Taksikuskien vaitiolovelvollisuus?
Jos olen asiakkaana sanonut jotain taksikuskille niin eihän tämä kuski saa missään tilanteessa kertoa asiaa eteenpäin?
Kommentit (18)
Miksei saisi? Ei se kuski ole sinua pyytänyt kertomaan arkaluonteisia asioita.
Kuljettajilla ei ole vaitiolovelvollisuutta. Työnantaja on varmasti sitä mieltä, että taksissa kuultua ei välitetä eteenpäin, mutta lörpöttelyä on käytännössä mahdoton estää.
Olisikin aika erikoista, että kuljettajat, jotka huijaavat maksutapahtumissa, vokottelevat asiakkaita ja käyvät joskus käsiksikin, noudattaisivat puhumista koskevia sääntöjä.
Taksikuskeja koskee kyllä vaitiolovelvollisuus samalla tavalla kuin muissakin palveluammateissa. Ei kaupan kassakaan saa kylillä huudella kuka osti perjantaina a
kondomeja.
Meinaat että taksikuskia sitoo samat asiat kuin psykiatria?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ole itse palveluammatissa.
Anne Berner 2018: "Uudessa liikennpalvelulaissa ei ole säädetty vaitolovelvollisuudesta, sillä rikoslaki säätää rangaistavaksi yksityisen keskustelun levittämisen. Vaitiolovelvollisuus on siis yhä olemassa ja sama laki pätee kaikille toimialoille esim taksi, hotelli, ravintola.."
Taksikuski ei ole terapeutti. Edes sinulle.
Kukaan ei pakota lörpöttelemään kuskille matkan aikana, eikä varsinkaan asioista, joista pitää sitten jälkeenpäin murehtia kuskin vaitiolovelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Taksikuskeja koskee kyllä vaitiolovelvollisuus samalla tavalla kuin muissakin palveluammateissa. Ei kaupan kassakaan saa kylillä huudella kuka osti perjantaina
kondomeja.
Palvelualoilla ei ole samanlaista vaitiolovelvollisuutta kuin hoitoalalla on. Kannattaa kuitenkin muistaa että taksinkuljettaja ei ole psykologi ja pitää jutut sen mukaisena.
Kaupan kassa taas tuskin edes muistaa mitä yksittäinen asiakas osti.
Vierailija kirjoitti:
Taksikuskeja koskee kyllä vaitiolovelvollisuus samalla tavalla kuin muissakin palveluammateissa. Ei kaupan kassakaan saa kylillä huudella kuka osti perjantaina a
kondomeja.
Nämä ovat yrityskohtaisia asioita. Jos taksikuski on itse yrittäjä, hän määrittelee itse mistä asioista puhuu kenellekin. Jos hänellä on työntekijöitä, hän voi määrätä heille vaitiolovelvollisuuden tietyistä asioista, ja antaa sanktioita jos työntekijä jää kiinni sen rikkomisesta. Kaupan kassat ovat työntekijöitä, joten he noudattavat niitä sääntöjä jotka työnantaja on heille antanut. En tiedä itse yhtään, millaiset pykälät kaupan alalla näistä asioista yleensä on - kaupat ovat kuitenkin julkisia paikkoja joissa tapahtuneet asiat yleensä näkee aika moni ihminen, joten asiakkuussuhde ei oikein voi olla sillä tavalla salainen kuin joissain muissa palveluammateissa on. Sitten taas vaikkapa lääkäreillä on omat lainsäädännöstä tulevat sääntönsä, joita tulee noudattaa oli yrittäjä tai palkansaaja.
Eikö ole itsestäänselvyys, että palveluammateissa ei asiakkaiden asioita puhuta eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole itsestäänselvyys, että palveluammateissa ei asiakkaiden asioita puhuta eteenpäin?
Miten tuo liittyy palveluammattiin? Minä voisin, siis tietotekniikan asiantuntijana aivan vapaasti juoruta kaiken kuulemani ja näkemäni eteenpäin? Kyllä meillä on työsopimuksessa pykälä, että kaikki työtehtävissä nähty ja kuultu on salassapidettävää.
Vierailija kirjoitti:
kondomeja.
Ei ole mitään vaitiolovelvollisuutta palvelualoilla, joten voit herätä kuplastasi.
Ei kai heillä ole muuta vaitiolovelvollisuutta kuin ihan maalaisjärkeen perustuva taju siitä, ettei kaikkea pidä kertoa eteenpäin. Se, kenellä tätä tajua on, on kokonaan toinen asia.
Olen koko elämäni ajan käyttänyt taksia säännöllisesti, ja kaikenlaista olen kuskien kanssa jutellut. Varsinkin takavuosina osa heistä tuli tutuiksi, sentään kun päivittäin kohdattiin. Ikinä ei kuitenkaan ole ppuhuttu mitään kovin syvällistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos psykiatri tappaa potilaan se on hoitovirhe ja potilas saanut hyvän kuoleman ja taksi kuski murhaaja.
Sen takia tappaja psykiatreista ei ole leffoja. Eihän.
Säännöt ja käytäntö on usein kaksi aivan eri asiaa.
Vammaiset pitävät taksikuskeja usein ystävinään ja puhuvat asioitaan. Suhde syntyy kun he ovat kelakyytiläisiä eli kyytejä on säännöllisesti.
Taksikuskit ovat ihan pahimpia juoruamaan toisten asioita.
Jos olisin taksikuski, en juoruaisi henkilökohtaisista asioistasi. Mutta jos kertoisit vaikka pahoinpidelleesi jonkun tai "ottaneesi luvatta" naapurin auton, mielestäni minulla olisi velvollisuus kertoa asia poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ole itse palveluammatissa.
Anne Berner 2018: "Uudessa liikennpalvelulaissa ei ole säädetty vaitolovelvollisuudesta, sillä rikoslaki säätää rangaistavaksi yksityisen keskustelun levittämisen. Vaitiolovelvollisuus on siis yhä olemassa ja sama laki pätee kaikille toimialoille esim taksi, hotelli, ravintola.."
Tämä koske keskustleua, johon kuski eiole ollut osallisena. Mutta jos asiakas avautuu kuskille, ei tuo salassapito sitä koske, kyllä jokainen saa omista keskusteluistaan puhua eteenpäin.
Up