Tarvitsenko enää ehkäisyä?
Ikää 52 ja vaihdevuodet varmaan päällä, öisin tulee kuumia aaltoja ja kuukautiset epäsäännölliset ja muuttuneet runsaista hyvin niukoiksi. Olen syönyt minipillereitä pitkään ja nyt mietin onko järkeä jatkaa. Seksiä on säännöllisesti mutta taitaa olla äärimmäisen harvinaista että yli viisikymppinen tulisi raskaaksi.
Kommentit (13)
Harvinaista toki raskautua, mutta ei mahdotonta.
Mä olen vedellyt ilman ja olen saman ikäinen nainen. No abortti on keksitty.
Tosin pahin pelko olis, etten edes tajuaisi olevani raskaana enne kuin on liian myöhäistä.
Tiedän että lestadiolaispiireissä viimeiset lapset perheeseen ovat syntyneet hiukan alle 50v mutta yli viisikymppisenä ei.
"Nyrkkisääntö voisi olla, että kun kuukautiset ovat olleet pois puoli vuotta ja ikää on naisella yli 50 vuotta, ehkäisyä ei enää tarvita." https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01118
Ite oon 53v. Kuukautiset ihan säännölliset, ei mitään kuumia aaltoja tms.
En uskalla jättää ehkäisyä pois. Miksi näin vanhalla pitää olla vielä kuukautiset? Ihan turhaa.
Raskauden mahdollisuus varmaan pienempi kuin pillereitä käyttävällä 16-vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon 53v. Kuukautiset ihan säännölliset, ei mitään kuumia aaltoja tms.
En uskalla jättää ehkäisyä pois. Miksi näin vanhalla pitää olla vielä kuukautiset? Ihan turhaa.
Just sama. En missään tapauksessa olisi ilman ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vedellyt ilman ja olen saman ikäinen nainen. No abortti on keksitty.
Tosin pahin pelko olis, etten edes tajuaisi olevani raskaana enne kuin on liian myöhäistä.
Mulla kyllä menkat vielä. Olis kyllä kohtalon ivaa tulla vielä raskaaksi, kuopustakin yritettiin exän kanssa kaksi vuotta.
Apua, ehkä käyn ostamassa testin.
Kannattaa käyttää kondomia, jos jatkuvavaikutteiset ehkäisyt ei nappaa.
Kysyisin lääkärin mielipidettä.