Tehdäänkö kaikille parisuhdeväkivalta-kysely nykyään äitiysneuvolassa?
Siinähän se kysymys jo tulikin.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kysytään kaikilta- mutta kuka vastaa rehellisesti? Arvelisin,että luottamuksellisen suhteen synnyttyä neuvola saa kyllä tämän/päihteet selville muutenkin.
Itse lähdin neuvolatyöstä muualle nimenomaan siksi,ettei ollut tältä turhan paperiroskan pyöritykseltä ja tilastoinnilta ym.sivutyöltä enää aikaa asiakkaille.
Ai että neuvolan tarkoitus on "saada selville" asioita perheestä?
Ilmeisesti on tyhmiä jotka avautuvat.
Saadaan nimenomaan selville onko syytä huoleen. Ei ne terkkarit tyhmiä ole-paitsi ne jotka on.
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen kyttäysorganisaatio tuo neuvola.
No eikös se ole vain hyvä, että edes yritetään selvittää, millaisiin oloihin vauva syntyy? Vai pitäisikö vaan sulkea silmät ongelmilta ja hyssytellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös se ole vain hyvä, että edes yritetään selvittää, millaisiin oloihin vauva syntyy? Vai pitäisikö vaan sulkea silmät ongelmilta ja hyssytellä?
Siitä selvittämisestä ei ole loppujen lopuksi kauheasti hyötyä jos tällä yhteiskunnalla ei ole keinoja oikeasti suojella. Turvakodissa ei voi asua koko ikäänsä ja lähestymiskieltoa saa rikkoa kymmeniä kertoja ilman seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä selvittämisestä ei ole loppujen lopuksi kauheasti hyötyä jos tällä yhteiskunnalla ei ole keinoja oikeasti suojella. Turvakodissa ei voi asua koko ikäänsä ja lähestymiskieltoa saa rikkoa kymmeniä kertoja ilman seuraamuksia.
Ennaltaehkäisykö on sinulle tuntematon käsite?
Oon raskaana nyt ja ei oo täytetty sellaista kyselyä. Terkka on kysynyt asiasta kerran molemmilta ja toisen kerran minulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki konkreettisesti mitä neuvola tai mikään muukaan voi tehdä? Lapsi huostaan heti syntymän jälkeen? Turvakotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki konkreettisesti mitä neuvola tai mikään muukaan voi tehdä? Lapsi huostaan heti syntymän jälkeen? Turvakotiin?
Paljonkin. Ohjata hoitoon, tarjota tukitoimia jne. jne. Tietysti myös ottaa yhteyttä lastensuojeluun, jos tilanne sitä vaatii. Huostaanotto on äärimmäinen keino, jota ei käytetä kuin todella painavin perustein. Joskus toki sekin on pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin kyllä. Jäin vaan miettimään, että ei kysytty olenko itse väkivaltainen puolisoa kohtaan. Voisihan se niinkin mennä, vaikka onkin harvinaisempaa.
Siis ihan totta.
Kysyttiinkö vain että onko puoliso väkivaltainen?
Melko asenteellista.
Juurikin noin. Vain naiselta kysytään, onko mies kohdistanut häneen väkivaltaa, käyttäytynyt uhkaavasti tms. Ajatusmallit edelleen kivikautisia tuossa(kin) asiassa.
No se vauva nyt sattuu olemaan äidin sisällä ja äitiin kohdistuva väkivalta voi olla hengenvaarallista sikiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin kyllä. Jäin vaan miettimään, että ei kysytty olenko itse väkivaltainen puolisoa kohtaan. Voisihan se niinkin mennä, vaikka onkin harvinaisempaa.
Siis ihan totta.
Kysyttiinkö vain että onko puoliso väkivaltainen?
Melko asenteellista.
Juurikin noin. Vain naiselta kysytään, onko mies kohdistanut häneen väkivaltaa, käyttäytynyt uhkaavasti tms. Ajatusmallit edelleen kivikautisia tuossa(kin) asiassa.
No se vauva nyt sattuu olemaan äidin sisällä ja äitiin kohdistuva väkivalta voi olla hengenvaarallista sikiölle.
Yhtälailla isään kohdistuva väkivalta voi olla hengenvaarallista hänelle. Ja äidin riehuminen on myös vaaraksi vauvalle.
Mulla ei ole kysytty. Nyt rv 26. Tosin mulla ei varmaan siksi kysytty, koska heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä tein selväksi, että minä olen hankkimassa tämän lapsen yksin, koska kumppani oli väkivaltainen ja siksi jätin hänet. Eli ei ollut yksin raskaana olevalle oikeen aiheellinen kysely. Ja kun vastauskin jo tuli valmiiksi. Neuvolapsykologia tarjottiin, ja sen otin vastaankin. Parempi käsitellä omat traumat ennen lapsen syntymää.