Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkihaaveita - vai velkojen maksu?

Vierailija
02.05.2021 |

Miten ootte tehneet / miten ajattelette velasta ja aikuistuvien lasten auttamisesta?

Meillä puolison kanssa eri näkemykset... mä haluaisin tyytyä siihen, että saadaan asuntolaina maksettua noin 10 seur. vuodessa, on varaa kuitenkin samalla reissata ja vähän säästääkin sekä sit aikanaan voi auttaa myös aikuistuvia lapsia ”tolpilleen” maksetulla asunnolla (takuuarvo). 10 v. päästä ois siis velaton, vois antaa takuita sitä asuntoa vastaan omille lapsille jos ne tarttee omiin as.lainoihinsa ja vois vaikka vuokrailla mökkiä tai reissata muuten sitten vapaalla, ehkä sijoittaakin.

Puoliso taas haluaisi ottaa lisää lainaa ja rakentaa mökin, josta molemmat toki haaveillaan. Sen velan maksu menis sitten kuitenkin jonnekin 20 vuoden päähän ja veis koko nykyisen asunnon arvon takuuksi, jolloin lapsille ei vois antaa tukea sitä kautta, mutta jäispähän sitten toki heille aikanaan perintöä enemmän.

Kummin te tekisitte tässä tilanteessa? Ja tartteeko ylipäätään aikuistuvia lapsia ja heidän tukemistaan tällä tavalla miettiä? Itse en ole aikanaan tukea saanut ja siksi tämä omien lasten auttaminen aikuisuuden kynnyksellä lainansaannin ym. kanssa olisi mulle tärkeää.... ikää on 45, joten kaikkea ei voi enää saada, etenkin jos pitäisi valita taas 20 v. uutta mökkilainaa.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin sun tekstiä, niin ajattelin että olen sen perusteella 65v😅

Mökki ilman muuta!

Et ilmeisesti ymmärrä taloudesta ja rahan tekemisestä paljoakaan, kerran pyrit velattomuuteen? Velka on hyvä, hyvä renki. Pistä se tuottamaan. Mökki pystyyn, ja mökkiä vuokralle

Et ilmeisesti ymmärrä, että tilanteet voivat muuttua. Mitä vähemmän velkaa, sitä parempi. Työttömyyden iskiessä maksukyky heikkenee.

Maksoimme omakotitalon velan pois noin 10 vuodessa.

Voi että, sinä et ilmeisesti ymmärrä itse😂

Me on aloitettu ihan nollasta ilman perintöjä, säästöjä. Tehty omaisuus tällä velalla, jota sinä niin pelkäät, etkä osaa korkoa korolle-efektin käyttöä.

Nyt on 650.000e asunto Helsingistä, 400.000e sijoitusasunto Helsingistä, oli 4 pienempää sijoitusasuntoa muualta, ne vaihdettiin 500.000e mökkiin, osakkeet raksuttaa... Kaikki on meillä vuokrattavana ja kaupan, sillä tavalla tehdään lisää rahaa. Seuraavaksi taas maksamme lainoja pari vuotta, ja hankimme lisää tuottavia sijoituksia. Jossain vaiheessa, varmaankin 15v kuluttua kun isompaa asuntoa on maksettu, hankimme asunnon Espanjasta tai Portugalista tms.

Tällä tavalla emme ole velattomia nopeasti, mutta teemme ison omaisuuden kahdelle ihanalle lapsellemme.

T, Ekonomi

Varmaankin ymmärrät, että suurin osa suomalaisista ei asu Helsingissä. Mitä tapahtuu, kun jäätte työttömiksi kesken velanmaksun ja asuntojen/mökkien hinnat ovat karanneet alta?

Kysytkö ihan tosissasi? 🙂 Vai provoiletko?

No ensinnäkin, kaikki kohteemme ovat likvidejä. Eli jugend, uusi, halutulla sijainnilla tai sellainen joka tarvittaessa myydään heti.

Toiseksi, hyväpalkkaisena virkamiehenä on vaikea saada potkuja. Lisäksi olemme sivutoimisia yrittäjiä. Emme tietenkään ole vain palkkatyön varassa.

Kolmanneksi, iso osakepossa, jolla voi lyhentää muutaman vuoden.

Jne

Jne

Millä tavoin sinun tilanteesi liittyy ap:n tilanteeseen?

