Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Atooppinen iho vai allergiaa?????

16.08.2006 |

Meillä 3 kk vauvalla on ollut n. 1,5 kk todella kuiva iho jaloissa ja käsivarsissa, iho jaloissa oli kuin hiekkapaperia, johon auttoi degubal rasva ja kortisoni, välillä kyllä aina lehahtavat punoittavaksi ja kuiviksi ja niissä kuivia laikku kohtia, käsivarsissa ja taipeissa taas on kuivia punaisia ikävän näköisiä länttejä joihin kortisoni auttaa aina joiksikin päiviksi, kunnes taas lehahtavat, vauvalla on myös päänahka ( tukkaa paksulti pystyssä n 10 cm) erittäin kuiva ja hilseilevä. Joinakin päivinä vauva on erittäin kitisevä ja levoton, hän vääntelehtii ja kiemurtelee, raapii päätään, aivan kuin kutina oli kova?

Olen imettänyt sekä antanut korviketta(tutteli) n. puolet ja puolet, en ole huomannut että imetyksen tai korvikemaidon jälkeen kummastakaan olisi tullut mitenkään enemmän oireita, kävimme neuvolalääkärillä, jonka mielestä oli atooppista ihottumaa, olisi laittanut myös allergia testeihin, mutta päädyimme että vielä seuraamme jonkin aikaa, miten teillä muilla atooppinen iho on todettu, minkälaista oireilua, mitä rasvaa käytätte, onko joitakin vinkkejä ihon hoitoon, vai vaikuttaisiko allergialta??

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös poika 5kk, todella kuiva, ja kutiseva iho, lisäksi iho välillä märkii, ja nostaa patteja.

Aivan kauheata, kun mitkään aineet ei tunnu kunnolla auttavan.. Tämä alkoi hänellä n.1 kk:den iässä, ja välillä todella pahana!

Kortisoni tosiaan auttaa hetkeksi, mutta heti kun sen käytön lopettaa, iho pahenee..

En ole syönyt suklaata, mansikkaa, sitrushedelmiä, pähkinää, sipulia, jne. ne pahentavat entisestään.

Kohta käyn lähetteen lastenlääkärille.

Kävimme myös yksityisellä ihotautilääkärillä, joka määräsi antibioottikuurin, joka ei kyllä hirveästi tehonnut!

Me saatiin resepti kutinaan ( otetaan suunkautta ruutalla) merkki on ATARAX,

käytämme myös erilaisia kortisoneja, essex, agualan L, agualan +, jne.

Toivottavasti tämä ajan myötä helpottaisi =)

Vierailija
2/4 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHOTAUTILÄÄKÄRI antoi hyvän vinkin, tulehtuneeseen ihoon, eli KEITTOSUOLALIUOSKÄÄREET, kastellaan liuoksessa lappuja, jotka kääritään esim. jalkoihin( jos iho siellä huono) auttaa kutinaan, sekä imee märkyyden tulehtuneesta alueesta =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

jos annat joka päivä Tuttelia lisänä niin et voi tietää pahentaako se tilannetta. Jos haluat testata onko lapsellasi maitoallergia niin hänen pitäisi olla kaksiviikkoa ilman maitotuotteita (siis jos imetät niin myös sinun tulisi olla tuo aika täysin ilman maitotuotteita ja maidon ainesosia). Lisämaitona vauvalle tulisi antaa jotain lääkärin määräämää apteekin korviketta.

Itse taistelen nyt maitoallergisen 1,2 vuotiaan kanssa ja toivon että olisinpa löytänyt aikaisemmin allergian. Nyt on kurja kieltää lapselta ruuat joihin hän on jo tottunut ja kaventaa ruokavalio. Kannattaa harkita allergia testejä ja ennenkaikkea tuota maidotonta dieettiä ajoissa sillä kun vauvalle aloittaa kiinteät ruuat tulee tilanteesta paljon haastavampi kun muuttujia on tilanteessa enemmän. Meillä oireina on ollut vain yöheräämiset, löysä kakka ja kitinät joskus. Olisinpa tutkinut aikaisemmin niin vuosi olisi voinut olla helpompi sekä kuopukselle että minulle (heräämisiä edelleen 2-7/yö).

Tsemppiä salapoliisin työhön !

t. MiTeSa ja kaksi allergista poikaa

Meillä muuten esikoisella oli kanssa iho-oireita tuosta 3kk iästä lähtien ja lääkärien mukaan se oli vain atopiaa. Lopulta 3kk myöhemmin huomasin itse että muovitettu frotee sängyssä lakanan alla aiheutti osan ihottumasta. Ja 9kk iässä tajusin että poika on nikkelille allerginen (nepparit, vetoketjut jne.) Sen jälkeen elämä helpottui valtavasti. Ei enää kortisonikuureja ja jatkuvaa rasvausta ja kylmiä kääreitä yöksi. Toki vieläkin on välillä ongelmia mutta tarkalla seurannalla yleensä aiheuttajakin löytyy ennen isompia ongelmia. Viimeisin ihottuman aiheuttaja näyttää olevan vaatteiden pesumerkintä laput (eivät ole 100% puuvillaa kuten käytettävät vaatteet...).

Vierailija
4/4 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oireillut 2 kk ikäisestä voimakkailla iho-oireilla. Posket ja kaula lehahtelivat punaisiksi, niiden sekä käsien iho oli usein rikki ja koko iho todella kuiva ja usein ärtynyt jostain. Kävin itse kovat dieetit imetysaikana (sallittuja ruokia oli vähän) ja vauvalle on kokeiltu kaikki apteekin maidot Almironista Neocateen. Ruokia on otettu todella hitaasti ruokavalioon. Mikään ei auttanut poikaa. Oli vaikeaa pitää edes kortisonitaukoja. Nyt hän on 10 kk ja kesällä iho parantunut lähes oireettomaksi. Pari kertaa on kesällä tarvittu kortisonia. Kaikki lääkärit, joilla kävimme, epäilivät allergiaa, (erityisesti maito). Mutta lapsi siis vain atoopikko. Oireilee hiukan joillekin yleisesti allergisoiville ruoille, kuten porkkana, mutta saa syödä esim. maitotuotteita, viljoja, lihoja, perunaa, useita hedelmäsoseita yms. Lähes kaikki, mitä olen kokeillut, on lopulta sopinut.

Voi siis olla allergiaa tai atopiaa, voivat oireilla yllättävän samalla tavalla. Kannattaa tutkituttaa lääkärillä, jotta voidaan selvittää esim. mahdollinen maitoallergia. Toisten kokemusten perusteella on vaikea vetää mitään johtopäätöksiä.