Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiivaa simapullojen pohjalla, mikä meni pieleen?

Vierailija
01.05.2021 |

Laitoin siman tulemaan 1 vko sitten, ensin herneen kokoinen pala tuorehiivaa 40-asteiseen simaan, vuorokausi ämpärissä huoneen lämmössä (leivinliina päällä) ja sitten pullotettuna ulos viileään kuudeksi vuorokaudeksi. Nyt pullojen pohjalla näkyy hiivan sakkaa ja simasta puuttuu hapot. Mikä meni pieleen?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistitko sokerit? Myös pullotusvaiheessa pitää laitaa hiukan sokeria. Se korkitus on myös tärkeää, ei saa olla liian löysällä, mutta ei ihan kiinnikään. Eli se on taitolaji sekin. Se herneen kokokin tuntuu monella vaihtelevan. Sakkaa mulla tulee kyllä aina, vaikka muuten sima onnistuu loistavasti. 

Vierailija
2/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä korkki saa kiinni olla.

Lähtikö ap:n sima käymään?

Kupliko se ämpärissä pullotusvaiheessa?

Hiivasakka kuuluu asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nouseeko se päähän.

Vierailija
4/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pullottaa siman siihen pulloon pitää lisätä teelusikallinen sokeria joka tekee siman poreilevaksi. Korkki pitää laittaa kiinni tai ei poreilua tule.

Vierailija
5/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin teelusikallisen sokeria pullottaessa. Kupli kyllä ämpärissä, mutta maku jäi laimeaksi eli pilalle meni tänäkin vuonna. Perhe kovasti odotti simaa, ja pettyi taas kun äiti ei vaan osaa.

Vierailija
6/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 astetta voi olla tuorehiivalle liikaa. Kuivahiivalle sopiva, tuorehiivalle pitäisi olla kädenlämpöistä, 37-38 asteista. Liuotitko hiivan ensin tilkkaan vettä? Katsoitko varmasti, että hiiva sekoittuu? 

Korkki saa olla kiinni, mutta jos laittaa liian tiukkaan, pullot voi poksahtaa. Liian löysälle jätetty korkki on usein syynä, että happoja ei tule. 

Vierailija
7/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korkit oli kiinni kyllä. En ole saanut kertaakaan simaa toimimaan, samoin kävi kotikaljan kanssa. Voiko vika olla raanavedessä?

Vierailija
8/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi seikka, olivatko pullot huoneenlämpöisiä kun laitoit siman? Mulla meni viime vuonna vuosi pilalle, kun pullot olivat kylmässä, ainakin epäilen syyksi sitä, eli ämpärissä kävin hyvin, mutta pulloissa ei käynyt kuin osittain. Yleensä olen aina onnistunut. 

Vierailija
9/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sima meni pilalle eikä vuosi...

Vierailija
10/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ensi vuonna pulloja vielä huoneenlämmössä 2-3 vrk. Sitten jääkaappiin. En ymmärrä, miten voi epäonnistua.

Vierailija
11/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiva laitettu liian kuumaan nesteeseen. Tuorehiiva kuolee 40 asteessa. Nesteen pitää olla noin 37-38 asteista.

Vierailija
12/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein tänä vuonna kuivahiivasta tämän reseptin mukaan:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/sima-kuivahiivasta

Onnistui tosi hyvin. Tässä on ilmeisesti tarpeeksi hiivaa. Nykyisin laitetaan resepteihin kauhean vähän hiivaa.

Toinen, minkä olen huomannut vaikuttavan on pullojen käyttämislämpötila. Ei huoneenlämmössä (yhtä päivää), ei jääkaapissa. Itselläni n. 5 päivää kylmässä saunassa on hyvä.

Vierailija
13/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut käyttää vielä tuorehiivaa kun kuivahiiva on kaikin puolin parempaa?

Vierailija
14/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös epäonnistui sima. Käytin tuorehiivaa. Lämpömittarilla mitattuna lämpötila oli 40 C. Hiivan ei pitäisi kuolla siinä lämpötilassa vielä.

Laitoin sitruunankuorta raastettuna. Voiko siinä olla jotain homeenestoainetta, joka tappaa hiivan?

Laitoin siman aluksi käymään huoneenlämpöön isoon teräksiseen metallikattilaan. Onko sillä vaikutusta? Esim. kupari ja hopea ovat antibakteerisia, onko teräs myös?

Ärsyttää, että en saa simaa onnistumaan koskaan. Sen sijaan kylmään veteen kuivahiivalla tehty sämpylätaikina kuplii iloisesti...

Vierailija
15/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herneen kokoinen pala hiivaa on liikaa. Laitan aina alle puolet siitä määrästä. Pullotusvaiheessa ei saa kaapia ämpärin pohjia myöten ja ämpäriin on jätettävä se hiivaisin pohjasakka, eli koko ämpärillistä ei laiteta pulloihin.

Vierailija
16/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MRMIM kirjoitti:

Minä tein tänä vuon niinna kuivahiivasta tämän reseptin mukaan:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/sima-kuivahiivasta

Onnistui tosi hyvin. Tässä on ilmeisesti tarpeeksi hiivaa. Nykyisin laitetaan resepteihin kauhean vähän hiivaa.

Toinen, minkä olen huomannut vaikuttavan on pullojen käyttämislämpötila. Ei huoneenlämmössä (yhtä päivää), ei jääkaapissa. Itselläni n. 5 päivää kylmässä saunassa on hyvä.

Ihmettelen aina tuota kun ihmiset säilyttää millon mitäkin saunassa, meillä tuo ei onnistuisi, meillä sanotaan jokapäivä monta tuntia.

Itse teen simaa käymisstiassa vrk

Jonka jälkeen pullotan siman ja reilu vrk vielä lämpimässä ja sitten vaan jääkaappi ja nopeeta ja hyvää on

Vierailija
17/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös epäonnistui sima. Käytin tuorehiivaa. Lämpömittarilla mitattuna lämpötila oli 40 C. Hiivan ei pitäisi kuolla siinä lämpötilassa vielä.

Laitoin sitruunankuorta raastettuna. Voiko siinä olla jotain homeenestoainetta, joka tappaa hiivan?

Laitoin siman aluksi käymään huoneenlämpöön isoon teräksiseen metallikattilaan. Onko sillä vaikutusta? Esim. kupari ja hopea ovat antibakteerisia, onko teräs myös?

Ärsyttää, että en saa simaa onnistumaan koskaan. Sen sijaan kylmään veteen kuivahiivalla tehty sämpylätaikina kuplii iloisesti...

Käytä luomu sitruunoita ja pese niiden pinta juuresharjalla ja vaikka pesuaineella lämpimässä vedessä. Itse en koskaan raasta sitä kuorta vaan leikkaan vaan sitruunan viipaleiksi.

Vierailija
18/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin kuivahiivaa puoli tl kolmeen litraan simaa ja hyvin kävi. Pullot kiersin tiukasti kiinni mutta pari kertaa kävin päästämässä paineet pois. Pulloina käytän tosin soda stream pulloja, ne nyt ei ainakaan ihan pienestä räjähdä.

Vierailija
19/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen aina niin että jätän korkin aluksi tosi löysälle pullotuksen jälkeen, ja sitten kun ne ovat olleet 1-2 päivää kylmässä, kiristän ne.

Vierailija
20/27 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on toimiva resepti:

Viikinki-sima  (Sahtimies92:en resepti)

Tarvitset: 

10L käymisastian kannella

Vesilukon

500g sokeria

500g fariinisokeria 

500g rusinoita

500g sitruunoita

1-2dl hunajaa maun mukaan (enemmän=makeaa)

Jonkinlainen taipuisa letku, tai lappo

Vähintään 5L astia/5L edestä pienempiä astioita

20-25g kuivahiivaa tai 2-3 perushiivapala1

vettä

Valmistusohjeet (rautalangasta väännettynä)

Päivä 1.

1.Lisää 4L kuumaa, lähes kiehuvaa vettä käymisastiaan.

2. Lisää sokerit (talous-, ja fariinisokerit)

3. Lisää rusinat, kuori sitruunat ja lisää ne, lisää myös hunaja joukkoon

4. Odota ja tarkista lämpömittarilla tai näppituntumalla, että seos on n. 37 C (celcius) astetta tai noin kädenlämpöinen. Lisää hiiva kun seos on sopivan lämpöinen !Huom! Kuivahiiva "herää" noin 34-39 C asteessa, se kestää maksimissaan 42 C asteen lämpötilan, joten ole tarkka!

5. Sekoita seosta siten, että hiiva ei enään kellä pinnalla.

6. Laita kansi päälle (kanteen tee reikä, johon laitat vesilukon, tiivistä kannen ja vesilukon juuren ympärys esim. Kuumaliimalla.)

7. Jos teit kaiken oikein, lisäsit vesilukkoon vettä, vesilukon pitäisi pulputtaa iloisesti. :D

8. Nyt odotellaan 7-11 päivää.

Päivä 7-11

1. Tähän vaiheeseen päästään, kun vesilukko ei enää pulputa, tai pulputtaa harvemmin kuin kerran minuutissa 

(Käyminen on loppu.)

2. Avaa käymisastian kansi, nosta se varovasti pöydälle tai tuolille, ota toinen 5L veroinen astia, tai astioita, joiden vetoisuus on n. 5L.

3. Ota lappo tai letkunpätkä, pistä lapon toinen pää käymisastiaan, joka on korkeammalla kuin toinen astia/astiat. Älä pistä lappoa lähelle pohjaa (~5cm) koska muuten kuona-aineet sekoittuvat nesteeseen ja joudut odottamaan 6 tuskallisen hidasta tuntia.

4. Imaise lapon päästä nopeasti ja voimakkaasti, pistä pää toiseen, tyhjään 5L astiaan ja anna nesteen valua.

5. Kun kaikki on lapottu, annetaan nesteen olla noin 1-2 päivää kosketuksetta, sen aikana pestään 5L käymisastia huolellisesti kuumalla vedellä ja fairyllä.

Päivä 8-14 (riippuu kuinka kauan edellisissä toimissa kesti muista; maltti on valttia!)

1. Pullota neste samalla lailla lappoa käyttäen, tai voi myös siirtää nesteen käymisastiaan.

Valmis!

Nyt sinulla on n. 4,5L etanolia 10-15 tilavuusprosenttia sisältävää (riippuu ajasta jonka käytit) Viikinki-simaa, joka soveltuu juhlavieraille, kaveriporukalle, tai, vain sinulle!

Viikinki-sima on oiva seurustelujuoma, Viikinki-simaa ja kotimaisia hedelmiä käyttämällä saadaan hyvänmakuista boolia! Ruoan kanssa nautittuna Viikinki-sima korostaa ruoan hyvää makua. Viikinki-simaa nautitaan joskus myös humaltumistarkoituksessa.

Mukavaa nautiskelua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä