Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mormonien jumalanpalveluksesta kokemuksia?

Vierailija
02.05.2021 |

Oletteko koskaan olleet mukana mormonien jumalanpalveluksissa tai katsoneet niitä streamattuina? Itse katsoin hiljattain ensimmäistä kertaa ja lähinnä heräsi enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Ne muistuttivat hieman helluntailaisten jumalanpalveluksia todistuspuheenvuoroineen. Naiset olivat myös paljon äänessä. Pappeja ei myöskään ollut, eikä perinteistä liturgiaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valitettavasti ollut, vuosikausia. Isä kääntyi mormoniksi, kun olin 7-vuotias. Sitä pakkopullaa kesti ja kesti, kunnes pystyin muuttamaan kotoa.

https://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisoista/uskonyhteisot/morm…

Vierailija
2/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valitettavasti ollut, vuosikausia. Isä kääntyi mormoniksi, kun olin 7-vuotias. Sitä pakkopullaa kesti ja kesti, kunnes pystyin muuttamaan kotoa.

Kuulostaa valitettavasti kokemukselta. Varmasti heidän yhteisöllisyydessään on aljon hyvääkin ja tuo turvaa ihmisille, mutta itselleni on hieman vaikeaa uskoa sen Mormonin kirjan kirjoitusten totuusarvoon. Lisäksi ihmettelen sitä, miksi mormonien jumalanpalvelukset poikkeavat niin paljon varsinaisten kristittyjen jumalanpalveluksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska sinne ei pääse, jos ei itse ole mormoni. 

Vierailija
4/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni pääsee tutustumaan ja streamattuna ja tallenteita voi katsoa netistä (Youtubesta).

Vierailija
5/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa valitettavasti kokemukselta. Varmasti heidän yhteisöllisyydessään on aljon hyvääkin ja tuo turvaa ihmisille, mutta itselleni on hieman vaikeaa uskoa sen Mormonin kirjan kirjoitusten totuusarvoon. Lisäksi ihmettelen sitä, miksi mormonien jumalanpalvelukset poikkeavat niin paljon varsinaisten kristittyjen jumalanpalveluksista.

Koska mormoneilla on ihan oma uskonsa. Onhan ortodoksijumalanpalveluskin erilainen kuin evankelisluterilainen (tarkoitat varmaan sitä tuolla varsinaisella kristityllä), vaikka molemmat ovat kristittyjä. 

Vierailija
6/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnostaa Raamatun opetus, joten ne omakohtaiset todistuspuheenvuorot eivät oikein kiinnosta ja siirtävät fokusta liikaa ihmiseen Raamatusta.

Vierailija
7/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mormoneilla on ihan oma uskonsa. Onhan ortodoksijumalanpalveluskin erilainen kuin evankelisluterilainen (tarkoitat varmaan sitä tuolla varsinaisella kristityllä), vaikka molemmat ovat kristittyjä. 

Tottakai on, mutta aika vähän on sitä varsinaista Jumalan sanaa heidän jumalanpalveluksissaan. En tarkoita pelkkää evankelisluterilaista, vaan myös roomalais- ja kreikkalaiskatolisia ja angikaaneja jne.

Vierailija
8/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain mormonien temppeliin ei pääse, jos ei ole temppelikelpoinen mormoni. Kaikki mormonitkaan eivät pääse. Jumalanpalveluksiin ja kaikkiin muihin kirkon tapahtumiin ovat kaikki tervetulleita uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta.

Vierailija
9/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityistä tuli mieleen lähinnä helluntailaisten ja ehkä Vapaakirkon hyvin vaaamuotoiset ja ihmiskeskeiset jumalanpalvelukset, kun vertasin sitä "liturgiaa". Ihan mielenkiinnosta katselin, kun kaipasin Jumalan sanaa sunnuntaipäivään.

Vierailija
10/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon uskonnon perustajahan oli entinen verkostomarkkinointihuijari joka tajusi että uskonnolla tienaa paremmin ja täysin laillisesti vieläpä.

Fiksu kaveri -jota ei voi todellakaan sanoa heistä jotka tuon höpöhöpöjutun ottavat tosissaan!!!

Vierailija
11/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain mormonien temppeliin ei pääse, jos ei ole temppelikelpoinen mormoni. Kaikki mormonitkaan eivät pääse. Jumalanpalveluksiin ja kaikkiin muihin kirkon tapahtumiin ovat kaikki tervetulleita uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta.

Ihan mielenkiinnosta: onko siellä temppelissä se jumalanpalvelus enemmän Jeesus-, Raamattu- tai Mormonin kirja -keskeinen kuin näissä vapaamuotoisen oloisissa tavallisemmissa jumalanpalveluksissa?

Vierailija
12/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon uskonnon perustajahan oli entinen verkostomarkkinointihuijari joka tajusi että uskonnolla tienaa paremmin ja täysin laillisesti vieläpä.

Fiksu kaveri -jota ei voi todellakaan sanoa heistä jotka tuon höpöhöpöjutun ottavat tosissaan!!!

Joseph Smith, 1830. Oliko hän verkostomarkkinointihuijari vai sekoitatko johonkin toiseen uskontokuntaan? 🙂

Vierailija
13/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä tiukkapipoisuus esim. vaatteiden kohdalla. Saahan sinne mennä "sellaisena kuin olet" mutta jos liityt, niin vähän päästä kyllä saat kuulla, miten "pitää" pukeutua ym. Plääh. Vain muutama vuosi sitten eroteltiin myös naiset ja miehet, siitä heidän on ollut pakko vähän hellittää.

Aikansa elänyt järjestö, joka soveltui parhaiten syntyvuosisadalleen 1800-luvulle.

Vierailija
14/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: onko siellä temppelissä se jumalanpalvelus enemmän Jeesus-, Raamattu- tai Mormonin kirja -keskeinen kuin näissä vapaamuotoisen oloisissa tavallisemmissa jumalanpalveluksissa?

Temppelissä tehdään temppelitoimutuksia: kastetaan edesmenneitä sukulaisia mormoneiksi, vihitään iankaikkiseen avioliittoon, sinetöidään lapsia vanhempiinsa ja vanhempia lapsiinsa. Lisäksi on endaumentti, jossa mormonia opetetaan rituaalien ja symbolien avulla tulevaan tehtäväänsä:  olemaan itse Jumalana ja Jumalattarena kuolemansa jälkeen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Endaumentti

Vierailija
15/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on sivusto suomeksi:

http://mormonismi.net/temppeli/index.shtml

Vierailija
16/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä tiukkapipoisuus esim. vaatteiden kohdalla. Saahan sinne mennä "sellaisena kuin olet" mutta jos liityt, niin vähän päästä kyllä saat kuulla, miten "pitää" pukeutua ym. Plääh. Vain muutama vuosi sitten eroteltiin myös naiset ja miehet, siitä heidän on ollut pakko vähän hellittää.

Aikansa elänyt järjestö, joka soveltui parhaiten syntyvuosisadalleen 1800-luvulle.

Silti kuitenkaan ei noudateta Raamatun oppeja, mitä ihmettelen. Naiset meikkaavat voimakkaastikin, käyttävät näyttäviä käätyjä (esim. kuuluu kirkkokuorojen naisten "univormuun") ja yhdellä naisella esim. tänään oli kirkkaanpunainen jakkupuku (punainen on hieman provooiva väri).

Millaisia ohjeita sieltä sitten saa, kun nuo kaikki kuulostavat tosi liberaaleilta jutuilta Raamatun valossa?

Vierailija
17/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Itsekin olen ollut niin tapaluterilaisena kuin ateistinakin mormonien kanssa kirkossa. Sekä Suomessa että Yhdysvalloissa. Ehtoollistakin nautin ja minulle sanottiin että ehdottomasti se kuuluu minullekin kun kerran olen kastettu (vaikka siis luterilaisuuteen vauvana).

Vierailija
18/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Temppelissä tehdään temppelitoimutuksia: kastetaan edesmenneitä sukulaisia mormoneiksi, vihitään iankaikkiseen avioliittoon, sinetöidään lapsia vanhempiinsa ja vanhempia lapsiinsa. Lisäksi on endaumentti, jossa mormonia opetetaan rituaalien ja symbolien avulla tulevaan tehtäväänsä:  olemaan itse Jumalana ja Jumalattarena kuolemansa jälkeen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Endaumentti

Kiitos! Mielenkiintoista - tästä en tiennytkään. Kiinnostaa yleissivistyksen vuoksi ja sopii sunnuntaihin jotenkin muutenkin. Itse aika rennosti vietänkin sunnuntaita, vaikka siis jumalanpalveluksia aina seuraankin tai käyn niissä. Ne koen iloisina asioina, melkeinpä viikon kohokohtina. ❤

Vierailija
19/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1976 mormonien jumalanpalveluksessa. Se mikä jäi mieleen niin ehtoollisella oli vaalean leivänpalan seuraksi kulaus vettä. Jenkkimiesantoi mulle ehtoollisen vahingossa vaikka en kuulunut yhteisöön. Enkä kuulu edelleenkään! Alkoholi, kahvi ja tee ovat kiellettyjä.

Vierailija
20/21 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MuroBBs:n jostain verkotohuijausketjusta tuon tiedon bongasin. Enempää en asiasta tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi