Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka työlästä on hoitaa kissan synnytys ja pennut?

Vierailija
01.05.2021 |

Kävi näin, että tyttökissani pääsi karkaamaan ja saimme kiinni vasta seuraavana päivänä. Se on erittäin todennäköisesti nyt tiineenä, kiimoissaan kun ulos pyrki. Kissa oli tarkoitus leikkauttaa reilun viikon päästä kun olen itse lomalla. Nyt kuitenkin mietin, antaisinko pentujen syntyä? Millainen homma siinä näin omistajan kannalta on? Hyvät kodit kyllä varmasti löytyisi, kun tälläkin hetkellä lähipiirissä on katseltu kissanpentuja ja itsekin haluaisin toisen kissan. Kissa leikkautettaisiin viimeistään pentujen syntymän jälkeen, tässä nyt on kova pohdinta keskeytetäänkö tiineys vai ei.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa hoitaa itse synnytyksensä ja pentunsa. Kissa tarvitsee vain oman rauhallisen paikan. Turvaa tuo jos isäntäväki on lähistöllä, mutta tämä riippuu kissasta.

Vierailija
2/4 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kissani synnytti, kun olin 12-vuotias. Ihan itse kissa sen homman hoiti. Ei siinä ollut muita paikalla kuin minä ja kissa. Olin niin hämmentynyt, etten tehnyt mitään. Lähdin siitä sitten vain kertomaan vanhemmille, että ”Nyt meillä on kissanpentuja.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, entä pentujen "kasvatus" luovutusikään saakka? Meneekö siinä sivussa emon hoitaessa? Madottaa ainakin ilmeisesti pitää useaan kertaan.

Vierailija
4/4 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pennut pitää ihmisiin totuttaa, jos haluaa että niistä tulee seurallisia lemmikkejä eikä arkoja ihmispelkureita.

Kissa hoitaa yleensä itse synnytyksen, mutta olisi hyvä ihmisenä seurata sitä vierestä ja olla valmiudessa soittamaan/lähtemään päivystykseen jos jokin meneekin vikaan. Vastasyntyneet kannattaa punnita ja painoa seurata, painon pitäisi kaksinkertaistua ensimmäisen viikon aikana ja sen jälkeen tulla lisää 50-100 g viikossa. Tulee myös seurata "pissattaako" emo pentuja ja ettei takapäässä ole kuivunutta ulostetta tukkeena. Kiinteää ruokaa voi tarjota muutaman viikon iästä alkaen, mielellään penturuokia joissa on enemmän ravinteita ja kannattaa myös totuttaa monipuolisesti kaikenlaiseen ruokaan pienestä pitäen.

Kun emon veriryhmää ei ole tiedossa niin kannattaa myös varautua että pennut saattavat kuolla, jos emo sattuu olemaan B-veriryhmää ja isä A-veriryhmää - A-pennut saavat tällöin maidosta A-vasta-aineita jotka tuhoavat osan pennun punasoluista ja pentu kuolee anemiaan 1-2 päivässä. Tämän voi estää keinoruokkimalla pennut ensimmäisten vuorokausien ajan, niiden ei siis saa antaa tällöin imeä lainkaan emon maitoa.

Pennut tulee madottaa ja mielellään rokottaa ennen luovutusta ja mikä tärkeintä - LEIKATA ellei haluta tietoisesta teettää pentuja. Etenkin leikkaamattomat vapaana kuljeksivat urokset ovat tosi suuri ongelma, koska voivat siittää kesän aikana vaikka kuinka monta pentuetta jotka syntyvät luontoon ja kissapopulaatiot saattavat kasvaa äkkiä satojen yksilöiden kokoisiksi. Parasta siis että pennut on jo luovutettaessa leikattu niin voi varmistua ettei synny näitä vahinkopentueita.

Ja sen varmaan tiedätkin, että luovutusikä on 14 viikkoa eikä pentuja saa luovuttaa sitä ennen (nostettiin 12 viikosta 14 viikkoon, koska uusimpien tutkimusten mukaan esim. käytöshäiriöt vähenevät kun pennut saavat olla pidempään emonsa luona).