Tehdäänkö kaikille parisuhdeväkivalta-kysely nykyään äitiysneuvolassa?
Siinähän se kysymys jo tulikin.
Kommentit (50)
Kyllä kysytään kaikilta- mutta kuka vastaa rehellisesti? Arvelisin,että luottamuksellisen suhteen synnyttyä neuvola saa kyllä tämän/päihteet selville muutenkin.
Itse lähdin neuvolatyöstä muualle nimenomaan siksi,ettei ollut tältä turhan paperiroskan pyöritykseltä ja tilastoinnilta ym.sivutyöltä enää aikaa asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vuoden 2021 somekulttuuriin, anonyyminä on helppo henkisesti kivittää kun joku sanoo jotain väärin. Heti pitää vetää riidaksi, ihan kuin porukka oikeen odottaisi otollista hetkeä päästä pätemään ja aukomaan. Ihmiset voi niin pahoin..
Ei täällä ketään ole kivitetty. Ota ihan rauhallisesti vaan. Toki pitää oikaista, jos joku luulee, että väkivaltakysely tarkoittaa väkivallan normalisoitumista. Oikaisu ei ole sama asia kuin riitely.
Googlaamalla löytyi kyselylomake. Voin suoraan sanoa että en vastaa totuudenmukaisesti. Mies on pari kertaa uhannut heittää minua päin esineen ja joskus olen hieman pelännyt häntä kun on suuttunut. Siis muutama kerta lähes 10 vuoden suhteemme aikana. En silti koe että suhteessamme on väkivaltaa enkä halua neuvolan apua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kysytty, mutta vuosia raskauksista jo liki kaksikymmentä. Alkoholinkäytöstä kysyttiin myös puolison osalta.
Ei ole asiallista kysellä puolison alkoholin käytöstä. Onko edes laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kysytty, mutta vuosia raskauksista jo liki kaksikymmentä. Alkoholinkäytöstä kysyttiin myös puolison osalta.
Täysin asiallista ja laillista. Etenkin, kun kysely tehdään suoraan sille puolisolle.
Ei kysytty vuosikymmenen puolessa välissä. Päihteistä kysyttiin useampaan kertaan ja oltiin vähän "ihanko tosi" kun todettiin että ei käytännössä käytetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Googlaamalla löytyi kyselylomake. Voin suoraan sanoa että en vastaa totuudenmukaisesti. Mies on pari kertaa uhannut heittää minua päin esineen ja joskus olen hieman pelännyt häntä kun on suuttunut. Siis muutama kerta lähes 10 vuoden suhteemme aikana. En silti koe että suhteessamme on väkivaltaa enkä halua neuvolan apua.
Olet todella järkevä.
On parempi ettei altista perhettään epäilyksen alaiseksi. Ei ole sen lapsenkaan etu.
Kysyttiin kyllä. Jäin vaan miettimään, että ei kysytty olenko itse väkivaltainen puolisoa kohtaan. Voisihan se niinkin mennä, vaikka onkin harvinaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin asiallista ja laillista. Etenkin, kun kysely tehdään suoraan sille puolisolle.
Ajattelin että kysellään puolison, joka ei ole paikalla, alkoholin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua kyllä ettet halua neuvolassa puhua (ja ehkä ihan järkevääkin), silti mun sydän pikkusen särkyi tästä. Ei onneksi oo mitään suurempaa kuin tuo, mutta kenenkään ei pitäisi missään tilanteessa edes vuosien saatossa pelätä omaa miestään.
Tsemppiä, ja toivotaan että mies on rauhoittunut ❤️
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin kyllä. Jäin vaan miettimään, että ei kysytty olenko itse väkivaltainen puolisoa kohtaan. Voisihan se niinkin mennä, vaikka onkin harvinaisempaa.
Siis ihan totta.
Kysyttiinkö vain että onko puoliso väkivaltainen?
Melko asenteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua kyllä ettet halua neuvolassa puhua (ja ehkä ihan järkevääkin), silti mun sydän pikkusen särkyi tästä. Ei onneksi oo mitään suurempaa kuin tuo, mutta kenenkään ei pitäisi missään tilanteessa edes vuosien saatossa pelätä omaa miestään.
Tsemppiä, ja toivotaan että mies on rauhoittunut ❤️
Oletko sinä vakivaltainen? Ruumiillista tai henkistä väkivaltaa?
Vai oletko jo rauhoittunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan totta.
Melko asenteellista.
Juurikin noin. Vain naiselta kysytään, onko mies kohdistanut häneen väkivaltaa, käyttäytynyt uhkaavasti tms. Ajatusmallit edelleen kivikautisia tuossa(kin) asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan totta.
Melko asenteellista.
Mulle tänään kyllä sanottiin että sama koskee myös toisinpäin, että myös nainen voi kohdistaa väkivaltaa mieheen. Mutta kai äitiysneuvolassa mielenkiinto kohdistuu enemmän naiseen, joka odottaa sitä vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että kysellään puolison, joka ei ole paikalla, alkoholin käyttöä.
Sitäkin voisi kysyä ihan laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä, ja toivotaan että mies on rauhoittunut ❤️Oletko sinä vakivaltainen? Ruumiillista tai henkistä väkivaltaa?
Vai oletko jo rauhoittunut?
Ootko ihan terve..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan totta.
Melko asenteellista.
Juu, näin tosiaan oli. Ei varsinaisesti ollut mitään kyselyä niinkuin audit paperilomake tms. Jutustelun ohessa vaan kyseltiin, että mites puoliso reagoi kun suuttuu, onko ollut väkivaltainen tai tarvetta pelätä. Minun reagoinnista ei kyselty mitään, vaikka ihan luontevasti olisi sopinut juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kysytään kaikilta- mutta kuka vastaa rehellisesti? Arvelisin,että luottamuksellisen suhteen synnyttyä neuvola saa kyllä tämän/päihteet selville muutenkin.
Itse lähdin neuvolatyöstä muualle nimenomaan siksi,ettei ollut tältä turhan paperiroskan pyöritykseltä ja tilastoinnilta ym.sivutyöltä enää aikaa asiakkaille.
Ai että neuvolan tarkoitus on "saada selville" asioita perheestä?
Ilmeisesti on tyhmiä jotka avautuvat.
Niin, miehiltä pitää kysyä käyttääkö väkivaltaa ja terapiaan ohjaus. Jäisi moni ero tapahtumatta mutta täällä rakennetaan turvakoteja eikä tartuta syihin.