Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sf-mitan äkillinen nousu loppuraskaudessa

Vierailija
06.05.2021 |

Sf-mittani nousi yhtäkkiä kahden viikon välillä -1 käyrältä +1 käyrälle. Raskausviikkoja on nyt 37. Mistä tuollainen äkillinen nousu voi kertoa? Sokerirasitukseen sain lähetteen, eli raskausdiabetes voisi tuon selittää, mutten itse oikein usko siihen kohdallani. Pelottaa jo ajatus isokokoisen vauvan synnyttämisestä, sillä esikoinen oli pieni ja mahtui juuri ja juuri tulemaan...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua jopa mittaajasta.

Vierailija
2/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni mitta jossain ylärajojen yläpuolella ja oli isokokoinen vauva. En huolestuisi tuollaisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi johtua jopa mittaajasta.

Kaikki mittapisteet menneet aikaisemmin tasaiselle käyrälle -1 tuntumaan ja melkein aina ollut sama mittaaja. Nytkin sama herkkä mittasi, mutta edellisen mittasi kyllä lääkäri. Ap.

Vierailija
4/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olit syönyt jotain mikä turvotti.

Vierailija
5/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva vaihtanut asentoa.

Vierailija
6/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva on iso, niin kuinka helposti voi saada halutessaan sektion? Ap.

Vierailija
7/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mukula on korjannut asentoaan, ei muuta.

Vierailija
8/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua ihan vauvan asennosta.

Vierailija
9/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se mahtuu. Itsekin puristin esikoista ulos ponnistusvaiheen ollessa yli tunnin. Toinen paljon isompi vauva tuli ulos 5 minuutissa ja vielä isompi kolmonen tuli ulos alle minuutissa kätilön huutaessa pidättele minä en ehdi mukaan.

Vierailija
10/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva voi olla vaan vaihtanut asentoa.

Vierailija
11/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain lähetteen myös kokoarvioon. Jos vauva on iso, niin saanko sektion, jos pyydän? Esikoinen ei tosiaan meinannut mahtua tulemaan ja oli alle 3,3 kg. Ap.

Vierailija
12/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin sektio ennen laskettua aikaa Sf-mitan ollessa iso. Oli raskausdiabeteskin, mutta se oli pysynyt kurissa ruokavaliolla. Mutta lääkärin mukaan oli parasta saada lapsi nopeasti ulos, että nähdään "mikä sillä on hätänä".

Ei ollut mikään hätänä, vauva painoi 3350 g eli oli oli ihan pikkuinen. 

Mutta sektion sain ihan pyytämällä. Tosin asiaan vaikutti se, että tämä oli meidän viimeinen lapsi, enempää emme tee, joten ei tarvinnut miettiä tulevia raskauksia. 

Vierailija
13/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lähetteen myös kokoarvioon. Jos vauva on iso, niin saanko sektion, jos pyydän? Esikoinen ei tosiaan meinannut mahtua tulemaan ja oli alle 3,3 kg. Ap.

Kyllä se mahtuu tulemaan ulos, paikat ei ole niin kireät kuin ekalla yrittämällä vaan esim. lantio joustaa paremmin.

Lääkäri tekee painoarvion yhteydessä synnytystapa-arvion ja päättää tarvitaanko sektiota. Ei pelkkä paino kerro lapsen koosta, jos onkin vain pitkä. Samoin kevyempi vauva voi olla harteikas tai tulla ulos käsi poskella, jolloin voi synnytyskin olla vaikeampi. Olin itse ihan normikokoinen vauva, mutta äidillä oli ahtaat paikat, joten minulta murtui solisluu synnytyksessä. Veli taas oli massiivinen 4,5kg 54cm jötikkä, mutta tuli ulos paljon sutjakammin kuin minä aikanaan.

Vierailija
14/14 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAKROSOMIA

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä