Saitteko te lapsilisät omalle tilille?
Muistan kuinka yläasteella olin kateudesta vihreä kun yksi kaverini kertoi, että hän saa lapsilisän omalle tililleen ja siellä on x määrä rahaa. Kysyin sitten kotona, että miksi minä en saa lapsilisää tililleni niin sain melkein selkääni, koska "ei se raha puussa kasva".
Kommentit (52)
Vasta kun olin muuttanut kotoa. 16-17 vuotiaana.
kyllä sain. sieltä sitten raha talvikenkiin, takkiin tms. suurempiin hankintoihin.
en mä niillä karkkia tai leluja tai vastaavia ostellut
Joo sain ja sijoitin ne rahastoihin jo lapsesta asti. Olikin aika potti kasassa 18-vuotiaana.
Periaatteessa juu, mutta vanhemmat nostivat
tarpeen mukaan talousmenoihin rahat.
Peruskoulun jälkeen sain pankkikirjan omaan käyttööni ja viimeisen lapsilisävuoden lapsilisät omaan käyttööni.
Ei. Muuten on kertynyt joitakin tuhansia lapsen tilille.
No en todellakaan. Sain kerran mummolta 100 markkaa ja vanhemmat ottivat sen ja laittoivat omalle tililleen 'pahan päivän varalle'. En niitä rahoja koskaan sitten nähnytkään.
En saanut. Äitini oli köyhä yksinhuoltaja ja ne kaikki rahat meni elämiseen. Sain minäkin talvikengät ja talvitakit silti vaikkei ne mun henk.koht tilille tullutkaan...
Itsellä heräsi kateutta vasta siinä vaiheessa kun osa kavereista sai 18-vuotiaana käyttöönsä säästetyt lapsilisärahat. Pitivät sitä itsestäänselvyytenä ja multakin kysyttiin, että "onhan sullakin porukat säästäneet sulle lapsilisät".. Vieläkin ärsyttää.. En sitä kiellä, etteikö se olisi kivaa saada auto tai asunto ostettua pesämunalla. Mutta kyllä se tuntui epäreilulta, että valtio on sen heille sponssannu, mulle valtio sponssas talvikengät ja ruokaa.. heille auton. Lapsen näkökulmasta epäreilua mutta näin se vaan on.
En saanut.
Enkä omille lapsillekaan laita tilille, se raha on tarkoitettu lapsen huoltajalla jotta tämä voi huolehtia lapsen tarpeista.
En todellakaan saanut. Jonnekin Moolokin kitaan ne rahat katosivat. Joskus 14-vuotiaana kavereiden kanssa alkoi nuo asiat kiinnostaa ja kaverit saivat joko lapsilisän tililleen tai omaan käyttöönsä heti. Aloin ynnäillä millainen summa niistä on saattanut kertyä ja rupesin kinuamaan vanhemmilta vastausta. Oli kuulemma sekä mun että sisarusten lapsilisät menny ihan lasten omiin kuluihin ja elämiseen. Mitään ei missään säästössä ollut kenelläkään.
Sain.
Lähes kaikki tosin laitettiin nimissäni oleviin sijoituksiin ja joskus mopoiässä oikeastaan aloin hiukan rahaa käyttämäänkin.
Tosin siinä iässä osingoilla pystyin jo mopoon ostamaan bensat ja kiinnostuin sijoittamisesta toden teolla.
Sama homma on jatkunut omien lastemme kohdalla.
En saanut, kaikki meni tarpeeseen perusarjessa. Ajokortin vanhemmat maksoivat, yllätyin kun moni kaveri sanoi maksavansa sen itse. Auton maksoin itse, mutta sitten taas oli pari kaveria, jotka saivat uudenkarhean audin vanhemmiltaan kortin lisäksi... Tasan ei mene, amisaikaan tajusin, miten eriarvoisista perheistä nuoria puskee maailmalle. Ja tunsin jopa syyllisyyttä, kun ajokortin sain vanhemmilta.
Meillä lapsi saa omalle tililleen lapsilisät. Sieltä on maksettu isompia lapsen kuluja satunnaisesti, osa on mennyt rahastoihin. Nyt esim tuli rahastomyyntien takia viime vuodelta mätkyt, niin lapsen rahoista ne menee.
En, koska niillä rahoilla maksettiin täysi-ikääntyessä autokoulun käynti sekä auto.
Kysyttiin kyllä joskus yläasteikäisenä, että haluanko käyttää rahat nyt vai heti, mutta sanoin vain etten tarvitse niitä. Onneksi oli hyvin toimeentulevat, rehelliset vanhemmat. Sai paljon konkreettista oppia elämään.
En saanut. Äiti kertoi kun olin parikymppinen että oli säästänyt minulle yli 10 000 markkaa. Ei saa omanikaan. Hänelle olen säästänyt nyt noin 7000e, on 6v.
En saanut läheskään kaikkia lapsilisiä, mutta osa niistä säästettiin mulle ja tietty ajokorttiin upposi myös iso summa. Kun muutin kotoa 19-vuotiaana tilillä oli tasan 1000 €.
En saanut, ne rahat menivät elämiseen. Teini-ikäisenä aloin saada kuukausirahaa, joka oli paljon pienempi kuin lapsilisä. Siitä maksoin omia pieniä menoja ja myös osan isommista hankinnoista.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan saanut. Jonnekin Moolokin kitaan ne rahat katosivat. Joskus 14-vuotiaana kavereiden kanssa alkoi nuo asiat kiinnostaa ja kaverit saivat joko lapsilisän tililleen tai omaan käyttöönsä heti. Aloin ynnäillä millainen summa niistä on saattanut kertyä ja rupesin kinuamaan vanhemmilta vastausta. Oli kuulemma sekä mun että sisarusten lapsilisät menny ihan lasten omiin kuluihin ja elämiseen. Mitään ei missään säästössä ollut kenelläkään.
"Kuulemma"? Ajatteletko, ettei lapsista ole kuluja? Lapsilisä maksetaan lapsen huoltajalle ja se on tarkoitettu juuri lasten kuluihin. Jos se olisi tarkoitettu lasten säästettäväksi, niin se maksettaisiin suoraan lapselle.
Saako ensimmäinen lapsi vähemmän tililleen kuin toinen ja kolmas. Ne joilla lapset saa lapsilisät. Sehän on eri määrä 5. lapseen asti.
En saanut.