Voiko pyykinpesukoneen asentaa itse?
Mietin, että voinko antaa mun veljen asentaa mun pyyninpesukoneen? (Osaa sen tehdä on tehnyt esim mun siskollekkin yms) Hällä ei vaan ole kyseisen alan koulutusta. Mietin vaan kotivakuutusta, että korvaako jos nyt sattuisikin joku vuoto tms
Kommentit (65)
Mikäli ei osaa pyykinpesukonetta laittaa paikoilleen niin ei osaa myöskään sitä käyttää - joten ei mitään vaaraa
Pyykinpesukoneen (kuten myös tiskikoneen) voi asentaa itse mutta jos asuntoosi tulee vesivahinko jonka vakuutusyhtiö saa tavalla tai toisella yhdistettyä itse asentamaasi koneeseen, niin et tule saamaan mitään korvauksia. Tämä on faktatietoa.
Osaatko laittaa töpselin seinään? Hyvä, sitten osaat jo puolet pesukoneen asennuksesta. Sen lisäksi täytyy vielä kiertää vesiletku hanaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesukoneen (kuten myös tiskikoneen) voi asentaa itse mutta jos asuntoosi tulee vesivahinko jonka vakuutusyhtiö saa tavalla tai toisella yhdistettyä itse asentamaasi koneeseen, niin et tule saamaan mitään korvauksia. Tämä on faktatietoa.
Vakuutusyhtiön pitää pystyä näyttämään toteen vahingon johtuneen nimenomaan väärin tehdystä asennuksesta. Jos kone menee muulla tapaa rikki korvaa vakuutus ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Teillä menee pointti ohi... kyllä se on varmasti tosi helppo asentaa, MUTTA MITÄ VAKUUTUSYHTIÖ SIIHEN SANOO
Jos on taloyhtiö voi olla ettei itse saa asennella mitään , pitää olla ammattilainen .
Nyt en enää ihmettele, että miksi ihmisten pesukoneet pitävät linkousvaiheessa niin jumalatonta meteliä. Tasapainotatteko ollenkaan niitä koneita ja laita pehmustetassuja koneen jalkojen ja lattian väliin? Vatupassilla ne tulisi taarata. Ei todellakaan riitä, että laittaa vesijohdot kiinni ja pistoke seinään. Kyllä mulla ainakin menee useampi hetki kun mittaan koneen paikalleen vatupassin avulla. Johan koneetkin painaa jo sen verran, että on työ ja tuska saada niitä nostettua paikalleen. Ja toivon, ettei kukaan roudaa niitä lattioita pitkin ettei kaakeliin tai muuhun lattiamateriaaliin tule vaurioita pinnoitteeseen.
Mielelläni nykyään maksan ammattilaisille, että asentavat mun koneet. Ei selkä tai mielenkiinto riitä siihen touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, vaikuttaako muuten korvauksiin kuka sen letkun kiertää kiinni hanaan?!
Vaikuttaa ainakin vuokralla asuessa.Parasta olla kuitti ammatti asentajalta jos/kun se vesivahinko sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä menee pointti ohi... kyllä se on varmasti tosi helppo asentaa, MUTTA MITÄ VAKUUTUSYHTIÖ SIIHEN SANOO
Jos on taloyhtiö voi olla ettei itse saa asennella mitään , pitää olla ammattilainen .
Pyykinpesukone on erillinen kaluste ihan siinä missä sohva tai sänky. Taloyhtiö ei voi laillisesti rajoittaa asunnon käyttöä tuolla tavalla. Jos taloyhtiön säännöissä aletaan määräämään mihin saa laittaa sängyn ja kuka saa asentaa pyykinpesukoneen mennään jo liian pitkälle. Omassa kodissa saa elää miten tykkää. Ei kuulu ulkopuolisille minne laitat kalusteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusyhtiön pitää pystyä näyttämään toteen vahingon johtuneen nimenomaan väärin tehdystä asennuksesta. Jos kone menee muulla tapaa rikki korvaa vakuutus ihan normaalisti.
Ja vakuutusyhtiöhän pystyy halutessaan osoittamaan, että syy oli väärin tehdyssä asennuksessa.
Osaan asentaa sekä pyykinpesukoneen että astianpesukoneen ja myös jopa hellan. MUTTA jos asuu vuokralla, ASO-asunnossa, niin sen pitää tehdä alan ammattilainen, joka myös kirjoittaa siitä paperin.
