Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkihaaveita - vai velkojen maksu?

Vierailija
02.05.2021 |

Miten ootte tehneet / miten ajattelette velasta ja aikuistuvien lasten auttamisesta?

Meillä puolison kanssa eri näkemykset... mä haluaisin tyytyä siihen, että saadaan asuntolaina maksettua noin 10 seur. vuodessa, on varaa kuitenkin samalla reissata ja vähän säästääkin sekä sit aikanaan voi auttaa myös aikuistuvia lapsia ”tolpilleen” maksetulla asunnolla (takuuarvo). 10 v. päästä ois siis velaton, vois antaa takuita sitä asuntoa vastaan omille lapsille jos ne tarttee omiin as.lainoihinsa ja vois vaikka vuokrailla mökkiä tai reissata muuten sitten vapaalla, ehkä sijoittaakin.

Puoliso taas haluaisi ottaa lisää lainaa ja rakentaa mökin, josta molemmat toki haaveillaan. Sen velan maksu menis sitten kuitenkin jonnekin 20 vuoden päähän ja veis koko nykyisen asunnon arvon takuuksi, jolloin lapsille ei vois antaa tukea sitä kautta, mutta jäispähän sitten toki heille aikanaan perintöä enemmän.

Kummin te tekisitte tässä tilanteessa? Ja tartteeko ylipäätään aikuistuvia lapsia ja heidän tukemistaan tällä tavalla miettiä? Itse en ole aikanaan tukea saanut ja siksi tämä omien lasten auttaminen aikuisuuden kynnyksellä lainansaannin ym. kanssa olisi mulle tärkeää.... ikää on 45, joten kaikkea ei voi enää saada, etenkin jos pitäisi valita taas 20 v. uutta mökkilainaa.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa myisin ylikalliin asuntoni pois ja ostaisin puolet halvemman jostain hieman syrjempää ja pienemmän myös, mutta sellaisen, jossa on piha ja joka menee mökistä. Pitäisin lainan jos mahdollista ja ostaisin velaksi lapsille omat yksiöt, jotka laittaisin vuokralle, kunnes tarvitsevat niitä.

Vierailija
62/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tyytyisin olemaan onnellinen siitä mitä on. Oma asunto, ilmeisesti eteenpäin elämässään pyrkivät lapset ja haaveita, joita voi toteuttaa kun aika on sopiva. Toisinkin voisi olla. Mitäs jos velan sijaan säästätte muutaman vuoden jonnekin saman verran kuin maksaisitte sitä mökkilainaa ja sitten kun oma asunto on kokonaan maksettu, otatte sen mökkilainan ? Säästöjä siinä kohden jo hyvä määrä ja silti se asunto on velaton ajallaan. Nykyisin kaikki pitää saada muka heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset lapset teillä on ap? Olisiko mahdollista, että alkaisit säästellä johonkin rahastoon esim 50 e kk per lapsi, vai onko jo liian myöhäistä? Itsellä lapset nyt 10- ja 13-vuotiaat ja tuollaisella pienellä säästöllä saanut kasattua kummallekin n. 5000 e. Kun säästämistä vielä jatkan niin heillä on n. 10 000 euroa rahastosalkut kun tulevat täysikäisiksi. Voivat käyttää rahan miten haluavat, saavat humputella tai käyttää asunnon käsirahaksi. Varsinaisia vakuuksia en heitä varten tarkoituksella säästäisi. Vakuuden voi nykyään ostaa 1000-4000 eurolla. Jos haluat auttaa, niin auta tuon vakuusmaksun maksamisessa. Jos mökki on oikeasti haaveenne, niin kyllä siihen tarttuisin.

Vierailija
64/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastesi elämä on jo nyt siloteltua ja helppoa. 45-vuotiaina lapsesi ovat joka tapauksessa varakkaampia kuin sinä ja miehesi, ellei joku lapsista ole erityislapsi joka toki voi tarvita erityistä tukea. Voit osoittaa lapsillesi rakkautta ja olla heille roolimallina siitä että kaikilla ihmisillä, myös äidillä, on mahdollisuus seurata haaveitaan. Nyt sinulla on tilaisuus mökkiin jossa voit viettää aikaa ja luoda muistoja miehesi, lastesi ja tulevaisuudessa lastenlastesi kanssa. Jos nimittäin haluat mökin. Jos et halua, tunnusta se äläkä esitä uhrautuvaa äitiä. Kun olin itse nuori aikuinen, oli ihanaa että vanhemmilla oli mökki jossa ei ollut pakko olla koko kesää mutta jossa sai käydä ja olla vaikkapa viikon ja viettää aikaa vanhempien kanssa. En vaihtaisi aikaa edesmenneiden vanhempieni kanssa ja tietoa siitä että he mökkeilivät onnellisina mihinkään rahasummiin.   

Vierailija
65/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että ap ei arvosta itseään. Täällä nuorilta hyviä kommentteja, että toivovat vanhempiensa elävän omaa elämäänsä. Ei sun tai miehesi elämä ole sen vähäarvoisempaa kuin lastesi.

Vierailija
66/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajuu tätä mökkihinkua. Karseet lainat ihmisillä ja ihan oikeesti - montako viikonloppua oikeesti siellä olisitte? Lisäksi korjaushuolet, muut maksut ja kulut kuin laina, vakuutukset ym

Jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa ja sit on elettävä sen mukaan. Lisäksi on yliarvostettua tuo metsässä ja ulkohuusissa kökkiminen. Sijoita ylimääräiset vaikka osakkeisiin ja osta vasta sitten kun on varaa!

Vierailija
67/71 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin omistaminen on suurimmalle osalle omissa etukäteismielikuvissa paljon ihanampaa ja romanttisempaa kuin mitä se todellisuudessa in. Me myytiin oma mökki pois, koska halutaan lomalla rentoutua eikä olla työleirillä. Liian monta riitaa oli siitäkin aiheesta, samoin yllättäviä kustannuksia. Ja huono omatunto aina kun ei jaksettu mökille vääntäytyä. Ja huoli jos mökki oli pidempään oman onnensa nojassa. Ja uudet, mölyävät mökkinaapurit. Onneksi nyt markkinat ovat koronan takia kuumentuneet ja romantisoivat pölvästit maksavat aivan törkeitä ylihintoja mökeistä.

Me lomaillaan tästä lähtien vuokramökeissä vailla huolen häivää. En todellakaan ottaisi mökkilainaa enkä suosittelisi sellaisen ottamista. Suomalainen omistamisen kulttuuri on jotenkin vääristynyt ja vanhanaikainen.

Vierailija
68/71 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En takaisi koskaan kenenkään lainaa.

On aivan normaali käytäntö ,että vanhemmat takaa lastensa asuntolainasta ainakin osan. Toki ei kannata taata enempää kuin itsellä on maksukykyä eikä omaa kiinteää omaisuutta kannata antaa pantiksi. Miehen vanhemmat antoivat itse rahaa lainaan miehen yritystä varten. Minun vanhempani asuntoa varten. Me olemme taanneet oman lapsen asuntolainaa . Mitään mullistavaa ei tässä ole kenellekään käynyt. Mutta toki kaikilla ei ole varaa ja mahdollisuutta lapsiaan auttaa jos itse on tyhjätasku.

Vierailija
69/71 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökin omistaminen on suurimmalle osalle omissa etukäteismielikuvissa paljon ihanampaa ja romanttisempaa kuin mitä se todellisuudessa in. Me myytiin oma mökki pois, koska halutaan lomalla rentoutua eikä olla työleirillä. Liian monta riitaa oli siitäkin aiheesta, samoin yllättäviä kustannuksia. Ja huono omatunto aina kun ei jaksettu mökille vääntäytyä. Ja huoli jos mökki oli pidempään oman onnensa nojassa. Ja uudet, mölyävät mökkinaapurit. Onneksi nyt markkinat ovat koronan takia kuumentuneet ja romantisoivat pölvästit maksavat aivan törkeitä ylihintoja mökeistä.

Me lomaillaan tästä lähtien vuokramökeissä vailla huolen häivää. En todellakaan ottaisi mökkilainaa enkä suosittelisi sellaisen ottamista. Suomalainen omistamisen kulttuuri on jotenkin vääristynyt ja vanhanaikainen.

Olen samaa mieltä. Jos ei löydy pääomaa mökkiä varten omasta takaa, niin ei sitä ainakaan velkarahalla kannata hankkia. Vuokramökki on myös siitä kiva, että pääsee lomailemaan eri paikkoihin. Me myös näimme jo muutaman perikunnan mökin pois.

Vierailija
70/71 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Jos ei löydy pääomaa mökkiä varten omasta takaa, niin ei sitä ainakaan velkarahalla kannata hankkia. Vuokramökki on myös siitä kiva, että pääsee lomailemaan eri paikkoihin. Me myös möimme jo muutaman perikunnan mökin pois. Korjattu

Vierailija
71/71 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan normaali käytäntö ,että vanhemmat takaa lastensa asuntolainasta ainakin osan. Toki ei kannata taata enempää kuin itsellä on maksukykyä eikä omaa kiinteää omaisuutta kannata antaa pantiksi. - - Me olemme taanneet oman lapsen asuntolainaa .

Tästä on ilmeisen kauan aikaa. Nykyään asuntolainaan ei edes hyväksytä henkilötakauksia, mutta toki vanhemmat voi käyttää omaa maksettua asuntoa vakuutena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän