Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö keskituloinen voi nykypäivänä enää rakentaa omakotitaloa pk-seudulla?

Vierailija
16.08.2006 |

Siihen tarvitaan se 250000-300000 lainaa, jos tonttikin on ostettava. MIstä ihmeestä nuorehkot ihmiset repivät noita rahoja? Useat tutut ovat ammatiltaan jotain ihan taviksia; esim. nainen lähihoitaja ja mies tradenomi, opistoinssi, opettaja yms ja taloa pukkaa toinen toistaan komeampaa.

Minä ja mieheni elämme tavallisesti yms, mutta en tajua, että mistä olisimme saaneet säästöön edes pientä osaa ko. summasta isommasta osasta puhumattakaan. Isoja lainojakaan kukaan ei suosittele. Milläs se maksetaan, pyhällä hengelläkö? Onko kaikilla tosiaan perintöjä yms? Meillä ei ole. Ikääkin on jo reilusti yli 30 meillä kummallakin, on tavattu suht iäkkäinä ja kummallakaan ei ollut omistusasuntoa aiemmin ( mies oli pienituloinen jatko-opiskelija ja minä pienipalkkaisessa työssä...kuitenkin kummatkin olemme korkeasti koulutettuja).

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei olisi miehen kanssa toivoakaan talon rakentamisesta

Vierailija
2/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa tonttia jostain " arpajaisista" tai muilla jakoperusteilla.

Budjetti on vapailta markkinoilta melko helposti tuo 250000.

Siihen ei riitä edes se 125000 vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakennettiin, tulot oli pari vuotta sitten 2500 e/kk brutto molemmilla. Yhteensä 5000 e/kk brutto. Siis keskipalkkaisia. Kaksiota oli maksettu pari vuotta, säästetty koko ajan (ajettu vanhalla autolla, ostettu lasten vaatteita kirppikseltä jne.)

Rakennetiin talo itse, vuokratontille. Rakentamiseen meni aikaa 5 vuotta koska lähes kaikki tehtiin itse. Nyt lainaa 160 te ja sillä on saatu 200-neliöinen talo 40 km:n päähän Helsingistä. Vuokraa tontista joutuu maksamaan noin 250 e/vuosi. Siis ihan eri tasoa kuin Helsingin tontit.

Toinen meistä kulkee autolla töihin, toinen bussilla. Auto on 10 vuotta vanha ja muutenkin eletään aika säästeliäästi. Laina on otettu 15 vuodeksi ja osa siitä sidottiin kiinteään korkoon niin että ei kk-erä nouse ihan kohtuuttoman paljon korkojen noustessa. Nyt kk-erä on 1250 e/kk.

Vierailija
4/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla taitoa sekä aikaa, ja useimmilla ei ole kumpaakaan. Nykyään monet työtehtävät vaativat niin paljon panostusta ja energiaa että vapaa-aika menee akkuja ladatessa.

Vierailija
5/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tontin, joten se tuli suht edulliseksi (40000), siihen k o h t u u k o k o i n e n (eli 120 m2) talopakettitalo, joka tehtiin talotehtaan toimesta säältä suojaan -vaiheeseen ja loput itse. Mies on onneksi kätevä käsistään ja tykkää tehdä itse, vaikka ei koulutukseltaan duunari olekaan. Itse keskityin lähinnä kodin ja lapsen hoitoon, enkä raksalla juuri mitään olisi osannutkaan tehdä. Kaiken kaikkiaan talon hinnaksi tuli suht laadukkailla materiaaleilla n. 180 000, omarahoitusosuutta oli tontin verran (rivarikaksiomme myyntivoitto).

Ammattilaisten käyttäminen on kallista, paljon osaa tehdä itsekin, jos vain viitsii. Talon ei tarvitse olla tänäkään päivänä valtava lukaali, jos perhettä ei ole yhtä - kahta lasta enempää. Jos haaveilee asuntomessutyyppisestä 300-neliön kivitalosta, niin siihen ei varmasti monellakaan ole varaa, mutta perusomakotitalo on kyllä ihan taviksienkin ulottuvilla!

Vierailija
6/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressaavaa se rakentaminen todella onkin. On meilläkin kohtuullisen vaativat työt, DI-koulutus molemmilla ja sitä vastaava ' toimistotyö' .

Itse kävin töissä koko rakennusajan, mitä nyt yhden lapsen tein siinä välissä. Raskasta oli varsinkin kun esikoinen tuli uhmaikään, odotin toista lasta ja mies oli kaiket illat raksalla. Ja töissä piti käydä bussilla. Yksin piti hoitaa siivoukset, kaupassa käynti jne.

Mutta mitään ei saa jos ei yritä. Nyt voi jo vähän hengähtää, lapsetkin on vähän isompia ja on se palkkakin onneksi vähän noussut.

Vierailija
7/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rakentaa pääkaupunkiseudulta 40 - 100 kilometrin päähän, kuitenkin hyvien kulkuyhteyksien päähän. Me rakensimme Siuntioon, 140 neliöinen talo puolen hehtaarin omalla tontilla, rahaa paloi 160.000 e, itse rakensimme suurimman osan (talotehdas toimitti paketin, ulkoapäin täysin valmiina, vain pintamaalia vaille, sisätyöt jäivät kaikki meille.) Niin, ja ihan keskituloisia olemme, bruttotulot 4000 e.

Vierailija
8/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkaan jos tontin pitää olla oma ja lähellä Helsinkiä. Kaikkea ei voi saada. Jos ei ole valmis itse tekemään, säästämään tai ottamaan vuokratonttia niin kyllä sitten pitää se 300 te pulittaa tai ostaa se älvari.

Vierailija
9/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjästä pitää lähteä. Jos on perintöä, vanhemmilla tontti minkä jakaa tai on jo kerran rakentanut nälkärajalla niin vielä pystyy juuri ja juuri. Ja silti on tuo 200k¿ lainaa. Kammoan ajatusta siitä että olen jo eläkkeellä kun uusi talomme on maksettu, mutta ei voi mitään. Halusimme vähän pidemmän maksuajan että voimme myös elää ko ajan - matkustellakin vähän.

Tavallisten lapsiperheiden arki on kaukana eurooppalaisesta tasosta.....

Vierailija
10/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ehkä asian vierestä, mutta ärsyttää kun Suomessa pitää kaikki tehdä itse koska työn teettäminen on niin kallista. Ompelu, putkihommelit, renkaan vaihto, siivous, kenkien korjaaminen jne. Saatikka sitten jonkun talon rakentaminen, joka ihan oikeasti vaatii sellaista ammattitaitoa, jota kaikilla ei todellakaan ole.

Tekisi hyvää kansantaloudelle jos kaikki eivät tekisi kaikkea itse.

Vierailija
11/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuleeko se pidemmän päälle halvemmaksi. Hesarissa oli taannoin selvitys, jonka mukaan vähän halvemmalla kauemmas rakennettu talo olikin loppupeleissä kalliimpi. Ainakin jos vaaditaan kaksi autoa (versus yksi auto tai ei autoa ollenkaan) nykyisillä bensan hinnoilla.

Vierailija
12/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

runsaasti. Ja se näkyy toivottavasti hinnoissakin. Jos Helsingistä haaveilee tonttia, niin kannattanee nyt hieman odotella.

Vierailija
13/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ei kyllä kannata ostaa ensiasuntoakaan. Parin vuoden päästä on tarjolla paljon halvempia asuntoja ja varmasti Helsinkiläistä tonttimaatakin.

Vierailija
14/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hintaerolla, joka Helsinkiin rakennetun ja kehyskuntiin rakennetun okt:n välille tulee, maksaa aika monta junalippua... Helsinkiin ei ole tarvetta autoilla oikeastaan koskaan, sillä täällä kehyskunnissakin on palveluja...;)

9

PS. Huomasinpa virheen omassa tekstissäni, bruttotulomme ovat 5300 euroa, eivät siis 3300....

Vierailija:

mutta tuleeko se pidemmän päälle halvemmaksi. Hesarissa oli taannoin selvitys, jonka mukaan vähän halvemmalla kauemmas rakennettu talo olikin loppupeleissä kalliimpi. Ainakin jos vaaditaan kaksi autoa (versus yksi auto tai ei autoa ollenkaan) nykyisillä bensan hinnoilla.

Vierailija
15/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hakemalla on haettu työpaikat Helsingin ulkopuolelta. Osaksi juuri järjettömien asuntohintojen takia. Eikä ruuhkaiset kehätietkään oikein kutsu. Mutta kuitenkin, jos menee työpaikka alta, on tietenkin otettava vastaan uusi vaikka sitten Helsingistä. Meiltä onneksi pääsee bussilla sinnekin.

7

Vierailija
16/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

runsaasti. Ja se näkyy toivottavasti hinnoissakin. Jos Helsingistä haaveilee tonttia, niin kannattanee nyt hieman odotella.

Vierailija
17/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

' Postimerkkitontit' voi muuten olla tosi viihtyisiä, Keski-Euroopassa näkee niitä paljon. Kuten sanottu, kaikkea ei voi saada. Jos tontit maksaa 100 e/m2 niin voi olla ihan kiva että se tontti ei ole niin suuri.

Näillä keleillä on muuten ollut jo 1000 neliön tontin hoitaminen ihan haastavaa. Olen saanut pidettyä puut ja nurmikon elossa kovalla kastelulla, mutta halvaksi ei ole tullut.

Vierailija
18/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhallisella alueella Helsingistä.

Omaa rahoitusta löytyy 100 000 euroa, ja lainaa otamme 150 000 euroa, mutta edes tällä summalla ei juuri liiku siistejä, omalla suojaisalla pihalla olevaa, alle 15-vuotta vanhaa perheasuntoa!

Emme halua tasakattoista, 70-luvun alun pieniä, pimeitä, sokkelomaisia rivarikolmiota (joissa alkup. keittiö jne).

Luulimme että näillä rahoilla pitäisi edes kolmio irrota (voisimme remontoida itse keittiön, kylpyhuoneen, vessat, seinät tapetoida jne).

Mutta kun ei löydy. Tällaiset asunnot maksavat yli 300 000 euroa ja nyt ei ole kysymyksessä mitkään superneliöt... Sellaiset 70-90 neilötä olisi kiva...

Vierailija
19/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta nää hinnat on järkyttäviä.

Vierailija
20/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on sikakallis tonttimaa, joka on pk-seudun kuntien syy (kunnillahan on kaavoitusmonopoli) koska eivät kaavoita maata asuinrakentamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän