Olen työtön, mies syyllistää
Jäin vuosi sitten (taas) työttömäksi. Mies syyllistää, kun en "mene" töihin. Olen hakenut paikkoja, joihin omasta mielestäni rahkeeni riittävät. Työssäkäyntialueellani niitä ei ole montaa ollut tänä aikana. Kävisi myös muun kuin oman alan työt, mutta eipä niihinkään noin vaan mennä. Ikää 50 ja pohjois-karjalassa asun, ei varsinaisesti edistä työnsaantia.
Olen ansiosidonnaisella ja mies (tietenkin) käy töissä. Elintasoni ei ole korkea, elän mielestäni tulojeni mukaan. Miehellä on halu pitää yllä korkeampaa elintasoa, johon meidän nykyiset yhteiset tulomme eivät riitä.
Meillä on kuitenkin kaikkea; kiva koti, yhteinen mieleinen harrastus, lapset, lastenlapset....
Ahdistaa ja surettaa :(
Kommentit (101)
No jos et ole valmis muuttamaan töiden perässä ja mies on, niin sinä et kyllä toimi siinä sitten oikein. 50 vuotiaalla on vielä 15 vuotta vähintään työelämää jäljellä, ei siinä vaiheessa voi ”luovuttaa” ja jäädä pitkäaikaistyöttömäksi.
Miehesi on oikessa suuttumuksessaan. Sopikaa alue, mille mies voisi muuttaa ja hae sieltä töitä.
Työttömyys ei ole sinun vikasi, mutta töiden perässä on muutettava. Ei se ole kivaa. Tiedän sen omasta kokemuksesta, kun muutettiin miehen työn perässä toiselle paikkakunnalle, kun edellisellä olisi ollut luvassa vain kortistoa. Mutta niin se vain on, että ei ole oikeutta päättää, että ei muuta siksi että se ei ole kivaa. Sinulla pitäisi olla säästöjä, jos et ole valmis muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdota miehelle, että muutatte pois Pohjois-Karjalasta sellaiselle alueelle, jolla on kysyntää juuri sinun osaamisellesi.
Tämä olisi pitänyt tehdä jo 20 vuotta sitten. Mies kyllä lähtisi, minä en enää. Ap
Älä jaksa- minä muutin sun iläisenä Amerikkaan ja loin täällä uuden elämän.Vinkujille ja uhriutujille ei mitään tuu ilmaiseksi ja elämä on valintoja. Get over it.
Onnea Sinulle kovasti uudesta alusta ihan Amerikassa asti. Kaikki ei omista noin isoja siipiä ja toisekseen perhekeskeisenä en aio jättää lapsia ja lastenlapsia. Get over it.
Ap
Entä jos miehesi ei jaksa enää elättää sinua? Jos hän haluaa eron? Vai haluatko kuunnella ilkeilyä vuosikymmenet?
No enhän minäkään nyt ihan tyhjätasku ole sentään. Ja todellakin suhteutan menot tuloihini. En shoppaile, ei ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä missään, teen kotiruokaa jne.
Ei kuulemma halua erota. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisit silloin aikoinaan ottanut yhtä perhekeskeisen miehen. Sehän on tiedetty fakta ettei täällä elätetä ketään.
Luulin ottavani, hän se aikoinaan halusi perheen perustamista innokkaammin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaahan se riippakiven raahaminen jossain vaiheessa ärsyttämään. Mitäs jos mies olisi heittäytynyt sohvalle telkkarin ja keppanan kaveriksi vuodeksi, ja sinä raataisit töissä perheelle elatusta? Olisiko silloinkin sinulla hyvä meininki?
No varmaan ärsyttää.
Juon kyllä olutta (viiniä), mutta en kyllä koskaan silloin malta heittäytyä sohvalle, saati telkkarin ääreen :D
Ap
Et kai juo viikolla? Silloin se työssäkäyvä tulee kateelliseksi. Työttömän puolisona pitää ns olla näkymätön. Herätä yhtä aikaisi, ettei työssäkäyvää harmita, kun toinen jää nukkumaan, elää vaatimattomasti yms
No nyt se syy selvisi!
Etkö ole tätä ennen tiennyt? Minä älysin heti tämän työttömyysaikanani.
Vaikka se toinen ei edes haluaisi nukkua pitkään tai juoda viikolla :o Vihaako "laiskuutta" vai onko kateellinen vapaasta elämästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaahan se riippakiven raahaminen jossain vaiheessa ärsyttämään. Mitäs jos mies olisi heittäytynyt sohvalle telkkarin ja keppanan kaveriksi vuodeksi, ja sinä raataisit töissä perheelle elatusta? Olisiko silloinkin sinulla hyvä meininki?
No varmaan ärsyttää.
Juon kyllä olutta (viiniä), mutta en kyllä koskaan silloin malta heittäytyä sohvalle, saati telkkarin ääreen :D
Ap
Et kai juo viikolla? Silloin se työssäkäyvä tulee kateelliseksi. Työttömän puolisona pitää ns olla näkymätön. Herätä yhtä aikaisi, ettei työssäkäyvää harmita, kun toinen jää nukkumaan, elää vaatimattomasti yms
No nyt se syy selvisi!
Etkö ole tätä ennen tiennyt? Minä älysin heti tämän työttömyysaikanani.
Vaikka se toinen ei edes haluaisi nukkua pitkään tai juoda viikolla :o Vihaako "laiskuutta" vai onko kateellinen vapaasta elämästä?
Sekä että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan ärsyttää.
Ap
Nyt ei kysyttyttään sinun harrastuksista, vaan miltä se tuntuisi, jos mies heittäytyisi työttämäksi ja sinun elätettäväksi?
Ihan hyvältä tuntuisi, jos hän hoitaisi samat askareet kuin minä nyt kotona ollessa. Siinähän ei niin kävisi, vaan mies huitelisi pitkin kyliä, koska ei pysty olemaan keskenään kotona. Eli varmaankin pahalta tuntuisi, kun kotona olisi hommat tekemättä. Haluatko tietää vielä jotakin muuta? Ap
Miten pärjäät jos miehesi haluaa eron?
Tiukkaa tekisi ja yhteinen harrastus jäisi :( Tilalle saattaisin saada henkisen helpotuksen, ei tarvitsisi tuntea riittämättömyyttä ja huonommuutta. Ap
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole valmis muuttamaan töiden perässä ja mies on, niin sinä et kyllä toimi siinä sitten oikein. 50 vuotiaalla on vielä 15 vuotta vähintään työelämää jäljellä, ei siinä vaiheessa voi ”luovuttaa” ja jäädä pitkäaikaistyöttömäksi.
Miehesi on oikessa suuttumuksessaan. Sopikaa alue, mille mies voisi muuttaa ja hae sieltä töitä.
Työttömyys ei ole sinun vikasi, mutta töiden perässä on muutettava. Ei se ole kivaa. Tiedän sen omasta kokemuksesta, kun muutettiin miehen työn perässä toiselle paikkakunnalle, kun edellisellä olisi ollut luvassa vain kortistoa. Mutta niin se vain on, että ei ole oikeutta päättää, että ei muuta siksi että se ei ole kivaa. Sinulla pitäisi olla säästöjä, jos et ole valmis muuttamaan.
Muutitko kauaskin kotipaikkakunnalta?
Vierailija kirjoitti:
Kauanko ap olet ollut tuötön? Onko sulla ammatti?
Vuoden verran työttömänä. On ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se jo aika pitkä aika. Jospa miehesi pelkää, että ole eläkkeelle asti työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä laiska vetelehtijä oletkaan, häpeä ! Nyt mars koulutukseen ja töihin. Ymmärrän miestäsi. Laitoshuoltajista, toimitilahuoltajista pula. Käy koulu. Kuvottaa tuollaiset vetelehtijät. Se ei vaan nyt riitä että olet aikanaan lisääntynyt.
Mee nyt hiiteen trollaamasta.
Eihän kukaan halua työtöntä kumppania, vai mitä mammat? Tuo työttömyys on pettämiseen verrattava asia ja ihan ok syy dumpata sika.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on laki, että jokaisella on oikeus päättää asuinpaikkansa joten ei ketään pakoteta muuttamaan työn perässä, se on oma valinta.
Taloussanomissa oli, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.
Samoin loppuu partureita, ravintoloita ja remonttifirmoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan kuvittelee, että töihin vaan mennään... eiköhän niitä töitä haeta ja jos ei saa niin sitten ollaan työttömiä! Miltäs miehestä tuntuisi jos hän ei pääsisi töihin, niin sitten kaikki vaan ympärillä ilkkuisi kun olet luuseri ja et mene töihin, koska et pääse!! Saako siitä kiusata? Onko se reilua? Mut kannattaa yrittää saada eläkepaperit jos et töitä saa, ihan vaan oman mielenterveyden takia.
En halua eläkkeelle, vaan töitä. On kyllä perussairauksia, mutta kykenen töihin. Eikä ne tulot eläkkeellä ainakaan kasvaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se jo aika pitkä aika. Jospa miehesi pelkää, että ole eläkkeelle asti työttömänä.
Onhan se fakta, että ei tuo ikä ainakaan paranna työnsaantimahdollisuuksia. Kunnilla taitaa onneksi nykyään olla jotain velvoitetyöllistämisjuttuja, että jos sitä kautta aina jotain työtä välillä pääsee tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin ihanaa työttömänä nukkua paljon, katsoa telkkaria, tehdä käsitöitä, leipoa, urheilla.
Minkäs sille voi, kun työnantajat ei ota töihin.
Työttömyyden alussa kesän yli oli näin. Nyt alkaa jo kyllästyttämään nukkumiset sun muut. Ap
No mene herranjestas uudelleenkoulutukseen ! Vai onko mielekkäämpää lusmuilla kotona ja leikkiä kotirouvaa. Miehenäsi en kovinkaan kauan tuollaista elättiä,riippakiveä jalassa katsoisi. Eikä varsinkaan p...a työtöntä.
Minä täytin juuri 49 vuotta ja vaikka mulla onkin tällä hetkellä hyvä, vakituinen työpaikka ja asun muuttovoittoisella alueella, jossa on paljon työpaikkoja, yritän jatkuvasti työn ohella kehittää sellaisia taitoja, joiden avulla voisin tulevaisuudessa työllistää itseni edes jollain tasolla, jos jään työttömäksi. Minulla ei ole kovin ruusuisia kuvitelmia tämän ikäisten naisten työllistymisestä nykyisillä työmarkkinoilla.
Opettelen esim. koirien trimmausta. Olen käynyt muutamia trimmauskursseja ja harjoittelen sekä omillani että muutaman tutun koirilla.
Lisäksi mulla on työn alla omia kirjallisia projekteja, joita olen ajatellut yrittää myydä jonnekin (esim. jatkokertomuksia naistenlehtiin).
Olen myös opetellut suunnistamaan ja liikkumaan luonnossa myös ei-merkityillä reiteillä, jotta voisin esimerkiksi järjestää ohjattua polkujuoksua tai sauvakävelyä luonnossa.
Pieniä asioita, mutta yritän koko ajan jollain tasolla tehdä myös varasuunnitelmia tulevaisuutta varten niiden asioiden kautta, joita muutenkin harrastan.
Miehesi on aikamoinen molo. Itse en ole työtön, mutta kun satuin mainitsemaan miehelleni, että nykyään ei voi olla varma mistään ja että monoa voi tulla milloin vaan, hän totesi mulle että ”sitten sä voit pitää välivuoden ja tehdä niitä jooga- ja taidejuttujasi”.
Minulla on helmi, tiedän sen.