Mihin vanhukset hassaa rahansa, jos eläke ei riitä?
Isäni kuoli pari vuotta sitten. Hän oli aikanaan ollut yrittäjä, eikä maksanut eläkettä itselleen kuin jonkun minimin ja lopulta jäi työkyvyttönäksi. Eläkettä sai minimi takuueläkkeen, eli noin 10000e vuodessa. Siitä jäi hänelle joka vuosi puolet säästöön. Pankkikirjasta (juu kyllä) näki miten saldo joka vuoden lopussa oli 5000e enemmän.
Asui omakotitalossa, vanha 40-luvun talo, lapsuudenkotinsa. Maksoi siis talon kulut. Hänellä oli myös vanha auto ja sen kulut. Ruuat osti valmiita saarioisten eineksiä, ruisleipää ja kahvia. Uusia vaatteita ei ainakaan viimeiseen 10 vuoteen ostanut eikä paljon muutakaan. Värkkäili pihavajassa kaikenlaista mihin ei kulunut rahaa. Eli tosi pienelläkin pärjää, elämäntavasta riippuen.
Kommentit (164)
Monet eläkeläiset ovat perineet ja siksi heillä on rahaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikkien pitäisi elää värkäten vajassa?
Halpaa ja ilmaista tekemistä löytyy paljon. Mutta jos Espanjaan haluaa pari kertaa vuodessa, niin se kyllä sitten maksaa.
Ei se nyt kovin kallista ole lähteä Espanjaan. Lennot alle 200€ meno-paluu. Joku yksiö 500€ kuussa ja ruoka on halvempaa kuin Suomessa. Joten jos kuukaudessa laittaa säästöön 150€ niin vuodessa kyllä pääsee pari kertaa Espanjaankin käymään.
En oikein ymmärrä, mikä on aloituksen pointti. Sekö, että vanhus voi viimeiset elinvuotensa kituuttaa muutamalla satasella ja säästää pienestä eläkkeestä puolet? Vai mikä? Onko se enää inhimillistä ja ihmisarvoista elämää, josta vielä lapset ylpeilevät?
Sh äitini on ollut lähes 15v eläkkeellä ja hänen eläkkeensä on n. 1300€/kk ja lisäksi vuokratuloja eli lähes 2000€ tulot ja niistä säästöjä on kertynyt muutama tonni, hautajaisrahat niin kuin hän itse sanoo.
Ja suurin syy siihen, on minä ja veljeni, ettei säästöjä ole.
Sillä haluamme äitimme viettävän viimeiset elinvuotensa mahdollisimman hyvin ja toivomme eläkkeen käyttävän siihen mihin se on tarkoitettu eli elämiseen, hyvinvointiin, terveyteen ja kaikkeen siihen mikä tuottaa äidillemme iloa ja mielihyvää.
Äidillemme hankimme paljon ulkopuolista palveluja esim. jalkahoitoa, hierontaa, kampaaja, käytämne konserteissa jne. Ja jo näihin menee useampi satanen kuussa, lisäksi siivouspalveluita ja erilaisia harrastuksia, mitä hän ikinä haluaa ja eläke menee palveluihin ostoon, eikä säästöjä kerry.
Samaa toivoisin kaikille eläkeläisille, sillä elämämme vain kerran ja viimeiset elinvuodet vanhana pitäisi olla ihmisarvoinen ja inhimillinen, kun kuolinliinoissa ei ole taskuja.
Isäni saa eläkettä 4000 euroa ja äitini 1700 euroa.
Jos isä kuolee ensin, häviää tuo 4000 euroa ja äiti joutuu pärjäämään sillä 1700:lla, joka on alempi kuin keskivertoihmisen palkka. Ja varmasti alempi kuin tämän keskustelun aloittajan palkka.
Äiti on kuitenkin ollut työelämässä, toisin kuin osa nykyisistä vanhuksista, jotka ovat olleet emäntänä ja kotiäitinä - töissä, josta ei ole maksettu mikään eikä eläkettä ole kertynyt. Joillakin voi eläke olla jopa alle 1000 euroa.
MIten itse AP pärjäisit alle tonnilla? Kokeile ensin, ennen kuin sätit muita.
Isälläsi ei sitten ilmeisesti ollut mitään sairauksia, joihin olisi tarvinnut lääkkeitä ja sairaalajaksoja? Monet eläkeläiset maksavat 100 euroa kuussa ja ylikin erilaisista terveyteen liittyvistä menoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos isä kuolee ensin, häviää tuo 4000 euroa ja äiti joutuu pärjäämään sillä 1700:lla, joka on alempi kuin keskivertoihmisen palkka. Ja varmasti alempi kuin tämän keskustelun aloittajan palkka.
Äiti on kuitenkin ollut työelämässä, toisin kuin osa nykyisistä vanhuksista, jotka ovat olleet emäntänä ja kotiäitinä - töissä, josta ei ole maksettu mikään eikä eläkettä ole kertynyt. Joillakin voi eläke olla jopa alle 1000 euroa.
Eiköhän melkein jokainen korkeakoulutettu ole pärjännyt alle tonnilla kuussa useamman vuoden.
Miksi juuri eläkeläiset, joilla suurimmalla osalla pienet tulot, pitäisi säästää ja elää köyhyydessä? Miten se pankkitilin korkea saldo auttaa vanhuksen elämässä?
Miksi ei nuoret tai keski-ikäiset? Tai opiskelijat?
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, mikä on aloituksen pointti. Sekö, että vanhus voi viimeiset elinvuotensa kituuttaa muutamalla satasella ja säästää pienestä eläkkeestä puolet? Vai mikä? Onko se enää inhimillistä ja ihmisarvoista elämää, josta vielä lapset ylpeilevät?
Täällä forumilla on monia varakkaita ihmisiä, jotka ovat äärimmäisen tekopyhiä.
Itse kyllä valittavat, että pitäisi päästä edes joskus ulkomaille, ravintolaan, baariin, leffaan jne ja paskat näitä koronarajoituksia. Tai ihmettelevät, miten joku jaksaa elää 20 neliön kerrostaloasunnossa.
Mutta sitten kun puhutaankin köyhien elämästä, varsinkin tuilla eläjien, niin yhtäkkiä ihmisarvoinen elämä onkin sitä että istuu vain kotona, käy ulkona kävelemässä jos on tylsää, ei käytä yhtään senttiä mihinkään turhaan. Tärkeintä, että ihminen tulisi yhteiskunnalle mahdollisimman halvaksi. Itse pitää päästä tuulettumaan ja viihteelle, mutta köyhälle pitäisi riittää se että katselee naapuritalon seinää. Joidenkin mielestä köyhillä ei pitäisi olla oikeutta edes käyttää nettiä.
AP:lla on oma tarinansa isän vaatimattomasta elämästä, mutta isän näkökulmasta tarina olisi varmaan toisenlainen. Tietyn ikäpolven ihmiset säästävät kaiken minkä pystyvät, koska elivät pula-aikaa. Nyt eläkkeelle jäävien maailmankuva on jo toinen ja odottavat ehkä elämältä jotain laatuakin.
Ei pitäisi olla niin, että vain nuukimmat köyhät kelpaavat, mutta varakkailla ihmisillä on kova ja kylmä sydän.
Vierailija kirjoitti:
Eikö äitisi saisi leskeneläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö äitisi saisi leskeneläkettä?
Itse asiassa voisi saadakin. En ole ihan varma, miten tuo systeemi toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten tulee sairauksia. Sairaalamaksut ja lääkkeet vie monen eläkkeestä leijonan osan. Minusta ap.n isä on elänyt onnellisen elämän , ei kaikkea mitata rahassa. Raha ei tee onnelliseksi mutta rauhoittaa , oliko Mika Waltarin kynästä?
Miten voi muka lääkkeet ja sairaala viedä rahat? Sairaala- ja hoitomaksujen katto on Suomessa jotain reilut 600 euroa. Kun se tulee täyteen, sairas ei maksa enää euroakaan. Lääkekatossa sama juttu. Kun vajaan 600 euron summa tulee täyteen, sairas ei maksaa itse enää euroakaan. Ei j...lauta luulis olevan ylivoimaista säästää vuodessa noin 2000 euroa tai jospa vaikka läheiset auttaisivat. Ääritapauksessahan tuon maksaa Kela toimeentulotukena, joten omaistenkaan ei tarvitse vaivautua.
Läheskään kaikki lääkärin apteekista määräämä ostettava ei kerrytä lääkekattoa. Tein tässä juuri reilu kuukausi sitten edunvalvojana vammaisen sukulaiseni vuositiliä maistraatille. Apteekkilaskut viime vuodelta olivat yhteensä 2000 euroa, mutta silti lääkekatto ei tullut ihan täyteen. Mukana oli esimerkiksi ravintovalmisteita, joita lääkäri oli määrännyt. Onneksi sukulaisellani on laskuihin varaa, mutta monella muulla voi olla tiukempi tilanne.
Miksi vanhuksen pitäisi säästää rahat lapsille, jotka ovat kuitenkin yleensä työelämässä ja pystyvät elämään palkallaan?
Vanhukset ovat tehneet koko ikänsä töitä. Iso osa heistä ei ole käynyt ulkomailla juuri ollenkaan, kaikki lomat on vietetty mökillä ja sukulaisten luona. Nyt on heidän viimeinen mahdollisuutensa matkustella, kokeilla uusia harrastuksia ja elää täysillä, ennen kuin elämä hiipuu.
Tietysti korona-aikana ei pysty, mutta muuten en kyllä ollenkaan paheksuisi vanhusten rahankäyttöä, jos he itse haluavat sitä käyttää. Heillä on siihen oikeus.
Miljoonaperinnöt on sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjettömät tulot sun eläkeläisvanhemmilla. ”Joutuu pärjäämään” 1700€:lla, siitä siis vero vielä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjettömät tulot sun eläkeläisvanhemmilla. ”Joutuu pärjäämään” 1700€:lla, siitä siis vero vielä pois?
Isä oli toimari. On kyllä perustanut oman firman ja iso osa eläkkeestä menee sen ylläpitämiseen. Suoraan sanoen jos olisi mun rahat, olisin jättänyt firman perustamatta ja laittanut rahaa säästöön.
Ja siis tosiaan on nyt isot tulot, mutta 1700 on musta kuitenkin aika pieni raha. Täällä pyörii ihmisiä, jotka ilmoittavat etteivät tekisi mitään töitä alle 3000 kuukausipalkan.
Vierailija kirjoitti:
Noiden tietojen perusteella äitisi saisi leskeneläkettä lähes 1500 euroa kuukaudessa, jos vanhempasi ovat naimisissa. Tosin jos isäsi saa normaalin työeläkkeen lisäksi jotain muuta eläkettä, niin sitten leskeneläke voi olla selvästi pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi saisi leskeneläkettä noin 1500 €/kk oman eläkkeensä lisäksi.
Leskeneläkkeestä menee tietysti verot, mutta eiköhän noilla rahoilla yksi mummo elä!
Sinustako 50€ kuussa ei ole mitään? Jos eläke on vaikka se 837€ takuueläke?
Minulla on tässä jätehuoltofirman tarjous, tyhjennys on 31,62 kerta. Vakuutus, no 3kk välein 80€. Sähkölämmitys talvikuukausina 300-400, jollei ole omia puita ja pidä niillä yhtä huonetta lämpimänä. Kiinteistöverot, vesi, likakaivon tyhjennykset/ uusien systeemien laitto, (no tästä yli 65 v saattoi kai saada vapautuksen) nuohous, auraus... Ja muut korjaukset, jossain 1900-luvun alun taloissa näitä ei ehkä tarvitse tehdä, antaa lahota ja pistää ämpäriä vuotavan katon alle. Polttelee puita rapistuneessa tulisijassa, eikä kutsu nuohoojaa.
Ei pese vaatteita eikä osta uusia kodinkoneita. Syö makaronia ja perunaa ja juhlan kunniaksi vähän uunilenkkiä.
Ap:n isä on perinyt ja mennyt tuurilla, ja ehkä on niitä säästöjä yrittäjävuosilta ollut, ehkä metsää...
Asumistukea takuueläkeläisenä saan 10€. Mitään kuluja ei kysellä eikä lasketa, kelalla on joku taulukkonsa hoitomenoista, ja omavastuu niistä jopa 837e eläkkeellä olevalle.