Olen työtön, mies syyllistää
Jäin vuosi sitten (taas) työttömäksi. Mies syyllistää, kun en "mene" töihin. Olen hakenut paikkoja, joihin omasta mielestäni rahkeeni riittävät. Työssäkäyntialueellani niitä ei ole montaa ollut tänä aikana. Kävisi myös muun kuin oman alan työt, mutta eipä niihinkään noin vaan mennä. Ikää 50 ja pohjois-karjalassa asun, ei varsinaisesti edistä työnsaantia.
Olen ansiosidonnaisella ja mies (tietenkin) käy töissä. Elintasoni ei ole korkea, elän mielestäni tulojeni mukaan. Miehellä on halu pitää yllä korkeampaa elintasoa, johon meidän nykyiset yhteiset tulomme eivät riitä.
Meillä on kuitenkin kaikkea; kiva koti, yhteinen mieleinen harrastus, lapset, lastenlapset....
Ahdistaa ja surettaa :(
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on työtön niin miehen ei ole pakko muuttaa tämän kanssa samaan asuntoon. Yksin asuva työtön saa enemmän tukia.
En ihmettele, että meillä on paljon yksinäisiä miehiä.
Siis meinaat että miesten yksinäisyys on työttömien naisten vika? Vai mitä yrität sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaahan se riippakiven raahaminen jossain vaiheessa ärsyttämään. Mitäs jos mies olisi heittäytynyt sohvalle telkkarin ja keppanan kaveriksi vuodeksi, ja sinä raataisit töissä perheelle elatusta? Olisiko silloinkin sinulla hyvä meininki?
No varmaan ärsyttää.
Juon kyllä olutta (viiniä), mutta en kyllä koskaan silloin malta heittäytyä sohvalle, saati telkkarin ääreen :D
Ap
Nyt ei kysyttyttään sinun harrastuksista, vaan miltä se tuntuisi, jos mies heittäytyisi työttämäksi ja sinun elätettäväksi?
Ihan hyvältä tuntuisi, jos hän hoitaisi samat askareet kuin minä nyt kotona ollessa. Siinähän ei niin kävisi, vaan mies huitelisi pitkin kyliä, koska ei pysty olemaan keskenään kotona. Eli varmaankin pahalta tuntuisi, kun kotona olisi hommat tekemättä. Haluatko tietää vielä jotakin muuta? Ap
Keksitkö vielä jotain muuta, uutta ja jännittävää tähän provoosi? Oikeastaan se teidän asuntokin on ostettu sinun rahoilla, ja sijoituksia ja säästöjä löytyykin sinun tileiltä vaikka koko loppueläman ajaksi?
Taas skitsoaloittaja
rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.
Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta ja vihaa työttömiä köyhiä kohtaan.
Mahtaa tätä työttömät ja köyhät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti
kun kokoajan tekee näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita
sitten käsivatkaten sitä ja silmät kiiluen suu vaahdossa
trollaajaspämmää esiin kokoajan vastailemalla itse itselleen.
Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa
meininki?
No varmaan ärsyttää.
Juon kyllä olutta (viiniä), mutta en kyllä koskaan silloin malta heittäytyä sohvalle, saati telkkarin ääreen :D
Ap
Lynkataan työtön päivässä
Ajattelitteko lynkata julkisesti työttömän päivässä niin kauan kuin klikkauksia riittää?
Tämä kommenttiosaston kotona ei ole ymmärtänyt, että mikään ei estä häntä tekemästä niin. Hän voisi irtisanoutua ja antaa työnsä sitä haluavalle, mutta moraalinen ylemmyys ja marttyyriasenne estävät häntä niin tekemästä. Hän ei myöskään ymmärrä, että kun vastikkeellinen sosiaaliturva tulee, niin hänet todennäköisesti tullaan irtisanomaan ja hän voi päätyä tekemään nykyistä työtään ilman palkkaa. Kun uusi työelämäkokeilu otetaan käyttöön, niin sitten ei makseta edes nykyistä yhdeksän euron päivittäistä kulukorvausta.
Saa nähdä kauanko tämä asenteisiin kohdistuva piilovaikuttaminen jatkuu. Luultavasti niin kauan kuin haluttua raivoa saadaan aikaan. Joka tapauksessa nyt on ihmisten päihin iskostettu ideologinen työttömyys, joka oli ensimmäisenä ssi Nmaista kirjoittaneen toimittajan omaa keksintöä.
Työttömien syyttäminen työttömyydestä on yhtä älykästä kuin lattian syyttäminen sen likaisuudesta ja työleiriä kaipaavat eivät tule ajatelleeksi, että he voivat päätyä sinne itse.
Metelin suojassa todelliset yhteisten verovarojen ryövääjät jatkavat tyytyväisinä toimintaansa.
Ongelma on, että lapset ja lapsenlapset ovat tuolla alueella, joten muutto ei ole vaihtoehto.
Sinulle ei siis jää kovin paljoa vaihtoehtoja - mieti olisiko joku ala, jolle kouluttautua ja jolta löytyisi töitä sieltä suunnalta. Tai sitten hyväksyt työttömänä olemisen. Edellyttäisi toki syvällisen keskustelun miehen kanssa. Ehkä hänen kanssaan voisi keskustella siitä, miten HÄN näkee tilanteesi - pitääkö sinun muuttaa muualle Suomeen, pitääkö kouluttautua.. ?
Eikös rahaelämä pitäisi tehdä niin, että se, joka tienaa enemmän, maksaa enemmän - niin meillä tehtiin kun mies oli työttömänä. Eli kulut kasaan, tulot kasaan ja sitten jako % maksukyvyn mukaan. Itse maksoin pari vuotta huomattavasti enemmän kulujamme kun mies opiskeli.
Vierailija kirjoitti:
Itse sinuna laajentaisin hakua koko Suomeen. Jos mistä tahansa tärppäisi, muuttaisin sinne. En pelkästään palkan vaan myös eläkekertymän takia.
Valitettava tosiasia on, että 50-vuotias työtön ei ole työmarkkinoilla kuuminta hottia. Miehen syyllistäminen on aivan kamala juttu myös. Itsenkun olin työttömänä vajaa nelikymppisenä koin sen todella ahdistavana aikana, mies ei onneksi syyllistänyt mutta hänellä oli silloin kampanja että minun pitäisi laihduttaa koko ajan. Meillä naisilla ei todellakaan ole helppoa ja teemme yleensä pääosan kotitöistäkin jne. Miesten valitus on sieltä ja syvältä.
Tosiasiassa ihan kaikille ei edes riitä näitä työpaikkoja. Tätä ei tietenkään saisi sanoa ääneen.
Itse toivon että olisi aina töitä, 5kymppisenäkin, edes osa-aikatyötä. Tuohan se elämään myös sisältöä. Tsemppiä! Oikeasti! Muista olla Nainen.
Syyllisyyden tunne tule sisältä päin.
Joos koet miehen puheet syyllistävänä niissä on varmasti jotain perää.
Itse lähdin opiskelmaan uuteen ammattiin 47 vuotiaana 300 kilometrin päähän . Asuin halvassa kimppakämpässä ja kävin ajoittain kotona. Onnibussit ovat todella halpoja. Opintolainaa kertyi vähän yli 10 000, mutta sain työpaikan viime syksynä samama päivänä kun valmistuin kotipaikkakunnalta(aloitin työn haun pari kuukautta ennen). Ehdin ennen kouluun lähtemistä olla työttömänä 6 kk, opinnot kestivät kaksi vuotta, kun luin myös kesän. Opintolainankin jälkeen olen kuitenkin plussalla vaikka palkka ei olekaan kaksinen... se on silti suurempi kun se, että olisin yhä työtön.
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on yksi syy miksi naiset ei ala seurustella miesten kanssa. Ei työpaikkaa saa tuosta vaan ja kuka jaksaa kuunnella arvostelua ja neuvomista. Työttömänä naisena pärjään yksinkin.
On myös vaihtoehto lähteä myrkyllisestä suhteesta ja seurustella vain sellaisen miehen kanssa joka arvostaa sinua. Olin aikoinaan samassa tilanteessa kuin ap. Onneksi lähdin suhteesta ja tapasin ihanan miehen, joka ei syyllistä.
On myös hyviä miehiä <3
Toisinsanoen sellaisia jotka elättävät mielellään.
Teejojotain kirjoitti:
No mene herranjestas uudelleenkoulutukseen ! Vai onko mielekkäämpää lusmuilla kotona ja leikkiä kotirouvaa. Miehenäsi en kovinkaan kauan tuollaista elättiä,riippakiveä jalassa katsoisi. Eikä varsinkaan p...a työtöntä.
Palsta on mennyt ikäväksi, kun tämä tai nämä naisettomat iki-jonnet purkavat täällä pahaa oloaan. Tässäkin ketjussa ainakin se 10 näitä taas.
Ihmisen arvo on kyllä jotain muuta kuin, että onko hän työssä vai ei. Tässä maailmassa kaikki arvostetaan rahan kautta. Kuoleman hetkellä olemme tasa-arvoisia, onneksi edes joskus.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen arvo on kyllä jotain muuta kuin, että onko hän työssä vai ei. Tässä maailmassa kaikki arvostetaan rahan kautta. Kuoleman hetkellä olemme tasa-arvoisia, onneksi edes joskus.
Amen!
Ja muutenkin pitäisi olla niin menevä ja ulospäinsuuntautunut. Itse viihdyn kotonakin oikein hyvin, enkä kaipaa elämältä mitään suurta ja ihmeellistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on yksi syy miksi naiset ei ala seurustella miesten kanssa. Ei työpaikkaa saa tuosta vaan ja kuka jaksaa kuunnella arvostelua ja neuvomista. Työttömänä naisena pärjään yksinkin.
On myös vaihtoehto lähteä myrkyllisestä suhteesta ja seurustella vain sellaisen miehen kanssa joka arvostaa sinua. Olin aikoinaan samassa tilanteessa kuin ap. Onneksi lähdin suhteesta ja tapasin ihanan miehen, joka ei syyllistä.
On myös hyviä miehiä <3
Toisinsanoen sellaisia jotka elättävät mielellään.
Koska se toinen on rakas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen!
Ja muutenkin pitäisi olla niin menevä ja ulospäinsuuntautunut. Itse viihdyn kotonakin oikein hyvin, enkä kaipaa elämältä mitään suurta ja ihmeellistä.
Ap
Mutta ap, sun miehesi ei ole onnellinen. Haluatko kuunnella jatkossakin ilkeilyä työttömyydestäsi?
Mitkä ovat mahdollisuutesi saada töitä paikkakunnalla ikinä ?
Jos huonot, tee jotain.
Minä tein helpoimman ratkaisun. Hain töitä ympäri Suomea ja pääsin 400 km päähän.
Lähden ma aamuna paikkakunnalle ja tulen pe takaisin.
Ei tämä ollut ihanneratkaisu.
Asun työpaikan vieressä alivuokralaisena halvassa asunnossa. Nautin päivittäin edullisen työpaikkalounaan ja taas ensi syksystä alkaen alan harrastamaan edullisesti, kylän aktiivisuus on melkoinen.
Mun ystävän sisko on hakenut okl.ään vuosia.
Ei ole päässyt, ei ole edes lähellä, mutta haluaa.
Paha siihen on mitään sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on työtön niin miehen ei ole pakko muuttaa tämän kanssa samaan asuntoon. Yksin asuva työtön saa enemmän tukia.
En ihmettele, että meillä on paljon yksinäisiä miehiä.
Siis meinaat että miesten yksinäisyys on työttömien naisten vika? Vai mitä yrität sanoa?
Miehet eivät halua seurustella työttömän naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä pro-sosiaalisia NPCeitä.
Onko se oikeasti hauskaa työskennellä 40h viikossa etsien hyväksyntää yhteiskuntasta työpaikalla?
Ihmisen elämään vain kuuluu työnteko. Voi jeesus näitä oman elämänsä hippejä ja nuoria eläkeläisiä, rahat pois ja töihin.
Aina näitä tekosyitä, asutaan jossain korven keskellä eikä muka voi muuttaa kun on muka sitä ja tätä tärkeämpää. Ainahan voisi asua korvessa ja sanoa että kun ei tässä kodin vieressä ole mitään töitä niin olen sitten työttömänä, ja tätä myös tapahtuu. Olen ollut koko elämäni töissä enkä sääli työttömiä yhtään, aina olen kouluttautunut tarvittaessa jopa uudelle alalle, muuttanut ja töitä on riittänyt kaikkina aikoina. Vanhemmiten olen jo toki vähän helpottanut työtahtia, mutta koskaan ei ole käynyt mielessäkään että jäisin hengailemaan sohvalle yhteiskunnan tuilla, eikä niitä pidä maksaakaan pelkästä makailusta työkykyisille ihmisille. Jokainen on vastuussa omasta elämästään, ja nälkä on paras kimmoke työnhakuun. Silloin alkaa kelvata työ kun työ.
Mitä karkuun lähtemistä tässä oli, jos kirjoittaja päätti lähteä myrkyllisestä suhteesta? Ja miksi ihmeessä pitäisi muuttaa itseään kyetäkseen olemaan jonkun (kusipäisen) toisen ihmisen kanssa? Aina puhutaan kuinka toista ihmistä ei voi muuttaa, mutta sinun mielestäsi itseään pitää pystyä muuttamaan niin paljon, että osaa sitten kuunnella pään aukomista ja dissaamista. Just.