Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saitteko te lapsilisät omalle tilille?

Vierailija
30.04.2021 |

Muistan kuinka yläasteella olin kateudesta vihreä kun yksi kaverini kertoi, että hän saa lapsilisän omalle tililleen ja siellä on x määrä rahaa. Kysyin sitten kotona, että miksi minä en saa lapsilisää tililleni niin sain melkein selkääni, koska "ei se raha puussa kasva".

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut minäkään, vaikka oli hyvätuloinen perhe. 

Omille säästän muutaman kympin kuussa, muutoin lapsilisät menee meillä ihan arjen kuluihin. 

Vierailija
22/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en saanut, mutta 10 vuotta myöhemmin syntynyt siskoni sai. Hänellä olikin sitten sievoinen summa säästettynä kun itse makselin vielä opintolainaa pois ja venytin penniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan saanut. Jonnekin Moolokin kitaan ne rahat katosivat. Joskus 14-vuotiaana kavereiden kanssa alkoi nuo asiat kiinnostaa ja kaverit saivat joko lapsilisän tililleen tai omaan käyttöönsä heti. Aloin ynnäillä millainen summa niistä on saattanut kertyä ja rupesin kinuamaan vanhemmilta vastausta. Oli kuulemma sekä mun että sisarusten lapsilisät menny ihan lasten omiin kuluihin ja elämiseen. Mitään ei missään säästössä ollut kenelläkään.

"Kuulemma"? Ajatteletko, ettei lapsista ole kuluja? Lapsilisä maksetaan lapsen huoltajalle ja se on tarkoitettu juuri lasten kuluihin. Jos se olisi tarkoitettu lasten säästettäväksi, niin se maksettaisiin suoraan lapselle.

Meillä ei ainakaan minun lapsilisäni menneet juuri ollenkaan omiin kuluihini, koska kuljin sisarusten vanhoissa vaatteissa. Meitä siis yhteensä 3 sisarusta, minä nuorin. Ensimmäiset omat vaatteet sain joskus 13-14-vuotiaana ja rippilahjaksi saaduilla rahoilla ostin omia vaatteita.

Vierailija
24/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme sisarusten kanssa ajokortit ja autot vanhempien kustantamina, niin en osaa sanoa oliko kyseessä lapsilisät vai muu säästäminen.

Tili ja siellä olevat rahat sai omaan käyttöön sen jälkeen, kun muutti pois kotoa siinä 20-kesäisenä. Olihan se hienoa, kun ei tarvinnut tyhjän päältä aloittaa vaan oli pohjakassa valmiina.

Vierailija
25/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut. Kaikki meni perheen elatukseen. En myöskään ole antanut omille lapsilleni niitä rahoja vaan käyttänyt ne lasten hyväksi. Vaatteisiin, matkoihin jne.

Vierailija
26/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut lapsilisä, sain teininä  äidiltä kotitöitä vastaan viikkorahaa ja isältä joitain kymppejä (mk) aina kun kävin.

Opiskelemaan lähtiessä sain nimelläni olevan pankkikirjan mukaani, äiti oli säästänyt useammalta vuodelta isän maksamat elarit.

Vierailija
27/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan saanut. Jonnekin Moolokin kitaan ne rahat katosivat. Joskus 14-vuotiaana kavereiden kanssa alkoi nuo asiat kiinnostaa ja kaverit saivat joko lapsilisän tililleen tai omaan käyttöönsä heti. Aloin ynnäillä millainen summa niistä on saattanut kertyä ja rupesin kinuamaan vanhemmilta vastausta. Oli kuulemma sekä mun että sisarusten lapsilisät menny ihan lasten omiin kuluihin ja elämiseen. Mitään ei missään säästössä ollut kenelläkään.

"Kuulemma"? Ajatteletko, ettei lapsista ole kuluja? Lapsilisä maksetaan lapsen huoltajalle ja se on tarkoitettu juuri lasten kuluihin. Jos se olisi tarkoitettu lasten säästettäväksi, niin se maksettaisiin suoraan lapselle.

Meillä ei ainakaan minun lapsilisäni menneet juuri ollenkaan omiin kuluihini, koska kuljin sisarusten vanhoissa vaatteissa. Meitä siis yhteensä 3 sisarusta, minä nuorin. Ensimmäiset omat vaatteet sain joskus 13-14-vuotiaana ja rippilahjaksi saaduilla rahoilla ostin omia vaatteita.

Varmaan tiedät, että elämisessä menee muuhunkin rahaa kuin vaatteisiin? Ruoka, sähkö, vesi, vakuutukset, puhelin jne.

Vierailija
28/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsilisät 18-vuotiaana itselleni. Omilleni ole säästänyt opiskelurahaa.

