Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pyykinpesukoneen asentaa itse?

Vierailija
03.05.2021 |

Mietin, että voinko antaa mun veljen asentaa mun pyyninpesukoneen? (Osaa sen tehdä on tehnyt esim mun siskollekkin yms) Hällä ei vaan ole kyseisen alan koulutusta. Mietin vaan kotivakuutusta, että korvaako jos nyt sattuisikin joku vuoto tms

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asennus onnistuu, mutta pitää myös tasapainottaa. 

No eihän se ole mikään vaikea juttu. Vatupassi apuna siinä.

Vierailija
22/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asennat itse, olet pulassa jos jotain tapahtuu.

Pyydä huoltoyhtiöstä asentaja ja säästä kuitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin kerrostalojen säännöissä mainitaan, että pesukoneen saa asentaa vain alan ammattilainen. Mikäli kone aiheuttaa vesivahingon, vakuutusyhtiö vaatii koneen asennuksesta todisteen. Muuten jää korvaukset saamatta.

Toi koskee astianpesukoneita. 

Pyykinpesukone kuuluuu perusirtaimistoon joita kuka tahansa saa aseentaa kotiinsa, jos ylipäänsä mahtuu. Kotivakuutus korvaa aina. 

Vierailija
24/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä vakuutus sanoo, mutta eikös ihmiset ihan yleisesti asenna sen itse paikalleen, joten uskoisin että vakuutus ei sano siitä mitään. Sen sijaan vuokra-asunnossa oli määräys, että astianpesukonetta ei saa itse asentaa. Taloyhtiö siis vaati ja riitti kun sieltä liikkeestä ne häiskät, jotka toi koneen, asensivat ja antoivat siitä jonkun todistuksenkin. 

Taloyhtiöillä voi siis olla vielä omat sääntönsä? Enpä ole tuota tullut ajatelleeksi, kun olen ruuvannut letkua putkeen kiinni. No, onhan nuo toistaiseksi pitäneet.

Vierailija
25/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotivakuutus Fenniasta, ja vakuutusehdoissa sanotaan pesukoneista tasan näin. Asentajaan ei oteta mitään kantaa. 

"F20.10.2.2 Astianpesukone, pyykinpesukone ja kuivauskoneet Jos koneen toiminnassa esiintyy häiriöitä, sitä ei saa käyttää ennen kuin vika on korjattu. Koneen käyttöä on valvottava sekä palo- että vuotovaaran vuoksi. Koneita ei saa jättää käyntiin, jos huoneistosta poistutaan. Paineellisen vesijohdon sulkuventtiili on suljettava välittömästi käytön jälkeen."

Vierailija
26/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asennus onnistuu, mutta pitää myös tasapainottaa. 

No eihän se ole mikään vaikea juttu. Vatupassi apuna siinä.

Viime kerralla mulla ei ollut vatupassia niin latasin kännykkään pari vatupassi sovellusta ja vedin suoraksi niillä. Hätä keinot keksii.

Vierailija
27/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiö Turva: https://www.turva.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/elamanvaiheet/nuoret/…

"Tavallisesti kylpyhuoneissa on kyllä valmiina viemäri- ja vesijohtoliitäntä, jolloin pesukoneen saa asentaa myös itse. Jos olet asennuspuuhissa ensimmäistä kertaa, pyydä avuksi sukulainen tai kaveri, joka on asentanut pesukoneita ennenkin."

Vakuutusyhtiö If: https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/kotivakuutus/kodin-turva…

"Jos asennat astianpesukoneen itse, otat samalla vastuun työn jäljestä. Jos astianpesukonevuoto johtuu väärin tehdystä asennuksesta, kotivakuutuksen korvausta voidaan pienentää tai jättää kokonaan maksamatta."

Vierailija
28/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikoneita ei "asenneta".

Vierailija
29/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesukoneen saa asentaa itse, jos tilassa on märkäeristys ja viemäri.

Vierailija
30/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kylpyhuoneessa voi tulla vesivahinkoja?

Esim. Poistoputki voi vuotaa minne sattuu.

Vierailija
32/65 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos osaa. 

Kun oli vikaa putkistossa ja poistovesiletkussa niin asennukseen tuli ammattilainen joka hoiti putket puhtaaksi. Ammattilainen ei osannut asentaa putkien avauksen jälkeen kunnolla pesukonetta ja vuoti liitoskohdasta....ja toinen tyyppi tuli korjaamaan toisen mokat....Onneksi taloyhtiö maksoi

Vierailija
33/65 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et asenna itse vaan pitää olla veli? Ei se ole edes vaikeaa, kunhan kaikki liitokset tulevat tiiviisti. Haastavin vaihe oli se, kun vesihana oli väärän kokoinen ja siihen piti asentaa joku välikappale.

Minulla ei ole veljeä eikä edes isää, niin monta hommaa pitää tehdä itse. Koneiden asennuksen lisäksi mm. auton renkaitten vaihto.

Mitä 19 tekee työkseen, kun oma aika on kalliimpaa kuin asentajalle maksettava 60€ 10 minuutin työstä? Totta sekin, että humanistilla voi mennä enemmän aikaa kuin ammattiasentajalla kunnon työvälineillä, mutta silti.

Vierailija
34/65 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Meillä siitä huolimatta asentaa ammatti-ihminen. Siinä pitää olla putkipihdit. Takuutyö.

Vierailija
35/65 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kun lukee näitä vakuutus uutisia, niin tuntuu, että ne aina yrittää kiertää vastuun korvauksista. Itse kun tilasin uuden, niin maksoin asennuksesta, ettei vaan tule meidän maksettavaksi, jos tuleekin vesivahinko. Eihän se asennus mitään rakettitiedettä ole, mutta mielummin maksan siitä vähän, kun vertaa kosteusvaurio remontin hintaan.

Vierailija
36/65 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin kerrostalojen säännöissä mainitaan, että pesukoneen saa asentaa vain alan ammattilainen. Mikäli kone aiheuttaa vesivahingon, vakuutusyhtiö vaatii koneen asennuksesta todisteen. Muuten jää korvaukset saamatta.

Tuota en heti niele. Astianpesukoneen asennus voi olla luvanvarainen eli ammattilaisen asennus suositeltava, mutta pyykinpesukoneen asukkaat yleensä liittävät verkkoon itse.

Vierailija
37/65 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä kun lukee näitä vakuutus uutisia, niin tuntuu, että ne aina yrittää kiertää vastuun korvauksista. Itse kun tilasin uuden, niin maksoin asennuksesta, ettei vaan tule meidän maksettavaksi, jos tuleekin vesivahinko. Eihän se asennus mitään rakettitiedettä ole, mutta mielummin maksan siitä vähän, kun vertaa kosteusvaurio remontin hintaan.

Vesivahinkoriskin minimoimiseksi kannattaa antaa ammattilaisen (todistettavasti, pvm, kuitilla) asentaa, mutta sen lisäksi itse vielä tarkistaa liitokset. Niitä on hyvä tarkistaa muutenkin silloin tällöin.

Meillä taitaa lukea taloyhtiön kotikansiossa, että astianpesukoneen liitos on syytä tarkistaa kerran kuukaudessa. Kukahan näin oikeasti tekee?

Vierailija
38/65 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kylpyhuoneessa voi tulla vesivahinkoja?

Sitä vettä tulee vuotavasta tukoputkesta yllättävän paljon ja nopeasti.

Tosin hieman löysästä pesukoneen letkusta tuskin, kun hanahan on aina kiinni kun kone ei ole käytössä. Ja hanaa avatessa vuotavan liitoksen näkee väkisinkin.

Ja poistoputkesta ei lattiakaivollisessa tilassa kynnyksen ylittäväö tulvaa saa aikaan.

Vierailija
39/65 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesivahinkoriskin minimoimiseksi kannattaa antaa ammattilaisen (todistettavasti, pvm, kuitilla) asentaa, mutta sen lisäksi itse vielä tarkistaa liitokset. Niitä on hyvä tarkistaa muutenkin silloin tällöin.

Meillä taitaa lukea taloyhtiön kotikansiossa, että astianpesukoneen liitos on syytä tarkistaa kerran kuukaudessa. Kukahan näin oikeasti tekee?

Astianpesukone on vesieristämättömässä tilassa, jossa ei ole lattiakaivoa.

Pyykkikone 99% tapauksista kylppärissä.

Vierailija
40/65 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla (omassa asunnossa, loma-asunnossa) pyykkikone oli yleensä keittiössä.

Suomessa harvemmin. Olisiko juuri vuotoriskin takia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan