Mä näköjään kämmään koko ajan... Siis karkas äsken kun huutelin ompelijoita
Olen ostamassa uutta ompelukonetta. Mitä merkkiä kehutte, mitä haukutte? Kommentteja otetaan vastaan. Ompelen tosi paljon ja tahdon hyvän koneen...
Kommentit (9)
Ja vaikka edellisessä viestissä olikin Singeristä kommentti, täytyy sanoa, että meillä tämä ihan " perusmallinen" kone on toiminut täysin moitteettomasti! Kone on ollut käytössä n. 8 vuotta eikä siinä ole koskaan ollut mitään vikaa! Äidilläni taas on huippuhieno Husqvarna ja hänkin on ollut siihen todella tyytyväinen.
Mielikuvani merkistä oli väärä ja odotukset ehkä turhan suuret. Huoltoon pitäisi viedä jo toista kertaa säädettäväksi. Automaattiset napinlävet onnistuvat tosi vaihtelevasti. Langankireyttä täytyy aina muuttaa, vaikka ompelisi tavallista lakanakangasta. Kaikkia kankaita varten täytyy aina etsiä oikeat säädöt ja kaikki pitää olla kohdallaan, että hyvää jälkeä syntyy. Puolaus ei pysähdy puolan täytyttyä, tarranauhan ompelusta voin vain haaveilla. Ainakin nyt ennen huoltoa... Olen todella kokeillut kaikkea ja lukenut ohjeita huolella, ettei siitä pitäisi olla kiinni. Kirjonta sujuu ihme kyllä kohtuullisen hyvin.
Enää en ostaisi Husqvarnaa vaan harkitsisin vakavasti Berninaa, jota paljon kehutaan. Haluaisin koneen, joka ei olisi niin " herkkä" , vaan luja ja luotettava. Berninaakaan en enää ilman kokeilua ja kunnon tutustumista ostaisi. Etenkin kun hinnat ovat pilvissä. Suosittelen huolellista perehtymistä ja koneiden testausta.
Ompelen paljon, oikeastaan valtavasti. Kone on päivittäin käytössä. Oma koneeni taitaa olla samaa ikäluokkaa kuin itse olen eli lähentelee kolmeakymmentä. Kone toimii kuin unelma aina ja luotettavasti. Jälki on hyvää, napinlävet moitteettomat. Huoltoon saa aina paikkaan kuin paikkaan ja varaosiakin löytyy. Kone on teräsrunkoinen, joten siitä jykevä ulkonäkökin. Ihan sievoisia summia näinkin vanhasta koneesta saa maksaa, sillä bongasin liikkeessä samanlaisen ja hintaa 250 euroa.
Lämpimät suositteluni siis vanhoista " huskuista" .
Olen törmännyt näihin ultrahienoihin koneisiin, jotka sitten eivät pelaakaan. Kannattaa ennen ostoa miettiä, mitä koneelta haluaa. Väitän, että mitä enemmän koneessa on hienouksia, sitä varmemmin se ei toimi kaikilla saroilla hyvin. Eli jos tarvitset vain suoran ja siksakin, on tuo em. vaihtoehto tosi hyvä.
Tuttavalla on myös todella vanha Husqvarna, jossa on kuitenkin jopa joitakin kuvio-ompeleitakin. Kone on luja, käyntiääni hiljainen, ompeleet sujuvat... Olet oikeassa, että koneet olivat ennen parempia. Siihen ehkä minunkin mielikuvani perustui.
-beada-:
Ompelen paljon, oikeastaan valtavasti. Kone on päivittäin käytössä. Oma koneeni taitaa olla samaa ikäluokkaa kuin itse olen eli lähentelee kolmeakymmentä. Kone toimii kuin unelma aina ja luotettavasti. Jälki on hyvää, napinlävet moitteettomat. Huoltoon saa aina paikkaan kuin paikkaan ja varaosiakin löytyy. Kone on teräsrunkoinen, joten siitä jykevä ulkonäkökin. Ihan sievoisia summia näinkin vanhasta koneesta saa maksaa, sillä bongasin liikkeessä samanlaisen ja hintaa 250 euroa.Lämpimät suositteluni siis vanhoista " huskuista" .
Siis mulla ollut äidin vanha 70 luvun Singer ja toiminut kuin unelma kun vaan perushuoltoa tekee, puhdistukset yms.
Ja nyt olen vajaa 3v sitten hankkinut Singer Rumina (numeroa en muista) sellaisen jossa runsaasti erillaisia koriste-jousto yms. ompeleita 4 erilaista täysautomaattista napinläpeä!!!!!! Pelaa toi napinläpijutska kuin unelma....
nimittäin vastaavista kokemuksia Berninassa anopilla kans toimii ok, mutta praff (kirjoitetaankos noin?) ja Hussqvarna tökkäsee tossa touhussa kun kansalaisopiston konekannalla on ommellut tai vierestä seuraillut.
Kone pelannut kaikinpuolin hyvin ja helppokäyttöinen, kerran huoltanut perushuollon vajaan 2v " ajon" jälkeen....
Ompelumäärät kun vaihtelee vuodenajan mukaan....kesällä kun ei suoriteta kuin " pakolliset" kun " asutaan" ulkona ja nyt taas kun alkaa syksy jopas sormet syyhyää....lasten trikoovaatetta yms. tehnyt aika runsaasti.
Saumurina minulla myös Singer joku 10 v vanha ostin sen käytettynä (noin 3-4 vuotias se saumuri oli silloin) ja toimii myös tosi hyvin
erilaisissa kankaissa ja rullapäärmeellä.
Ja yksi asia joka ehkä kertoo jotain kysy koneen painoa.
Singer painaa muutaman kilon enemmän kuin muut.....koile vaikka nostaa sitä.....osat ovat enemmän metallista kuin muissa on muovia.....ja mielestäni se on hyvä asia ja Singerhän kaikkiaan vanha perinteinen ompelukonemerkki johon voi luottaa.
tässä mun kommentit.
Mullakin on parikymmentävuotta vanha hugsvarna, sellanen teräksinen, jossa on koristeompeleet ja muut sen ajan hienoudet. Sillä on ommeltu tosi tosi paljon ja kun viimeksi käytin sitä huollossa siinä alkoi kuulema olla väljyyttä niin paljon et kohta siitä aika jättää. En siis haluaisi vanhan hyvän koneen jälkeen uutta huonoa räpsyä. Koulusta kokemusta monista uusista huonoista koneista. esim bernina. Mut varmaan kaikilla merkeillä on halvat huonot mallit. Kirjova kone kiinnostais... Täytyy alkaa ottaa selvää. Ompelukonemyyjiin vaan ei aina voi luottaa, kun kehuvat tietysti vain omaansa, et saavat kauppaa. Siksi tällaista käyttäjätutkimusta tässä teen. Jos muilla vielä kokemuksia, kuuntelen mielellään.
Sellainen " taikapuolausmalli" eli puolaus automaattinen. Paljon muita hienouksia ei löydykään, on tuossa jotain koristeommeljuttuja ja sen sellaista, mutta en ole tarvinnut. Olen ollut tosi tyytyväinen: ostin koneen n. 1995 500 markalla - oli opiskelijalle tosi iso raha, mutta koneesta on ollut iloa jo pitkään ja edelleen se hurisee nyt ompeluinnostuksen taas iskettyä lähes joka ilta. Ainoa, mitä siihen kaipaan, on jousto-ommel. Ehkä sekin löytyisi, jos osaisin etsiä... nimittäin näissä vanhoissa ei aina tule ohjekirja mukana, se tästäkin puuttui. Rohkeasti vain käytettyjen koneiden kaupalle, minäkin sain pyytämällä tähän puolen vuoden takuun!
Ihan hyvä kone. Itse en omepele niin paljoa, mutta anopilla on sama kone ja on kai tykännyt myös. Anopille oli sanottu joskus 5v sitten, että Singer esim. ei ole enää mikään laatumerkki. Kannattaa kysellä ompelukonekaupoista.
T: Yniäinen