"Saako" nainen tuoksua partavedeltä?
Kosmetiikkamyymälän paketissa oli pikkulahjana miesten eau de parfum, vaikka minä ihan selvästi en ole mies. Tuoksu on oikein hyvä, mutta suorastaan naurettavan maskuliininen, vähän sellainen "kulman takaa on tulossa Bossin portsari" -aromi.
Käytän tietysti sitä, mistä tykkään, mutta nyt kiinnostavat mielleyhtymät. Miten on, mitä mielikuvia tulee naisesta, jossa on häivähdys partaveden tuoksua? Tietäjät tietysti tietävät, mutta entäpä muut? Ja tietäjille kysymys, jota en ennen ole ajatellutkaan: tuoksuuko sama tuote erilaiselta sukupuolen mukaan?
Kommentit (15)
Voithan tehdä psykologis-sosiaalisen kokeen ja lähteä ulos paikkaan, missä on erilaisia ihmisiä ja katsoa miten ja millä tavalla ihmiset reagoivat.
Totta kai voit käyttää, jos sulla on pokkaa.
Ajattelisin vain, että takana on villi yö miehen kanssa ja tuoksu on tarttunut hänestä. Joissain yhteyksissä se ei ehkä ole haluttu vaikutelma.
Jos nainen vaikuttaa joltain boss ladyltä, jämäkältä, itsevarmalta, ehkä hieman maskuliiniselta itsekin, niin oletan tuoksun olevan tarkoituksella valittu ja hänen persoonaansa sopiva. Jos taas olemukseltaan ja tyyliltään "perusnaisellinen", niin olettaisin että on tuoksu on tarttunut miehestä. Kyllä miestentuoksu tuoksuu miestentuoksulta tai ainakin unisex-tyyppiseltä naisenkin iholla.
Nykyään on niin paljon unisextuoksuja (ja monet miesten tuoksuiksi luokitellutkin käyvät sellaisesta) että kukaan ei silmäänsä räpäytä. Ehkä jos se aavistus maskuliinisuutta riitelisi käyttäjän pukeutumistyylin ym. kanssa. Mutta sekin voisi olla vain mielenkiintoinen kontrasti.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin vain, että takana on villi yö miehen kanssa ja tuoksu on tarttunut hänestä. Joissain yhteyksissä se ei ehkä ole haluttu vaikutelma.
Oijoi. Tuo ei käynyt mielessä. Saatan siis tuoksua siltä kuin olisin pyörinyt yön villissä vantaalaisessa taksissa. Ei ihan se vaikutelma, jonka haluaisin antaa.
Ap
Saa tuoksua tietenkin partavedeltä. Ainoastaan astmaatikkojen ja migreenikkojen vuoksi voi ehkä katsoa mihin tilaan laittaa, se voi olla yllättävän voimakas, vaikkei omaan nokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen vaikuttaa joltain boss ladyltä, jämäkältä, itsevarmalta, ehkä hieman maskuliiniselta itsekin, niin oletan tuoksun olevan tarkoituksella valittu ja hänen persoonaansa sopiva. Jos taas olemukseltaan ja tyyliltään "perusnaisellinen", niin olettaisin että on tuoksu on tarttunut miehestä. Kyllä miestentuoksu tuoksuu miestentuoksulta tai ainakin unisex-tyyppiseltä naisenkin iholla.
Tällaisena 180-senttisenä yrittäjänä (ihan selvästi naisena kuitenkin) voisin hyvinkin sopia tämän tuoksun käyttäjäksi, mutta tuo ylempänä oleva ajatus villistä yöstä hieman laimensi intoani. Ehkä ihan minimaalinen, lähes olematon määrä sopisi, kuten naistenkin tuoksuissa. Täytyy varmaan vain kokeilla. Kiva tuoksu tämä on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Saa tuoksua tietenkin partavedeltä. Ainoastaan astmaatikkojen ja migreenikkojen vuoksi voi ehkä katsoa mihin tilaan laittaa, se voi olla yllättävän voimakas, vaikkei omaan nokkaan.
Yleensä olenkin kokonaan ilman tuoksua ja muutenkin käytän hajustamattomia pesuaineita juuri astmaatikkojen vuoksi.
Ap
Minulla on tuoksuja (ei kylläkään miesten-) joista pidän, mutta joita ei juurikin ole pokkaa käyttää julkisesti. Säästän siis kotikäyttöön ja nuuhkin itseäni.
Totta kai saa! Minun maailmassa jokainen ihminen saa käyttää juuri sitä tuoksua mistä pitää. Naiselle partavesi? Ok. Miehelle kukkaistuoksu? Ok. Mikä minä olen toisia vain heidän mieltymysten vuoksi tuomistemaan niin kauan kun eivät satuta toisia ihmisiä.
(Tuoksuyliherkät, en nyt tarkoita että saatte alkaa huutamaan miten hajusteet satuttaa teitä ja maailman pitää olla täysin tuoksuton. Ymmärrän, että ottaa henkeen. Itse käytän vain harvoin tuoksuja ja silloinkin minimaalisen määrän. Tuoksuja voi käyttää maltillisesti ja tilanteeseen sopivasti.)
En itse ainakaan tietäisi jos nainen käyttää miesten partavettä ellei sano. Tottakai jos olisi sama tuoksu mitä itse käytän niin voisin tunnistas mutta aika epätodennäköistä 🤔
M34
Nykyiset nk nicheparfyymit tehdään varsin usein unisexeiksi, ja ne ainakin korostuvat eri tavin naisen ja miehen iholla.
Wear what you love, sanoo koko Fragrantica. :)
Vastaanpa tässä itselleni. Tuoksu tuntui heti erilaiselta iholla, ja kymmenen minuutin kuluttua se on jo muuttunut hurjasti, minun nenäni mielestä naisellisempaan suuntaan, ehkä juuri minun hormonieni ohjaamana. Jos kuitenkin suihkauttaisin tätä kunnolla, haisisin samalta kuin villi taksi Vantaan yössä.
Ap