Osaatteko korjata kaikkia juttuja, mitkä voi mennä rikki?
Kommentit (16)
Kyllä osaan ja korjaan. Yleensä kuitenkin hankin sellaisia "juttuja" joista heti näkeen niiden olevan tehty kestämään normaali käyttö. Jos näen siinä jutussa kohtia, jotka voivat mennä rikki, eivätkä ole korjattavissa, jätän ne roskat myyjälle. Poikkeus on ohuet juomalasit, koska pidän niiden särkyvyydestä ja siroudesta. Toinenkin poikkeus tulee mieleen. Voisin ostaa autokseni vanhan CX / DS / ID / 2CV Citroenin, koska taiteen luonteeseen kuuluu tietty epäkäytännöllisyys
Osaan ja korjaan. Inhoan uuden krääsän ostamista.
Mistä tällaisen voi etukäteen tietää?
Jos minä tai läheiseni menee rikki, en osaa korjata.
Olen insinööri, en kirurgi tai psykiatri.
M40
En osaa, enkä jaksa vaivautua. Jos jotain menee rikki, heitän sen yleensä pois ja ostan uuden. Joitain tiettyjä asioita saatan viedä korjattavaksi, mutta hyvin harvoin, koska korjaaminen tulee niin kalliiksi, ettei se aima ole fiksua.
Yleensä osaan. Ja korjaankin. Tutu ihmettelevät miksi huollan uutta autoa itse. Jotenkin nykyään pelätään koskemasta mihinkään. Hyvin on meidät peloteltu sillä että tulee hirveitä kustannuksia siitä jos itse tekemällä menee pieleen.
Kuinka monta juttua lehdessä on tee-se-itse ihmisistä (poislukien sisustajia)? Ei hirveän montaa. Sen sijaa kauhutarinoita on harva se päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällaisen voi etukäteen tietää?
Ei tietenkään tiedä etukäteen, että kykeneekö kaikkia mitä omistaa korjaamaan.
Yritän nykyään korjata kaikki mitä omistan. Ainakin sen verran että tutkin että mikä on vikana. Sen jälkeen punnitsen että alanko korjata. Taloudellisuus mielessä koko ajan.
Vieläkin harmittaa edellinen pesukone LG merkkinen. Paikallistin vian piirilevyyn, vai mikä on nimeltään. Luovutin kun elektroniikka oli valettu johonkin läpinäkyvään massaan. Hiukan jäykempään kuin silikoni. Olisi pitänyt vaan sen läpi kyetä mittaamaan ja tonkimaan niitä komponenetteja. Pesukone on vaan niin iso laite säilytellä pidempään ylimääräisenä.
Minulla on jo pidempään odottanut korjaamista USA:sta matkamuistona saamani kahvimuki. Siitä kahva irronnut ja pitäisi liimata kiinni mutta en ole perehtynyt että millä liimalla.
Mukista tekee erikoisen se että sen materiaali on erilaista kuin tavallinen posliini. Se on huokoisempaa ja pitää kahvin lämpimämpänä pidempään. Myös kevyemmän tuntuinen. Varmaan ihan vakio materiaali USA paikallisille, mutta ei minulle.
Kyllä korjailen, kotona ja töissä, kaikesta pääsee melkein jyvälle.
Työllistän myös tusinan verran erikoiosaajia, jotka kutsutaan paikalle selvittämään korjausta, ja pohtimaan yritetäänkö korjata "korjattua", vai korjataanko korjattu pois ja hankitaan uusi.
En ole ylpeä ns. taidoistani, mutta oma-aloitteisuutta piisaa....valitettavasti.
En, mutta osaan löytää asiantuntevan korjaajan joka osaa.
Kaikkea? Eli autot, tietokoneet, kodinkoneet, vaatteet, kengät, kännykät, ikkunat, huonekalut, soittimet, ruohonleikkurit, moottorisahat, pyörät, lamput, seinät, lattiat
Ei kai kukaan osaa kaikkea korjata mikä vaan ikinä saattaa rikki mennä? Aika monta asiaa on mitä ei itse edes saa korjata tai vakuutusyhtiöillä tulee sanomista. Samoin jotkut takuut katkeavat jos menet itse korjaamaan, autossa esimerkiksi. En ole nähnyt tarpeelliseksi opiskella niin monta ammattia kuin tarvittaisiin siihen että voisin, osaisin ja pystyisin ihan kaiken itse korjaamaan, saati hankkimaan niin valtavaa välineistöä mitä siihen tarvittaisiin.
Tulin viimeksi kipeäksi kun otin irti pesukoneen letkun ja lavuaarin osat, sitten paikoilleen - ei meinannut millään mennä. Ja nukkasihti. Asento oli eteenpäin nuokkiva ja hankala. Myös pyykkien huuhtelu ja kuivaksi vääntäminen ja näperrys. Mikään jumppa tai lihaksikkuus ei edes nuorena vähentänyt kipeäksi tuloa. Pitäisi olla varoituskyltti ettei tee kaikkea ja hankalassa asennossa.
Lähes kaikki joo.