Ottaako jäteauto omakotialueella tavallisten roskien lisäksi roskisten viereen jätetyt esim rikkinäiset pyykinkuivaustelineet ja lastenrattaat?
Kaatopaikallehan nuo kuuluu, mutta eikös ne pitäs itse käydä heivaamassa sinne?
Muutaman kerran nähny tommosia jätekasoja omakotitalojen pihoilla ja on tullu mietittyä, että voiko noinkin tehdä. 🤔
Kommentit (58)
Kannattaa ap. miettiä päässään ja tehdä aloituksia niistä aiheista, josta on tietoa.
Tuo on ihan yleinen käytäntö ja perustuu okt asujan ja jätehuollon yhteiseen sopimukseen, muilla siihen ei ole mitään sanomista.
Ottavat ja siitä tulee erillinen maksu. Ilmaiseksi eivät vie eikä tavallinen roskiksen tyhjennys sitä kata.
Ainakin jätesäkit ottavat roskiksen vierestä lisäkuluna 5€/pussi. Joskus tullu tungettua roskis niin täyteen että pari pussia pudonnut. Joka pussin minkä nostavat maasta maksaa 5€/pussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ottavat, mutta se näkyy sitten lisämaksuina, jotka kaikki osakkaat maksavat. Siksi on täyttä typeryyttä jättää niitä siihen.
Omakotitalossa? Mitkä kaikki osakkaat?
Lisäsin tuon omakotitalon, kun huomasin lukeneeni aloituksen hutiloiden.
Naapurin patjat on ollut jo yli puoli vuotta homehtumassa roskiksen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ottavat, mutta se näkyy sitten lisämaksuina, jotka kaikki osakkaat maksavat. Siksi on täyttä typeryyttä jättää niitä siihen.
Ja omakotitalossa maksavat itse. Ehkä ajattelevat olevan halvempaa noin vaikka eihän se ole. Vain helpompa itselle.
No on se halvempaakin, kun laskee peräkärryn vuokran, bensat ja omalle työlle jonkun palkan. Se on muutaman euron per jätesäkki esim puutarhajäte.
Jos peräkärryllisiä on, niin ehkä sitten, mutta kun ne nyt yleensä on tavaraa, joka mahtuu henkilöautoon. Ja ne lisämaksut on 5-20€ per yksikkö sitäpaitsi. Halvempi olisi viedä itse vaikka sillä peräkärryllä.
Turun seudulla ainakin maksoi yksi ylimääräinen jätesäkki 35€
Meillä on siis kukkapenkki jäteastian vieressä ja olin haravoinut juuttisäkkiin lehtiä ja käpyjä yms. Säkki nojasi roskakatokseen ja siihen päälle oli jäönyt puutarhahanskat. Ja se oli avoimena että varmasti näki mitä siellä on.
No seuraavana päivänä roskakuski oli hakenut säkin ja perässä tuli lasku. Kyllä otti aivoon! Hyvä ettei ollut kottikärryjä vienyt mitkä nekin olivat siellä kukkapenkin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metalliromu ei kuulu sekajätteeseen.
Rattaat ja pyykinkuivausteline ei kuulu metalli keräykseen, vaan sekajätteisiin,.niin kuin ap. tapauksessa okt roskiksessa on ollut.
Ei se noinkaan mene!
Rojut pitää purkaa, eritellä ja viedä jäteasemalle niiden oikealle lavalle. Paitsi palava jäte.
Metallit metalliin jne....
Se jäteauto ottaa sekajätteen, jonka vie jätteenpolttolaitokselle.
Miten noinkin selvää asiaa ei ymmärretä?
Minulle on jäteasemalta kerrottu, että lastenvaunut voi jättää roskiksen viereen ja ne menevät sekajätteeksi, koska niissä on vain nimeksi metallia ja kaikki muu palaa/sulaa energiaksi. Ja vaikka sekajäte poltetaan ja käytetään energiaksi, niin polttouunissa kerätään metalli erikseen.
Ihan samalla tavalla kuin kartongin keräyksessä, ei maitopurkeista tarvitse itse ottaa muovia pois, vaan se tapahtuu käsittelyn yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja omakotitalossa maksavat itse. Ehkä ajattelevat olevan halvempaa noin vaikka eihän se ole. Vain helpompa itselle.
No on se halvempaakin, kun laskee peräkärryn vuokran, bensat ja omalle työlle jonkun palkan. Se on muutaman euron per jätesäkki esim puutarhajäte.
Jos peräkärryllisiä on, niin ehkä sitten, mutta kun ne nyt yleensä on tavaraa, joka mahtuu henkilöautoon. Ja ne lisämaksut on 5-20€ per yksikkö sitäpaitsi. Halvempi olisi viedä itse vaikka sillä peräkärryllä.
Juurin osa ihmisistä on töissä, kun jäteasemat ovat auki. Ja kyllä se tulee moninkertaisesti kalliimmaksi viedä itse, kun laskee auton kulut ja palkattomat poissaolot, kun jäteasemat eivät ole asutuskeskuksien lähellä, vaan matkaa voi olla kymmeniä kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peräkärryn vuokra puoli päivää on 25€, bensat Ämmänsuolle ja takaisin tästä meiltä on sen 5€. Aikaa tuohon menee 3-4h eli vaikka laskisi 10€/h palkalla (jolla mä nyt en nosta ahteriani minkään asian takia kun oma tuntipalkka on reilu 30€/h), päästään summaan 70€, jolla siis saa jäteauton kyytiin 140 säkkiä puutarhajätettä. 16v on tässä asuttu ei varmaan koko tänä aikana ole tullut yhteensä tuota määrää. Että kyllä, se on halvempaa jättää se jäteauton kuljetettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Pirkanmaalla voi tilata haun isommille jätemäärille.
Jätefirmat ovat yksityisiä yrityksiä ja heidän palvelujaan voi ostaa kuka ja millaisia palveluja tahansa.
Käyvät tyhjentämässä keittiöstä vaikka roskiksen joka päivä, jos niin on sovittu, eikä kenellekään luulisi olevan siihen nokan koputtamista. Ihme holhoamista, muiden ihmisten palveluiden ostamisesta.
Ei ota mutta nuo voi laittaa jätesäkkiin ja heittää jonkun taloyhtiön roskikseen 👍
Vierailija kirjoitti:
Kaatopaikkoja ei ole enää olemassakaan.
Jätteet lajitellaan ja viedään itse niiden omiin keräyssäiliöihin. Sekajäte poltetaan.
Avokaatopaikat ovat jo historiaa.
Terv. Roskakuski.
Justiin viime viikolla kyllä kävin semmoisella. Ei sitä enää kyllä taideta kaatopaikaksi kutsua. Ja jätteille on omat kasat. Jollakin isolla koneella ne myllää kaiken hakkeeksi aina joskus.
Jos ihan satunnaisesti on jotain suurempaa roskisten vieressä ,niin nakataan kyytiin vaan sen kummempia miettimättä.
Mutta joissain taloissa se on jatkuvaa,sitte menee laskua + ilmoitus isännöitsijälle että pitäs miettiä millanen sopimus tehdään.
t. entinen roskakuski
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kuskit ovat niin välinpitämättömiä ja vastuuttomia, että ottavat kyytiin kaikenlaiset romut...tyyliin "mähän olen vaan täällä töissä".
Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi. Meillä on juuri tällaiset kuskit.