C-hepatiitisha
Olen siis hyvin neuroottinen ja sain yhtäkkiä ajatuksen siitä, että voiko minulla olla C-hepatiitti, vaikka en ikinä ole käyttänyt huumeita? Hengasin joskus miehen kanssa, jolla ehkä oli kyseinen sairaus ja mietin jos hän on koskenut sukupuolielimiäni niin että hänellä on ollut käsissä esimerkiksi verta niin onko tuo sairaus minullakin? Tuo tapahtui joskus vuonna 2009.
Olen käynyt sen jälkeen erilaisissa verikokeissa, joten kai kohonneet maksa-arvot olisivat näkyneet esimerkiksi neuvolan tarkastuksissa vuonna 2015, kun olin raskaana?
Tiedän, että tämä pelko on ihan järjetön mut en vaan voi tälle mitää
Kommentit (11)
Tuskin, jos ei sitä verta verenkiertoosi päätynyt. C-hepatiittia alettiin seulomaan verestä joskus 80-luvulla eli jos sitä ennen on saanut luovutettua verta, niin sekin on mahdollista. Osa tartuinnanlähteistä ei selviä.
Mut kai toi ois näkynyt jossain kohonneista maksa-arvoista? Eikö ne maksa-arvot kuitenkin oteta raskaana?
Ei tartu helposti muuten kuin neuloista. Ei esim. tavallisesta seksistä.
Tarttumiseen tarvitsee verikontaktin, eli jos sulla olis ollut vaikka avoin haava alapäässä ja miehellä sormissa verta, niin olis voinu tarttua. Eli käytännössä ei mitään mahdollisuutta sun tilanteessa.
Mä sain kerran yhdeltä tutultani C-kasetin.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kerran yhdeltä tutultani C-kasetin.
🤣, osa ei kyllä tiedä mikä c-kasetti on, mutta tää oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mene testiin.
Vein kerran sen klinikalle kun oli nauha solmussa. Ne pyöritti sitä lyijykynällä ja sen taas kuntoon.
Mä sain C-vitamiinin äidiltäni kun olin pieni. Ei taida rokotteet enää auttaa?
Tarttuu huonosti muutoin kuin esim. Neuloista. Jos vaivaa kovasti niin mene testiin.