Auttakaa, atoopikot!
Millä saan tämän kutinan loppumaan?
Olen allerginen hyttysenpistoille, mutta yleensä niiden aiheuttama kutina katoaa muutamassa päivässä. Pari vuotta sitten minua pisti jokin turbohyttynen, koska puremakohta on edelleen niin polttava, että raavin sen päivittäin ja etenkin öisin huomaamattanikin verille. Ajan mittaan olen laajentanut raapimisaluetta niin, että puoli reittä on verillä. Tulehdusta ja punoitusta ei kuitenkaan näy, kumma kyllä. Kutisee vain niin sietämättömästi.
Ihotautilääkäri totesi aikoinaan, että minulla on atooppinen iho. Käytännössä se näkyy vain siten, että pienestä raapaisusta voi seurata pitkäaikainen raapimisen kierre. Tällä kerralla hydrocortison kuitenkin antaa vain hetkellisen avun, ja muutaman tunnin kuluttua taas polttaa ja kutittaa. Mitä konsteja tiedätte tähän vaivaan?
Kommentit (30)
Ainiin ja voit harkita myös ataraxia, se auttaa kutinaan ja voisi antaa ihoalueelle aikaa parantua. -1
Kokeile viljatonta ruokavaliota ja vaihda margariinit ja siemenöljyt aitoon rasvaan. Atooppisen ihon hoito lähtee aina ravinnosta, lääkkeet hoitavat vain oireita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut antihistamiinia?
Minulla monesti atopiapatit leviää jos raavin niitä, pitää vaan malttaa laittaa vahvaa kortisonivoidetta ja olla raapimatta. Koita nukkua vaikka puuvillahanskat käsissä? Voit myös pyytää lääkäriltä vahvempia voiteita esim. bemetsonia tai protopicia (tämä ei toimi kuten kortisoni vaan blokkaa immuunipuolustusta).
Enpä ole kokeillut antihistamiinia, mutta heti ensimmäisen lauseesi luettuani kävin nielaisemassa yhden tabletin. Ei ollut käynyt edes mielessä.
En pääse lääkärille, joten olen ihan sen varassa, mitä käsikauppatuotteita verkkoapteekki suvaitsee toimittaa. Toivottavasti tuo antihistamiini yhdessä kortisonivoiteen kanssa tehoaa sen verran, että järki jaksaa pitää kynnet erossa kutinakohdasta. Itse hyttysenpuremakohta on jo ammoin kadonnut, ja nyt vain revin reittä puolen metrin matkalta. Puuvillahanskatkin saa kiristetyksi kynsien yli niin, että raapiminen onnistuu, kun motivaatiota löytyy. Elämäntilannekin on niin katastrofaalinen, että osa raapimisesta varmasti johtuu päänupista.
Kiitos neuvoista. :)
Ap
Minulla parani atooppinen iho kun lopetin alkoholin käytön. Maksan kunto ratkaiseva tekijä.
Atarax on hyvä, kuten joku ehdottikin. Se saattaa väsyttää, joten kannattaa ottaa illalla, hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Syö vaikka viikon-parin kuurina, jotta aivosi ehtivät unohtaa kutinan. Hyttysenpistostahan tuo ei enää johdu eikä atooppisella iholla ole tekemistä asian kanssa.
Minullakin on utopinen ihottuma.
Auttaisiko antlooppikuuri?
Vierailija kirjoitti:
Minulla parani atooppinen iho kun lopetin alkoholin käytön. Maksan kunto ratkaiseva tekijä.
En ole juonut tippaakaan kohta vuoteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käytätkö useita lääkkeitä? Onko ylipainoa? Syötkö paljon sokeria? Maksa voi olla vajaatoimintainen muistakin syistä kuin alkoholista.
Jos hydrokortison, joka on 1-prosenttista kortisonia, ei auta, pitää saada vahvempi, 2- tai 3-prosenttinen kortisoni.
Minulla parantunut iho vähän, kun oon lisännyt hyviä rasvoja ruokavalioon. Joskus kumminkin pakko käyttää kortisonivoidetta. Kevään/kesän ensimmäisten hyttysenpistojen kutina on kumminkin aina jotain ihan hirveää, samoin nikkeliallergia.
