Auttakaa, atoopikot!
Millä saan tämän kutinan loppumaan?
Olen allerginen hyttysenpistoille, mutta yleensä niiden aiheuttama kutina katoaa muutamassa päivässä. Pari vuotta sitten minua pisti jokin turbohyttynen, koska puremakohta on edelleen niin polttava, että raavin sen päivittäin ja etenkin öisin huomaamattanikin verille. Ajan mittaan olen laajentanut raapimisaluetta niin, että puoli reittä on verillä. Tulehdusta ja punoitusta ei kuitenkaan näy, kumma kyllä. Kutisee vain niin sietämättömästi.
Ihotautilääkäri totesi aikoinaan, että minulla on atooppinen iho. Käytännössä se näkyy vain siten, että pienestä raapaisusta voi seurata pitkäaikainen raapimisen kierre. Tällä kerralla hydrocortison kuitenkin antaa vain hetkellisen avun, ja muutaman tunnin kuluttua taas polttaa ja kutittaa. Mitä konsteja tiedätte tähän vaivaan?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla parani atooppinen iho kun lopetin alkoholin käytön. Maksan kunto ratkaiseva tekijä.
En ole juonut tippaakaan kohta vuoteen.
Ap
Käytätkö useita lääkkeitä? Onko ylipainoa? Syötkö paljon sokeria? Maksa voi olla vajaatoimintainen muistakin syistä kuin alkoholista.
Kaikella kunnioituksella, nyt on kysymys ihon paikallisesta kutinasta, jota pidän yllä raapimalla sitä säännöllisesti huomaamattani, tarkoituksella ja ajoittain silkasta raapimisen nautinnosta. Turhaudun siitä, että vaivaan kuin vaivaan ollaan välittömästi ensi huudahduksella tarjoamassa elinvaurioita ja elämäntapamuutoksia. Maksan vajaatoiminta! Viina! Ylipaino! Ylivilkas kilpirauhanen! Mädäntynyt älynystyrä! Sokeri! Leipä! Viina!
Minulla ei ole makeanhimoa, en käytä alkoholia, syön terveellisesti ja vuosi sitten tehdyssä terveystarkastuksessa minut todettiin terveeksi kuin pukki, jolla ei koskaan ole edes flunssaa tai päänsärkyä. On ihan kilttiä tarjota ratkaisuja laidasta laitaan, mutta elämäntapojen mullistaminen vanhan itikanpureman vuoksi ei ole kovin usein tarpeellista.
Ap
Tämä!
Elämäntapamuutokset on monesti hyvä juttu, mutta niiden tyrkyttäminen ja tuputtaminen joka vaivaan on rasittavaa. Jos ihmisellä on vaikkapa vähän ylipainoa, niin kaikki sairaudet johtuvat yhtäkkiä siitä. Tai jos juo yhtään alkoholia, niin siitä johtuu kaikki. Jos se olisikin niin yksinkertaista, että laihduttamalla ja absolutistiksi ryhtymällä voisi välttää kaikki sairaudet, niin jokainen täällä olisi terve.
Itsellä on atopia myös, sairastan vakavaa muotoa, ja voin sanoa, että elämäni olisi niin paljon parempaa, jos ei olisi ikinä tarvinnut turvautua kortisonivoiteisiin. En todellakaan niitä käyttäisi, ellei välillä ihon kunnon vuoksi olisi pakko. Siksi tuntuu vastuuttomalta huudella, että itikanpureman takia pitäisi siirtyä vahvimpiin mahdollisiin kortikosteroideihin, jotka on todellisuudessa steroideja.
ALoittaja sanoi, että se itikanpurema on parin vuoden takaa. Ei ihan perusitikanpurema, vai mitä itse ajattelet?
Ihopolin lääkärit ainakin sanoo, ettei nuo paikalliset kortisonit ole mitenkään haitallisia, koska ne pitoisuudet on lopulta niin pienet.
Ap eli minä sanoin, että raapimisen aikaan saanut itikanpurema on parin vuoden takaa ja että purema itse on jo ammoin kadonnut. Raapimisesta vain on tullut tapa, josta on tosi vaikea päästä eroon.
Ap
Ei se raapiminen ole "tapa", vaan sinua kutittaa jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla parantunut iho vähän, kun oon lisännyt hyviä rasvoja ruokavalioon. Joskus kumminkin pakko käyttää kortisonivoidetta. Kevään/kesän ensimmäisten hyttysenpistojen kutina on kumminkin aina jotain ihan hirveää, samoin nikkeliallergia.
Hyttysenpistojen kutinaan auttaa Heinix. Minä saan siitä avun, lääke neuvottiin minulle omassa apteekissa. Heinix on allergialääke. Otan tabletin illalla, väsyttää ainakin minua hiukan.
Otin Heinixin heti ensimmäisen kommentin luettuani eli reilut kaksi tuntia sitten. Nyt ei raapima-alueella tunnu mitään. Otan saman tien kunnon kuurin ja katson, olisiko ratkaisu ollut näin yksinkertainen ja näin lähellä. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla parani atooppinen iho kun lopetin alkoholin käytön. Maksan kunto ratkaiseva tekijä.
En ole juonut tippaakaan kohta vuoteen.
Ap
Käytätkö useita lääkkeitä? Onko ylipainoa? Syötkö paljon sokeria? Maksa voi olla vajaatoimintainen muistakin syistä kuin alkoholista.
Kaikella kunnioituksella, nyt on kysymys ihon paikallisesta kutinasta, jota pidän yllä raapimalla sitä säännöllisesti huomaamattani, tarkoituksella ja ajoittain silkasta raapimisen nautinnosta. Turhaudun siitä, että vaivaan kuin vaivaan ollaan välittömästi ensi huudahduksella tarjoamassa elinvaurioita ja elämäntapamuutoksia. Maksan vajaatoiminta! Viina! Ylipaino! Ylivilkas kilpirauhanen! Mädäntynyt älynystyrä! Sokeri! Leipä! Viina!
Minulla ei ole makeanhimoa, en käytä alkoholia, syön terveellisesti ja vuosi sitten tehdyssä terveystarkastuksessa minut todettiin terveeksi kuin pukki, jolla ei koskaan ole edes flunssaa tai päänsärkyä. On ihan kilttiä tarjota ratkaisuja laidasta laitaan, mutta elämäntapojen mullistaminen vanhan itikanpureman vuoksi ei ole kovin usein tarpeellista.
Ap
Tämä!
Elämäntapamuutokset on monesti hyvä juttu, mutta niiden tyrkyttäminen ja tuputtaminen joka vaivaan on rasittavaa. Jos ihmisellä on vaikkapa vähän ylipainoa, niin kaikki sairaudet johtuvat yhtäkkiä siitä. Tai jos juo yhtään alkoholia, niin siitä johtuu kaikki. Jos se olisikin niin yksinkertaista, että laihduttamalla ja absolutistiksi ryhtymällä voisi välttää kaikki sairaudet, niin jokainen täällä olisi terve.
Itsellä on atopia myös, sairastan vakavaa muotoa, ja voin sanoa, että elämäni olisi niin paljon parempaa, jos ei olisi ikinä tarvinnut turvautua kortisonivoiteisiin. En todellakaan niitä käyttäisi, ellei välillä ihon kunnon vuoksi olisi pakko. Siksi tuntuu vastuuttomalta huudella, että itikanpureman takia pitäisi siirtyä vahvimpiin mahdollisiin kortikosteroideihin, jotka on todellisuudessa steroideja.
Et pysty kuitenkaan kieltämään sitä, että sillä, mitä suuhunsa laittaa, on suuri merkitys terveyteen. Elimistöhän toimii sillä ravinnolla, mitä syöt. Atopia on autoimmuunisairaus ja johtuu juurikin syödystä ruuasta. Joten se myös hoidetaan ravinnolla. Lääkkeet kyllä poistavat oireet, mutta vain sen aikaa, kun niitä käyttää.
Jokainen saa tietenkin hoitaa sairauttansa niin kuin itse haluaa, ei pidä käsittää tyrkyttämisenä.
En tietenkään kiellä. Minulla on luonnostaan tai sattumoisin hyvin terveellinen ja yksinkertainen maku, mikä hyvinkin saattaa olla syy siihen, että olen perusterve ja lääkkeetön. Pointtini tuossa kommentissani oli kuitenkin se, että keskustelu on hyvin turhauttavaa silloin, kun itikanpureman raapimisen syyksi tarjotaan ensi metreillä alkoholin aiheuttamaa maksavauriota.
Ap
Oliko lääkäri yleislääkäri vai ihotautilääkäri?
Sinuna kävisin näyttämässä ihotautilääkärille. Ekana tuli mieleen että joko hyttysen purema on saanut aikaan paikallisen tulehdusreaktion joka on eri kuin alkuperäinen tai hyttysen purema on sattumaa ja oikeasti kyseessä onkin auringon tekemä juttu. Se voisi olla jopa auringon ja jonkun lääkkeen yhdistelmä. Oletko käyttänyt tuolloin jotain valmistetta mitä käytät edelleen?
