Saitteko te lapsilisät omalle tilille?
Muistan kuinka yläasteella olin kateudesta vihreä kun yksi kaverini kertoi, että hän saa lapsilisän omalle tililleen ja siellä on x määrä rahaa. Kysyin sitten kotona, että miksi minä en saa lapsilisää tililleni niin sain melkein selkääni, koska "ei se raha puussa kasva".
Kommentit (52)
Sain, kun ex-vaimolla ei ollut tiliä. Koitti niitä kärttää, mutta kerroin, että laitan ne lapsille korkotilille heitä odottamman, kun tarvitsevat.
Kovasti kertoi ITSE niitä tarvitsevan.
M33
Vierailija kirjoitti:
En saanut minäkään, vaikka oli hyvätuloinen perhe.
Omille säästän muutaman kympin kuussa, muutoin lapsilisät menee meillä ihan arjen kuluihin.
Meillä tismalleen sama. Lapsille menee jokunen kymppi kuussa säästöön, mutta se on myös sellainen tili jolta ollaan nostettu rahaa esimerkiksi uuden polkupyörän tai kerrossängyn ostoon. Toki tavoite ensisijaisesti on että säästössä pysyisi. Pienet rahastot olen avannut ja niihin jos muutaman tonnin ennen aikuisuutta saisi. Ei peruspalkansaajalla juuri ole millä mällätä jos lapsia enemmän kuin yksi. Säästäväistä elämäntapaa yritän mallintaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan saanut. Jonnekin Moolokin kitaan ne rahat katosivat. Joskus 14-vuotiaana kavereiden kanssa alkoi nuo asiat kiinnostaa ja kaverit saivat joko lapsilisän tililleen tai omaan käyttöönsä heti. Aloin ynnäillä millainen summa niistä on saattanut kertyä ja rupesin kinuamaan vanhemmilta vastausta. Oli kuulemma sekä mun että sisarusten lapsilisät menny ihan lasten omiin kuluihin ja elämiseen. Mitään ei missään säästössä ollut kenelläkään.
"Kuulemma"? Ajatteletko, ettei lapsista ole kuluja? Lapsilisä maksetaan lapsen huoltajalle ja se on tarkoitettu juuri lasten kuluihin. Jos se olisi tarkoitettu lasten säästettäväksi, niin se maksettaisiin suoraan lapselle.
Meillä ei ainakaan minun lapsilisäni menneet juuri ollenkaan omiin kuluihini, koska kuljin sisarusten vanhoissa vaatteissa. Meitä siis yhteensä 3 sisarusta, minä nuorin. Ensimmäiset omat vaatteet sain joskus 13-14-vuotiaana ja rippilahjaksi saaduilla rahoilla ostin omia vaatteita.
Et varmaan syönytkään mitään.
Niin, tai vienyt tilaa asunnosta. Voin kertoa että kerrostalokolmio tai sitä suurempi asunto maksaa aika lailla enemmän kuin yksiö/pieni kaksio mihin itsekseen hyvin mahtuisi. Nekin ovat lapsesta aiheutuvia menoja. Samoin moni perheellinen tarvitsee auton tai ainakin lapselle fillarin ja/tai bussikortin. Kuluja, kuluja.
Vierailija kirjoitti:
En saanut. Äiti kertoi kun olin parikymppinen että oli säästänyt minulle yli 10 000 markkaa. Ei saa omanikaan. Hänelle olen säästänyt nyt noin 7000e, on 6v.
Olet 6 vuotiaana säästänyt äidillesi 7000 euroa?
En saanut. Äitini sanoi, että rahat menee tililleni ja saan sen käyttööni, kun täytän 18v. Luulin, että siellä on isokin potti, mutta jäljellä oli 1600 mk. Niillä rahoilla oli ostettu kaikenmoista.
En saanut. Rahastoon mulle oli säästetty kyllä pari tonnia, mutta 2008 pörssiromahdus söi kaikki korot. No, kyllä niillä rahoilla pärjäsi ilman opintolainaa viimeiseen yliopistovuoteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan saanut. Jonnekin Moolokin kitaan ne rahat katosivat. Joskus 14-vuotiaana kavereiden kanssa alkoi nuo asiat kiinnostaa ja kaverit saivat joko lapsilisän tililleen tai omaan käyttöönsä heti. Aloin ynnäillä millainen summa niistä on saattanut kertyä ja rupesin kinuamaan vanhemmilta vastausta. Oli kuulemma sekä mun että sisarusten lapsilisät menny ihan lasten omiin kuluihin ja elämiseen. Mitään ei missään säästössä ollut kenelläkään.
"Kuulemma"? Ajatteletko, ettei lapsista ole kuluja? Lapsilisä maksetaan lapsen huoltajalle ja se on tarkoitettu juuri lasten kuluihin. Jos se olisi tarkoitettu lasten säästettäväksi, niin se maksettaisiin suoraan lapselle.
Meillä ei ainakaan minun lapsilisäni menneet juuri ollenkaan omiin kuluihini, koska kuljin sisarusten vanhoissa vaatteissa. Meitä siis yhteensä 3 sisarusta, minä nuorin. Ensimmäiset omat vaatteet sain joskus 13-14-vuotiaana ja rippilahjaksi saaduilla rahoilla ostin omia vaatteita.
Niin sähän et tarvinnut kattoa pään päälle ja ruokaa?
En saanut. Monta kertaa piti odottaa esim. uusien kumisaappaiden hankkimista siihen päivään kun lapsilisät tuli äidin tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut. Äiti kertoi kun olin parikymppinen että oli säästänyt minulle yli 10 000 markkaa. Ei saa omanikaan. Hänelle olen säästänyt nyt noin 7000e, on 6v.
Olet 6 vuotiaana säästänyt äidillesi 7000 euroa?
Kyllä se kieliopillisesti ihan oikein on ja lapselleni, joka on nyt 6v olen säästänyt 7000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sähän et tarvinnut kattoa pään päälle ja ruokaa?
Jaa, taidatkin olla näitä narsistimutseja, joista yhdessä toisessa ketjussa keskustellaan. "Ole onnellinen, että sinulla on katto pääsi päällä äläkä inise jostain omista vaatteista."
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vitsi, olisin kai ostanut karkkia koko rahalla. Ei tainnut edes olla omaa tiliä silloin.
Joittenkin käsissä se raha pysyi ja pysyy jo lapsena saati aikuisena.
Peruskateellinen "sijoittaminen on herrojen hommia" ei siihen pysty, se on nähty.
Et varmaan syönytkään mitään.