Miten voit raapia reitesi "verille", mutta punoitusta ei näy. Kyllä itsellä kyhmyinen atooppinen ihottuma punoittaa ja välillä veristää. Oletko saanut jonkin iholoisen?
Vierailija kirjoitti:
Miten voit raapia reitesi "verille", mutta punoitusta ei näy. Kyllä itsellä kyhmyinen atooppinen ihottuma punoittaa ja välillä veristää. Oletko saanut jonkin iholoisen?
Iho punoittaa toki silloin, kun olen juuri raapinut sitä niin, että kynsienkin alla on verihiukkasia. Muulloin iho näyttää melkein normaalilta. Sehän tässä onkin niin kummallista, kun välillä ei mitään näy, mutta kutittaa silti. Loisiin en usko ollenkaan.
Ihotautilääkäri totesi ihoni atooppiseksi, kun kävin näyttämässä hänelle verille raapimaani käsivartta. "Nokkosrokko", hän sanoi. Tuo on se toinen kerta, kun olen saanut aikaan raapimiskierteen. Kymmenen vuotta sitten, joten en muista ollenkaan, millä se saatiin loppumaan.
Ap
Aloe veraa sisältävä voide on auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käytätkö useita lääkkeitä? Onko ylipainoa? Syötkö paljon sokeria? Maksa voi olla vajaatoimintainen muistakin syistä kuin alkoholista.
Kaikella kunnioituksella, nyt on kysymys ihon paikallisesta kutinasta, jota pidän yllä raapimalla sitä säännöllisesti huomaamattani, tarkoituksella ja ajoittain silkasta raapimisen nautinnosta. Turhaudun siitä, että vaivaan kuin vaivaan ollaan välittömästi ensi huudahduksella tarjoamassa elinvaurioita ja elämäntapamuutoksia. Maksan vajaatoiminta! Viina! Ylipaino! Ylivilkas kilpirauhanen! Mädäntynyt älynystyrä! Sokeri! Leipä! Viina!
Minulla ei ole makeanhimoa, en käytä alkoholia, syön terveellisesti ja vuosi sitten tehdyssä terveystarkastuksessa minut todettiin terveeksi kuin pukki, jolla ei koskaan ole edes flunssaa tai päänsärkyä. On ihan kilttiä tarjota ratkaisuja laidasta laitaan, mutta elämäntapojen mullistaminen vanhan itikanpureman vuoksi ei ole kovin usein tarpeellista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaikella kunnioituksella, nyt on kysymys ihon paikallisesta kutinasta, jota pidän yllä raapimalla sitä säännöllisesti huomaamattani, tarkoituksella ja ajoittain silkasta raapimisen nautinnosta. Turhaudun siitä, että vaivaan kuin vaivaan ollaan välittömästi ensi huudahduksella tarjoamassa elinvaurioita ja elämäntapamuutoksia. Maksan vajaatoiminta! Viina! Ylipaino! Ylivilkas kilpirauhanen! Mädäntynyt älynystyrä! Sokeri! Leipä! Viina!
Minulla ei ole makeanhimoa, en käytä alkoholia, syön terveellisesti ja vuosi sitten tehdyssä terveystarkastuksessa minut todettiin terveeksi kuin pukki, jolla ei koskaan ole edes flunssaa tai päänsärkyä. On ihan kilttiä tarjota ratkaisuja laidasta laitaan, mutta elämäntapojen mullistaminen vanhan itikanpureman vuoksi ei ole kovin usein tarpeellista.
Ap
Mä annoin tuolla aiemmin neuvon, että hanki voimakkaampi kortisoni. Tarvitset siihen reseptin.
(Mulla ei ole atopiaa, mutta lapsellani on päivittäistä hoitoa vaativa ihosairaus – todennäköisesti psoriasis, mutta noita lasten diagnooseja ei lyödä yleensä täysin lukkoon – jota hoidetaan kuten atopiaa. Joten kokemusta on vuosien ajalta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tämä!
Elämäntapamuutokset on monesti hyvä juttu, mutta niiden tyrkyttäminen ja tuputtaminen joka vaivaan on rasittavaa. Jos ihmisellä on vaikkapa vähän ylipainoa, niin kaikki sairaudet johtuvat yhtäkkiä siitä. Tai jos juo yhtään alkoholia, niin siitä johtuu kaikki. Jos se olisikin niin yksinkertaista, että laihduttamalla ja absolutistiksi ryhtymällä voisi välttää kaikki sairaudet, niin jokainen täällä olisi terve.
Itsellä on atopia myös, sairastan vakavaa muotoa, ja voin sanoa, että elämäni olisi niin paljon parempaa, jos ei olisi ikinä tarvinnut turvautua kortisonivoiteisiin. En todellakaan niitä käyttäisi, ellei välillä ihon kunnon vuoksi olisi pakko. Siksi tuntuu vastuuttomalta huudella, että itikanpureman takia pitäisi siirtyä vahvimpiin mahdollisiin kortikosteroideihin, jotka on todellisuudessa steroideja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tämä!
Elämäntapamuutokset on monesti hyvä juttu, mutta niiden tyrkyttäminen ja tuputtaminen joka vaivaan on rasittavaa. Jos ihmisellä on vaikkapa vähän ylipainoa, niin kaikki sairaudet johtuvat yhtäkkiä siitä. Tai jos juo yhtään alkoholia, niin siitä johtuu kaikki. Jos se olisikin niin yksinkertaista, että laihduttamalla ja absolutistiksi ryhtymällä voisi välttää kaikki sairaudet, niin jokainen täällä olisi terve.
Itsellä on atopia myös, sairastan vakavaa muotoa, ja voin sanoa, että elämäni olisi niin paljon parempaa, jos ei olisi ikinä tarvinnut turvautua kortisonivoiteisiin. En todellakaan niitä käyttäisi, ellei välillä ihon kunnon vuoksi olisi pakko. Siksi tuntuu vastuuttomalta huudella, että itikanpureman takia pitäisi siirtyä vahvimpiin mahdollisiin kortikosteroideihin, jotka on todellisuudessa steroideja.
ALoittaja sanoi, että se itikanpurema on parin vuoden takaa. Ei ihan perusitikanpurema, vai mitä itse ajattelet?
Ihopolin lääkärit ainakin sanoo, ettei nuo paikalliset kortisonit ole mitenkään haitallisia, koska ne pitoisuudet on lopulta niin pienet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla parantunut iho vähän, kun oon lisännyt hyviä rasvoja ruokavalioon. Joskus kumminkin pakko käyttää kortisonivoidetta. Kevään/kesän ensimmäisten hyttysenpistojen kutina on kumminkin aina jotain ihan hirveää, samoin nikkeliallergia.
Hyttysenpistojen kutinaan auttaa Heinix. Minä saan siitä avun, lääke neuvottiin minulle omassa apteekissa. Heinix on allergialääke. Otan tabletin illalla, väsyttää ainakin minua hiukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tämä!
Et pysty kuitenkaan kieltämään sitä, että sillä, mitä suuhunsa laittaa, on suuri merkitys terveyteen. Elimistöhän toimii sillä ravinnolla, mitä syöt. Atopia on autoimmuunisairaus ja johtuu juurikin syödystä ruuasta. Joten se myös hoidetaan ravinnolla. Lääkkeet kyllä poistavat oireet, mutta vain sen aikaa, kun niitä käyttää.
Jokainen saa tietenkin hoitaa sairauttansa niin kuin itse haluaa, ei pidä käsittää tyrkyttämisenä.
Oletko kokeillut antihistamiinia?
Minulla monesti atopiapatit leviää jos raavin niitä, pitää vaan malttaa laittaa vahvaa kortisonivoidetta ja olla raapimatta. Koita nukkua vaikka puuvillahanskat käsissä? Voit myös pyytää lääkäriltä vahvempia voiteita esim. bemetsonia tai protopicia (tämä ei toimi kuten kortisoni vaan blokkaa immuunipuolustusta).