Juustokakku vai täytekakku?
Kumpi on oma suosikkisi? Kumpi on sinusta parempi vaihtoehto juhlapöydän ”pääkakkuna”?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
No mulle ennemmin se juustokakku. On tullut elämän aikana syötyä niin paljon kermakakkuja joissa on välissä hilloa ja kermavaahtoa ja päällä kermavaahtoa joka vispattu pikkasen yli että vaikutelma on voimainen. Koristeena muutama sellainen ns. pahvivohveliruusu kruunaamassa nautinnon...
Niin, en minäkään tuollaisesta täytekakusta tykkäisi.
Täytekakku. Tykkään kaikenlaisista kakuista, mutta juustokakut ei houkuttele. Se liivate on vaan niin ällöä. Olen kyllä joskus saanut ihan hyvääkin juustokakkua.
Vierailija kirjoitti:
Täytekakku. Tykkään kaikenlaisista kakuista, mutta juustokakut ei houkuttele. Se liivate on vaan niin ällöä. Olen kyllä joskus saanut ihan hyvääkin juustokakkua.
Niin, ja paistettu juustokakku on aivan ihanaa! Täällä oli ennen yksi kahvila, jossa oli joskus paistettua kinuskijuustokakkua, ai että se oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
No mulle ennemmin se juustokakku. On tullut elämän aikana syötyä niin paljon kermakakkuja joissa on välissä hilloa ja kermavaahtoa ja päällä kermavaahtoa joka vispattu pikkasen yli että vaikutelma on voimainen. Koristeena muutama sellainen ns. pahvivohveliruusu kruunaamassa nautinnon...
Onko noita vielä olemassa? Mä en muista nähneeni sitten 80-luvun.
Oon harrasteleipuri ja teen lähisuvun juhliin kakut ja muut tarjottavat. Mun kokemus on, että täytekakku on monelle se ainoa oikea, ja se myös menee nopeammin kuin juustokakku, jos ne ovat rinnakkain.
Riippuu ihan päivästä ja juhlasta. Nyt teki vapuksi mieli juustokakkua. Juhannukseksi yleensä on kermakakku mansikoilla
Täytekakku juhlavampi ja niitähän on monenlaista, ei tarvitse olla sitä 80-luvun hillo- ja banaanitäytettä.
Ainoa oikea juustokakku on uunissa paistettu, ne liivatekasat on kauheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noita vielä olemassa? Mä en muista nähneeni sitten 80-luvun.
Voi kun olisi, oon halunnut tehdä jo pitkään retrokakun! Mutta niitä vanhanaikaisia ei ole enää. Hiukan samantyylisiä ei miltään maistuvia toki on, muttei perinteisen mallisia kukkia. Lapsena aina tapeltiin, kenelle tulee se kukan sisältävä kakkupala, vaikka se kukka ei kummoiselta maistunut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne hyydytetyt digestiive-pohjaiset juustokakut on vähän mennyttä maailmaa. Varsinkin jos jokin kiille päällä tai kokonaan suklainen juustokakku. Minusta olisi vähän tyylitöntä tehdä vaikka hautajaisiin sellainen. Tai vaikka rippi/ylppärijuhliin. Toki sellainen voi olla täytekakun rinnalla, jos haluaa monenlaista tarjota.
Minäkään en noista kiillepintaisista tykkää ja teen itse pelkästään liivatteettomia vaihtoehtoja.
Kermakakut taas yleensä omaan makuun liian makeita, ainakin jos niissä on hilloa tai kreemiä. Tuoreet marjat menee jotenkin.
Juhliin tietysti tilanteeseen sopiva juhlava kakku.
Täyskäri ja juustis. Kiitos näistä suomen kielen huippusanoista.
Vastauksena kysymykseen: täytekakku, koska viime aikoina on ollut jotenkin ylitarjontaa juustokakuista. Juustokakku on ollut niin trendikäs tarjottava, että välillä jo kaipaa ihan tavallista täytekakkua. Ja tietysti hyvin tehtynä, ei mitään kuivakoita lastulevyjä tai piltti- tai banaanitäytteisiä
Suosimme itsetehtyjä juustokakkuja, jotka eivät ole ällömakeita. Teemme sekä liivatteella että paistamalla. Täytekakuista on vaikeampi tehdä kevytversiota, kun pohja on sokeritaikinaa. Lisäksi vaiheita on turhan monta pikaleipomiseen.
Ei varsinainen juustokakku, vaan täytteenä on rahkaa ja vaniljakermaa. Passionhedelmää makuna. Ai ai ai... Kevyttä, eikä liian makeaa.
Olin vuosi sitten rippijuhlissa, jossa oli makeina tarjottavana jostain konditoriasta haetut kaksi matalaa juustokakkua ja jotain piirakkaa. Oli vähän plääh. Kyllä se kunnollinen täytekakku aateloi juhlapöydän.
Olen nähnyt isommissa juhlissa kakku-buffetteja. Jos on siis ollut ensin ruoka ja sit kahvit. Tarjolla on 4-6 erilaista täytekakkua. Toki tämä vaatii viitseliäisyyttä mutta ideana minusta tosi kiva ja juhlava, näyttävä!