Vierailija
42/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki ilman muuta!

Et ilmeisesti ymmärrä taloudesta ja rahan tekemisestä paljoakaan, kerran pyrit velattomuuteen? Velka on hyvä, hyvä renki. Pistä se tuottamaan. Mökki pystyyn, ja mökkiä vuokralle

Et ilmeisesti ymmärrä, että tilanteet voivat muuttua. Mitä vähemmän velkaa, sitä parempi. Työttömyyden iskiessä maksukyky heikkenee.

Me on aloitettu ihan nollasta ilman perintöjä, säästöjä. Tehty omaisuus tällä velalla, jota sinä niin pelkäät, etkä osaa korkoa korolle-efektin käyttöä.

Nyt on 650.000e asunto Helsingistä, 400.000e sijoitusasunto Helsingistä, oli 4 pienempää sijoitusasuntoa muualta, ne vaihdettiin 500.000e mökkiin, osakkeet raksuttaa... Kaikki on meillä vuokrattavana ja kaupan, sillä tavalla tehdään lisää rahaa. Seuraavaksi taas maksamme lainoja pari vuotta, ja hankimme lisää tuottavia sijoituksia. Jossain vaiheessa, varmaankin 15v kuluttua kun isompaa asuntoa on maksettu, hankimme asunnon Espanjasta tai Portugalista tms.

Tällä tavalla emme ole velattomia nopeasti, mutta teemme ison omaisuuden kahdelle ihanalle lapsellemme.

T, Ekonomi

Tämä ekonomisti on sitten pelkkä trolli eli hänen kirjoituksensa kannattaa jättää huomiotta.

Heips, olen ekonomi. En ekonomisti.

Opettele nämä erot, ja siitä se talouteen ja rahan tekemiseen perehtyminen sullakin lähtee. Tsemppiä! 😁

Oikeasti olet varmasti pankissa töissä - veikkaan Nordeaa.

Tuttu myy nyt sijoitusasuntojaan pois. Huono bisnes nykyään. Tampereella on 600 vuokra-asuntoa tyhjänä.

Nyt kannattaa myydä. Ole aina toisella puolella pöytää, kuin enemmistö. Jos enemmmistö ostaa,myy ja jos enemmistö myy, osta.

Tämä on erinomainen ohje.

Mielenkiintoista nähdä esim. viiden vuoden päästä, miten kävi niille ihmisille, jotka korona-aikana ostivat mökin tai muuttivat maalle, kun etätyöt tulivat jäädäkseen. Nousivatko vai laskivatko mökkien hinnat, säilyivätkö työt jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tärkeintä tässä ei ole raha, mökki ja lapset vaan apn ja hänen miehensä arvomaailma ja parisuhde.

Olen itse 5-kymppinen nainen ja toisessa avioliitossa. Olen onnellinen sillä mieheni haluaa että minulla on kaikki hyvin ja on valmis tekemään kompromisseja ja panostuksia siihen. Toisaalta itsekin haluan että mieheni on tyytyväinen ja hänen unelmansa toteutuvat.

Eli mies haluaa mökin. Jos olisin ap yrittäisin tehdä kaikkeni mökin suhteen. Meillä kävi niin että minä halusin mökin ja työstettiin sitä niin kauan ettå löytyi sellainen kohde ja hinta joka oli molemmille sopiva. Mies itse ei halunnut lainkaan mökkiä mutta nyt hän viihtyy siellä hyvin ja käy mökillä välillä myös itsekseen.

Toisaalta ap haluaa tukea lapsia. Tämä pitäisi jotenkin tarkentaa ettå millä summalla ja miten. Ihan järkevää antaa ensiasuntoon vakuudeksi erityispantti joko asunnosta/mökistä tai talletuksesta. Voisiko ap ajatella että olisi jokaista lasta ajatellen samansuuruiset mööräaikaistalletukset jotka voisi pantata. Talletukset vapautuvat sitå mukaa kun lapset lyhentävät lainojaan ja jäisivät aikanaan apn ja hänen miehensä eläkejan turvaksi tai niillä voisi tehdä mökkilainaan isompia lyhennyksiä. Jo muutaman tonnin pantti voi olla lapselle iso apu. Jos ap haluaa vaikka tukea kolmea lasta jokaista 10.000 euron vakuudella pitäisi vaan ostaa 30.000 halvempi mökki tai ottaa sen verran enemmän mökkilainaa ja jättää nykyisiä säästöjä talletuksiin.

Vierailija
44/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa minkään asian rahalliseen kannattavuuteen, sanoisin, että tee valinnat omia haaveitasi kuunnellen. Et elä lapsiasi varten, vaikka tietenkin haluatkin heidän parastaan ja olet tukena tarvittaessa. Mutta kuka toteuttaa sinun haaveitasi, jos sinä toteutat lapsiesi haaveita? 

Ikävä kyllä elämässä voi käydä niinkin, että lapsillesi sattuu jotain, eikä heole tulevaisuuden perintöjäsi käyttämässäkään, joten turhaa on tulevaan miettiä. 

Vierailija
45/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kun voittaa veikkauksesta 300 000e, hän maksaa asuntolainan pois koska ei haluaa olla "velaton"

Todellisuudessa hänen kannattaisi ostaa pari sijoitusasuntoa tuolla rahalla. Varsinkin kun asuntolainojen korot ovat niin alhaalla.

Velkavivulla ne isot rahat tehdään .

Velattoman on ihanaa! Jotenkin niin rentoa olla kun raha-asiat ei paina.

Kaikki ei halua olla todellakaan pankin orjia.

Tuttu osti omakotitalon yksin ja hänellä on nyt 55-vuotiaana 350 000 e velkaa.

Kuulemma otti velkaa kun pitää saada unelmien talo.

Entä sitten? Tutullasi on varmasti myös erittäin hyvät tulot, kun tuollaisen lainan sai. Mulle kaverit huuteli eron jälkeen, että olen hullu kun otin 260 000 lainaa yksin nelikymppisenä. Maksan tuota lainaa 1200 euroa kuussa, mikä on paljon vähemmän kuin vastaavan kämpän vuokra olisi. Lisäksi lainanhoitokulut on alle 20% nettopalkasta. Turha huudella vasemmalta, jos ei tiedä faktoja päätösten taustalla.

Kivat jos sulla ei ole korkosuojausta, tai/ja jos laina on liikepankista. Nehän kaatuvat kuin dominot seuraavaan talouskriisiin.

Ja siis sanon tämän tähän saakka erittäin uskollisena Nordean asiakkaana. Jalallanikaan en ollut astunut koskaan osuuspankkiin. Ennen kuin opin, että olin ollut tyhmä! Liikepankeissa on isommat riskit ja Nordea on huonommin hoidettu, kuin OP, joka oli jollin Bloombergin keräämällä maailman kaikkien pankkien paremmuuslistalla 2015 Top 10:ssä lähes ainoana Euroopassa 💅🏻

Vierailija
46/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki ilman muuta!

T, Ekonomi

Tämä ekonomisti on sitten pelkkä trolli eli hänen kirjoituksensa kannattaa jättää huomiotta.

Opettele nämä erot, ja siitä se talouteen ja rahan tekemiseen perehtyminen sullakin lähtee. Tsemppiä! 😁

Tuttu myy nyt sijoitusasuntojaan pois. Huono bisnes nykyään. Tampereella on 600 vuokra-asuntoa tyhjänä.

Sijoitusasunnon tuotto on 1-4%, siitä voi jokainen laskea onko se kannattavaa. Ja niitä tyhjiä asuntoja on jo pk-seudulla. Ja tiedän tämän kokemuksesta. Ei ole vuokralaisia ja vielä vähemmän on ostajia.

Ja nyt on vuokralaisten markkinat ja tyhjiä asuntoja on pilvin pimein, kun viimeisen 30v rakennustuotanto suurta. Ja erityisesti isoissa kaupungeissa.

Vierailija
47/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki ilman muuta!

T, Ekonomi

Varmaankin ymmärrät, että suurin osa suomalaisista ei asu Helsingissä. Mitä tapahtuu, kun jäätte työttömiksi kesken velanmaksun ja asuntojen/mökkien hinnat ovat karanneet alta?

No ensinnäkin, kaikki kohteemme ovat likvidejä. Eli jugend, uusi, halutulla sijainnilla tai sellainen joka tarvittaessa myydään heti.

Toiseksi, hyväpalkkaisena virkamiehenä on vaikea saada potkuja. Lisäksi olemme sivutoimisia yrittäjiä. Emme tietenkään ole vain palkkatyön varassa.

Jne

Jne

Millä tavoin sinun tilanteesi liittyy ap:n tilanteeseen?

Varmaan kirjoittaa opastaa, että ap tekisi perässä. Mutta se on vähän vaikeaa ilman peruuttamista vuoteen 2000.

48/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät mitä pitää tehdä, et vaan halua tehdä niin.

Vierailija
49/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki ilman muuta!

T, Ekonomi

Sijoitusasunnon tuotto on 1-4%, siitä voi jokainen laskea onko se kannattavaa. Ja niitä tyhjiä asuntoja on jo pk-seudulla. Ja tiedän tämän kokemuksesta. Ei ole vuokralaisia ja vielä vähemmän on ostajia.

Ja nyt on vuokralaisten markkinat ja tyhjiä asuntoja on pilvin pimein, kun viimeisen 30v rakennustuotanto suurta. Ja erityisesti isoissa kaupungeissa.

Tuskinpa kuule siksi, ettei niihin saataisi asukasta. Ilmeisesti odottamassa ainoastaan arvonnousua. Mutta sinänsä kannattaisi monien myydäkin jo, eiköhän tässä vielä eurokin kaadu 5 vuoden sisällä.

Vierailija
50/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki ilman muuta!

T, Ekonomi

Jne

Jne

Tytti Yli-Viikariko se siellä?

Vierailija
51/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkiä ei ikinä. Matkustelkaa nauttikaa, työleiri riesaksi hyttysmetsään never

Vierailija
52/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En takaisi koskaan kenenkään lainaa.

En minäkään takaisi mutta voisin antaa omalle lapselle vakuudeksi vaikka 5000 tai 10000 euron talletuksen. Silloin pahinta mitä voi tapahtua on että menetän tuon summan. Ja jos kaikki menee hyvin saan rahat ja vielä korot päälle kun lapsi on lyhentänyt lainaansa vastaavalla summalla.

Vierailija
53/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme samanikäisiä ja asuntolainaa maksamatta pari vuotta. Nyt ostimme mökin, josta olemme haavelleet pitkään. Säästöjä oli, mökkilaina 10 vuotta.

Oman talouden reunaehtojen mukaan kannattaa toimia. Kannattaa nyt säästää on se hankinta tulevaisuudessa vene, auto, mökki, maailmanympärireissu tai sapattivuosi. Säästämisessä on se hyvä puoli, että säästämisen kohdekin kirkastuu. Haluaako laittaa vaivalla säästetyt rahat ko. kohteeseen vai muuhun.

Lasten lainoja ei pidä lähteä takaamaan. Mikä tämä "lapselle takuita maksetusta asunnosta" juttu on... Miten vanhasta yhdestä asunnosta voisi tukea useaa lasta. En ymmärrä. Me otimme mökkivelkaa miltei maksettua 13 vuotta vanhaa taloamme vastaan.

20 vuoden mökkivelkaa ei vaan oteta, pitää olla säästöjä, vakuuksia (maksettu talo/asunto) tai takaajat. Ja takaajaksi ei nykyään monikaan ryhdy.

Vierailija
54/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki ilman muuta!

T, Ekonomi

Jne

Jne

Millainen ihmistyyppi leveilee jossakin keskustelupalstalla omaisuudellaan? Se on aina niin huvittavaa, kun ei kunnioiteta aloitusta, mistä ap. on halunnut keskustella. Ja nyt puhutaan, kannattaako ostaa mökki, eikä sunusta.

Jos haluat tulla kuulluksi ja saada itseäsi esille ja rehvastella omaisuudella ja ammatillasi, tee uusi aloitus elämäntilanteestasi ja anna meidän muiden keskustella ap. aiheesta. Kiitos jo etukäteen.

Vierailija
55/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kun voittaa veikkauksesta 300 000e, hän maksaa asuntolainan pois koska ei haluaa olla "velaton"

Todellisuudessa hänen kannattaisi ostaa pari sijoitusasuntoa tuolla rahalla. Varsinkin kun asuntolainojen korot ovat niin alhaalla.

Velkavivulla ne isot rahat tehdään .

Velattoman on ihanaa! Jotenkin niin rentoa olla kun raha-asiat ei paina.

Kaikki ei halua olla todellakaan pankin orjia.

Tuttu osti omakotitalon yksin ja hänellä on nyt 55-vuotiaana 350 000 e velkaa.

Kuulemma otti velkaa kun pitää saada unelmien talo.

Ohis kukaan ei saa tuollaista velkamäärää kuin isolla omaisuudella yhdistettynä koviin tuloihin.

Vai oliko niin ettet tiedä tutun asioista sen enempää. Talon myyntihinta ei korreloi velan määrää.

Vierailija
56/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei tarvitse ajatella mitään lasten auttamista! Antaa lasten kasvaa huolehtimaan itse omasta taloudestaan.

Itsekin opiskeluaikaan elin köyhästi ja sain kotoa vain sen verran avustusta, että huonekalut ja uusia vaatteita sain hankittua. Tietty kun parina kesänä en saanut mitään kesätöitä, vanhemmat elättivät. Siihen aikaan opintotuki katkesi kesäksi ja toimeentulotukea pystyi hakemaan, jos oli ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Koko prosessi kesti 2,5 kk käsittelyaikoineen, joten ihan nollatulot oli kesän ajan useampana kesänä. Opintojen jälkeen lähdin ulkomaille reppureissaamaan. Sitä varten olin vuoden töissä pikaruokapaikassa ja asuin soluasunnossa, laittaen kaiken ylimääräisen rahan säästöön. En ostanut edes bussikorttia, vaan ajoin pyörällä työmatkat (17 km joka työpäivä) säässä kuin säässä, myös talvella. Ehkä liioittelun makua, kovilla pakkasilla varmaankin menin bussilla kertalipuilla.

Minun vanhempani ovat saaneet toteuttaa omia juttujaan, joista myös on ollut minulle iloa. Isä osti itselleen veneen 60-vuotislahjaksi. Aivan mahtava juttu. He ovat veneilleet todella paljon. Toissa kesänä vene vaihtui vielä hienompaan malliin. Minulla on nykyisin 2 lasta ja mies, joka on veneillyt lapsena paljon. Viime kesänä otettiin vanhempieni vene lainaksi pariksi viikoksi ja seilattiin kunnon perhereissu. Mitään talon takaajia ei ole tarvittu. Meillä on kerrostalohuoneisto ja velkaa otettiin vasta kun oli säästetty itse 20% asunnon hinnasta. En olisi missään nimessä halunnut pyytää takuuksi vanhempieni taloa. Ihmisen on hyvä vähän itsekin ponnistella, jos jotain haluaa.

Vierailija
57/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme samanikäisiä ja asuntolainaa maksamatta pari vuotta. Nyt ostimme mökin, josta olemme haavelleet pitkään. Säästöjä oli, mökkilaina 10 vuotta.

Oman talouden reunaehtojen mukaan kannattaa toimia. Kannattaa nyt säästää on se hankinta tulevaisuudessa vene, auto, mökki, maailmanympärireissu tai sapattivuosi. Säästämisessä on se hyvä puoli, että säästämisen kohdekin kirkastuu. Haluaako laittaa vaivalla säästetyt rahat ko. kohteeseen vai muuhun.

Lasten lainoja ei pidä lähteä takaamaan. Mikä tämä "lapselle takuita maksetusta asunnosta" juttu on... Miten vanhasta yhdestä asunnosta voisi tukea useaa lasta. En ymmärrä. Me otimme mökkivelkaa miltei maksettua 13 vuotta vanhaa taloamme vastaan.

20 vuoden mökkivelkaa ei vaan oteta, pitää olla säästöjä, vakuuksia (maksettu talo/asunto) tai takaajat. Ja takaajaksi ei nykyään monikaan ryhdy.

Jos et ymmärrä, niin minäpä selitän.

Kun otetaan asuntolainaa, yleensä saa lainaa sitä ostettavaa asuntoa kohden max. 70% asunnon hankintahinnasta. Lopulle osalle tarvitaan joko ostettava takaus, omia säästöjä tai esim. vanhempien takaus. Pankki tekee 2 erillistä asuntolainaa, joista toiseen voi olla henkilötakaajat ja toisen takuut kattaa se asunto. Ei tarvitse olla upporikas pystyäkseen takaamaan asuntoa! Jos takaa asuntoa 30 000€ arvosta, tietenkin asunnon ostaja alkaa heti lyhentää

lainaa. Jos lainan lyhennys on 1000€ kuussa, siitä korkoja muutamat eurot, niin vuoden päästä sinulla takaajana on takuuta enää n. 20 000€ velkaan. Jos sama lyhennystahti jatkuu, seuraavan vuoden jälkeen takaajalla on takuuta enää n. 10 000€ velkaan ja siitä vuoden päästä se hänen takaamansa lainaosuus on jo maksettu pois. Sitten asunnon ostaja lyhentää enää sitä asuntolainaa, jossa on takuuna ostettu asunto.

Vierailija
58/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään takaisi mutta voisin antaa omalle lapselle vakuudeksi vaikka 5000 tai 10000 euron talletuksen. Silloin pahinta mitä voi tapahtua on että menetän tuon summan. Ja jos kaikki menee hyvin saan rahat ja vielä korot päälle kun lapsi on lyhentänyt lainaansa vastaavalla summalla.

Kiitos, tämä talletusajatus oli uusi näkökulma. Olen ap ja nimenomaan tällaista keskustelua toivoinkin. Lisäksi en tiennyt, että asunto-osakkeista ei voi jakaa useamman lainan vakuudeksi vain osaa, pitääpä tutustua lisää tuohon.

Ja kyllä, huvittaa itseänikin, että tällaista pohdin jossain av:lla tän ikäisenä, mutta kun mulla ei ole oikein sellaisia ystäviä, joiden kanssa voisin näitä talousasioita aiheena miettiä, niin on kiva saada näkökulmia muilta.

Täällä tuntuu olevan tosi varakkaitakin ihmisiä liikkeellä, mutta mulle tämä 350 te asuntovelan (omaisuuden) haltuunotto poismaksamisen kautta on tosi iso juttu elämässä ja näyttäisi nyt siis siltä, että tulee vielä mahdolliseksi lähivuosina. Lähtökohta on ollut täysi nolla itsellä silloin, kun on opinnot aloittanut ja mitään perintöjä tms. ei ole eikä tule, joten kovan työn kautta olen tähän pisteeseen päässyt.

Kysehän on kyllä just arvoista, kuten joku aiempana totesikin ja mun yksi arvo on se, että lapsilla olisi helpompaa kuin itsellä aloittaa oma aikuisen elämä. Jotenkin haluaisin heitä niin kamalasti auttaa. Mutta samaan aikaan pohdin, että jääkö tässä nyt sitten oma/puolison elämä elämättä kokonaan... ja lastenkin, kun ei ole tällä menolla ja mun arkuudella joskus edes sitä vanhempien mökkiä tms. mihin aikaa tulla viettämään.

Ja kun niin moni tuntuu nimenomaan ottavan sitä velkaa tosi rohkeasti velan päälle, asuvan mukavasti ja samaan aikaan mökkeilevän ja reissaavan jne. Ja minä vaan mietin, että miten noiden lasten (2) aikuiselämänalkua saisi jotenkin helpotettua... ehkä joo, lisävelka pelottaa koska sitä on itsellä ollut välillä liikaakin ja jääkaapissa palanut aikanaan vain valo kun aloitti opiskelijaelämän. Ja se työttömyys voi iskeä ym.

Mutta samaan aikaan tuntuu niin vanhanaikaiselta miettiä tällaisia, kun ”pitäis elää täysillä”, ”meillä on vaan tää yks elämä” jne. Ja silloin tunnen nimenomaan itseni 65-v. mummeliksi, joka ei muuta osaa kuin säästää sukanvarteen....

Auttakaa siis omilla ajatuksillanne te, ketkä olette samoja pohtineet tai osaatte enemmän ”pelata” rahan kanssa - mulle tämä asunto-omaisuus on siis ensimmäinen oikea omaisuus. Asunto-osakehuoneisto sinällään on uudehko ja hyvällä paikalla isossa eteläisessä kaupungissa keskustassa vesistön äärellä (ei kuitenkaan pk-seutu), joten ihan heti en arvonalenemaan usko.

Ajatuksia - ehkä yritän löytää käsitystä siitä, että miten te muut tunnutte ”saavan kaiken”, kun mulle tää kerrostaloneliö on jo saavutus.... ja lapset vai oma mukavuus - kumpi edellä. Rahattomana ja täysin omaisuudettomana aiemmin oli siitä ”helppoa”, että ei ollut edes mahdollisuutta tällaisia pohtia.

Vierailija
59/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tämä talletusajatus oli uusi näkökulma. Olen ap ja nimenomaan tällaista keskustelua toivoinkin. Lisäksi en tiennyt, että asunto-osakkeista ei voi jakaa useamman lainan vakuudeksi vain osaa, pitääpä tutustua lisää tuohon.

Ja kyllä, huvittaa itseänikin, että tällaista pohdin jossain av:lla tän ikäisenä, mutta kun mulla ei ole oikein sellaisia ystäviä, joiden kanssa voisin näitä talousasioita aiheena miettiä, niin on kiva saada näkökulmia muilta.

Täällä tuntuu olevan tosi varakkaitakin ihmisiä liikkeellä, mutta mulle tämä 350 te asuntovelan (omaisuuden) haltuunotto poismaksamisen kautta on tosi iso juttu elämässä ja näyttäisi nyt siis siltä, että tulee vielä mahdolliseksi lähivuosina. Lähtökohta on ollut täysi nolla itsellä silloin, kun on opinnot aloittanut ja mitään perintöjä tms. ei ole eikä tule, joten kovan työn kautta olen tähän pisteeseen päässyt.

Kysehän on kyllä just arvoista, kuten joku aiempana totesikin ja mun yksi arvo on se, että lapsilla olisi helpompaa kuin itsellä aloittaa oma aikuisen elämä. Jotenkin haluaisin heitä niin kamalasti auttaa. Mutta samaan aikaan pohdin, että jääkö tässä nyt sitten oma/puolison elämä elämättä kokonaan... ja lastenkin, kun ei ole tällä menolla ja mun arkuudella joskus edes sitä vanhempien mökkiä tms. mihin aikaa tulla viettämään.

Ja kun niin moni tuntuu nimenomaan ottavan sitä velkaa tosi rohkeasti velan päälle, asuvan mukavasti ja samaan aikaan mökkeilevän ja reissaavan jne. Ja minä vaan mietin, että miten noiden lasten (2) aikuiselämänalkua saisi jotenkin helpotettua... ehkä joo, lisävelka pelottaa koska sitä on itsellä ollut välillä liikaakin ja jääkaapissa palanut aikanaan vain valo kun aloitti opiskelijaelämän. Ja se työttömyys voi iskeä ym.

Mutta samaan aikaan tuntuu niin vanhanaikaiselta miettiä tällaisia, kun ”pitäis elää täysillä”, ”meillä on vaan tää yks elämä” jne. Ja silloin tunnen nimenomaan itseni 65-v. mummeliksi, joka ei muuta osaa kuin säästää sukanvarteen....

Auttakaa siis omilla ajatuksillanne te, ketkä olette samoja pohtineet tai osaatte enemmän ”pelata” rahan kanssa - mulle tämä asunto-omaisuus on siis ensimmäinen oikea omaisuus. Asunto-osakehuoneisto sinällään on uudehko ja hyvällä paikalla isossa eteläisessä kaupungissa keskustassa vesistön äärellä (ei kuitenkaan pk-seutu), joten ihan heti en arvonalenemaan usko.

Ajatuksia - ehkä yritän löytää käsitystä siitä, että miten te muut tunnutte ”saavan kaiken”, kun mulle tää kerrostaloneliö on jo saavutus.... ja lapset vai oma mukavuus - kumpi edellä. Rahattomana ja täysin omaisuudettomana aiemmin oli siitä ”helppoa”, että ei ollut edes mahdollisuutta tällaisia pohtia.

Kuulostat lämminsydämiseltä ja on hienoa, että haluat auttaa läheisiäsi. Itse olen nuori aikuinen ja tosi kiitollinen vanhemmilleni kaikesta siitä pienestä avusta, mitä he pystyivät antamaan kun aloittelin omaa elämääni. En kuitenkaan olisi ikinä tahtonut, että minua autetaan heidän omien haaveiden kustannuksella. Olisi tuntunut tosi pahalta, jos he olisivat minua auttaakseen luopuneet itselleen tärkeistä asioista.  

Eli jos haaveilette mökistä, hankkikaa mökki. Lapsille on myös todella kiva, jos saavat myös käyttää joskus mökkiä. Auttakaa lapsia, jos rahaa tai varoja jää.

Vierailija
60/71 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki ilman muuta!

T, Ekonomi

Miten paljon saatte vuokratuloa 400 000 €:n asunnosta?

2000E/kk

Mukavasti pyörii

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä