Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö, missä ylioppilaslakkinne on? Aiotteko käyttää sitä tänään/huomenna?

Vierailija
30.04.2021 |

Itse en ole käyttänyt lakkia vappuna varmaan 20 vuoteen. Kirjoitin tosi hyvin, joten ilolla sitä pitäisin, mutta jotenkin se on vain jäänyt.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän toki missä lakkini on. Mutta päässäni se on ollut vain lakkiaisissani ja sen jälkeisenä ns. ekana vappuna. Sen jälkeen en ole käyttänyt. Enkä käytä.

Vierailija
42/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Jäi lapsuudenkodin vintille, mutta vanhemmatkaan eivät enää asu siellä. Minusta ylioppilaslakit ovat jotenkin ylipääsemättömön rumia ja noloja. En itsekään ihan ymmärrä miksi. Olen kuitenkin FT. Ei mulla ole myöskään silinteriä tai miekkaa.

No, kaikkihan ne on nykypäivänä vain hassuja hattuja! Sopivat hyvin vappuun ja kaikenlaiseen akateemiseen teatteriin kyllä, mihin ne on tarkoitettukin.

Oma lakkini on mutsilla. Hän pyysi sen itselleen, kuulemma että hänelläkin olisi kun kaikilla muillakin lähisuvussa on. Vanhempani olivat lakin maksaneet joten annoin sen hänelle. Itse käytän teekkarilakkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta ja Facebookin profiilikuvaksi yolakkipäässä- kuva. Se on niin ihanaa

Vierailija
44/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hommannut lakkia ollenkaan, lainasin kaverilta lakkiaispäiväksi. En ole siis sen jälkeen koskaan käyttänyt. 

Vierailija
45/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se metsässä kovin fiksulta näyttäisi eikä edes lämmittäisi tuolla räntäsatehes.

Vierailija
46/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tohtorit ilman silinterihattua, eikö väitökses ole pakko olla se karmea hattu?

Eihän siellä väitöksessä olla vielä tohtorina. Tutkinnon ja oikeuden käyttää hattua saa vasta kun on paperi kourassa eli seuraavan todistuksenjakotilaisuuden jälkeen.

Hattua tarvitsee oikeastaan vain promootiossa, joka on varsin harvoin ja johon vain pieni osa nykyisin osallistuu.

Vierailija
47/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän kyllä lakkia joka vappu, laitan sen päähän tänäänkin kuudelta. Kiva perinne. Nyt kun ei voi mennä mihinkään juhliin, niin viime vuonnakin me miehen kanssa kahdestaan kotona heiluteltiin niitä ja laitettiin päähän.

Minä en ole käyttänyt omaa lakkiani ylppäreiden jälkeen, mutta nyt (30 vuotta myöhemmin) sovitin sitä päähäni sinun kommenttisi innoittamana. Kiitos.

Vierailija
48/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, missä se on, mutta en käytä. Se ei mahdu enää päähän :D:D

Vierailija
49/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en hankkinut ylioppilaslakkia. Vihasin tuolloin koulunkäyntiä, olin todellisella toisinajatellijamielellä ja minusta abien typerä ylimielisyys siitä, että ovat mielestään muka viisautensa huipulla, oli ärsyttävää. Itse halveksuin tuollaista ja olisin kaivannut elämältä jotain syvempää kuin kirjatiedon pänttäämistä koulussa. Noin niin kuin sosiaalisesti elämäni myöskin kariutui abivuonna sattuneista syistä enkä tuntenut vähäistäkään yhteenkuuluvuutta kouluyhteisöön... lakkiaisissa sitten tietysti ainoana seison ylpeästi paljain päin. Eipä tuo nytkään harmita sen kummemmin, ylioppilaslakit symboloivat edelleen minulle jotain jotenkin vastenmielistä, ja ehkä varsinkin ulkopuolisuutta sosiaalisesti ja arvojen kannalta, ja ovat sitäpaitsi melko rumia.

Vierailija
50/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin lakkini SPR-kirppikselle, että saa joku uusi ylioppilas lakin tarpeeseen. Ei ole tapana rehvastella millään, ei titteleillä eikä omaisuudella.

Vierailija
51/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitänyt kuin kerran yo:ksi tulon jälkeen. Säilöin sen verkkokellariin laatikkoon, mutta kas kun kyseiseen verkkokellariin murtauduttiin ja kaikki vietiin.. Siinä meni niin paljon hyvää kamaa, että höyry nousee vieläkin päästä, kun ajattelenkin....Tämä tapahtui Hämeenlinnassa.

Vierailija
52/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hukkasin jossain muutossa. En varmaan pitäisi muutenkaan.

Vierailija
53/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän on tullut käytettyä. Ylioppilasjuhlissa ja varmaan vappuna opiskelija-aikana joskus vuosituhannen alkupuolella. Mutta ei mulle ylioppilaslakki ole mikään statussymboli. Suuri osa suomalaisista on ylioppilaita, joten ihan hyvillä mielin voisin heittää lätsän vappuna päähän. Ei siinä nyt hirveesti pätemistä ole jos ylioppilaaksi kirjoittaa. Aika paljon nykyisin on maistereitakin. Että voisihan sen tuolta vaatekomeron perukoilta kaivella...

Vierailija
54/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän missä lakkini on. Sitä tuli käytettyä ensimmäisinä vappuina, mutta nyt tuo on jäänyt kun vapun vietto tapahtuu yleensä jossain pöpelikössä tai kotona. En siis käytä tänäkään vuonna.

Minulle se on yksi muisto muiden joukossa. Valkoisena tuo on pysynyt kun omassa laatikossaan on. Huomaan kyllä muiden tapaan, että vuosien kuluessa sille ei anna enää niin paljon arvostusta kun alkuaikana. Sitä on käynyt niin paljon kouluja sen jälkeen on vakaasti työelämässä. 

Vierailija
55/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hävittänyt sen lakkiaisten jatkoilla. En hankkinut uutta. Välillä osa katsoo minua sen vuoksi vappujuhlissa kuin halpaa makkaraa. Onneksi on korona tänäkin vuonna hyvänä syynä kieltäytyä lähinnä puolison tuttavapiirin vappujuhlilta ja vappulounailta.

Vierailija
56/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkien pitää kirjoittaa että hattu ei merkitse mitään vaikka ovatkin niin koulutettuja? Ettekö osaa vastata kysymykseen? Luuletteko että tällä nimettömällä palstalla saatte jotain niin kaipaamaanne ihailua? Itsetunto taitaa olla hyvin alhainen näillä tohtoreilla.

Selväksi käy, kenen itsetunto on alhainen.

Vierailija
57/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tuolla kaapissa mutta missäpä sitä ulkoilutan kun olen karanteenissa.

Vierailija
58/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä missä yo-lakki on. Jossain perimmäisessä kaapissa. Käytän ennemmin teekkarilakkia, se on tupsuineen kivemman näköisempi ja istuu paremmin päähän🙂

Vierailija
59/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin lakkini SPR-kirppikselle, että saa joku uusi ylioppilas lakin tarpeeseen. Ei ole tapana rehvastella millään, ei titteleillä eikä omaisuudella.

Jos jonkun mielestä ylioppilaslakin käyttö on TITTELEILLÄ REHVASTELUA, niin kyllä on saavutukset vähissä.

Vierailija
60/63 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä yo-lakkini on. Myös tonttulakki TKK:lta on hukassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi