Albumi, joka mielestäsi jokaisen tulisi kuunnella ainakin kerran elämässä?
Kommentit (106)
Eppu Normaali Kahdeksas Ihme
Paras suomalainen koskaan julkaistu pitkäsoitto.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä "tulisi tehdä kerran elämässä" -listat ovat ylenkatseista ja lappusilmäistä sanelua. Pitäkää mielipiteenne omana tietonanne.
Olin samaa mieltä, kunnes löysin tästä kirjasta suhteellisen tuntemattoman lempibändini levyn. Kriitikkoraati ei voi olla väärässä! :D
https://fi.wikipedia.org/wiki/1001_albumia_jotka_jokaisen_on_kuultava_e…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä "tulisi tehdä kerran elämässä" -listat ovat ylenkatseista ja lappusilmäistä sanelua. Pitäkää mielipiteenne omana tietonanne.
Olin samaa mieltä, kunnes löysin tästä kirjasta suhteellisen tuntemattoman lempibändini levyn. Kriitikkoraati ei voi olla väärässä! :D
https://fi.wikipedia.org/wiki/1001_albumia_jotka_jokaisen_on_kuultava_e…
Hieno linkki, hyvä minä.
Miksi pitäisi kuunnella yhtään mitään sellaista musiikkia mistä ei itse pidä. Kiduttaa voi itseään monella muullakin tavalla. Esim. en mistään hinnasta kuuntelisi ap:n "suosittelemaa" levyä. Makunsa kullakin.
Morbid Angel - Altars of Madness
Vierailija kirjoitti:
Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son
Perustelut: Täydellinen levy.
Samaa mieltä. Paras Maidenin levy, tässä ei ole ainuttakaan huonoa biiisä. Vahva kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Smack: Smack on you. Rosoinen ja erinomainen. Uniikki.
Tällä levyllä on täysin ainutlaatuinen tunnelma ja meininki.
Marilyn Manson-Antichrist Superstar
Apocalyptica - Plays Metallica By Four Cello
Nick cave and the Bad Seeds - Murder Ballads.
Liekki korppi.on pirun hyvä ja kestää aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son
Perustelut: Täydellinen levy.
Samaa mieltä. Paras Maidenin levy, tässä ei ole ainuttakaan huonoa biiisä. Vahva kokonaisuus.
Aijaa, mun mielestä taas täyttä kuraa alusta loppuun. Tykkään Maidenista mutta tuo on miltei pohjanoteeraus, yksi huonoimmista levyistä. Somewhere in Timella alkanut syntikkakikkailu on karmean kuuloista ja saavuttaa aallonpohjan tällä levyllä.
Vierailija kirjoitti:
The Jesus and Mary Chainin Psychocandy kannattaa jokaisen kyllä kuunnella, koska siinä soi 80-luku kauneimmillaan ja kahdeksankymmentälukuisimmillaan.
Mulla on se levy ollut hyllyssä kai jo 35 vuotta. Toki se on hyvin kasarityylinen, mutta runsaista kaiuista ja fuzz-kitaroistaan huolimatta biisit on sävellyksenä aika 60-lukuhenkisiä. Spector äänivallia ja 60-luvun lauluyhtyeiden (Ronettes, Shangri-Las ym) vaikutuksia omat korvat havaitsee.
Lords of the New Churchin debyytti-lp on aika täydellinen, nimenomaan alkuperäisenä 10 biisin mittaisena, ylijäämäbiiselllä täydennetyt uusintajulkaisut kannattaa skipata koska ne jämäbiisit latistaa tiiviin ehjän tunnelman.
Pink Floyd The Dark Side of the Moon.
Syystä että viimeistään Timen kohdalla saattaisi avautua, miksi se pysyi Bilboard listalla julkaisustaan Maaliskuusta 1973 Heinäkuuhun 1988, siis tippumatta listalta tuolla aikavälillä kertaakaan ja on noussut takaisin listalle tuon jälkeenkin usempaan kertaan. Luonnollisesti se on kaikkien aikojen ennätys.
Kun sitten käännät lätyn (tämä levy kuunnellaan luonnollisesti sen aluperäisessä formaatissaan vinyylinä), laitat neulan B-puolen alkuun ja kaiuttimista alkaa kuulua legendaarinen intro (kassakoneen kilinä) ja Money vyöryy tajuntaasi, niin saatat ymmärtää miksi vuonna 2013 kongressin kirjasto valitsi kyseisen albumin säilytettäväksi Yhdysvaltain kansallisessa tallennusrekisterissä, koska sitä pidettiin "kulttuurisesti, historiallisesti tai esteettisesti merkittävänä teoksena".
Niin ja luonnollisesti se on allekirjoittaneen mielestä upein albumikokonaisuus ja ensimmäinen vinyyli jonka olen hankkinut 47 vuotta sitten ja laskeutuu levylautaselleni edelleenkin tasaisin väliajoin, mutta enää vain tarkkaan harkittuina ajankohtina laadukkaan craft oluen kera nautittuna.
Tässä nyt hieman niitä perusteluja, joita joku täällä peräänkuulutteli.