Vierailija
29/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ensimmäinen lapsi vähemmän tililleen kuin toinen ja kolmas. Ne joilla lapset saa lapsilisät. Sehän on eri määrä 5. lapseen asti.

Tämä keskustelu koskeekin vain näitä yksisarvisia.

Vierailija
30/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en saanut, mutta 10 vuotta myöhemmin syntynyt siskoni sai. Hänellä olikin sitten sievoinen summa säästettynä kun itse makselin vielä opintolainaa pois ja venytin penniä.

Kai vanhempasi on ymmärtäneet tän epäsuhdan?

Tai anna kun mä arvaa, pienempi sisarus on puolisisarus joka luonnollisestikin on ansainnut paremmat edut koska asuu ydinperheessä ja sinä olet se ylimääräinen?

Vierailija
31/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut. Tosin ajokortin sitten sain kai näistä rahoista. Ja varmaan jotain pientä viikkorahaa, mutta kyllä lapsilisät meni lasten ja perheen elättämiseen eikä tilille.

Vierailija
32/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ensimmäinen lapsi vähemmän tililleen kuin toinen ja kolmas. Ne joilla lapset saa lapsilisät. Sehän on eri määrä 5. lapseen asti.

Kaikki samalle tilille ja sieltä maksellaan mitä maksellaan?

Vierailija
33/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla ennen käytäntö, että lapsilisä maksettiin lapsen nimiin avatulle tilille, josta vanhemmilla oli oikeus rahaa nostaa.

Näin oli minun ja veljeni kohdalla.

Olen syntynyt 1971.

Vierailija
34/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Sain 40€ kuukausirahaa ja siitä maksoin itse puhelinlaskun pois. Käytiin kyllä aina ostamassa yhdessä vanhempien rahalla, jos tarvitsin jotain eli tuolla kuukausirahalla ei tarvitsenut ostaa kuin ns. turhempia.

Vierailija
35/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan saanut. Synnyin 70-luvun puolivälissä.

Vierailija
36/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut, enkä kyllä muista, että moinen olisi tullut mieleenikään. Se on tarpeellinen tuki varmasti useimmille vanhemmille, jotka kasvattavat lapsia maassa, jossa kaikki maksaa paljon. Ei varmasti monella olisi varaa ohjata rahoja lapsen tilille tämän kulutukseen tai säästöön, enkä myöskään näkisi järkevänä tuollaista. Meille on tulossa lapsi ja lapsilisät menevät kyllä normaaleihin elämiskuluihin. Toisaalta olen ostanut osakkeita ja toivon, että niiden arvo nousee jatkossakin ja että voi antaa lapselle hyvän pesämunan jossakin vaiheessa, mutta on mielestäni parempi, että vanhempi saa päättää milloin antaa ja kuinka paljon (ellei sitten vasta perintönä) eikä niin, että lapsi saisi ylimääräistä rahaa liian nuorena ja voisi käyttää ne holtittomasti tai jopa päihteisiin tms. Rahaa voi antaa enemmän vasta kun hänestä on (toivottavasti) kasvanut kunnon aikuinen, jos meillä on silloin rahkeita siihen.

Vierailija
37/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät säästettiin lapsien tileille, vaikka sieltä myös tiukan paikan tullen maksettiin mm. asuntolainan lyhennyksiä. Isä muisti sitten aina kännissä meuhkata sankaritekoaan, että on säästänyt lapsilleen rahaa, että minä en osaa sitä arvostaa. Niin, sitä rahaa, minkä valtio maksoi. Jaloa ja myötämielistä. Olisi ollut parempi lähteä maailmalle pelkkä tuulen huuhtoman persieen kera.

Vierailija
38/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, lapset ovat jo heti eri lähtökohdissa. Kukaan ei kuitenkaan itse valitse, monenneksi lapseksi syntyy.

Ensimmäinen lapsi saa 95 euroa/kk ja viides 183 euroa/kk. 

Tämäkin on osoitus siitä, että ovat oikeasti perheen kuluihin tarkoitettu. 

Vierailija
39/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vitsi, olisin kai ostanut karkkia koko rahalla. Ei tainnut edes olla omaa tiliä silloin.

Vierailija
40/52 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla ennen käytäntö, että lapsilisä maksettiin lapsen nimiin avatulle tilille, josta vanhemmilla oli oikeus rahaa nostaa.

Näin oli minun ja veljeni kohdalla.

Olen syntynyt 1971.

Näin se taisi mennä. Kun sain ensimmäisen pankkikirjani niin siinä oli aina tietty summa + ja sitten samana päivänä se sama - eli meni varmaankin mun tililtä automaattisesti vanhempien tilille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi