Onko sinulta poistettu kaikki viisaudenhampaat?
Vai montako? Puhkesivatko kaikki hampaat samaan aikaan?
Kommentit (29)
En tiedä! Multa puuttuu hampaita, eli olen synnynnäisesti vajaahampainen. Muistan kaksi viisaudenhampaan poistoa. En ole varma, onko toinen alaleukani taaimmaisista hampaista viisaudenhammas vai ei. Ainakin se puhkesi myöhään, teini-iässä. Se ei mahtunut puhkeamaan kokonaan, joten sen päältä leikattiin myöhemmin ientä, koska se tulehtui aina välillä. Mutta muistaakseni kukaan ei ole sanonut, että se olisi viisuri, eikä sen poistamisesta ole koskaan puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä! Multa puuttuu hampaita, eli olen synnynnäisesti vajaahampainen. Muistan kaksi viisaudenhampaan poistoa. En ole varma, onko toinen alaleukani taaimmaisista hampaista viisaudenhammas vai ei. Ainakin se puhkesi myöhään, teini-iässä. Se ei mahtunut puhkeamaan kokonaan, joten sen päältä leikattiin myöhemmin ientä, koska se tulehtui aina välillä. Mutta muistaakseni kukaan ei ole sanonut, että se olisi viisuri, eikä sen poistamisesta ole koskaan puhuttu.
Ai tällaisiakin voi olla keskuudessamme. Vajaahampaisia...
Kaikki poistettiin.
Sen seurauksena purenta madaltui ja leukanivelet hajosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tällaisiakin voi olla keskuudessamme. Vajaahampaisia...
Kyllä vain! Oon jo 40, enkä koskaan ollut kuullut diagnoosin varsinaista nimeä. Tänä talvena kuitenkin suussani oleva kevytsilta ns. romahti, ja kun katsoin myöhemmin Kannasta siihen liittyviä käyntejä, tuo diagnoosi mainittiin. Olen siis oikeutettu korjaaviin toimenpiteisiin (silta tai implantti) julkisella puolella, koska kyse on synnynnäisestä vaivasta.
ENn mä oo varmaaan 15 vuoteeen tullu tästä huoneeesta paljoakaan ulos. Ota sinäkin viinaa.
On. Hammaslääkäriäitini toimitti minut kirurgille, kun kaikki olivat puhjenneet.
Yksi poistettu, kun oli reikä. Tämä tapahtui jotain 25-vuotiaana.
Kaikki olivat näkyvissä ja kaikki poistettiin kerralla. Viisaudenhampaista ei ollut mitään muuta vaivaa kuin paha haju, jonka lähteeksi paljastui yhden viisurin alla oleva paise. Röntgenkuva paljasti, että jokaisen viisurin alla oli paise. Hammaslääkäri ohjasi minut, pelkopotilaan, leukakirurgin vastaanotolle, ja rauhoittavien lääkkeiden avulla kaivettiin viisurit pois, se hankalin tapaus kahdessa osassa. Seurauksena oli vain hyvät päiväunet, ei mitään kipua, verenvuotoa, turvotusta tai mustelmia.
Poistettiin kaikki YTHS:llä, koska aiheuttivat päänsärkyjä. Päänsäryt helpottuivat poiston jälkeen.