Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehdäänkö kaikille parisuhdeväkivalta-kysely nykyään äitiysneuvolassa?

Vierailija
06.05.2021 |

Siinähän se kysymys jo tulikin.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi itehdä jokaiselle, tämä ohje on ollut jo vuosia.

T: kätilö, joka on tehnyt äitiysneuvolaa.

Hirveetä, jos näin on, ja lähinnä siis sen takia että alkaako väkivalta olee jo noin normi.. :( Mulle sanottiin että tehdään jokaiselle, mutta ekan lapsen raskauden aikana en kyllä muista että olis kyselty moisia. Tosin siitä jo vuosia vuosia aikaa..

Ei se sitä tarkoita, että asia on jo niin normi, vaan halutaan vain kartoittaa asiaa.

Jokaiselta pitäisi myös kysyä sitä, käyttääkö itse väkivaltaa.

Tämä sama pitäisi myös tehdä isälle, ei pelkästään siis äidille.

Niin, miehiltä pitää kysyä käyttääkö väkivaltaa ja terapiaan ohjaus. Jäisi moni ero tapahtumatta mutta täällä rakennetaan turvakoteja eikä tartuta syihin.

Vierailija
22/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kysytään kaikilta- mutta kuka vastaa rehellisesti? Arvelisin,että luottamuksellisen suhteen synnyttyä neuvola saa kyllä tämän/päihteet selville muutenkin.

Itse lähdin neuvolatyöstä muualle nimenomaan siksi,ettei ollut tältä turhan paperiroskan pyöritykseltä ja tilastoinnilta ym.sivutyöltä enää aikaa asiakkaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa vuoden 2021 somekulttuuriin, anonyyminä on helppo henkisesti kivittää kun joku sanoo jotain väärin. Heti pitää vetää riidaksi, ihan kuin porukka oikeen odottaisi otollista hetkeä päästä pätemään ja aukomaan. Ihmiset voi niin pahoin..

Ei täällä ketään ole kivitetty. Ota ihan rauhallisesti vaan. Toki pitää oikaista, jos joku luulee, että väkivaltakysely tarkoittaa väkivallan normalisoitumista. Oikaisu ei ole sama asia kuin riitely. 

Vierailija
24/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaamalla löytyi kyselylomake. Voin suoraan sanoa että en vastaa totuudenmukaisesti. Mies on pari kertaa uhannut heittää minua päin esineen ja joskus olen hieman pelännyt häntä kun on suuttunut. Siis muutama kerta lähes 10 vuoden suhteemme aikana. En silti koe että suhteessamme on väkivaltaa enkä halua neuvolan apua.

Vierailija
25/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kysytty, mutta vuosia raskauksista jo liki kaksikymmentä. Alkoholinkäytöstä kysyttiin myös puolison osalta.

Ei ole asiallista kysellä puolison alkoholin käytöstä. Onko edes laillista.

Vierailija
26/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kysytty, mutta vuosia raskauksista jo liki kaksikymmentä. Alkoholinkäytöstä kysyttiin myös puolison osalta.

Täysin asiallista ja laillista. Etenkin, kun kysely tehdään suoraan sille puolisolle. 

Vierailija
27/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysytty vuosikymmenen puolessa välissä. Päihteistä kysyttiin useampaan kertaan ja oltiin vähän "ihanko tosi" kun todettiin että ei käytännössä käytetä mitään.

Vierailija
28/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaamalla löytyi kyselylomake. Voin suoraan sanoa että en vastaa totuudenmukaisesti. Mies on pari kertaa uhannut heittää minua päin esineen ja joskus olen hieman pelännyt häntä kun on suuttunut. Siis muutama kerta lähes 10 vuoden suhteemme aikana. En silti koe että suhteessamme on väkivaltaa enkä halua neuvolan apua.

Olet todella järkevä.

On parempi ettei altista perhettään epäilyksen alaiseksi. Ei ole sen lapsenkaan etu.

Vierailija
29/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin kyllä. Jäin vaan miettimään, että ei kysytty olenko itse väkivaltainen puolisoa kohtaan. Voisihan se niinkin mennä, vaikka onkin harvinaisempaa.

Vierailija
30/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin asiallista ja laillista. Etenkin, kun kysely tehdään suoraan sille puolisolle. 

Ajattelin että kysellään puolison, joka ei ole paikalla, alkoholin käyttöä.

Vierailija
31/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua kyllä ettet halua neuvolassa puhua (ja ehkä ihan järkevääkin), silti mun sydän pikkusen särkyi tästä. Ei onneksi oo mitään suurempaa kuin tuo, mutta kenenkään ei pitäisi missään tilanteessa edes vuosien saatossa pelätä omaa miestään.

Tsemppiä, ja toivotaan että mies on rauhoittunut ❤️

Vierailija
32/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin kyllä. Jäin vaan miettimään, että ei kysytty olenko itse väkivaltainen puolisoa kohtaan. Voisihan se niinkin mennä, vaikka onkin harvinaisempaa.

Siis ihan totta.

Kysyttiinkö vain että onko puoliso väkivaltainen?

Melko asenteellista.

Vierailija
33/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua kyllä ettet halua neuvolassa puhua (ja ehkä ihan järkevääkin), silti mun sydän pikkusen särkyi tästä. Ei onneksi oo mitään suurempaa kuin tuo, mutta kenenkään ei pitäisi missään tilanteessa edes vuosien saatossa pelätä omaa miestään.

Oletko sinä vakivaltainen? Ruumiillista tai henkistä väkivaltaa?

Vai oletko jo rauhoittunut?

Vierailija
34/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan totta.

Melko asenteellista.

Juurikin noin. Vain naiselta kysytään, onko mies kohdistanut häneen väkivaltaa, käyttäytynyt uhkaavasti tms. Ajatusmallit edelleen kivikautisia tuossa(kin) asiassa. 

Vierailija
35/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan totta.

Melko asenteellista.

Mulle tänään kyllä sanottiin että sama koskee myös toisinpäin, että myös nainen voi kohdistaa väkivaltaa mieheen. Mutta kai äitiysneuvolassa mielenkiinto kohdistuu enemmän naiseen, joka odottaa sitä vauvaa.

Vierailija
36/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että kysellään puolison, joka ei ole paikalla, alkoholin käyttöä.

Sitäkin voisi kysyä ihan laillisesti. 

Vierailija
37/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä vakivaltainen? Ruumiillista tai henkistä väkivaltaa?

Vai oletko jo rauhoittunut?

Ootko ihan terve..

Vierailija
38/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan totta.

Melko asenteellista.

Juu, näin tosiaan oli. Ei varsinaisesti ollut mitään kyselyä niinkuin audit paperilomake tms. Jutustelun ohessa vaan kyseltiin, että mites puoliso reagoi kun suuttuu, onko ollut väkivaltainen tai tarvetta pelätä. Minun reagoinnista ei kyselty mitään, vaikka ihan luontevasti olisi sopinut juttuun.

Vierailija
39/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kysytään kaikilta- mutta kuka vastaa rehellisesti? Arvelisin,että luottamuksellisen suhteen synnyttyä neuvola saa kyllä tämän/päihteet selville muutenkin.

Itse lähdin neuvolatyöstä muualle nimenomaan siksi,ettei ollut tältä turhan paperiroskan pyöritykseltä ja tilastoinnilta ym.sivutyöltä enää aikaa asiakkaille.

Ai että neuvolan tarkoitus on "saada selville" asioita perheestä? 

Ilmeisesti on tyhmiä jotka avautuvat.

Vierailija
40/50 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen kyttäysorganisaatio tuo neuvola.