joten työntekijä halutaan sitouttaa nopeasti. Kyllä 2kk aikanakin ehtii näkemään, tyydyttääkö työn jälki, ja työntekijäkin saa riittävän hyvän kuvan siitä millaista työ on. Toki sitten on olemassa sellaisiakin töitä, joissa voi olla puolessa vuodessakin vaikea sanoa onko tekijästä mihinkään, mutta vähemmistössä ovat.