Mitä tulee raapimiseen niin useinhan se vain lisää kutinaa. Se siis täytyy lopettaa. Itse olen laittanut perusvoidetta kun iho kutisee. Se vähän helpottaa kutinakohtausta. Teetkö voidepesuja?
Kyypakkauksen lääke. Ei koko pakettia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201804232200897728
Lääkäri uhkasi jo amputoinnilla, kun Tarja löysi avun hirveään haavaiseen ihotulehdukseen: ”Siteet tippuivat alas turvotuksen vähennyttyä”
"- Hän sanoi, ettei märkivistä haavoista kärsivälle potilaalle saa missään tapauksessa antaa kortisonia. Lääkäri myös pisti heti aluksi selkälihakseeni A-, E- ja D-vitamiinia sisältävän ruiskeen."
"
Hän muistaa myös lääkärin tulehduspotilaille antaman ohjeen.
- Hän kielsi syömästä mitään sokeripitoista silloin kun elimistössä on tulehdus."
Vierailija kirjoitti:
Oliko lääkäri yleislääkäri vai ihotautilääkäri?
Sinuna kävisin näyttämässä ihotautilääkärille. Ekana tuli mieleen että joko hyttysen purema on saanut aikaan paikallisen tulehdusreaktion joka on eri kuin alkuperäinen tai hyttysen purema on sattumaa ja oikeasti kyseessä onkin auringon tekemä juttu. Se voisi olla jopa auringon ja jonkun lääkkeen yhdistelmä. Oletko käyttänyt tuolloin jotain valmistetta mitä käytät edelleen?
Mitä tulee raapimiseen niin useinhan se vain lisää kutinaa. Se siis täytyy lopettaa. Itse olen laittanut perusvoidetta kun iho kutisee. Se vähän helpottaa kutinakohtausta. Teetkö voidepesuja?
Oli ihan erikoislääkäri, tohtorisnaisia, nyt jo eläkkeellä. En pääse lääkärille, joten siksi utelen tällä palstalla muiden ajatuksia ja vippaskonsteja.
Reiteni ei ole nähnyt aurinkoa ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen, enkä käytä muita lääkkeitä kuin allergiatabletin hyvin satunnaisesti.
Uskon, että tämä on raapimiskierre, joka lähti liikkeelle juuri raapimiselle otolliseen eli aina käden ulottuvilla olevaan kohtaan osuneesta hyttysenpuremasta. Kokonainen päiväkin voi mennä niin, ettei mitään tunnu, ja sitten vaatteita vaihtaessa vyötärönauhan osuma antaa kimmokkeen raapimiselle. Ja siitä se sitten taas lähtee. Ja kuten moni tietää, kutina voi olla sietämätöntä, eikä siinä järkipuhe auta.
Minä en edes tiennyt tai uskonut olevani atoopikko, kunnes edellä mainittu lääkäri tehosti diagnoosiaan vetämällä muutaman kerran kynänpäällä käsivarttani ja kehotti katsomaan, mitä muutaman minuutin kuluttua tapahtuu. Käsivarteeni nousi muutama muhkea, punainen juomu, jotka jonkin ajan kuluttua häipyivät. Ei tätä hipiää tarvitse raapia kovin monta kertaa, kun kierre on valmis. Sukuvikaakin on.
Allergialääkkeen ottamisesta on nyt muutama tunti, eikä edelleenkään kutita tai kuumota. Ehkäpä ratkaisun alku olikin näin yksinkertainen ja pystyisin olemaan kynsimättä itseäni niin pitkään, että normaalitila palautuu.
Ap
Eihän kynätesti paljasta atopiaa vaan piirtopaukaroinnin eli dermografismus sulla on. Älä raavi, läiski ihoa kämmenellä tai pidä kylmässä vedessä. Hankaa vain puhtaalla kankaalla varovasti.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kynätesti paljasta atopiaa vaan piirtopaukaroinnin eli dermografismus sulla on. Älä raavi, läiski ihoa kämmenellä tai pidä kylmässä vedessä. Hankaa vain puhtaalla kankaalla varovasti.
Hyvä tavaton, siinähän se tuli! Ikinä en ole moisesta kuullut. Lukaisin aiheesta muutaman artikkelin, ja kaikki täsmää. Hoitokin löytyi: reilusti antihistamiinia.
Suurkiitos! :)
Ap
Ap eli minä sanoin, että raapimisen aikaan saanut itikanpurema on parin vuoden takaa ja että purema itse on jo ammoin kadonnut. Raapimisesta vain on tullut tapa, josta on tosi vaikea päästä eroon.
Ap