Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajan tutkinnosta kysymystä (yleinen ja mt-puoli)

Vierailija
01.05.2021 |

Olisin kiinnostunut mielenterveys- ja päihdetyön osaamisalan suorittamisesta, mutta minulta puuttuu pakolliset perustutkinnon osat, joten joutuisin hakemaan koko tutkintoon.
Minulla on valtavasti kokemusta mielenterveyspuolen asioista avoimen AMK:n ja yliopiston opintojen ja vapaaehtoistyön kautta sekä paljon myös somaattisen työn kursseja takana.

Minulle kuitenkin sanottiin puhelimessa, että opiskelu voisi kestää jopa kaksi vuotta, mutta vähintään puolitoista vuotta. Tämä kuulostaa aika pitkältä ajalta suhteessa siihen miten paljon olen jo opiskellut. Minua ei sinänsä haittaa tämä, jos suurin osa tästä menee oman erikoisalan opiskeluun, sillä en kiinnostunut lastentarhasta tai perushoidosta ja suoraan sanoen kammoksun sitä minkälaista noissa paikoissa tulee olemaan ja kuinka paljon niihin joutuu käyttämään aikaa, mutta yritän motivoitua ja kysyisinkin teiltä kuinka nopeasti nuo voi saada pois alta.

Todella paljonhan tässä ennuste riippuu varmaan siitä miten kiinnostuneita ja osaavia koulun ihmiset ovat tunnistamaan aiempaa osaamista ja lyhentämään jaksoja ja koska tätä ei voi tietää ennen kuin on saanut koulupaikan, yritän muodostaa kuvaa siitä miten hankalaa tulisi pahimmillaan olemaan, jos hyväksiluvut ovat mitättömiä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pump

Vierailija
2/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hae suoraan sosionomiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
4/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai mt-puolen sh-opintoihin?

Vierailija
5/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ilmeisesti pääse sairaaloihin eivätkä saa olla tekemisissä lääkkeiden kanssa. Lisäksi olen aiemmin opiskellut AMK:ssa ja en saanut apua mihinkään olennaiseen; työharjoittelupaikan hakemiseen tai opinnäytetyöhön. Yritystä kyllä oli, mutta millään taholla ei ole AMK:ssa vastuuta auttaa, vaan tuurikauppaa on saako tarvittavaa tukea vai ei. 

Lisäksi saan tuosta LH-tutkinnosta jatko-opintokelpoisuuden ja voin käydä erikoisammattitutkinnon ja erilaisia terapiakoulutuksia. 

Vierailija
6/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai mt-puolen sh-opintoihin?

Opiskelin joskus avoimessa AMK:ssa SH-puolella ja minua taivuteltiin lopettamaan opinnot kesken, koska eräs lääketentti ei mennyt ensi yrittämällä läpi. Paljon enemmän aikaa käytettiin englantiin, äidinkieleen ja muuhun epäolennaiseen. Kohtelu oli epäasiallista, mutta mahdollista korkeakoulussa, koska AMK-laki mahdollistaa tuen eväämisen. Ammattiopistossa taas laki edellyttää asiallista kohtelua. 

Lisäksi SH-koulutus on turhan pitkä tie tuohon ja koulutus käsittelee psykiatriaa todella vähän. Lukemani perusteella erikoistuvat lähihoitajat saavat paremmat valmiudet työhön kuin sairaanhoitajat, sillä erikoistumiseen käytetään vuosi. Sairaanhoitajakoulutuksessa psykiatriaa on vain pari opintopistettä. 

Vierailija
7/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ihan ymmärrä mitä tekemistä tuolla aikaisemmalla osaamisellasi on lastentarhan ja perushoidon kanssa. Tuskinpa niihin saat hyväksilukuja.

Vierailija
8/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset opiskele lähihoitajaksi oppisopimuksella? Siten voisit hyödyntää tuota aikaisempaa osaamista ja saisit opinnot tehtyä työn ohessa.Tarvitset työssäoppimispaikan.

Vierailija
9/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyden ammattilaisena kysyn motiiviasi hakeutua juuri tämän alan opintoihin? Mitä tärkeää juuri tässä työssä toteutuu sinulle?

Vierailija
10/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ihan ymmärrä mitä tekemistä tuolla aikaisemmalla osaamisellasi on lastentarhan ja perushoidon kanssa. Tuskinpa niihin saat hyväksilukuja.

Olen tehnyt keskustelutyötä lasten ja nuorten kanssa pitkään ja teoriakursseja lasten sairaanhoidosta ja muusta sellaisesta. Toki ymmärrän, että käytäntö ja esim.lastentarhan arki on oma juttunsa ja voi yllättää.

Toki sillä on jotain tekemistä perushoidon kanssa, että sairaanhoitajan perusopinnot on käytynä ja on ymmärrystä sairauksista, vanhenemisesta, lääkkeistä sun muusta, vaikka kylvettämisestä tai vaippojen vaihtamisesta ei olisi käytännön kokemusta. 

Lähinnä mietin voiko noista irrota edes teoriaopetuksesta vapautuksia ja miten tämä vaikuttaa varsinaiseen kokonaiskestoon. 

Vierailija
11/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveyden ammattilaisena kysyn motiiviasi hakeutua juuri tämän alan opintoihin? Mitä tärkeää juuri tässä työssä toteutuu sinulle?

Kertoisitko sinä ensin mitä siinä toteutuu sinulle? Tehdään sitten vertailu ja katsotaan mitä eroja meillä on. 

Vierailija
12/12 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet kouluun ja opiskelet tutkinnon niin kuin muutkin. Kuulostaa vähän oudolta, että kuvittelet saavasi pätevyyden ilman opiskeluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä