Pitääkö mennä lääkäriin? Orava puri minua!
Oli jähnettynyt pihalleni ja mennin lässyttämän sille ja tulin käsi ojossa kohti. Hipasin sitä ihan hieman ja se suorastaan syösyi käteeni kiinni ja jäi roikkumaan!
Pieni pintahaava tuli.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te oikein puuhastelette luonnossa, kun oravat puree?
"mennin lässyttämän sille ja tulin käsi ojossa kohti. Hipasin sitä ihan hieman ja se suorastaan syösyi käteeni kiinni"
Kesy orava jos tulee olkapäälle älä huido kilju tai ota käteen.Anna se olla.Minulla orava hyppäsi olkapäälle ja nuolaisi
kasvoja,Annoin sille pähkinöitä sitten.Sain silittää vapaasti sitä.
Jo lapsena joillekin opetettiin että oravia ei saa lähestyä. Ja ollaan hiljaa kyykyssä tai istumassa, kädessä pähkinöitä, ei äkkiliikkeitä. Ei sekoilla ollenkaan tai tehdä mitään ylimääräistä. Silti osa voi olla puolustava emo poikasille. Villieläimiä ne.
Verenmyrkytys vaarana, joten suosittelen lääkäriin. Isääni puraisi orava joka oli tehnyt pesän sisäkatolle ja poikasia pesä täynnä. Isä yritti jotenkin niitä tippuvia poikasia pelastaa, niin purivat. Käteen nousi tummansininen juova käteen ja jos ei olisi ollut nopea, sieltä sydämeen, verenmyrkytys oli alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Kuka menee koskemaan villieläintä? Tottakai se puree kun joku 100-kertaa isompi hyökkää kiinni. Ei eläimet ajattele kuin ihmiset..
Mutta ensimmäinen osoite sinulle on lääkäri. Vaikka olisikin pintavaurio.
Terveydenhoitaja putsaa ja antaa rokotteen jos tarvis, mitään lääkäriä ei varmaan saa pieneen puraisuun. Minulla oli punkki jalassa kiinni, enkä saanut sitä pihdeilläkään pois. Terveydenhoitaja poisti sen ronkkimalla enkä saanut mitään rokotetta saati antibioottikuuria.
Vierailija kirjoitti:
Oravaa vitutti öässyttäminen ja puraisi
Vitutti kuin pientä oravaa : )
Etkö tiedä ettei villieläimiä pidä lähestyä ? Jäykkäkouristusrokotus varmaan tarpeellinen jos ei ole voimassa. Moni ihminen ei muista uusia sitä, itse uusin vuosi sitten.
Lapsuudessani 70-luvulla oli harrastukseni käydä Tallinnan Kadriorgin puistossa oravia syöttämässä. Mukanani oli pussilliinen auringonkukan siemeniä. He söivät kädestäni ja joskus jopa istuivat kädelleni. Koskaan eivät purreet.
No kyllä menisin lääkäriin. Jäykkäkouristus, rabies ja verenmyrkytys on aina riskinä, kun villieläin puree.
No mua puri ihan oma lemmikkijyrsijä ja silti piti ottaa jäykkäkouristusvahvistus ja kaksi antibioottikuuria kun sormi meinasi tulehtua. Että lääkäriin hopihopi. Ja kyllä mä siitä rabieksestakin kysyisin kun villieläimestä on kyse.