Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko proput nielussa olla kipeitä ja nostaa kuumeen?

Vierailija
02.05.2021 |

Viime yönä alkoi voimakas toispuoleinen kurkkukipu ja nousi kuume. Google kertoo, että pitäisi lähteä lääkäriin, mutta en halua päivystykseen ns. turhan takia lähteä. Viimeksi pari vuotta sitten kun kävin siellä kuumeessa ja nestehukassa, kohtelu oli sen verran tylyä ja suorastaan ilkeää, että vieläkin hirvittää.
Yritin itse katsoa nieluun ja siellä näkyy ns. proppuja tällä kipeällä puolella. Eli voiko ne nostaa kuumeen ja kipeyttää kurkun toispuoleisesti? Koronaa tuskin on.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan nielupaisetta, näkyvät proput eivät yleensä tee tuollaista. Mulla oli vastaava ja useampi päivä meni kituessa. Siinä vaiheessa kun vesi tuli nenän kautta yrittäessäni niellä, tuli sitten kiire leikkaukseen. Tk:ssa vain odotettiin nieluviljelmän tuloksia ja arvuuteltiin angiinaa vaikka koko ajan toispuoleinen järkyttävä kipu.

Tulehdusarvot tapissa ja suonensisäistä antibiootia useampi viikko sen jälkeen.

Älä viivyttele asian kanssa, itse leikkaus ei tuntunut miltään, kipu hellitti heti avaamisen jälkeen.

Oliko paiseen kipu aaltoilevaa? Koska nyt tuntuu, että kipu on jo lievempi kuin mitä se oli yöllä ja aamulla. En tiedä auttoiko suolavedellä kurlaaminen sitten. Täytyy joka tapauksessa käydä lääkärissä. Mietin vaan mille lääkärille tässä kannattaa mennä? Terveyskeskuksessa tuskin tekevät propuille yhtään mitään.

Vierailija
42/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla nielupaise kehittymässä. Se on akuutti päivystys keissi ja saat antibiootit. Yleensä toispuoleinen, nousee kuume ja kurkku turpoaa ja näkyy patti. A strepton aiheuttama yleensä hoitamatta jääneen angiinan jälkitila.. Ne puuduttaa ja puhkaisee sen. Seuraile olojasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, voiko julkisella saada nielurisojen poistoa aikuisiällä proppujen vuoksi?

Julkisella puolella leikkausindikaatioksi tarvitaan vähän muutakin kuin haisevat proput. Esimerkiksi toistuvat tulehdukset ja kurkkupaise. Proppuja pystyy hiukan ennaltaehkäisemään mm. hyvällä suuhygienialla, ja niitä pystyy itsekin poistamaan esimerkiksi ns. mustapääraudalla (ujuttaa lenkkipään propun alle ja pullauttaa ulos).

Kannattaa lukaista tuo leikkauksen kuvaus ja kuinka kivuliasta siitä toipuminen on ja miettiä kannattaa siihen ryhtyä (edes yksityisellä itse maksaen, jossa pelkkä proppujen aiheuttama hajuhaittakin käy leikkausaiheeksi)..

https://www.duodecimlehti.fi/duo14714

Vierailija
44/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, voiko julkisella saada nielurisojen poistoa aikuisiällä proppujen vuoksi?

Kyllä voi. Minulla tuli noista krooninen nielutulehdus, minkä vuoksi nielurisat sitten poistettiin. Olin tuolloin 25-vuotias.

Näkyikö se krooninen nielutulehdus tulehdusarvoissa? Itselläni on ollut tulehdusarvot aina todella matalat, mutta kurkkukipuja jatkuvasti.

Vierailija
45/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla nielupaise kehittymässä. Se on akuutti päivystys keissi ja saat antibiootit. Yleensä toispuoleinen, nousee kuume ja kurkku turpoaa ja näkyy patti. A strepton aiheuttama yleensä hoitamatta jääneen angiinan jälkitila.. Ne puuduttaa ja puhkaisee sen. Seuraile olojasi

Okei, kiitos. Seurailen oloja ja lähden päivystykseen, jos tulee äkillistä turvotusta ja kova kuume. Angiinaa tai mitään siihen viittaavia oireita ei ole ollut. En tiedä voiko se olla oireeton.

Kuuluuko tuohon, että kipu menee välillä pois? Näkyvää paisetta ei ole.

Vierailija
46/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saatte noi proput pois? Mullakin on ja olen ties millä yrittänyt tonkia, mutta työnnän vain syvemmälle. Painelulla en ole koskaan saanut. Itsellä ei kipeitä ole, mutta tympeitä, kun tuntuu välillä, että siellä jotain on kiinni.

Vierailija
47/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella leikkausindikaatioksi tarvitaan vähän muutakin kuin haisevat proput. Esimerkiksi toistuvat tulehdukset ja kurkkupaise. Proppuja pystyy hiukan ennaltaehkäisemään mm. hyvällä suuhygienialla, ja niitä pystyy itsekin poistamaan esimerkiksi ns. mustapääraudalla (ujuttaa lenkkipään propun alle ja pullauttaa ulos).

Kannattaa lukaista tuo leikkauksen kuvaus ja kuinka kivuliasta siitä toipuminen on ja miettiä kannattaa siihen ryhtyä (edes yksityisellä itse maksaen, jossa pelkkä proppujen aiheuttama hajuhaittakin käy leikkausaiheeksi)..

Itsekin olen tätä pohtinut. Olin lapsena leikkausjonossa nielurisojen poistoon, mutta tulehduskierre ehti jo päättyä ennenkuin olisin leikkaukseen päässyt. En sitten tiedä oliko hyvä vai huono asia.

Jokainen leikkaus on aina jonkinasteinen riski ja varsinkin aikuisiällä toipuminen aina hitaampaa ja vaikeampaa. Itse en menisi nielurisojen poistoon, paitsi jos se on lääkärin mielestä välttämätöntä.

Vierailija
48/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sitten meillekin mikä oli, jos se selviää.

Vierailija
49/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proput irtoaa helposti, kun puhtaalla sormella painaa nielurisoja. Tikut on turhia

Vierailija
50/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan nielupaisetta, näkyvät proput eivät yleensä tee tuollaista. Mulla oli vastaava ja useampi päivä meni kituessa. Siinä vaiheessa kun vesi tuli nenän kautta yrittäessäni niellä, tuli sitten kiire leikkaukseen. Tk:ssa vain odotettiin nieluviljelmän tuloksia ja arvuuteltiin angiinaa vaikka koko ajan toispuoleinen järkyttävä kipu.

Älä viivyttele asian kanssa, itse leikkaus ei tuntunut miltään, kipu hellitti heti avaamisen jälkeen.

Oliko paiseen kipu aaltoilevaa? Koska nyt tuntuu, että kipu on jo lievempi kuin mitä se oli yöllä ja aamulla. En tiedä auttoiko suolavedellä kurlaaminen sitten. Täytyy joka tapauksessa käydä lääkärissä. Mietin vaan mille lääkärille tässä kannattaa mennä? Terveyskeskuksessa tuskin tekevät propuille yhtään mitään.

Minä olen se, jolle tuli lopulta krooninen tulehdus. Itse sain lähetteen TAYSin poliklinikalle työterveydestä. 

Pääsin polille ja siitä sitten leikkaukseen varsin nopeasti, koska tätä oltiin työterveydessä tuloksetta yritetty hoitaa jo pidempään.

Vierailija
51/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Minulla tuli noista krooninen nielutulehdus, minkä vuoksi nielurisat sitten poistettiin. Olin tuolloin 25-vuotias.

Näkyikö se krooninen nielutulehdus tulehdusarvoissa? Itselläni on ollut tulehdusarvot aina todella matalat, mutta kurkkukipuja jatkuvasti.

Valitettavasti tätä en kertakaikkiaan muista. Mutta nielurisat olivat kipeät, turvonneet, todella punaiset ja proppuja oli paljon. Missään vaiheessa yksikään lääkäri ei epäröinyt ensin antaa lähetettä polille ja sitten leikkaukseen. Polikäynnillä lääkäri kutsui (annettuani luvan) myös opiskelijoita katsomaan, koska nieluni oli hyvä esimerkkitapaus. 

Vierailija
52/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte noi proput pois? Mullakin on ja olen ties millä yrittänyt tonkia, mutta työnnän vain syvemmälle. Painelulla en ole koskaan saanut. Itsellä ei kipeitä ole, mutta tympeitä, kun tuntuu välillä, että siellä jotain on kiinni.

Itse käytin pitkiä puisia cocktail-tikkuja. Lyhyemmillä "aseilla" en uskaltanut törkkiä, kun pelkäsin että voivat pudota kurkkuun. Sormilla ei onnistunut, koska tuli yökötysrefleksi. 

Vierailija
53/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkun lihaksia voi käyttää, sen voi saada sieltä niillä vetämällä.

Vierailija
54/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nielurisatulehdukselta. Itselläni tuli niitä kroonisesti ennen kuin risat leikattiin. Joskus oireili juurikin noin, että nielu oli vain toiselta puolelta kipeä ja siellä pieniä katteita, joskus taas koko nielu todella kipeänä. Ei välttämättä ole bakteerin aiheuttama eli ns. angiina, itselläni tulehdukset menivät usein muutamassa päivässä-viikossa ohi ilman antibioottikuuria, olivat usein viruksen aiheuttamia. En siis sinuna heti huolestuisi vaan seurailisin kotona, lääkäriin sitten jos kovin pahenee.

Vierailija
55/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen tätä pohtinut. Olin lapsena leikkausjonossa nielurisojen poistoon, mutta tulehduskierre ehti jo päättyä ennenkuin olisin leikkaukseen päässyt. En sitten tiedä oliko hyvä vai huono asia.

Jokainen leikkaus on aina jonkinasteinen riski ja varsinkin aikuisiällä toipuminen aina hitaampaa ja vaikeampaa. Itse en menisi nielurisojen poistoon, paitsi jos se on lääkärin mielestä välttämätöntä.

Minulle tuo oli valtava helpotus usein toistuvien ja lopulta krooniseksi jääneen tulehduksen takia.

Toipuminen ei tosiaan ollut nopeaa eikä millään tavalla hauskaa. Mutta yhtäkään tulehdusta tai angiinaa ei ole sen jälkeen ollut.

Vierailija
56/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa nielurisatulehdukselta. Itselläni tuli niitä kroonisesti ennen kuin risat leikattiin. Joskus oireili juurikin noin, että nielu oli vain toiselta puolelta kipeä ja siellä pieniä katteita, joskus taas koko nielu todella kipeänä. Ei välttämättä ole bakteerin aiheuttama eli ns. angiina, itselläni tulehdukset menivät usein muutamassa päivässä-viikossa ohi ilman antibioottikuuria, olivat usein viruksen aiheuttamia. En siis sinuna heti huolestuisi vaan seurailisin kotona, lääkäriin sitten jos kovin pahenee.

Minä taas menisin lääkäriin ennenkuin vain pahenee. Itselläni nuo eivät koskaan parantuneet itsestään. 

Vierailija
57/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä kovempana ja säteili myös korvaan. Mä kokeilin kaikkea mahdollista, sellaisia puuduttavia, imeskeltäviä tabletteja myös mutta ei auttanut. Se paiseen alue avattiin kahdesti, varmuuden vuoksi koska tulehdusarvot eivät lähteneet laskemaan toivotunlaisesti.

Siitä sain kuulla että olisi täytynyt tulla aikaisemmin. Ja se itse leikkaus ei tunnu miltään, sitä ei tarvitse pelätä.

Eri asia on sitten jos paise on alempana, silloin mennään kaulan puolelta ja kyseessä isompi remontti.

Vierailija
58/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä kovempana ja säteili myös korvaan. Mä kokeilin kaikkea mahdollista, sellaisia puuduttavia, imeskeltäviä tabletteja myös mutta ei auttanut. Se paiseen alue avattiin kahdesti, varmuuden vuoksi koska tulehdusarvot eivät lähteneet laskemaan toivotunlaisesti.

Siitä sain kuulla että olisi täytynyt tulla aikaisemmin. Ja se itse leikkaus ei tunnu miltään, sitä ei tarvitse pelätä.

Eri asia on sitten jos paise on alempana, silloin mennään kaulan puolelta ja kyseessä isompi remontti.

Voi hitsi. Tämäkin säteilee korvaan. Kipu on kyllä jo vähentynyt todella paljon ja sen puolen lukossa ollut korva hetki sitten poksahti auki. En tiedä onko hyvä juttu vai ei. Aika lailla kuumottaa, mikä tämä oikein on. 

Vierailija
59/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas menisin lääkäriin ennenkuin vain pahenee. Itselläni nuo eivät koskaan parantuneet itsestään. 

Niin no. Tämä on se looginen tapa toimia. Suomessa vaan, jos menet liian aikaisin ei tehdä mitään ja lähetetään kotiin. Tilannetta seuraillaan, kunnes se on niin paha että on pakko tehdä jotain.

Vierailija
60/72 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytin pitkiä puisia cocktail-tikkuja. Lyhyemmillä "aseilla" en uskaltanut törkkiä, kun pelkäsin että voivat pudota kurkkuun. Sormilla ei onnistunut, koska tuli yökötysrefleksi. 

En kyllä uskaltaisi millään terävällä sörkkiä. Nielu on täynnä pieniä verisuonia ja haava ei yhtään hyvä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme