Mikä on mennyt lapsissa vikaan, kun nauttivat toisen häpäisystä?
"Uhri myös pakotettiin nuolemaan toisten kenkiä. Sivusta seuranneet nuoret kuvasivat tekoa. Keski-Uusimaan tietojen mukaan videoita on myös levitetty sosiaalisessa mediassa."
Alaikäisille ei rikosseuraamusta tule. Mitä näille isänmaan toivoille pitäisi sosiaalitoimen tehdä, että heistä saataisiin yhteiskuntakelpoisia?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/keski-uusimaa-poikajoukko-pahoinpit…
Kommentit (32)
Ennen vanhaan pojat olisivat saaneet fyysisiä sanktioita tällaisesta.
Some pois, ikäraja K18. Sieltähän näitä opitaan. Pakollista seurustelua vanhempien kanssa ilman kännykkää iltaisin.
Ei tuohon auta kuin toistuva turpiinveto aina kohdattaessa.
Keravan entisen Anttilan katokseen ei ole normaaleilla ihmisillä mitään asiaa.
Just tänää oli hesarissa artikkeli missä kiusaaja avautuu että "uhri vaan ärsytti mua jotenkin"
Vierailija kirjoitti:
Keravan entisen Anttilan katokseen ei ole normaaleilla ihmisillä mitään asiaa.
Kieltämättä vähän outo paikka seisottaa koronaroketteeseen meneviä vanhuksia ja riskiryhmäläisiä tuon ihmisjät teen kanssa samassa paikassa.
Jos kotona ei ole kasvatusta. Koulun pitää pitää huoli ettei simputusta esiinny koulussa kertaakaan, toisia lapsia pitää suojella, koska harva pystyy itse puolustautumaan. Tauoilla välituntivalvojia oli ainakin ennen, käytävillä ja ulos näkee ikkunastakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona ei ole kasvatusta. Koulun pitää pitää huoli ettei simputusta esiinny koulussa kertaakaan, toisia lapsia pitää suojella, koska harva pystyy itse puolustautumaan. Tauoilla välituntivalvojia oli ainakin ennen, käytävillä ja ulos näkee ikkunastakin.
Tämä ei tapahtunut koulussa vaan kaupungin keskustassa hylätyn kiinteistön lähistöllä.
Suomessa kannattaa tehdä rikokset alaikäisenä tai köyhänä. Näin opetin jo aikoinaan omille lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Just tänää oli hesarissa artikkeli missä kiusaaja avautuu että "uhri vaan ärsytti mua jotenkin"
Siinä hesarin artikkelissahan se kiusaaja olisi vain halunnut pitää etäisyyttä "kohteeseen", mutta pakotetiin olemaan yhdessä, mm. tekemään ryhmätöitä, painostettiin hyväksymään kaveripiiriin jne.
Lapsen aivot ovat varsin kehittymättömät, osa ihmisistä on aina kyvytön asettumaan heikomman osapuolen asemaan.
Tuollaisille tapauksille pitäisi ihan oikeasti tulla joku oikeuden määräämä somekielto. Mikäli jäävät kiinni siitä että käyttävät somea niin tuntuvat sakot.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tätä ölömölöporukkaa saada hittoon täältä. Tehkää nyt joku jotain. En yhtään ihmettele, jos jotain lynkkauspartioita alkaa liikkua siistimässä kulmia. Oikeastaan toivon sitä.
Siihen se varmasti tulevaisuudessa meneekin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kannattaa tehdä rikokset alaikäisenä tai köyhänä. Näin opetin jo aikoinaan omille lapsilleni.
Olisit mieluummin opettanut olemaan tekemättä rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Sitä rikkaampaa soturi oppeja isiltä.
Kääntäkää tämä selkokielelle, kiitos!
Ainahan ne parempiosaiset ovat tykänneet nöyryyttää heikompiaan. Julkinen nöyryyttäminen on omlut kautta historian suosittu rangaistusmuoto jota on tultu kyliltä massoina seuraamaan sivusta.
Hirvittävää on, ettei tätä kamalaa piirreträ saada vielä tänäkään päivänä pidettyä kurissa.
Pitäis ottaa lapsituet pois äkkiä ja pistää lapsiverot mutta eihän toi suomen kommunisti valtio mitään tajua.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis ottaa lapsituet pois äkkiä ja pistää lapsiverot mutta eihän toi suomen kommunisti valtio mitään tajua.
Ääliö, mutta ethän sitä tietysti itse huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan pojat olisivat saaneet fyysisiä sanktioita tällaisesta.
Silloin kun minä olin yläasteella niin yksi pässi oli lyönyt ala-astelaiselta silmän mustaksi. Annettiin sille sitten porukassa turpiin koulun jälkeen rangaistukseksi. Ilmeisesti tuollaista pikkulasten pahoinpitelyä ei nykyjonnet sitten pidä raukkamaisena vaan ihailtavana.
m38
Jotain tämän kaltaista tehtiin meilläkin. Jos kiusasi tyttöjä tai pahasti heikompiaan, niin toisten poikien kanssa löylytettiin enimmät innot pois. Toki meilläkin oli koulussa kiusaamista, mutta ei mitään totaalisen nöyryyttävää ja oli kuitenkin sellainen meininki, että ns. maassa makaavaa ei enää lyödä tai potkita, vaan kaveri autettiin siinä kohtaa jo ylös. Rajat olivat aika selvät. Oli niin sanotusti "nössöjä ja/tai nörttejä" ja "koviksia". Ja oli nimittelyä ja hengattiin vähän eri ryhmissä, muttei mitään totaalisen halventavaa tai nöyryyttävää. Leikittiin ja pelattiin myös yhdessä ja oltiin välillä vapaa-ajallakin porukassa. Mitään totaalista ulossulkemista ei ollut. Tämä siis ala-asteella. Ylä-asteella meno oli kyllä melko kahjoa välilä, kun oli iso koulu. Siellä oltaisiin tarvittu välillä poliisia. Ala-asteella oli ikäryhmässä noin 50 oppilasta kahdessa eri luokassa. Tämä siis 90-luvulla eräässä pikkukaupugissa.
On mennyt kyllä käsittämättömään suuntaan tuo väkivalta ja lisääntynyt viimeaikoina. Opettaako vanhemmat oikeasti lapsilleen, ettei ole todellakaan ok nöyryyttää toisia? Minun isä sanoi, että jos hän saa tietää, että kohtelen muita kuin roskaa, niin selkääsi saat ja varmasti. En koskaan saanut, eikä isä ollut väkivaltainen. Mutta sanoi ihan oikein. Pojille pitää joskus opettaa vähän tätä kautta. Saattaa tuntua kamalalta nykystandardeilla, mutta se auttoi. Pojat oppivat monesti parhaiten fyysisyyden kautta. Etenkin sellaiset hulivilit. En kannata väkivaltaa, mutta mieluummin pieni selkäsauna isän kädestä tai sen mahdollinen uhka, kuin muiden viattomien nöyryyttäminen tai kuten Koskelan tapauksessa raaka ja julma murha. Joku muukin keino tietysti käy, kunhan viesti menee perille ja riittävän ajoissa.
Totaalisen nössöiksi ovat vanhemmat menneet ja yhteiskunta ylipäätänsä. Ennen (joskus 60-luvulla oli liian kova kuri kouluissa ja kodeissa). Nyt ei sitten mitään. Ojasta allikkoon. Näin se monesti menee muissakin asioissa.
Tällainen on rantautunut meille muualta. Oli tässä sitten tekijöinä ketkä tahansa.