Voiko proput nielussa olla kipeitä ja nostaa kuumeen?
Viime yönä alkoi voimakas toispuoleinen kurkkukipu ja nousi kuume. Google kertoo, että pitäisi lähteä lääkäriin, mutta en halua päivystykseen ns. turhan takia lähteä. Viimeksi pari vuotta sitten kun kävin siellä kuumeessa ja nestehukassa, kohtelu oli sen verran tylyä ja suorastaan ilkeää, että vieläkin hirvittää.
Yritin itse katsoa nieluun ja siellä näkyy ns. proppuja tällä kipeällä puolella. Eli voiko ne nostaa kuumeen ja kipeyttää kurkun toispuoleisesti? Koronaa tuskin on.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Tops-tikulla voit varovasti yrittää pullauttaa pois, jos on näkyvissä.
Suolavedellä (teelusikallinen suolaa, puoli lasillista lämmintä vettä) voit kurlata. Jopa voimakas kurlaus voi joskus irrottaa propun.
Jos saat irti, lämpö laskee välittömästi (oma kokemus).
Painele ihan reilusti nielustasi proput pis. Hyvä suuhygienia ja suuvesi auttavat.Ne on bakteerin ja plakin aiheuttamia, pidä myöskin hammasvälit puhtaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolavedellä (teelusikallinen suolaa, puoli lasillista lämmintä vettä) voit kurlata. Jopa voimakas kurlaus voi joskus irrottaa propun.
Painele ihan reilusti nielustasi proput pis. Hyvä suuhygienia ja suuvesi auttavat.Ne on bakteerin ja plakin aiheuttamia, pidä myöskin hammasvälit puhtaina.
Olen hampaita ja hammasvälejä kyllä putsaillut sekä kieltä. Ja myös kurlannut kurkkua. Yritin taas painella mutta tulee niin kova yökkäys-refleksi ettei oikein onnistu. Mikähän tähän nyt auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hampaita ja hammasvälejä kyllä putsaillut sekä kieltä. Ja myös kurlannut kurkkua. Yritin taas painella mutta tulee niin kova yökkäys-refleksi ettei oikein onnistu. Mikähän tähän nyt auttaisi?
Olisko se korona-testi ja lääkäri kenties!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko se korona-testi ja lääkäri kenties!?
No mielummin helpotan tätä jotenkin omatoimisesti ennenkuin lähden päivystykseen tai lääkäriin. Hehän sen sitten päättävät otetaanko koronatesti vai ei.
Miksi olet niellyt proppuja?
Oletko kännissä?
Puhtaalla sormella painat varovasti ja kurlaa sitten
Ei sitä millään topsilla sieltä saa, sukkapuikko kehiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä proput johtuu? Tuleeko niitä tulehduksen takia, vai tulehduttaako ne kurkun?
Ne on ruoan jäänteitä alunperin. Jos on lyhyt kynsi pikkusormessa, voit pestä käden ja pikkusormella tai hammasharjan tylppäpäällä painaa propun alta jolloin se pullahtaa pois. Kurlaa suolavedellä. Ei ole harvinainen vaiva. Varsinainen nielutulehdus on sitten jos on kuumetta. Eli jos yhtään kipeytyy älä ronki.
Tietääkö kukaan, voiko julkisella saada nielurisojen poistoa aikuisiällä proppujen vuoksi?
Hyvin varovasti painelin ja kurlasin keitetyllä suolavedellä välissä ja hyi yökötys sentään. Kyllähän sieltä tavaraa tuli. Kaikkia en varmaan saanut koska en ihan älyttömästi viitsinyt ronkkia. Jos haluaa ne kaikki pois, niin onko lääkäri oikea osoite vai hammaslääkäri?
Veikkaan nielupaisetta, näkyvät proput eivät yleensä tee tuollaista. Mulla oli vastaava ja useampi päivä meni kituessa. Siinä vaiheessa kun vesi tuli nenän kautta yrittäessäni niellä, tuli sitten kiire leikkaukseen. Tk:ssa vain odotettiin nieluviljelmän tuloksia ja arvuuteltiin angiinaa vaikka koko ajan toispuoleinen järkyttävä kipu.
Tulehdusarvot tapissa ja suonensisäistä antibiootia useampi viikko sen jälkeen.
Älä viivyttele asian kanssa, itse leikkaus ei tuntunut miltään, kipu hellitti heti avaamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, voiko julkisella saada nielurisojen poistoa aikuisiällä proppujen vuoksi?
Ja uskaltaako sen aikuisiällä tehdä? Olen lukenut, että joillekin on tullut komplikaatioita ja joku nuorehko nainen menehtynytkin operaation jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan nielupaisetta, näkyvät proput eivät yleensä tee tuollaista. Mulla oli vastaava ja useampi päivä meni kituessa. Siinä vaiheessa kun vesi tuli nenän kautta yrittäessäni niellä, tuli sitten kiire leikkaukseen. Tk:ssa vain odotettiin nieluviljelmän tuloksia ja arvuuteltiin angiinaa vaikka koko ajan toispuoleinen järkyttävä kipu.
Älä viivyttele asian kanssa, itse leikkaus ei tuntunut miltään, kipu hellitti heti avaamisen jälkeen.
Näkyikö se paise siis nielussa, tai tuntuiko? Terveyskeskukseen tässä pitää huomenna lähteä, tai päivystykseen jos nousee korkea kuume ja hengittäminen vaikeutuu. Varmaan ensin nieluviljely ja koronatesti ennen kuin mitään muuta tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Minulla tuli noista krooninen nielutulehdus, minkä vuoksi nielurisat sitten poistettiin. Olin tuolloin 25-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viivyttele asian kanssa, itse leikkaus ei tuntunut miltään, kipu hellitti heti avaamisen jälkeen.Näkyikö se paise siis nielussa, tai tuntuiko? Terveyskeskukseen tässä pitää huomenna lähteä, tai päivystykseen jos nousee korkea kuume ja hengittäminen vaikeutuu. Varmaan ensin nieluviljely ja koronatesti ennen kuin mitään muuta tehdään?
Saattaa olla sama juttu kuin itselläni oli, nielurisat olivat sellaiset että niihin pääsi kerääntymään kamalasti proppuja. Lopulta tuli krooninen tulehdus (ei siis angiina, jossa on ne ns. peitteet). Tämän vuoksi sitten leikattiin nielurisat pois, kun olin 25.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Varaa aika TK.hon lääkärille
Hän päättää mitä kanssasi tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Angiina?
Angiina on eri asia kuin proput ja niiden aiheuttamat ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viivyttele asian kanssa, itse leikkaus ei tuntunut miltään, kipu hellitti heti avaamisen jälkeen.Näkyikö se paise siis nielussa, tai tuntuiko? Terveyskeskukseen tässä pitää huomenna lähteä, tai päivystykseen jos nousee korkea kuume ja hengittäminen vaikeutuu. Varmaan ensin nieluviljely ja koronatesti ennen kuin mitään muuta tehdään?
Ei näkynyt ulkoisesti, lievästi punoitti ja tosiaan turvotti nielua. Nieltäessä täytyi suorastaan hyppiä, kävi sen verran kipeää. Yö meni osastolla johtuen korkeista tulehdusarvoista.
Angiina voi oireilla myös toispuoleisesti tai sitten voi olla nielupaisekin. Kannattaa mennä lääkäriin.