Kovasti väitetään että Amerikassa kovat elämiskulut syö isojen palkkojen ja kevyen verotuksen hyödyt. Selittäkääpä nyt..
..että paljonko sen vuositasolla yli 100,000$ ansaitsevan kalifornialaisen poliisin elämiskulut vuositasolla oikein ovat? Oletetaan että asuu single family homessa jossain 50km säteellä Los Angelesin keskustasta, vaimo on ammatiltaan esim. terveydenhoitaja ja perheellä on kaksi ala-asteikäistä lasta.
Väitän tässä ja nyt, että tuolla pollarilla jää pakollisten elinkulujen jälkeen käteen kulutettavaksi enemmän kuin suomalainen keskituloinen palkansaaja saa bruttona vuodessa.
Kommentit (1560)
Kyllä amerikkalaiset itse pitävät systeemiään maailman parhaana. Niin yleensä tekevät kaikki muutkin muualla maailmassa, suomalaisetkin...
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, taas täällä itku kurkussa julistetaan miten kauheata elämä on USAssa maailman parhaaseen Suomeen verrattuna :-)
Kyllä sillä rikkaimmalla prosentilla joka omistaa lähes kaiken siellä USA:ssa, pyyhkii varmaan ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä amerikkalaiset itse pitävät systeemiään maailman parhaana. Niin yleensä tekevät kaikki muutkin muualla maailmassa, suomalaisetkin...
Monet amerikkalaiset yliopisto-opiskelijat nykyisin kyseenalaistavat kyllä oman maansa systeemin. Netin kautta tulee niin paljon nykyään informaatiota eri maista, että monet saattavat olla hyvinkin perillä esim. Suomen tai Ruotsin systeemistä.
Ismo Leikolan uusimmassa kirjassa aika hyvää reaalielämiseen perustuvaa kuvausta amerikkalaisesta elämänmenosta.
Palkka on siellä Suomeen verrattuna yleensä 2-3-kertainen, mutta sitten tosiaan on huolehdittava itse monista sellaisista asioista, joita täällä pidetään itsestään selvästi yhteiskunnalle kuuluvina juttuina.
Kumpi sitten on parempi? Taitaa olla ns. muna vai kana? -tyylinen ikuisuuskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässäpä esimerkkejä mihin sitä rahaa menee, esimerkkihinnat muutama vuosi sitten NYC/kk:
- asunnon vuokra 4000 (tämä koostuu isolta osalta kiinteistöveroista)
- Päivähoito on n. 2200 yhdestä lapsesta
- koulussa maksetaan lounaasta ja vakuutuksista lähtien kaikki itse, vaikka olisi julkinen koulu
- nettimaksu on älytön, siinä missä suomalainen maksaa netistä 10-100 amerikassa maksetaan 200-500
- matkapuhelinmaksuilla sama homma, hinnat älyttömät
- julkinen liikenne ei ole halpaa. Vrt matkakortti helsingissä 60, Nykissä metrokortti 130
- utilitiesit n 900 kuussa kolmehenkiseltä perheeltä (eli kaasu, vesi ja sähkö)
- yliopistorahastoon laitetaan perinteisesti 1000 dollaria kuussa/lapsi
- kaikki terveydenhuolto ei mene vakuutuksiin vaikka olisi hyväkin työnantaja, eli esim lasten oikomishoidot tai allergiat ovat todella kallista hupia. Samoin synnytykset, murtumat, sappikivet yms... Elämässä sattuu ja tapahtuu joten puskuria on oltava
Meillä oli siis tilanne että miehen palkka oli n 400 000 vuodessa ja ei se mitään luksuselämää siellä ollut, vaan tarkalla budjetilla elettiin.Okei ihanko netistä $200, tässä olisi heti tarjouksena neljäsosa hintaan ilman datakattoa NYC:ssä
$49.99/mo
Download speeds up to 100 Mbps (wireless speeds may vary)
No data caps
Free modem
Access 500,000+ WiFi hotspots
Tuolla $2000/kk/lapsi sun olisi kannattanut perustaa suomalainen päiväkoti sinne, se normi 100 pentua ja olisit ollut hetkessä miljonääri....
Vai että $1000 lapsi, kuinkas kauan tuota rahastoa pyöritetään tulee aika messevä summa sillähän pääsee jo maailman kalleimpaan kouluun
Ja muut loput samantasoista löpinää, taisit juuri herätä kun kissa vaati ulospääsyä....
Kuinkas monta vuotta sinä siellä olet asunut? Muutama vuosi sitten netti oli halvimmillaan 200 dollaria kuussa. En tiedä tilannetta nyt, olemme asuneet muualla useamman vuoden.
1000e lapsi on 18 vuoden aikana reilun 200 000. Jos lapsi pääsee esim Yaleen, on pelkkä lukukausimaksu 50 000 vuodessa. Tähän päälle kirjat, asumiset, syömiset ja kulkemiset. Hyvätasoinen koulutus on sen reilun 20 000 vuodessa pelkkinä koulumaksuina. Harva haluaa lapselleen älyttömiä opintovelkoja, joten sitä rahastoa kerätään.Kun USAssa on hyvaksytty yliopistoon sinne lahetetaan perheen palkkatiedot joiden perusteella raataloidaan lukukausimaksut. Nuo $50,000 vuodessa on maksimi.
Sitten voi hakea Pell Grantia ja vahakorkoista opintolainaa.
Muitakin vaihtoehtoja on. Opiskelijoita varten on ihan omat lainasysteemit. mitä paremmin opiskelet ja nopeammin sitä vähemmän tarvii maksaa takaisin. Esimerkiksi korot putoavat melko helposti kokonaan pois.
Varsin velkaantuneita ne opiskelijat kuitenkin siellä yleensä ovat. En tiedä mistä johtuu sitten....
Ehkä sun pitää ymmärtää se, etteivät läheskään kaikki opiskelijat ole velkaantuneita. Vain osa heistä. Joka maassa on niitä jotka osaa raha-asiat ja niitä jotka eivät osaa. Suurin osa opiskelijoista pärjää ilman suuria lainoja. Joidenkin ei tarvitse ottaa lainaa ollenkaan. Sitä lainaa ei oteta itse opiskeluun vaan asumiseen ja elämiseen. Suurin osa elää suu säkkiä myöten ja sitten on niitä jotka tuhlaavat. Lainaa kun opiskelija saa helposti.
Monilla pelkkää luottokorttivelkaa n. 50000 dollaria. Lukukausimaksuista + muista kuluista voi tulla vielä lisää velkaa.
Sehän riippuu tulotasosta ym. seikoista millaisen velkataakan pystyy itselleen hankkimaan. Ei luottokorttejakaan myönnetä tuosta vaan kenelle tahansa isoilla limiiteillä, ja jos luottokorttivelka lähenee luottorajaa, niin siitä jo ongelmat alkaa. Ensinnäkin credit score romahtaa, ja luoton saanti vaikeutuu jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait tuon 100 000 dollarin palkan?
Samaa mietin. Olemme asuneet Kaliforniassa muutaman vuoden ja onhan siitä aikaa, mutta poliisille tuo on aika kova palkka. Vuokra meillä taisi olla olla jotain 1600 $ kuukaudessa San Josessa.
Oletteko joskus 10 vuotta sitten asuneet San Josessa vai siellä jossain slummissa? Vuokrat ovat reippaasti yli 2000 mieluummin 3000 olleet jo pitkään ellei sitten joku studio 20 neliöö kyseessä .
Muutaman vuoden asuit San Josessa mutta et oppinut kirjoittamaan maan rahayksikkoa oikein? Se on aina $ 0000.
Terkkuja Kaliforniasta. Ei olla poliisperhe, mutta naapurissa asuu sellainen ja jonkin verran ollaan rahasta keskusteltu esimerkiksi lasten koulutuksesta puhuttaessa. Ei niillä turhan paljon jää käteen sen jälkeen, kun on maksettu $1700 vuokraa, muut asumiskulut, 2 auton kulut, lasten päivähoito ja siirretty rahaa lasten (2kpl) tulevaisuuden college fundeihin. Meidän lapset on samassa päivähoitopaikassa ja me maksetaan siitä kuussa noin $1000 ja se on sillä sisarusalennuksella. Koulutukseen säästäminen syö suurimman osan, koska jos ei saakaan kaiken kattavaa scholarshipiä niin siinä on aika kusessa lainojen kanssa. Säästöilläkin joutunee lainan ottamaan, mutta ei yhtä paljoa.
Lisäksi lapsia katsotaan tulevaisuudessa kieroon, jos niillä ei ole harrastuksia eli niitäkin on vähän pakko olla ja niihinkin menee rahaa. Oikeasti saattaa koulupaikka tai työpaikka mennä sillä, että ei ole harrastanut mitään. Sitä pidetään outona ja merkkinä, että tää on laiska tyyppi ja ei tätä kannata ottaa, kun aina on se joku, joka on opiskellut harrastuksena kieliä, koodaamista ja pelannut baseballia. Se on se hyvä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Ismo Leikolan uusimmassa kirjassa aika hyvää reaalielämiseen perustuvaa kuvausta amerikkalaisesta elämänmenosta.
Palkka on siellä Suomeen verrattuna yleensä 2-3-kertainen, mutta sitten tosiaan on huolehdittava itse monista sellaisista asioista, joita täällä pidetään itsestään selvästi yhteiskunnalle kuuluvina juttuina.
Kumpi sitten on parempi? Taitaa olla ns. muna vai kana? -tyylinen ikuisuuskysymys.
Amerikkalainen järjestelmä opettaa pitämään huolta niistä omista asioistaan. Täällä kulkee sossun ovesta sisään yhä pahempaa ressukkaa, jolle ei koskaan ole opetettu mitä tarkoittaa itse itsestään vastuun ottaminen. Käsi ojossa vaan kuljetaan toisten taskuilla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että Ismo ei oikein vielä tiedä ;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat niin aivopestyjä. Tai sitten vaan eivät halua parantaa omaa elämänlaatuaan, sairaiden ja laiskojen kustannuksella.
Entä jos itse sairastuisit? Veikkaan että alkaisi ulvomaan kuinka yhteiskunnan pitää auttaa kuten aina näissä tapauksissa. Kaikkein huvittavinta porukkaa on työläiset jotka äänestävät kookomusta ja haaveilevat kuinka pääsisivät käymään hammaslääkärin sijasta duunikaverin serkun luona "joka tietää miten huono hammas irrotetaan tongeilla" koska hammaslääkärissä sama homma kustansaa monta tonnia.
Voisi tulla monella kokoomuslaisella mussulla itku.
Amerikka on oikein hyvä paikka sairastua. Työnantaja maksaa vakuutuksen, ja huippulaadukkaaseen hoitoon pääsee lähes ilman jonoja.
Punavihreän ideologian saastuttamassa sairaanhoitojärjestelmässä kansa kärsii suuresti.
Kyseessä on myös arvovalintoja. Jenkille on tärkeää saada itse valita lääkärinsä ja vaikuttaa hoitoihinsa, hän maksaa siitä vapaudesta ihan mielellään. Suomessa tällaista vapautta ei ole ja jenkki Suomessa kokee järjestelmän luokattoman huonoksi, kun rahalla ei saa.
Minun käsittääkseni tavallisilla palkansaajilla tämä "valinnanvapaus" lähinnä koskee sitä, että saa etsiä sellaisen lääkärin, joka kuuluu tuon vakuutusyhtiön/sairausvakuutuksen alle. Ei ole välttämättä kovin helppoa.
Nimenomaan. Saahan Suomessakin valita lääkärin itse jos menee yksityiselle.
Suomessa erikoissairaanhoito on täysin sosialisoitua.
Vierailija kirjoitti:
Terkkuja Kaliforniasta. Ei olla poliisperhe, mutta naapurissa asuu sellainen ja jonkin verran ollaan rahasta keskusteltu esimerkiksi lasten koulutuksesta puhuttaessa. Ei niillä turhan paljon jää käteen sen jälkeen, kun on maksettu $1700 vuokraa, muut asumiskulut, 2 auton kulut, lasten päivähoito ja siirretty rahaa lasten (2kpl) tulevaisuuden college fundeihin. Meidän lapset on samassa päivähoitopaikassa ja me maksetaan siitä kuussa noin $1000 ja se on sillä sisarusalennuksella. Koulutukseen säästäminen syö suurimman osan, koska jos ei saakaan kaiken kattavaa scholarshipiä niin siinä on aika kusessa lainojen kanssa. Säästöilläkin joutunee lainan ottamaan, mutta ei yhtä paljoa.
Lisäksi lapsia katsotaan tulevaisuudessa kieroon, jos niillä ei ole harrastuksia eli niitäkin on vähän pakko olla ja niihinkin menee rahaa. Oikeasti saattaa koulupaikka tai työpaikka mennä sillä, että ei ole harrastanut mitään. Sitä pidetään outona ja merkkinä, että tää on laiska tyyppi ja ei tätä kannata ottaa, kun aina on se joku, joka on opiskellut harrastuksena kieliä, koodaamista ja pelannut baseballia. Se on se hyvä tyyppi.
Suomessakin katsotaan kieroon jos lapsilla ei ole kunnollisia harrastuksia. Keskiluokan lapsilla ja siitä eteenpäin on kaikilla harrastuksia.
"Amerikkalainen järjestelmä opettaa pitämään huolta niistä omista asioistaan."
Ismo Leikola voi korjata, mutta minulle jäi kirjastaan se käsitys, että muutaman vuoden siellä asumisen jälkeen alkoi ymmärtää paremmin sen logiikan, jolla perusjenkit elämäänsä elävät. Aluksi hänelläkin riitti hämmästelemistä juurikin siinä, että enemmän pitää itse vain omista asioistaan kantaa huolta ja vastuuta. Yhteiskunnan turvaverkkoon ei todellakaan voi siellä luottaa samalla tavalla kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa ei ole mitaan HOA maksuja.
Täällä taas varsinaisia "asiantuntijoita hölisemässä asioista, mistä eivät mitään tiedä.
Totta kai omakotitaloissa voi olla HOA-maksuja. Kenen luulet aidatuilla asuinalueilla esim vartionnin hoitavan?
Olisi pitanyt tarkentaa etta itsenaisessa omakotitalossa ei niita maksuja ole. HOA taloon en koskaan muuttaisi, liian paljon saantoja ja kyttaysta. Voinhan minakin rakentaa aidan taloni ymparille ja sahkoisen valvonnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas varsinaisia "asiantuntijoita hölisemässä asioista, mistä eivät mitään tiedä.
Totta kai omakotitaloissa voi olla HOA-maksuja. Kenen luulet aidatuilla asuinalueilla esim vartionnin hoitavan?
Eikä tarvi olla edes aidattu ja vartioitu alue. Riittää, että on pieni puisto ja viherkaistat jalkakäytävän ja tien välissä tms., niin johan siinä on hoidettavaa, mistä jonkun on maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, taas täällä itku kurkussa julistetaan miten kauheata elämä on USAssa maailman parhaaseen Suomeen verrattuna :-)
Kyllä sillä rikkaimmalla prosentilla joka omistaa lähes kaiken siellä USA:ssa, pyyhkii varmaan ihan hyvin.
Itse asiassa yli puolella USA laisista pyyhkii aika hemmetin paljon paremmin kuin suomalaisilla yli 30% paremmat ansiot vaikka kaikki verovaroin kustannettu on laskettu mukaan...
https://en.wikipedia.org/wiki/Disposable_household_and_per_capita_income
Nettomediaanivarallisuuskin on 18% parempi
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wealth_per_adult
Jaa-a. Mä ihmettelin sitä ettei jenkki miesystävä mene siellä kotimaassaan kirveelläkään lääkäriin tai hammaslääkäriin vaikka todellakin olisi tarvetta, vaikka tilillä on enemmän rahaa kuin minulla on koskaan ollut. Kuulemma joutuisi vararikkoon jo päivystyksen oven avaamisesta. 🤔
USA:ssa on käytännössä pakko maksaa hyviä (= Suomea parempia) liksoja, koska vanhemmilla on huomattavasti suurempi vastuu, ihan pelkästään taloudellisestikin, lastensa tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitanyt tarkentaa etta itsenaisessa omakotitalossa ei niita maksuja ole. HOA taloon en koskaan muuttaisi, liian paljon saantoja ja kyttaysta. Voinhan minakin rakentaa aidan taloni ymparille ja sahkoisen valvonnan.
Mitä tarkoitat "itsenäisellä omakotitalolla"? Joo, alueella jossa ei ole HOAa ei tarvi maksaa HOA-maksuja. 😂 Käytännössä sitten ei esim. voi asua ihan missä vaan, jos HOA on pois suljettu.
"Jaa-a. Mä ihmettelin sitä ettei jenkki miesystävä mene siellä kotimaassaan kirveelläkään lääkäriin tai hammaslääkäriin vaikka todellakin olisi tarvetta, vaikka tilillä on enemmän rahaa kuin minulla on koskaan ollut. Kuulemma joutuisi vararikkoon jo päivystyksen oven avaamisesta."
USA:ssa vakuutuksilla hoidetaan nämä jutskat. Usein työnantaja tarjoaa työntekijöille nämä edut.
Mutta onhan vakuutukset siltä varalta, enkä tarkoita nyt terveysvakuutusta.