Paniikkikohtaus ja olen yksin vauvan kanssa, mitä tehdä?
Voiko johonkin soittaa? Vauva on tyytyväisenä sängyssä tällä hetkellä
Kommentit (48)
Ei paniikkikohtaukseen ole mitään hoitoa. Anna mennä ohi. Hengitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ketään kuka voisi tulla nopeasti paikalle? Äiti, mies, ystävä, naapuri? Jos ei niin soita mobileen, sieltä voisi saada matalan kynnyksen apua. Missä kaupungissa asut?
Helsingissä. Perhe asuu muualla, mies tulee kotiin tänään illalla. Naapuri ehkä, sellaiset välit yhteen et voisin kysyä.
Vierailija kirjoitti:
En mä siihen haluakaan apua vaan siihen ettei vauva jää yksin tai tapahdu jotain
Menee nopeammin ohi, kun et taistele vastaan vaan hengittelet ja ajattelet rauhoittavia ajatuksia. Hae lääkkeet vastaisuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä siihen haluakaan apua vaan siihen ettei vauva jää yksin tai tapahdu jotain
Mitä..? Et halua apua kohtaukseesi mutta et halua että vauvasi jää yksin....?
Miksi vauvasi jäisi yksin?
Jos kohtauksia tulee usein, kannattaa hakea lääkitys. Minulla sitalopraamilääkitys joka pitää kohtaukset poissa, tai ainakin hyvin lievinä. Ilman sitä en pärjää.
Pyydä se naapuri nyt tueksi tai soita miehelle ja juttele jos pystyt, rauhoittaisiko se? Tai se Pussiin hengitys? Jos menee oikein pahaksi niin soita hätänumeroon. Kyllä ne tulee kun kerrot että sulla on huoli vauvasta.
Se menee ohi. Vaikka se p.skalta tuntuukin. Miksi vauvasi jäisi yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kannattaa hakea lääkitys, silloin kun kohtaukset alkaa olla tuota tasoa että pelkää tekevänsä jotain itselleen tai toiselle. Muistan ne omat kohtaukset, pelkäsin juuri tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä..? Et halua apua kohtaukseesi mutta et halua että vauvasi jää yksin....?
Miksi vauvasi jäisi yksin?
Siis että en tarkoita että jonkun pitäisi tällä sekunnilla tulla tänne parantamaan mun kohtaus, vaan tämän hetken apu kohdistuu vauvan hoitoon ei minuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kannattaa hakea lääkitys, silloin kun kohtaukset alkaa olla tuota tasoa että pelkää tekevänsä jotain itselleen tai toiselle. Muistan ne omat kohtaukset, pelkäsin juuri tuota.
En pelkää tekeväni mitään vaan että esim kädet tärisee ja pudottaisin vauvan
Pyydä sitä naapuria.
On oikein, että ajattelet vauvan turvallisuutta, kohtauksen aikana et varmastikaan ole kunnolla toimintakykyinen.
Tsemppiä ❤️
Vierailija kirjoitti:
Jos panikoi, ei pidä penikoida.
En suosittele penikoimista mulukuillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se vauva yksin jäisi? Mitään ei myöskään tapahdu. Hengitä paperipussiin tai käsiisi ja odota, että menee ohi.
Eikä mitään hätänumeroihin soittelua! Nyt vähän järkeä kommentointiin. Ap ei pudota vauvaa vaikka kädet tärisisivät eikä vauvaa tarvitse sylissä pitää, jos pelottaa. Paniikkikohtaus menee ohi niin nopeasti, että et ap tarvitse ketään vauvaa hoitamaan, edes sitä naapuria.
Uskaltaakohan vähän tuntemattompaa naapuria häiritä
Vierailija kirjoitti:
Pyydä sitä naapuria.
On oikein, että ajattelet vauvan turvallisuutta, kohtauksen aikana et varmastikaan ole kunnolla toimintakykyinen.
Tsemppiä ❤️
Vauva pärjää muutaman minuutin ihan hyvin turvallisessa paikassa josta ei esim. pääse tippumaan.
Joku puolituttu naapuri ja hätänumeroon soittelu pahentaa koko tilannetta paljon enemmän, joten odottaa vain että se menee ohi. Jos kohtaukset on toistuvia, pitää mennä lääkäriin. Se vaan ei ole läheskään itsestäänselvää että lääkäristä saisi heti ekalla kerralla oikeaa apua. Mutta sun vauvalla on kaikki ihan ok kun on turvassa. Paniikkikohtaus on todella p.skamainen mutta lopulta ohimenevä ja harmiton lähellä oleville. Sun vauvalla ei ole hätää.
Kokeile hengittää pussiin. Usein paniikkikohtauksessa kyse on liikahengityksestä, jossa happi/hiilidioksiditaso kropassa menee epätasapainoon.
Tiedän että tilanteessa on vaikea toimia rauhallisesti, mutta tota konstia kannattaa kokeilla, se useimmiten ja useimmilla toimii.
Onko sulla ketään kuka voisi tulla nopeasti paikalle? Äiti, mies, ystävä, naapuri? Jos ei niin soita mobileen, sieltä voisi saada matalan kynnyksen apua. Missä kaupungissa asut?