Iso vauva ilman diabetesta loppuraskaudessa?
Löytyykö muita, joilla olisi ollut loppuraskaudessa poikkeuksellisen iso vauva ilman raskausdiabetesta? Olen 36-vuotias ensisynnyttäjä ja lapsi on ollut koko raskauden ajan koon puolesta yläkäyrillä, ekassa ultrassa laskettu aikakin siirtyi muutamalla päivällä aikaisemmaksi. Raskaus on edennyt normaalisti ja kaikki sujunut muutenkin hyvin. Olen normaalipainoinen (painoindeksi ennen raskautta 21) 168cm pitkä ja elämäntavat terveelliset (liikunta, ruokavalio yms.) Painoa on raskauden aikana tullut lisää 8kg (neuvolan suositus minulle oli 8-12 kg.)
Raskausviikolla 33 oltiin ensin neuvolassa huolissaan kun painoni ei ollut noussut viimeisen 4 viikon aikana kuin 350g ja samoin sf-mitta on koko ajan ollut pieni tai sen arvo sahannut edestakaisin. Itse tosin arvelen molempien johtuvan sekä perinnöllisistä/rakenneseikoista (myös äitini ja siskoni kaikissa raskauksissa ovat olleet alakäyrällä sekä painonnnousun että sf-mitan suhteen ja synnyttäneet silti terveitä, pieniä mutta normaalipainoisia lapsia.)
Heti neuvolakäyntiä seuranneessa synnytyssairaalan ultrassa kuitenkin lapsen kokoarvio meni aivan yläkäyrälle, miltei ulos siltä kokonaan, sillä painoarvioksi tuli yli 2400g. Käytännössä siis 2 viikkoa vanhemman lapsen paino. Minut laitettiin seurantaan raskausdiabeteksen poissulkemiseksi ja nyt olen mittaillut sokereita viikon ajan, eikä yksikään arvo ole ollut edes lähellä ylittyä.
Voiko vauva todella olla noin suuri ihan perinnöllisistä syistä tms? Meillä on kyllä pitkiä miehiä sekä minun että mieheni suvun puolelta: mieheni on 190cm, siskonsa 178cm, heidän äitinsä 180cm, isosisänsä 192cm, minun isäni 190cm, isänäitini 180cm . Lyhyitä, 150-senttisiäkin tosin on: sekä äitini että mieheni äidinäiti. Lääkäri laittoi raskauden viime kerralla erikoislääkärin seurantaan. Ei sanonut juuta tai jaata, kun koitin kysellä, voiko lapsen suurikokoisuus olla vahingollista, jos siihen ei löydy syytä raskausdiabeteksesta. Googlailukaan ei auta. Onko kohtalontovereita tai omia kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Minä synnytin viisikiloisen pojan ilman raskausdiabetesta. Olen tosin itsekin pitkä ja niin on myös mieheni. Pojasta kasvoi 198 cm pitkä, joten ei ihme, että oli myös pitkä vauva syntyessään.
Minkäs kokoinen kaveri oli vauvana?
SULLA ON LOINEN SUN SISÄLLÄ??? Abortti.