Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottotiedoista ja veloista tietävä. Saanko velkojani ikinä maksettua?

Vierailija
06.05.2021 |

Miten ne tuolla ulosotossa ja perinnöissä pyörii?

Kasvaako ne joka kerta korkoa kun ne pyöritetään uudestaan ja uudestaan ulosoton kautta takaisin perintätoimistolle?

Joskus puoli vuotta sitten soitin ulosottoon ja kysyin velkaani. Siellä oli joku 600 euroa velkaa.
Jossain vaiheessa intrumilla minulla oli velkaa mielestäni enemmän. Nyt "vaan" 8500€.
Onko ne loput nyt sitten taas ulosotossa?
En tajua miten nämä menee?
Summat muuttuu koko ajan. Välillä ulosotossa on yli kymppitonnia.

Teen yksittäisistä veloista aina maksusuunnitelman ja maksan yhden laskun kerrallaan pois.
Onko tuossa mitään järkeä?
Koko summalle jos laskee niin kuukausierä nousee liian isoksi. Olen työtön. Siksi yksittäisiä laskuja aloittaen aina tuoreimmasta olen maksanut kun 60 euroa on max määrä kuussa jonka pystyn maksamaan.
Toki sieltä aina lasku kerrallaan tippuu pois mutta kasvaako toisaalla taas summa takaisin sitä mukaa kun maksan?

Soitin joskus intrumille ja sieltä käskettiin tehdä itse maksusuunnitelma omilla sivuilla. Kuukausuerä tosiaan useamman satasen, lähemmäs tonnia kuin satasta niin en pysty koko summasta suunnitelmaa tekemään.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttisit jotain apua tuohon. Velkaneuvojan jonoon? Jono on pitkä, mutta kyllä se oma vuoro joskus tulee.

Vierailija
2/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ok perinnän kanssa suunnitelman ja maksan sinne reilu 30 euroa kuussa. Kohta vuoden maksanut ja toinen vuosi jäljellä niin sitten ei ole sinne puljuun enää velkaa.

Intrumille olen tehnyt sanan suuruisia suunnitelmia.

Juuri sain yhden laskun taas pois ja pitäisi napata uusi lasku/laskut uuteen suunnitelmaan.

Voi kun olisin vielä joskus velaton!

Ja tiedän, velka ei ole mahdoton mutta välillä se siltä tuntuu kun muutamilla kympeillä sitä lyhentelee.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viivästyskorkoa tietysti juoksee niin kauan kun velkaa on maksamatta, se taitaa olla 7% luokkaa. Ei ole mitään perinnän ja ulosoton korkoja, vaan lakisääteinen viivästyskorko. Jos laskussa on tuomio niin ei pitäisi tulla lisää perintäkulujakaan. Tosi vanhat laskut ja luotot (ennen 2010 otetut) kerryttävät sitä alkuperäistä luottokorkoa hamaan tappiin saakka. Se voi olla yli 20%. Tuon jälkeen laki muuttui että puoli vuotta luoton erääntymisestä/irtisanomisesta korko putoaa siihen seitsemään prosenttiin. Ulosotto vetää joka lyhennyksestäsi ensin omat kulunsa pois ja vain loppuosa tilitetään velkojalle.

Ulosotto palauttaa laskuja velkojille jos sinulta ei voida ulosmitata mitään, eli olet varaton. Velkoja uudistaa välillä velan takaisin ulosottoon josta se voidaan taas palauttaa. Tämän vuoksi kysymishetkestä riippuen ulosotossa voi olla joka kerta eri summia.

Vierailija
4/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavsti velkaneuvojaa on pitkä jono. Olemalla yhteydessä ulosottoon saat tietoosi siellä olevan ajankohtaisen summan. Olemalla yhteydessä muihin velkojiin eli perintätoimistoihin saat tietoosi tämänhetkiset velkasaldot sinne. Huomioithan, että ulosotto palauttaa saatavia välistä takaisin perintään varattomuusesteen vuoksi eli jos tuloistasi ei voi laillisesti ulosmitata suorituksia velkojen lyhentämiseksi. Velkojat taas yrittävät aika-ajoin periä saatavaa ulosoton kautta mikäli vapaaehtoinen perintä ei tuota tulosta ja velan vanhenemisen katkaisemiseksi.

Velkaneuvoja neuvoisi sinua pyytämään velkasaldot kaikista avoimista saatavista ja veloista velkojilta ja tämänhetkisen kokonaistilanteen kartoittamiseksi suosittelen tekemään niin. Tuntematta velkatilannettasi sekä velkojesi laatua (pikavippejä?) on vaikea sana miten sinun tulisi lähestyä velkojen hoitoa. Ilmoittauduthan siis kunnan velkaneuvonnan jonoon mahdollisimman pian. Suosittelen myös olemaan yhteydessä asioitasi hoitavaan ulosottomieheen. Saat tässä tapauksessa parempaa neuvontaa ulosottovirastosta kuin perintäfirmasta.

Päästessäsi takaisin työelämään saat lyhennettyä velkojasi reilummalla kädellä. Kannattaa siis ottaa tavoitteeksi työllistyminen mahdollisimman pian velkatilanteesi parantamiseksi.

Vierailija
5/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarttisit jotain apua tuohon. Velkaneuvojan jonoon? Jono on pitkä, mutta kyllä se oma vuoro joskus tulee.

Joo tiedän että varmaan tarvitsisin.

Joskus otinkin yhteyttä mutta jonot oli pitkät ja ennen jonoon pääsyä piti tulostaa kaikista veloista lista.

Se tuntui jotenkin liian hankalalta silloin ja aloin vaan itse niitä maksella pois.

Nyt toki helpompaa kun velat aika helposti saatavilla omissa tiedoissa.

Velkaneuvontaan en varmaan pääse kun siellä on ns kevyttä velkaantumista.

Pikavippejä ei ole tai muitakaan tuollaisia velkoja. Opintolainan olen saanut sieltä maksettua pois.

Siellä on laskuja jotka jääneet vaan maksamatta.

Minulla on add ja raha-asiat ovat minulle ihan yhtä tuskaa!

Nyt olen pistänyt kaikki säännölliset kulut suoraveloituksella niin ei tarvitse siitä stressata että unohtaisin. Laskuja tulee ovista ja ikkunoista ja en tiedä mikä on uusi lasku ja mikä vanha ja sitten jää maksamatta.

Kun kaikki laskut tulisi jotenkin puhelimeen selkeästi niin helpottaisi elämää huomattavasti.

Sellainen jolle taloudenhallinta on helppoa ei voi tätä varmaan ymmärtää.

Yritän silti maksaa ja haaveilen velattomasta elämästä.

Ap

Vierailija
6/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin velkasaneerausta kun kirjoitin että velkaneuvojalle en pääse.

Ap

Vierailija
7/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin velkasaneerausta kun kirjoitin että velkaneuvojalle en pääse.

Ap

Oletko kuitenkin soittanut velkaneuvontaan? Itse sain puhelinajan sinne parissa päivässä ja homma lähti rullaamaan.

Vierailija
8/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se kun olet työtön ja oletko kelan rahoilla? Et pääse velkasaneraus. phkinän kuoressa: Tilaa aika takuusäätiö.Saat sieltä lainan, he  maksavat koko velan pois.Idea korot loppu ja takuusäätiölle olet velkaa ilman korkoja kyseisen velan.Heidän kanssa teet sit maksusitopimus.Ainoa idea ei heille korkoa.Varaa aika heti,jonotus ajat käsitäkseen pitkät sinne?

Vierailija
9/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se kun olet työtön ja oletko kelan rahoilla? Et pääse velkasaneraus.

Paskapuhetta. Ei ole este.

Sitä paitsi se on velkajärjestely, ei -saneeraus.

Vierailija
10/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se kun olet työtön ja oletko kelan rahoilla? Et pääse velkasaneraus. phkinän kuoressa: Tilaa aika takuusäätiö.Saat sieltä lainan, he  maksavat koko velan pois.Idea korot loppu ja takuusäätiölle olet velkaa ilman korkoja kyseisen velan.Heidän kanssa teet sit maksusitopimus.Ainoa idea ei heille korkoa.Varaa aika heti,jonotus ajat käsitäkseen pitkät sinne?

Jotenkin voisin ajatella että eivät he ota minua asiakkaakseen koska en osaa hoitaa taloutta ja he katsovat ettei auttamiseni kannata?

Velkaa olen tehnyt koko elämäni enemmän tai vähemmän.

Pikkuvelkoja siis mitkä periaatteessa olisin pystynyt hoitamaan jos olisin vaan hoitanut.

Olen ollut kyllä tyhmä. Sille nyt ei voi mitään ja täytyy keskittyä asioiden korjaamiseen.

Sitäkin ajattelin että jos vaikka vuodenkin vielä maksan velkaa pois niin näkevät että minulla on oikeasti halu saada velat maksettua.

Tuonkin syyn takia pitkitän velkaneuvojalle menoa. Toki myös siksi että onhan tämä noloa ettei aikuinen perheenäiti osaa hoitaa talouttaan.

Minä olen siis ainut luottotiedoton meidän perheessä.

Ap

Vierailija
11/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko väliä jos olet työtön? Koskaan et tule töihin menemään koska niin kovat velat päällä. Miksi vaivata omaa mieltäsi? Miksi annat porvarille nautintoa? Jokainen kyyneleesi on orgasmi hänelle kun hän istuu nahkaisessa nojatuolissa sikaria tupturellen ja viskiä juoden.

Vierailija
12/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä nyt ainakin ekana ulosotosta se lista, jossa näkyy kaikki mahdolliset ulosottotapahtumat. Soittele läpi kaikki perintätoimistot ja velkojat, jotka listalla ovat ja kysy onko niillä mitään saatavia. Ettei käy niin, että joku velka jää huomaamatta ja menee uudelleen ulosottoon. Velkoja heitellään ulosotosta takaisin perintätoimistoille ja muille velkojille.

Vierailija
13/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkeästi oot jaksanut, hyvä sinä! Kehysriihessä päätettiin näin: Velkajärjestelylakia muuttamalla parannetaan velkajärjestelyyn pääsyä ja edesautetaan sekä taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden yrittäjien että muiden velallisten selviytymistä velkajärjestelystä. VN Teas -selvityksen pohjalta päätetään toimenpiteistä, joilla parannetaan pienituloisten ulosottovelallisten asemaa joko ulosoton suojaosuutta korottamalla vähintään takuueläkkeen tasolle tai muulla vähintään yhtä tehokkaalla toimenpiteellä.

Maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikoja lyhennetään. Kuluttajaluottojen enimmäiskoron mahdollista pysyvää madaltamista ja markkinoinnin rajoittamista arvioidaan kuluttajaluottosääntelyn kokonaistarkastelun yhteydessä."

Ja käsittääkseni muutokset tulisi voimaan jo ensi vuonna. Parantaa kyllä monen velallisen asemaa, maksuhäiriömerkintöjä on kymmenillä tuhansilla, ja ulosotossa 56 000 ihmistä. Et siis ole yksin, jos yhtään helpottaa ajatuksena.

Vierailija
14/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitkeästi oot jaksanut, hyvä sinä! Kehysriihessä päätettiin näin: Velkajärjestelylakia muuttamalla parannetaan velkajärjestelyyn pääsyä ja edesautetaan sekä taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden yrittäjien että muiden velallisten selviytymistä velkajärjestelystä. VN Teas -selvityksen pohjalta päätetään toimenpiteistä, joilla parannetaan pienituloisten ulosottovelallisten asemaa joko ulosoton suojaosuutta korottamalla vähintään takuueläkkeen tasolle tai muulla vähintään yhtä tehokkaalla toimenpiteellä.

Maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikoja lyhennetään. Kuluttajaluottojen enimmäiskoron mahdollista pysyvää madaltamista ja markkinoinnin rajoittamista arvioidaan kuluttajaluottosääntelyn kokonaistarkastelun yhteydessä."

Ja käsittääkseni muutokset tulisi voimaan jo ensi vuonna. Parantaa kyllä monen velallisen asemaa, maksuhäiriömerkintöjä on kymmenillä tuhansilla, ja ulosotossa 56 000 ihmistä. Et siis ole yksin, jos yhtään helpottaa ajatuksena.

Hups anteeksi : 580 000 ihmistä ulosotossa.

Vierailija
15/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kympin kk-maksuilla ei valitettavasti velkapääoma pienene, kaikki menee korkoon ja käsittelymaksuihin yms. 

Paljonko sinulla on velkaa ja paljonko sinä saat nettona rahaa/kk? 

Vierailija
16/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velka, joka on oikeuden päätöksellä mennyt ulosottoon, ei palaa enää velkayhtiölle. Se myös alkaa vanheta, olkoonkin, että vanhenemisaika on 10-15 vuotta.

Sen sijaan perintäfirmat saavat pyörittää velkojasi kasvattamassa korkojaan vaikka koko loppuelämäsi, edellyttäen, että ilmoittavat niistä vuosittain.

Ulosottoon menevien velkojen oikeuskulut ovat korkeat ja korko edelleen kohtuuton, vaikka siitä on yritetty herättää keskustelua. Silti sinun tilaisuudessasi saattaisi olla järkevämpää laittaa kaikki velat ulosottoon.

Ehdottomasti aika velkaneuvojalle, joka kertoo, miten se tehdään.

Vierailija
17/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velka, joka on oikeuden päätöksellä mennyt ulosottoon, ei palaa enää velkayhtiölle. Se myös alkaa vanheta, olkoonkin, että vanhenemisaika on 10-15 vuotta.

Sen sijaan perintäfirmat saavat pyörittää velkojasi kasvattamassa korkojaan vaikka koko loppuelämäsi, edellyttäen, että ilmoittavat niistä vuosittain.

Ulosottoon menevien velkojen oikeuskulut ovat korkeat ja korko edelleen kohtuuton, vaikka siitä on yritetty herättää keskustelua. Silti sinun tilaisuudessasi saattaisi olla järkevämpää laittaa kaikki velat ulosottoon.

Muistaakseni mm. Terveyskeskuslaskut menee suoraan ulosottoon ilman perintätoimistoa, joten ne palautuu myös takaisin velkojalle. Siksi kannattaa selvittää jokainen ulosoton listalla mainittu velkoja, pääosinhan ne ovat perintätoimistoja.

Vierailija
18/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kympin kk-maksuilla ei valitettavasti velkapääoma pienene, kaikki menee korkoon ja käsittelymaksuihin yms. 

Paljonko sinulla on velkaa ja paljonko sinä saat nettona rahaa/kk? 

Periaatteessa velka pienenee kun taas sain yhden velan hoidettua.

Maksan lasku kerrallaan pois ja teen sitä uusimmasta päästä toivoen että vanhimmat velat sieltä vanhenee joskus.

Mietin vaan että kasvaako ne muut siellä koko ajan korkoa?

Siellä ulosotossa oli viimeksi 600 euroa noin. Katsoin uudestaan noita tietojani ja kyllä ne taitaa paikkansa pitää. Lowellilla oli ne loput eli velkaa on edelleen se noin kymmenen tuhatta.

Ap

Vierailija
19/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni mm. Terveyskeskuslaskut menee suoraan ulosottoon ilman perintätoimistoa, joten ne palautuu myös takaisin velkojalle. Siksi kannattaa selvittää jokainen ulosoton listalla mainittu velkoja, pääosinhan ne ovat perintätoimistoja.

Ne näkyy minulla perintätoimiston velkalistassa ja yhden sieltä juuri taas maksoin.

Ap

Vierailija
20/29 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin voisin ajatella että eivät he ota minua asiakkaakseen koska en osaa hoitaa taloutta ja he katsovat ettei auttamiseni kannata?

Velkaa olen tehnyt koko elämäni enemmän tai vähemmän.

Pikkuvelkoja siis mitkä periaatteessa olisin pystynyt hoitamaan jos olisin vaan hoitanut.

Olen ollut kyllä tyhmä. Sille nyt ei voi mitään ja täytyy keskittyä asioiden korjaamiseen.

Sitäkin ajattelin että jos vaikka vuodenkin vielä maksan velkaa pois niin näkevät että minulla on oikeasti halu saada velat maksettua.

Tuonkin syyn takia pitkitän velkaneuvojalle menoa. Toki myös siksi että onhan tämä noloa ettei aikuinen perheenäiti osaa hoitaa talouttaan.

Minä olen siis ainut luottotiedoton meidän perheessä.

Ap

Ota nyt ihmeessä yhteyttä sinne velkaneuvontaan. Totta kai ne ottavat asiakkaakseen. Sitä vartenhan ne ovat että ihmiset, jotka ovat talousvaikeuksissa, saisivat sieltä apua. Eli juuri sinunlaisesi ja sinun tilanteessasi olevat ihmiset.

Ja yleensä kehotetaan ottamaan yhteyttä mahdollisimman ajoissa, ettei tilanne pääse pahenemaan/eskaloitumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän