Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lemmikin parempi olla muutossa mukana vai hoidossa?

Vierailija
02.05.2021 |

Mitä mieltä on palsta?
Eli koirasta kyse ja hoitopaikka entuudestaan tuttu (pidettykin tuttuna, koska edessä on leikkaus mitä varten koira menee hetkeksi ystävälleni kun en pystyisi siitä silloin huolehtimaan) eli käynyt säännöllisesti ystävälläni silloin tällöin kylässä esim. yhden yön yli.
Muutto on toiselle paikkakunnalle ja ovia pidetään auki varmaan kummassakin päässä aika paljon, joten koiraa pitäisi koko ajan pitää joko remmissä tai ovien takana, mikä epävarmaa eli saattaisi päästä ulos.
Koira on ennenkin juoksennellut ulkona oman pihan alueella, mutta uudessa paikassa ei ole vielä mitään "rajoja" ja se huolettaa ettei vaan pääsisi ulos ja hömpöttelisi hukkaan.
On herkkä koira ja perheessään hyvin kiinni, joten erot on varmasti aina jonkinlainen stressi, vaikka paikka olisi miten tuttu, mutta se ei ole koti.
Muuton aikana kylään lähteminen voi olla isompi stressi kun koira ei tiedä mitä tapahtuu.

Mitäs olisitte mieltä? Itse ehkä kallistuisin hoitopaikkaan kuitenkin ja ihan turvallisuus edellä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni hoitopaikka olisi tuossa tilanteessa parempi vaihtoehto, varsinkin, jos on kyse herkästä ja stressaavasta koirasta. Oma koirani ainakin on kokenut stressaavaksi erityisesti sen, kun tyhjennetään taloa ja kannetaan tavaroita pois. Itse veisin siis koiran hyvissä ajoin hoitoon, ennen kuin varsinainen muutto alkaa ja hakisin kotiin sitten, kun on tavarat jo uudessa kodissa.

Vierailija
2/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni hoitopaikka olisi tuossa tilanteessa parempi vaihtoehto, varsinkin, jos on kyse herkästä ja stressaavasta koirasta. Oma koirani ainakin on kokenut stressaavaksi erityisesti sen, kun tyhjennetään taloa ja kannetaan tavaroita pois. Itse veisin siis koiran hyvissä ajoin hoitoon, ennen kuin varsinainen muutto alkaa ja hakisin kotiin sitten, kun on tavarat jo uudessa kodissa.

Kiitokset sinulle vastauksestasi. Se tukee omaa ajatustani ja arviota tilanteesta ja siten sain vahvistusta sille, että niin on varmasti parempi. :)

Tuokin on hyvä pointti, että asiat olisi uudella kodilla suhteellisen valmiina kun koira palaa takaisin niin saisi ihan rauhassa tutustua uusiin nurkkiin ja etenkin uuteen, omaan pihaan ja merkitä reviirinsä. 

Minulla olisi tarkoitus saada pihaan hyvin pian uudet aidat ja mahdollisesti saisin asian toteutumaan ensimmäisten päivien aikana, koska koen tärkeänä, että meillä on hyvä aita ja portti takapihalla juurikin koiran vuoksi niin se lisää turvaa. Tosin en sen aidan vuoksi pidä koiraa hoidossa pidempään, mutta jos onnistuisi se edes aloittaa niin koira pääsisi ,mahdollisimman pian ihan itsekseen nuuskimaan pihaa. :) AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta hoitopaikkaan jos se mahdolisuus kerran on?

Vierailija
4/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidossa ehdottomasti. Niin lapset kuin lemmikitkin (ja tykkään molemmista).

Vierailija
5/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoon ja kotiin sitten kun kaikki tavarat on muutettu. Koira kotiutuu nopeasti, kun kaikissa huonekaluissa ja tekstiileissä on kuitenkin tuttu haju. Uuteen pihapiiriikin voi sitten tutustua ihan rauhassa.

Vierailija
6/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän hamsteri oli mielellään mukana.

Vierailija
7/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti hoitoon! Eli koira voi stressata muutosta eli siihen siis osallistumisesta, niin paljon, että se laukaisee eroahdistuksen! Eli parempi viedä hoitoon kodin turvasta ja tuoda uuteen kotiin niin, että tämän kanssa hetken leikkii ja isot huonekalut olisivat paikallaan sekä koiran tavarat. Ympäristöstä tulee näin mukavampi koiralle.

Vierailija
8/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti hoitoon ja hyvissä ajoin. Eli ei koiraa muuton aikana viedä hoitoon, vaan ennen kuin muutto alkaa. Näin tilanne on koiralle mahdollisimman stressitön.

Vierailija
9/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin kissan samalla kuin itseni. Ennen tavaroiden hakua laitoin kissan kylppäriin ja kylppärin oveen lapun KISSA - ÄLÄ AVAA. Muuttomiehet pakkasi ja vei tavarat uuteen kämppään ja itse tulin kissan kanssa junalla perässä. Kämppä oli puoliksi täynnä laatikoita kun saavuttiin. Laitoin kissan uudessa kämpässä yhteen suljettuun huoneeseen, oveen sama lappu kuin aamulla.

Muuttomiesten lähdettyä avasin kuljetuskopan ja annoin kissan nuuhkutella ensin sen ekan huoneen. Kissa ei näyttänyt olevan hirveän tolaltaan niin annoin sen saman tien tutkia kaikki tilat läpi. Kissa ei ollut moksiskaan, vaan loikki laatikko- ja huonekalumeren läpi sujuvasti ja tutki uusien ikkunoiden näkymät.

En siis hirveästi stressaisi myöskään koiran muutosta. Koira vaan messiin, kuitenkin se innostuu kun näkee tutut ihmiset hääräämässä tuttujen huonekalujen kanssa mutta vaan uudessa asunnossa. Itse tavaroiden roudauksen se kyllä pärjää yhdessä huoneessa.

Vierailija
10/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin kissan samalla kuin itseni. Ennen tavaroiden hakua laitoin kissan kylppäriin ja kylppärin oveen lapun KISSA - ÄLÄ AVAA. Muuttomiehet pakkasi ja vei tavarat uuteen kämppään ja itse tulin kissan kanssa junalla perässä. Kämppä oli puoliksi täynnä laatikoita kun saavuttiin. Laitoin kissan uudessa kämpässä yhteen suljettuun huoneeseen, oveen sama lappu kuin aamulla.

Muuttomiesten lähdettyä avasin kuljetuskopan ja annoin kissan nuuhkutella ensin sen ekan huoneen. Kissa ei näyttänyt olevan hirveän tolaltaan niin annoin sen saman tien tutkia kaikki tilat läpi. Kissa ei ollut moksiskaan, vaan loikki laatikko- ja huonekalumeren läpi sujuvasti ja tutki uusien ikkunoiden näkymät.

En siis hirveästi stressaisi myöskään koiran muutosta. Koira vaan messiin, kuitenkin se innostuu kun näkee tutut ihmiset hääräämässä tuttujen huonekalujen kanssa mutta vaan uudessa asunnossa. Itse tavaroiden roudauksen se kyllä pärjää yhdessä huoneessa.

Kissa on ihan eri asia kuin koira. Sitäpaitsi koiran sulkeminen tuollein yksin johonkin huoneeseen on sille rangaistus, kun se erotetaan omasta laumastaan. Ap vielä sanoi, että heidän koiransa on herkkä ja perheessään kiinni, niin voin vaan kuvitella, miten hirveä kokemus se sille olisi. Tosi stressaavassa ja epävarmassa tilanteessa rangaistaan vielä eristämällä kaikista muista, eikä koira voi yhtään ymmärtää miksi.

Ei näin!

Vierailija
11/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa on ihan eri asia kuin koira. Sitäpaitsi koiran sulkeminen tuollein yksin johonkin huoneeseen on sille rangaistus, kun se erotetaan omasta laumastaan. Ap vielä sanoi, että heidän koiransa on herkkä ja perheessään kiinni, niin voin vaan kuvitella, miten hirveä kokemus se sille olisi. Tosi stressaavassa ja epävarmassa tilanteessa rangaistaan vielä eristämällä kaikista muista, eikä koira voi yhtään ymmärtää miksi.

Ei näin!

Ap:n kysymys jo otsikossa oli että onko lemmikin parempi olla muutossa vai hoidossa. Tuo vastaushan on lemmikin muutto. Pitää kysyä "stressiherkän koiran parempi olla muutossa vai hoidossa" jos ei halua muunlaisista lemmikeistä edes kuulla.

Vierailija
12/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin!

Ap:n kysymys jo otsikossa oli että onko lemmikin parempi olla muutossa vai hoidossa. Tuo vastaushan on lemmikin muutto. Pitää kysyä "stressiherkän koiran parempi olla muutossa vai hoidossa" jos ei halua muunlaisista lemmikeistä edes kuulla.

Ei otsikkoon ole tarkoituskaan ympätä kaikkea mahdollista tietoa, vaan siinä yleensä kerrotaan yleisesti aihe, mitä aloitus koskee. Tarkoitus on lukea myös se aloitus, ennen kuin vastataan. Ja aloituksessa heti tokalla rivillä sanotaan, että on kyse koirasta ja myöhemmin kerrotaan tarkemmin millaisesta koirasta.

Ja vastasin sinun viestiin, ettei voi tuollaisessa tilanteessa ajatella, että koira "toimii" samalla tavalla kuin kissa, niin kuin sinun viestistäsi sai käsityksen. Onko sinulla tapana lukea uutisista ja kirjoistakin pelkät otsikot ja sitten syyttää toimittajia ja kirjailijoita siitä, että niissä ei ollut tarpeeksi infoa?

Vierailija
13/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin!

Ei otsikkoon ole tarkoituskaan ympätä kaikkea mahdollista tietoa, vaan siinä yleensä kerrotaan yleisesti aihe, mitä aloitus koskee. Tarkoitus on lukea myös se aloitus, ennen kuin vastataan. Ja aloituksessa heti tokalla rivillä sanotaan, että on kyse koirasta ja myöhemmin kerrotaan tarkemmin millaisesta koirasta.

Ja vastasin sinun viestiin, ettei voi tuollaisessa tilanteessa ajatella, että koira "toimii" samalla tavalla kuin kissa, niin kuin sinun viestistäsi sai käsityksen. Onko sinulla tapana lukea uutisista ja kirjoistakin pelkät otsikot ja sitten syyttää toimittajia ja kirjailijoita siitä, että niissä ei ollut tarpeeksi infoa?

Ei se koira siihen kuole, ja tulee muutetuksi. Siitähän tässä on kyse? Kissat ovat myös stressiherkkiä ja ympäristöönsä kiintyneitä, eikä omanikaan kuollut tai traumatisoitunut tuosta muutosta. Samalla tavalla se koirakaan ei tule kuolemaan, jos sen laittaa kylpyhuoneeseen siksi parin tunnin ajaksi mitä muuttomiehet pörrää, sitten muuton aika tutun omistajan kanssa, ja uudessa kämpässä taas yhteen huoneeseen sulku vaikka oman pedin ja jonkun lelun kanssa sen max. parin tunnin ajaksi mitä tavaroiden siirtoon menee. Ei pidä kysyä avoimia kysymyksiä, jos on jo päättänyt että tasan yksi vaihtoehto on se ainut oikea ja kaikki muut ehdotukset on typeriä, toimimattomia ja huonoja. 

Vierailija
14/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu koirasta/lemmikistä. Nykyinen on niin lähesiriippuvainen (tullut tämän koronan myötä, kun olen ollut 1v2kk koko ajan kotona lasten koronatestiin viemisiä ja ruokakaupassakäyntiä lukuunottamatta) ja jos veisin hoitoon, menisi paniikkiin ja todennäköisesti saisi pitkäaikaisia traumoja. Pärjää hyvin, kun kulkee kintereilläni koko ajan. Ei tarvitse pelätä, että karkaa tai häiriköi muuttoporukkaa.

Edellisistä koirista yksi olisi itse todennäköisesti kantanut tavaroita muuttoautoon ;-) se rakasti kaikenlaista hälinää ja tekemistä ja autoja. Yksi toinen koira olisi pitänyt viedä hoitoon, koska ei olisi antanut muuttomiesten koskea mihinkään. Vahtikoira henkeen ja vereen.

Kissat olisi pitänyt laittaa jo edellisenä päivänä talteen autotalliin lukkojen taakse, muuten ne karkaisivat. Eivät viihdy hoidossa, niille vähiten traumatisoivaa olisi tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi