Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kovasti väitetään että Amerikassa kovat elämiskulut syö isojen palkkojen ja kevyen verotuksen hyödyt. Selittäkääpä nyt..

Vierailija
05.05.2021 |

..että paljonko sen vuositasolla yli 100,000$ ansaitsevan kalifornialaisen poliisin elämiskulut vuositasolla oikein ovat? Oletetaan että asuu single family homessa jossain 50km säteellä Los Angelesin keskustasta, vaimo on ammatiltaan esim. terveydenhoitaja ja perheellä on kaksi ala-asteikäistä lasta.

Väitän tässä ja nyt, että tuolla pollarilla jää pakollisten elinkulujen jälkeen käteen kulutettavaksi enemmän kuin suomalainen keskituloinen palkansaaja saa bruttona vuodessa.

Kommentit (1560)

Vierailija
541/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa on käytännössä pakko maksaa hyviä (= Suomea parempia) liksoja, koska vanhemmilla on huomattavasti suurempi vastuu, ihan pelkästään taloudellisestikin, lastensa tulevaisuudesta.

Miksi, yliopistoon ei pääse Suomessakaan kuin osa... Ja kyllä suurin osa jenkeistä maksaa yliopiston ihan itse, lainoina ja kesätöissä jne.

Vierailija
542/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ismo Leikolan uusimmassa kirjassa aika hyvää reaalielämiseen perustuvaa kuvausta amerikkalaisesta elämänmenosta.

Palkka on siellä Suomeen verrattuna yleensä 2-3-kertainen, mutta sitten tosiaan on huolehdittava itse monista sellaisista asioista, joita täällä pidetään itsestään selvästi yhteiskunnalle kuuluvina juttuina.

Kumpi sitten on parempi? Taitaa olla ns. muna vai kana? -tyylinen ikuisuuskysymys.

Amerikkalainen järjestelmä opettaa pitämään huolta niistä omista asioistaan. Täällä kulkee sossun ovesta sisään yhä pahempaa ressukkaa, jolle ei koskaan ole opetettu mitä tarkoittaa itse itsestään vastuun ottaminen. Käsi ojossa vaan kuljetaan toisten taskuilla.

On tilanteita, joissa ihmisen on täysin mahdotonta huolehtia itse omista asioistaan. Esim. vakava sairastuminen on tällainen tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, taas täällä itku kurkussa julistetaan miten kauheata elämä on USAssa maailman parhaaseen Suomeen verrattuna  :-)

Kyllä sillä rikkaimmalla prosentilla joka omistaa lähes kaiken siellä USA:ssa, pyyhkii varmaan ihan hyvin.

Itse asiassa yli puolella USA laisista pyyhkii aika hemmetin paljon paremmin kuin suomalaisilla yli 30% paremmat ansiot vaikka kaikki verovaroin kustannettu on laskettu mukaan...

https://en.wikipedia.org/wiki/Disposable_household_and_per_capita_income

Nettomediaanivarallisuuskin on 18% parempi

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wealth_per_adult

Ystäväni on sairaanhoitaja. Hän asuu tilavassa omakotitalossa yhdessä etelän miljoonakaupungeista. Hän on yksinhuoltaja, lapsen isä muutti aivan toiselle puolelle manteretta, joten käytännössä totaaliyksinhuoltaja. Hyvin pärjäilee. Suomalaisella sairaanhoitajalla ei ole lähellekään yhtä kova elintaso.

Vierailija
544/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat niin aivopestyjä. Tai sitten vaan eivät halua parantaa omaa elämänlaatuaan, sairaiden ja laiskojen kustannuksella.

Entä jos itse sairastuisit? Veikkaan että alkaisi ulvomaan kuinka yhteiskunnan pitää auttaa kuten aina näissä tapauksissa. Kaikkein huvittavinta porukkaa on työläiset jotka äänestävät kookomusta ja haaveilevat kuinka pääsisivät käymään hammaslääkärin sijasta duunikaverin serkun luona "joka tietää miten huono hammas irrotetaan tongeilla" koska hammaslääkärissä sama homma kustansaa monta tonnia.

Voisi tulla monella kokoomuslaisella mussulla itku.

Amerikka on oikein hyvä paikka sairastua. Työnantaja maksaa vakuutuksen, ja huippulaadukkaaseen hoitoon pääsee lähes ilman jonoja.

Punavihreän ideologian saastuttamassa sairaanhoitojärjestelämssä kansa kärsii suuresti.

Kunhan ei sairastu kovin pitkäaikaisesti, koska sitten loppuu vakuutus. 

Ei se "lopu", riippuu ihan vakuutuksesta.

Kuinka paljon maksaa terveysvakuutus, jossa ei ole mitään rajoituksia? Siis ei diagnoosien suhteen rajoituksia eikä hoitokustannusten suhteen myöskään rajoituksia?

Kuinka paljon per henkilö/kk suurin piirtein?

ei sellaista taida olakkaan.kaikiss aon rajoituksia. tai jos ei ole mitään oma vastuuta niin maksaa niin paljn että paremi maksaa kaikki omasta pussista. expateille ja varakkailleulkomaalaisille voi löytyä.

Vierailija
545/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ismo Leikolan uusimmassa kirjassa aika hyvää reaalielämiseen perustuvaa kuvausta amerikkalaisesta elämänmenosta.

Palkka on siellä Suomeen verrattuna yleensä 2-3-kertainen, mutta sitten tosiaan on huolehdittava itse monista sellaisista asioista, joita täällä pidetään itsestään selvästi yhteiskunnalle kuuluvina juttuina.

Kumpi sitten on parempi? Taitaa olla ns. muna vai kana? -tyylinen ikuisuuskysymys.

Amerikkalainen järjestelmä opettaa pitämään huolta niistä omista asioistaan. Täällä kulkee sossun ovesta sisään yhä pahempaa ressukkaa, jolle ei koskaan ole opetettu mitä tarkoittaa itse itsestään vastuun ottaminen. Käsi ojossa vaan kuljetaan toisten taskuilla.

On tilanteita, joissa ihmisen on täysin mahdotonta huolehtia itse omista asioistaan. Esim. vakava sairastuminen on tällainen tilanne.

Onhan niitä tilanteita Suomessakin, esim. pikavippikierre on varmasti todennäköisempi kuin vakava sairastuminen ilman vakuutusta...

Vierailija
546/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, taas täällä itku kurkussa julistetaan miten kauheata elämä on USAssa maailman parhaaseen Suomeen verrattuna  :-)

Kyllä sillä rikkaimmalla prosentilla joka omistaa lähes kaiken siellä USA:ssa, pyyhkii varmaan ihan hyvin.

Itse asiassa yli puolella USA laisista pyyhkii aika hemmetin paljon paremmin kuin suomalaisilla yli 30% paremmat ansiot vaikka kaikki verovaroin kustannettu on laskettu mukaan...

Aiemmin olin linkki jossa kotitalouksien nettomediaanivarallisuus oli suurin piitein sama Suomessa ja USA:ssa. 

Liekö tähän toiseen tietoon vaikuttanut nykyinen pörssikupla?

Vierailija
547/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ne työkyvyttömyyseläkkeet Amerikassakin. Nyt oli kuitenkin tarkoitus puhua siitä, missä kansan enemmistö voi hyvin, ei kaikista mahdollisista poikkeustapauksista.

Vierailija
548/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita vaikka siitä, kuinka paljon maksaa hoidattaa ja kouluttaa esimerkiksi 3 lasta omalla rahalla. Lisäksi yhdyskuntasuunnittelu perustuu siihen, että kaikilla on auto. Niitä pitää siis olla 2 tai 3.

Noh, jos ei lapsia hanki, niin pärjää.

Tuon poliisin palkalla ostaisi käteisellä vuodessa uutena 2-3 suurta perheautoa, esim. Chevrolet Impala.  Kuinka moni suomalainen pystyisi samaan?

Ei tuommoisia autoja kannata ostaa, kun bensa maksaa taalan gallonalta.

Bensa maksaa nykyisin $3.25/gallona. Koko paiva tassa menisi oikaisemassa suomalaisten harhaluuloja Amerikasta. Ainoastaan huumediilerit ja eurooppalaiset ostavat autoja kateisella, Luullaan etta se on joku meriitti.

Olen siinä maassa ostanut noin 40-50 autoa. Kaikki käteisellä. Ei olisi tullut mieleenkään lainalla ostella yhtään mitään. Taitaa olla myös suomalaista verenperintöä hoitaa asiat toisella tapaa... sanotaan näin. Näin myös olen kiinteistöni ostanut.

Ei ole välttämättä oikein järkevää tavallisen ihmisen, eikä rikkaankaan, ostaa käteisellä autoja ja kiinteistöjä. Jos elää yhteiskunnan "ulkopuolella" niin on siihen käteiselämään mahdollisuus, mutta yleensä siihen liittyy jotakin hämärää.

Vierailija
549/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on sairaanhoitaja. Hän asuu tilavassa omakotitalossa yhdessä etelän miljoonakaupungeista. Hän on yksinhuoltaja, lapsen isä muutti aivan toiselle puolelle manteretta, joten käytännössä totaaliyksinhuoltaja. Hyvin pärjäilee. Suomalaisella sairaanhoitajalla ei ole lähellekään yhtä kova elintaso.

Niin, mitä tämä todistaa yhteiskunnallisella tasolla?

Vierailija
550/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LA:ssa vuokraan menee helposti pari tonnia kuussa.

Niin menee jo ihan tukholmassakin

Vierailija
551/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ne työkyvyttömyyseläkkeet Amerikassakin. Nyt oli kuitenkin tarkoitus puhua siitä, missä kansan enemmistö voi hyvin, ei kaikista mahdollisista poikkeustapauksista.

Ei vakavat sairastumiset ole mikään varsinainen "poikkeustapaus". Niitä tapahtuu koko ajan.

Vierailija
552/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vakavat sairastumiset ole mikään varsinainen "poikkeustapaus". Niitä tapahtuu koko ajan.

Niin? Ja siellä on terveydenhuolto ja työkyvyttömyyseläkkeet sitä korjaamaan. Koettaisit päästä sen ideologisen muurisi yli ja katsoa tilannetta objektiivisesti. Siellä on olemassa turvaverkkoja, mutta ne ovat erilaisia kuin täällä. Yhdysvaltoja muuten pidetään hyvinvointivaltiona, joskin erilaisena kuin Pohjoismaisia hyvinvointivaltioita.

Vierailija
553/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tama!

Vierailija
554/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä "yleensä" jutuissa aina unohtuu ne matalapalkka-alat, joita Yhdysvalloissa yhteiskuntarakenteesta johtuen on todella paljon. Siivoojat ja mäkkärin työntekijät, tai kaupan kassat ei todellakaan saa mitään 2-3 kertaa suurempaa palkkaa, ei edes suomalaisten kolleegojensa palkkaa, puhumattakaan lisistä, lomista ym eduista.

Vierailija
555/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun tekee työtä tai yrittää, kyllä USA:ssa pärjäilee. Ei se sen vaikeampaa sielläkään ole. T. Kokemusta omaava.

Vierailija
556/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaiset on tosi velkaantuneita. Monille karttuu 100 000 euron opintolaina ennen ensimmäistäkään työpaikkaa. Luottokorttikulttuuri kukoistaa, asuntolainat on isoja ja katumaastureita hommataan kalliilla yksityisleasingeillä. Siinä ei isotkaan tulot auta.

Vierailija
557/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatason mukaan kirjoitti:

Otetaan vähän perustavallisen ihmisen elämää USAssa. Työkkärikorvaus on samaa tasoa kuin Suomessa. Latinot polkee palkkoja monet jää tehtaista työttömiksi.Asunto auto asunnoissa talo pyörillä asuu suuret määrät ihmisiä vuokratontilla.Niillä joilla on kansalaisuus on edullisempaa sekä eläke että vakuutusmaksut. Jotka asuu pelkällä työluvalla on kalliimpaa.Yleensä omatokotitaloissa asuu isot perheet ja lapset puolisoineen. Tai ne on vuokrattu huone huoneesta.Usassa kulkee bussit päivittäin oikein hyvin.Ruoka on halvempaa ostovoima parempi. Meillä joskus ymmärrettiin nostaa pieniä tuloja ostovoiman lisäämiseksi mikä työllistää myyjiä.Keskimäärin ihmiset maksaa omakotitaloista kk vuokraa 900-1000 dollaria kuussa ja kaksioita two bedroom 4-700 dollaria tasosta riippuen.400-500€ kaksioita vuokralle on tosi paljon.Busslipun hinta riippuu matkan pituudesta. Autonvuokraus on halvempaa ja bensa kuin Suomessa.Myös Suomessa palkasta vähennetään verojen lisäksi eläkevakuutusmaksut YLE vero sairaanhoitomaksu ja muuta.Sen päälle pitää itse ottaa koti ja matkavakuutuksen autovakuutukset ja maksaa autopaikasta hallista sekä vaikka on Euroopan kansalainen pitää ottaa erikseen matkavakuutus.Lopulta Suomesta voi vuokrata omakotitalon 700-1200€ kk tai rivitalo kolmion.Suurkaupunkien keskustoissa on eniten saasteita ja kalleinta reunoilla halvempaa.Pienissä kaupungeissa on paljon edullisempaa.Huijauksia on tosi paljon laittomasti maissa olevien kautta ja huumeiden.Pimeästi vuokrataan ja myydään mutta siinä on rikollisuuden tähden tosi vaarallista asua.Kuten meilläkin lapsille ostetaan auto synttärilahjaksi ajokortin jälkeen.Mutta kaikki ei siihen pysty joten bussit kulkee ja kaverikyydit.Ensiasuntona on Suomessa ja USAssa monella asuntovaunu.Tai autotalli.

Suomessa ei kyllä ole asuntovaunuja ensiasuntoina, eikä autotallit. Opiskelijoille ei kelpaa nykyään edes soluasunnot, vaan haluavat saunallisen kaksion tai yksiön keskustasta.

Vierailija
558/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa maksetaan asuntolainoista vain korot, niitä ei lyhennetä samaan tapaan kuin Suomessa. Näin on Ruotsissakin ja myös monessa muussa maassa.

Vierailija
559/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa ei ole mitaan HOA maksuja.

Täällä taas varsinaisia "asiantuntijoita hölisemässä asioista, mistä eivät mitään tiedä.

Totta kai omakotitaloissa voi olla HOA-maksuja. Kenen luulet aidatuilla asuinalueilla esim vartionnin hoitavan?

Olisi pitanyt tarkentaa etta itsenaisessa omakotitalossa ei niita maksuja ole. HOA taloon en koskaan muuttaisi, liian paljon saantoja ja kyttaysta. Voinhan minakin rakentaa aidan taloni ymparille ja sahkoisen valvonnan.

Hei haloo, me asumme itsenäisessä omakotitalossa ja meillä on HOA. Itse taas en ikinä muuttaisi alueelle, jossa ei ole. Helposti erottaa alueet ja rajat missä on HOA ja missä ei. Vaikuttaa alueen arvostukseen ja talojen arvoon, koska HOA ylläpitää yhteisiä alueita ja velvoittaa asukkaan talojen ja pihojen ulkoasun siistinä pitämiseen.

Vierailija
560/1560 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usassa on kova verotus. Kannattaa tutustua. Todella kova. Sen lisaksi joutuu maksamaan itse kaiken.

Kulutuskraasa, merkkivaatteet, autot, talot (sijanti), polttoaineet ovat halpoja. Ja gmo moska mita ruuaksi vaitetaan.

Siella on todella paljon koyhia tai erittain velkaisia.

Ei tarkoita etta suomi olisi paratiisi.

Kunnon ruika jenkeissä on kallista , menepä tekemään 4 -henkisen perheen ostokset Whole Woodin, yllätyt kassalla. Paskaa einestä saa halvalla.433