20-vuotias kissani kuoli, suru on musertavaa
Meidän sisupussi, pikkuinen kissatyttömme kuoli 20-vuoden iässä sunnuntaina. Oli jo vähän pidempään ollut huonossa kunnossa, pissaili mm. ympäri taloa. Mutta oli elämäniloinen ja mukana touhussa, kärsimyksiä ei ollut.
Istuimme kissan kanssa vielä perjantaina auringossa pihakeinussa. Kissan kunto romahti yht'äkkiä sunnuntaina. Hän ei pystynyt enää syömään tai juomaan, eikä takajalat toimineet. Kuitenkin halusi vielä liikkua. Vein hänet pihalle, jossa hän vähän liikuskeli, mutta kaatui aina kumoon. Piristyi, kun kaksi muuta kisakaveria kävivät häntä aina katsomassa. Tsemppasi tavallaan.
Sovittiin, että kissa viedään maanantaina eläinlääkärille ja piikille. Pikkuinen kuoli kuitenkin sitten su-ma yöllä, antoi ns. periksi. Kuoli omaan sänkyynsä ja omaan kotiinsa. Aamulla vietiin kissa sitten eläinkrematorioon, viimeisen yön kissa "nukkui" omassa sängyssään siellä saunan lauteilla. Kun lähdimme viemään kissaa pois. Sanoin molemmille muille kissoille, että tulkaa nyt hyvästelemään XX. Molemmat kissat tulivat ja haistelivat XX:n päätä ja antoivat lopulliset hyvästit. Sitten mentiin.
Kaksi päivää on mennyt sumussa. 20-vuotta yhdessä taivallettiin. Tai 17 vuotta yhdessä, koska adoptoimme kissan eräästä perheestä 3 vuoden ikäisenä. Nyt ei ole enää kipuja. Pitää vain jatkaa elämää. Jotain on kuitenkin poissa. Se meidän vaatimaton kissamme.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa harvoin kuolee kotiin..
ja tuossa selkeästi toimit hyvin itsekkäästi. Kissan kunto romahtanut eikä kyennyt kävelemään? Silti viivyttelit.
Eläinrääkkäystä. Viimeiset tunnit on ollut kissalla varmasti täyttä kipua.
Luojan kiitos kissa on päässyt kärsimyksistään. Susta ei ole todellakaan huolehtivaiseksi eläimenomistajaksi. Toivottavasti tuut ikuisesti miettimään miten su kissa on kärsinyt.. ollut tuskissaan viimeiseen hengenvetoon asti.Aivan, eli kissa kannattaa lopettaa mahdollisimman nuorena jottei se koskaan ehdi kokemaan vahingossa hetkeäkään minkäänlaista vanhuuden kremppaa.
miten sä voit vetää noin typerästi rivien välistä???? Oma kissa eli 19vuotiaaksi. Kun kunto heikkeni, en viivytellyt. Vein heti eläinlääkäriin ja sanottiin että parempi nyt piikki, ettei eläin kärsi.
Tiesitkö että myös ihmisvanhuksilla kunto saattaa romahtaa yllättäen, kaikki eivät ole valmiiksi sairaalassa ja kipulääkkeissä sinä hetkenä? Ja hyvä niin. Olisihan se kurjaa varautua lähtöön varoiksi vuosia ennen h-hetkeä.
Kyllä tiesin, olen sairaanhoitaja.
Oikeasti se sanonta pätee tässä mielestäni hyvin: jos ei ole hyvää sanottavaa, pidä turpasi kiinni.
Kuten myös, sun kirjoitus on todella typerää. Lapsellista ja rivit täynnä tyhjiä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja tuossa selkeästi toimit hyvin itsekkäästi. Kissan kunto romahtanut eikä kyennyt kävelemään? Silti viivyttelit.
Luojan kiitos kissa on päässyt kärsimyksistään. Susta ei ole todellakaan huolehtivaiseksi eläimenomistajaksi. Toivottavasti tuut ikuisesti miettimään miten su kissa on kärsinyt.. ollut tuskissaan viimeiseen hengenvetoon asti.tässä sinulle hiukan realiteetteja: eläinlääkäriin ei pääse joka paikassa 24/7
Kyllä pääsee, soitto vaan. Mitään näin typerää en ole koskaan kuullut. 24/7 päivystyksiä on kaupungit täynnä, maalla voi soittaa kunnaneläinlääkärille. Taksit kulkee..
saanko arvata? Kohta vedät kortin” ei kaikilla ole rahaa”
Jos ei ole rahaa hoitaa lemmikkiä ja huolehtia sen terveydestä niin parempi ola ilman. Järkyttävää miettiä miten toinen on ollut viimeiset hetket tuskissaan..
viivytellyt eläinlääkäriin menoa??!!??!! Sairasta!!! Kun eläimen kunto romahtaa, SILLOIN PITÄÄ LÄHTEÄ VÄLITTÖMÄSTI LÄÄKÄRIIN!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos kissa on päässyt kärsimyksistään. Susta ei ole todellakaan huolehtivaiseksi eläimenomistajaksi. Toivottavasti tuut ikuisesti miettimään miten su kissa on kärsinyt.. ollut tuskissaan viimeiseen hengenvetoon asti.tässä sinulle hiukan realiteetteja: eläinlääkäriin ei pääse joka paikassa 24/7
Kyllä pääsee, soitto vaan. Mitään näin typerää en ole koskaan kuullut. 24/7 päivystyksiä on kaupungit täynnä, maalla voi soittaa kunnaneläinlääkärille. Taksit kulkee..
Jos ei ole rahaa hoitaa lemmikkiä ja huolehtia sen terveydestä niin parempi ola ilman. Järkyttävää miettiä miten toinen on ollut viimeiset hetket tuskissaan..
viivytellyt eläinlääkäriin menoa??!!??!! Sairasta!!! Kun eläimen kunto romahtaa, SILLOIN PITÄÄ LÄHTEÄ VÄLITTÖMÄSTI LÄÄKÄRIIN!!!!!
sinua ei voi kyllä älykkyydestä syyttää. I rest my case. (ja btw: suomessa ei välttämättä pääse eläinlääkäriin 24/7 ja silloinkaan syyn ei tarvitse olla raha. Toinen vinkki sinulle: mene hyvä ihminen lääkäriin saamaan hoitoa noihin harhoisisi)
Vierailija kirjoitti:
Ärripurri kirjoitti:
En ole kissavihaaja.
Kissa vain ei ole ihminen.
Ei ole ihminen vaan kissa, mitä sitten? Tärkeä perheenjäsen kuitenkin. Onko sulla ikinä ollut itselläsi lemmikkiä? Tuskin.
On ollut.
Lemmikin kuolema suretti, mutta ei se ihmisen kuolemaan vertaudu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitä suremaan? Ei se ollut kuin kissa, pelkkä sieluton elukka. Minä olen sentään menettänyt oman lapseni eli minulla on oikea syy suruun.
No voi kyynel!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut tuskissaan. Lue aloitus, saatanan muusinuija.
Ja mistä ihmeestä vedit rahan tähän mukaan? Meinaatko että aapee varasi eläinlääkärin seuraavalle päivälle säästääkseen rahaa? Kaikenlaisia leipä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos kissa on päässyt kärsimyksistään. Susta ei ole todellakaan huolehtivaiseksi eläimenomistajaksi. Toivottavasti tuut ikuisesti miettimään miten su kissa on kärsinyt.. ollut tuskissaan viimeiseen hengenvetoon asti.Aivan, eli kissa kannattaa lopettaa mahdollisimman nuorena jottei se koskaan ehdi kokemaan vahingossa hetkeäkään minkäänlaista vanhuuden kremppaa.
miten sä voit vetää noin typerästi rivien välistä???? Oma kissa eli 19vuotiaaksi. Kun kunto heikkeni, en viivytellyt. Vein heti eläinlääkäriin ja sanottiin että parempi nyt piikki, ettei eläin kärsi.
Tiesitkö että myös ihmisvanhuksilla kunto saattaa romahtaa yllättäen, kaikki eivät ole valmiiksi sairaalassa ja kipulääkkeissä sinä hetkenä? Ja hyvä niin. Olisihan se kurjaa varautua lähtöön varoiksi vuosia ennen h-hetkeä.
Kyllä tiesin, olen sairaanhoitaja.
Oikeasti se sanonta pätee tässä mielestäni hyvin: jos ei ole hyvää sanottavaa, pidä turpasi kiinni.
Kuten myös, sun kirjoitus on todella typerää. Lapsellista ja rivit täynnä tyhjiä sanoja.
Mitenköhän mahtaa hoitsulta sujua lääkelaskut sun muut, kun vauvapalstan mielettömän simppeli lainaustoiminto ei luonnistu? :D
Olen n 60 v mies......rakas kissani kuoli 2 v sitten ,kyynel tulee välillä vieläkin. Kolme viiksivallua on tälläkin hetkellä, yksi otettu rakkaan Missen kuoleman jälkeen. Eläimistä on minulle kovasti iloa. Pidän myös koirista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli
Eläin on täysin poissa.
Kissoilla ei ole sielua.
Se muuttuu mullaksi.
Ei ole kissojen taivasta.
noin Jeesuksen mukaan:(
Minä uskon Jeesukseen, ja uskon myös että lemmikit nähdään taivaassa.
Pääseekö se kissanruokapurkista syöty tuotantoeläinkin taivaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa rakkaan ystäväsi poismenon johdosta.
Rakkaus elää ikuisesti hyvissä muistoissa.
Mun isä a.mpui itsensä.
Uskovaiset hoki mulle 14 vuotiaalle.
Isäs on h.elvetissä
Parempi että kissa mätänee.
Ajattele ap jos sulle sanottais k.issas p.alaa helvetissä.
Muutenkin oli rankat ajat jäädä heitteille sen ikäisenä.
En ole ottanut kissaa
Miksi 16 alapeukkua
Minulla on vieläkin ikävä isää?
Miksi teidän kissat pääsee taivaaseen?
mutta minun isäni ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä a.mpui itsensä.
Isäs on h.elvetissä
En ole ottanut kissaa
Miksi 16 alapeukkua
mutta minun isäni ei?
Minä uskon Jeesukseen, ja uskon myös että lemmikit nähdään taivaassa.
Ehkä isäsi huusi Jeesusta apuun viime hetkinään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä a.mpui itsensä.
Isäs on h.elvetissä
En ole ottanut kissaa
Miksi 16 alapeukkua
mutta minun isäni ei?
Ei ketään kiinnosta pääsikö isäsi taivaaseen vai ei. Sinä et ainakaan pääse. Raamatussa sanotaan että lähimmäistä pitää rakastaa. Vauvapalstalla menetyksen kokeneelle ihmiselle v i t t uileminen tuskin on jessen mieleen. Tai sen isomman ukon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miten surullista!
Meidän yksi kissa meni kerran vähän samalla tavalla, mutta ei ehtinyt olla huonossa kunnossa kovin pitkään. Tuli eräänä sunnuntai-iltana sisälle huonokuntoisen näköisenä ja oksenteli. Myöhemmin illalla halusi kuitenkin ehdottomasti lähteä vielä ulos ja aamulla oli piharakennuksessa olevalle makuupaikalleen kuollut. Kyllähän siitä tietysti vähän paha mieli jäi, kun ei ehditty viedä eläintä piikille, mutta niinhän kaikki luonnossa elävät eläimetkin kuolevat itsekseen.
Saiko jotain myrkkyä? Ei saa pitää vapaana pihalla. Mutta otan osaa suruun.
Meillä maaseudulla kissat nyt vaan ulkoilevat vapaasti ja metsästävät erilaisia jyrsijöitä pelloilta. Leikatut kissat pysyvät omalla pienellä reviirillään kodin läheisyydessä ja liikuskelevat pelloilla kyttäilemässä myyriä. Toki meillä kaikki kissat on kasvatettu sisäsiisteiksi ja saavat oleilla sisällä silloin, kun haluavat eikä niitä pakoteta ulos. Tällä hetkellä meidän kahdesta kollista toinen viettää suurimman osan ajasta sisäkissana ja toinen taas harvemmin haluaa olla pitkiä aikoja sisällä, vaikka toki joskus jääkin tuntikausiksi omalle tuolilleen nukkumaan, joskus myös koko yöksi. Uskon, että kissat ovat onnellisempia luontaisessa ympäristössään ulkona ja sen vuoksi en itse voisi kaupunkiasunnossa pitää kissaa, joka kuitenkin tarvitsee sitä omaa vapauttaan. Kaupungeissa ja taajama-alueilla en kuitenkaan päästäisi kissaa pihalle vapaana.
Tuon kyseisen kissan sairastumisen syytä en tiedä. En oikein usko sen saaneen mitään myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli
Eläin on täysin poissa.
Kissoilla ei ole sielua.
Se muuttuu mullaksi.
Ei ole kissojen taivasta.
noin Jeesuksen mukaan:(
Miksi alapeukut?
Minne luulette eläinten menevän?
Itse syötätte toisia eläimiä purkista sille kissalle.
Ne mirrinruuat on kasvatettu pienessä häkissä ..että mirri saa herkkua..
Mutta eihän ne oo eläimiä...poissa silmistä /mielestä
Vai onko tuotantoeläimellä sielu?
Mitenkäs sitten kissat, jotka syö lähinnä tuoreita hiiriä, myyriä ja rottia sekä toisinaan samaa lihaa, kuin ihmisensä?
Lisäksi ihminenkin on eläin, paljon ala-arvoisempi sellainen kuin kissa.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta surra kissaa enemmän kuin joka päivä nälkään kuolevia lapsia.
Niiden nälkäänkuolevien lastenkin ilmastovaikutus on suurempi kuin kissan. Ihmisiä tällä pallolla on ihan liikaa. On vain hyvä, jos pahiten liikakansoitetuilta alueilta luonnon kestokyvyn suhteen tapahtuu jonkinlaista karsintaa. Maailmassa asiat olisivat koko eläin- ja kasvikunnan kannalta paremmin, jos ihmiskunnasta 60-80 % saataisiin eliminoitua tavalla tai toisella. Onneksi on korona!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi millaisia ihmisiä sitä onkaan. Miten jollakin on pokkaa kirjoittaa niin oksettavia asioita kuin täällä jotkut/joku kirjoittaa. Joku on juuri menettänyt itselleen rakkaan perheenjäsenen ja joku kehtaa pilailla asialla.
turha heitäkään on paheksua : kun eivät ilmiselvästi ole kokeneet samaa, niin eivät ehkä myöskään sen vuoksi osaa ymmärtää.
No mitä nyt näitä sairaita kommentteja luin, niin pitää ihmisellä olla iso aukko empatiakyvyssä että pystyy tuollaisia kirjottamaan. Terveen empatian omaava ihminen ei vitsaile tai vttuile kun kuulee toisen menettäneen rakkaan lemmikin, oli siitä omakohtaista kokemusta tai ei.
Voimia sinulle, onhan ne perheenjäseniä. Aika parantaa, hyvät muistot jäävät elämään.
En jaksa lukea koko viestiä läpi mut jos kissa ei ole kunnolla pystynyt edes tassuillaan, miksi et vienyt häntä heti eläinlääkäriin?
Itse monen kissan omistajana tuo ei kyllä kissan puolesta vaikuta hyvälle.
Tiedän itse tilanteen ja munuaiset ovat pettäneet, kissa kärsii. Usko pois.
Parempi mut että on kuollut. Ei tarvitse viivytellä.
Sori vaan mut et ole oikein kunnon kissan omistajaksi.
Otan osaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä a.mpui itsensä.
Isäs on h.elvetissä
En ole ottanut kissaa
Miksi 16 alapeukkua
mutta minun isäni ei?
Ei ketään kiinnosta pääsikö isäsi taivaaseen vai ei. Sinä et ainakaan pääse. Raamatussa sanotaan että lähimmäistä pitää rakastaa. Vauvapalstalla menetyksen kokeneelle ihmiselle v i t t uileminen tuskin on jessen mieleen. Tai sen isomman ukon.
Jess! Jesuskortti vedetty! 👍
Jeesus meni h u o r A n kanssa yhteen. Sai äPäRän. Ihmeen himmeetä porukkaa..
Voimia sinulle rakas tuntematon ihminen <3 ja koko perheellesi