Tällä ei oo mitään tekemistä uusavuttomuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenestäkään, joka olisi palkannut pyykinpesukoneen asentajan muuton yhteydessä.
Joka kerta, vanha ulos, uusi tilalle asennettuna ja kaikki roskat (ml. kuljetustuet) pois. Oma aika on kalliimpaa kuin sen asentajan aika.
Ostat uuden aina kun muutat ?
Vierailija kirjoitti:
Osaan asentaa sekä pyykinpesukoneen että astianpesukoneen ja myös jopa hellan. MUTTA jos asuu vuokralla, ASO-asunnossa, niin sen pitää tehdä alan ammattilainen, joka myös kirjoittaa siitä paperin.
Niin varmaan!
Ai se yksi letku joka pitää kiinnittää vesihanaan? Korkeakoulutuksen tarvitsee.
Kun pesukoneliitäntä on valmiina kiinteistön/asunnon jossain tilassa, on sen tarkoitus olla sellainen, että kuka tahansa voi siihen asentaa pesukoneen. Asiallinen pesukoneliitäntä sisältää kaiken tarpeellisen - Suomessa pesukoneen saa asentaa vain lattiakaivolliseen tilaan ja sitä kautta on turvattu, etteivät vuodot aiheuta ongelmia. Näin ainakin oli vielä noin 10 vuotta sitten ja siksi asennuksen voi tehdä kuka tahansa joka sen osaa (kattaa arviolta 90% väestöstä, lapset mukaan lukien).
Asennukset laittiakaivottomiin tiloihin on tiukemmin säänneltyjä, koska riskitkin ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesukone on erillinen kaluste ihan siinä missä sohva tai sänky. Taloyhtiö ei voi laillisesti rajoittaa asunnon käyttöä tuolla tavalla. Jos taloyhtiön säännöissä aletaan määräämään mihin saa laittaa sängyn ja kuka saa asentaa pyykinpesukoneen mennään jo liian pitkälle. Omassa kodissa saa elää miten tykkää. Ei kuulu ulkopuolisille minne laitat kalusteesi.
Sänky ( paitsi vesisänky ) ja sohva ei vuoda vettä vahingon sattuessa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vakuutusyhtiöhän pystyy halutessaan osoittamaan, että syy oli väärin tehdyssä asennuksessa.
Jos se on se huonosti kiinni laitettu vesijohdon liitin mistä vesivuoto tapahtui. Silloin vakuutusyhtiö ei ole korvausvelvollinen. Ainakaan tyypillisen kotivakuutuksen puitteissa. Asennuksen tehneellä (mahdollisesti yrityksellä) voi olla vastuuvakuutus joka kattaa asennusvirheet.
Aina olen asentanut itse, mutta mulla onkin työni kautta pätevyys siihen. Jos maallikko tekee saman ja syntyy vahinko niin vakuutus ei korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on se huonosti kiinni laitettu vesijohdon liitin mistä vesivuoto tapahtui. Silloin vakuutusyhtiö ei ole korvausvelvollinen. Ainakaan tyypillisen kotivakuutuksen puitteissa. Asennuksen tehneellä (mahdollisesti yrityksellä) voi olla vastuuvakuutus joka kattaa asennusvirheet.
Ja miten huonosti tuollainen voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sänky ( paitsi vesisänky ) ja sohva ei vuoda vettä vahingon sattuessa .
Vesisänky voi vuotaa tai akvaario voi vuotaa. Onhan sitä kaikenlaisia tavallisia kodin esineitä joissa on vettä. Vaikka se vapuksi pöhisemään laitettu simapönttö. Ei mitään näistä voi kieltää omaan kotiin laittamasta.
Vakuutusyhtiöthän keksivät aika onnistuneesti syitä evätä vakuutuskorvauksia.
Kovin pahasti väärin esim. pesukonetta ei voi asentaa, toki jos on aivan idiootti, voi poistoputken jättää valumaan vaikka parkettilattialle tai ei laita ollenkaan koko poistoputkea.
Onhan se pian näin, että pian tarvitaan sähköasentaja "asentamaan" mikroaaltouuniakin ja puuseppä kokoamaan Ikean tuoli.