Mikä on seuraava kuoleva ala?
Vhs-kasetit ja rullafilmit on muisto vain, samoin näppäinpuhelimet. Entä jatkossa?
Kommentit (81)
Puhelinmyynti. Kukaan ei vastaa enää nykyään puhelimeen, kiitos kaikkien huijauspuheluiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstinkäsittely kuoli ihan vähän aika sitten kun tuli puheentunnistus. Työntekijöitä potkittiin pois.
Tämä on tätä kun suomalaiset eivät enää osaa äidinkieltään.
facepalm
Vierailija kirjoitti:
Mainostoimistot. Yritykset tuottaa itse materiaalit verkkoon, printti on katoamassa kokonaan, niin lehdet kuin painetut julisteet. Kuka kaipaa enää typeriä tv-mainoksia.
Valitettavasti monien yritysten kohdalla sen huomaa, ketkä ovat tehneet materiaalit täysin itse ja ketkä puolestaan ovat hyödyntäneet asiantuntijapalveluita. Yleensä yrityksille on myös järkevämpää ostaa ulkoa sellaiset palvelut, joita he eivät osaa itse laadukkaasti tuottaa.
Tv-mainoksista on siirrytty somemainosvideoihin, joita näkyy esimerkiksi youtubessa ennen varsinaista sisältöä. Lisäksi videosisällöt ovat tärkeitä myös yrityksen omissa markkinointikanavissa. Tv-mainonta ehkä katoaa, mutta mainosvideoita on enemmän kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kääntäjät ja tulkit. Konekäännökset ja AI-simultaanitulkit ovat kehittyneet valtavasti muutamassa vuodessa ja tahti on kiihtyvä.
Tämä on vähän kuin fuusiovoima, se on valmis ihan lähitulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Odotan, milloin joku vaivautuu keksimään röntgeninlaitteen, joka osaa ihan itse ottaa kuvan pyydetystä kohdasta. Miten vaikeaa voi olla suunnitella kone, joka oikeasti kuvaisi vaikka vasemman nilkan ilman että, siinä joutuu häärimään hoitaja kääntämässä potilaan nilkkaa eri suuntiin?
Käykö useinkin röntgenissä? - No joo. Periaatteessa tuollainen kone saattaisi olla nykytiedoilla mahd. tehdä mutta ainakaan itseäni ei haittaa se, että röntgenissä käydessäni on mukana ihminen tai ihmisä, jota neuvovat kuinka minun tulisi olla tai joka käyttävvät konetta.
Mutta itsepalvelun luvatussa maassa Suomessa sitä varmaan pian tulevaisuudessa saa varautua siihen, etä joutuu ottamaan röntgenkuvansa itse. - Googlaamalla tai röntgentilan seinää löytyy kaavakuva, jonka ohjeita tulisi seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainostoimistot. Yritykset tuottaa itse materiaalit verkkoon, printti on katoamassa kokonaan, niin lehdet kuin painetut julisteet. Kuka kaipaa enää typeriä tv-mainoksia.
Ei mee noin, mainokset, analytiikka ja uudet oivallukset, netissä, sovitteet tms. älyohjautuvuus, + google optimointi.
Lukuisat oivallukset aikaansaavat sen, että mainostoimistojen ydinosaaminen muuttuu. Ne pärjää, ketkä skaalaa, hyötyjään + osaamistaan.
Noita hommia tekee insinöörit eikä mainosgraafikot. T. Mainostoimistossa 20v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti monien yritysten kohdalla sen huomaa, ketkä ovat tehneet materiaalit täysin itse ja ketkä puolestaan ovat hyödyntäneet asiantuntijapalveluita. Yleensä yrityksille on myös järkevämpää ostaa ulkoa sellaiset palvelut, joita he eivät osaa itse laadukkaasti tuottaa.
Tv-mainoksista on siirrytty somemainosvideoihin, joita näkyy esimerkiksi youtubessa ennen varsinaista sisältöä. Lisäksi videosisällöt ovat tärkeitä myös yrityksen omissa markkinointikanavissa. Tv-mainonta ehkä katoaa, mutta mainosvideoita on enemmän kuin koskaan.
Suurimpia mainonnan arvostelijoita on mainostoimistoihmiset. Videoiden tuottamiseen ei tarvita kymmenpäistä (ja kallista) mainostoimistoporukkaa.
Kaupat katoavat, ostaminen netistä ja kotiinkuljetus
Ravintolat ja kahvilat katoavat, ostaminen netistä ja kotiinkuljetus
Miesten tarve kohdata käsinkosketeltava nainen, tilalle online-nainen, instapeffan katselu, teko-vagine ja seksrobotti
Matkailu katoaa, tilalle kokoukset virtuaalisesti, lomamatkat virtuaalisesti
Autot katoavat koska työmatka katoaa, työt kotona
Vaatebisnes katoaa, koska muut vaatteet kuin kotivaatteet ja sään vaatimat vaatteet katoavat, koska lähes kaikki tapahtuu ns. kotona
Lääkärit vähenevät koska lääkäissä käynti tai terapiakäynnit poistuvat, tilalle on tullut telekonsultointi ja google-lääkärin avulla itsehoito
Eutanasian tullessa lailliseksi myös sairaalat katoavat
Toivottavasti sekä todennäköisesti turkistarhaus
Laboratoriot katoavat koska näytteet otetaan itse ja lähetetään labraan takaisin, jos posti ei kuole
DIY eli Itsepalvelu lähes kaikilla aloilla, joka on suomalainen trendi, ollut jo 70-luvulta lähtien, eli googlaa ja tee perässä, ei tarvita kampaamoja, fyssareita, autokorjaamoja, huonekaluliikkeitä muita kuin se ruotsalainen sielläkin tulee kohta pakkaus jossa on siemeniä joista voi itse kasvattaa parissa viikossa steroidi-puun josta tehdään se sänky sitten
- bileet, festarit, tapahtumat poistuvat koska ne siirtyvät nettiin, lisäksi otetaan joku nappi tai pullo
- alko kuolee koska jatkossa juomat tehdään itse omassa keittiössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimpia mainonnan arvostelijoita on mainostoimistoihmiset. Videoiden tuottamiseen ei tarvita kymmenpäistä (ja kallista) mainostoimistoporukkaa.
Harvemmissa mainostoimistoissa on enää yli 10 ihmistä töissä. Keskiverron videotuotannon tiimikoko on 1-3 ihmistä: käsikirjoittaja/konseptisuunnittelija, videokuvaaja ja editoija. Saattavat olla sama ihminen tai useampi.
Poliitikot ovat jossain vaiheessa kuoleva ala, koska kaikilla tulee sirut päähän ja Eloin ohjauksessa, ja pakko osallistua ja sirupassi jota ilman ei saa wifi-yhteyttä ja kuolee nälkään
Romantiikka ja Lisääntyminen kuolevat koska vain joidenkin solut otetaan talteen ja koeputkiin lisääntymään ja vain siis testin läpäisseet saavat hakea niitä vauvoja laboratoriosta kotiin kasvamaan
Tulevaisuudessa kaikissa kodeissa on 3D-tulostin, jolla voi kätevästi tehdä esim. taloustavaroita (lautaset, kauhat) ja muitakin esineitä. Tuotteet siis valmistetaan kodeissa tarpeen mukaan. Tulostettavat tiedostot voi ostaa verkon välityksellä. Tämä säästää materiaaleja, kuljetuksia ei tarvita eikä synny liikatuotantoa eikä jätettä.
"Vhs-kasetit ja rullafilmit on muisto vain, samoin näppäinpuhelimet."
Tosi monella on vielä laite tallella ja VHS-kasetteja katsellaan, niin kauan kuin ne ovat katselukunnossa, lastenkasetteja, elokuvia, vanhoja sarjoja ja muuta mielenkiintoista, mitäpä noita uudestaan ostaa kun on sen kerran tehnyt tai tv:sta tallentanut (kaikki eivät välitä maksaa suoratoistopalveluista, jos hyvin ilmankin pärjää). Lisäksi on omat tallenteet perheestä ja suku- ym. juhlista, joita kaikki eivät ole (vieläkään) siirtäneet muihin formaatteihin.
"Rullafimeistä" sen verran, että taitaa edelleen parhaat mustavalko(valo)kuvat saada filmi- eikä digikameralla.
Toivottavasti näppäinpuhelimet eivät kokonaan katoa, niissä on oikea sormituntuma sellaista tarvitsevalle.
Poliitikot ja julkinen hallinto korvatasn tekoälyllä.
Ajokortti on pelkkää rahastusta.
Se ei käy henkkarista kohta missään ja poliisi näkee kyllä sen virallisen henkkarin kautta järjestelmästä sun ajokortin tiedot.
Kusetusta koko kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmissa mainostoimistoissa on enää yli 10 ihmistä töissä. Keskiverron videotuotannon tiimikoko on 1-3 ihmistä: käsikirjoittaja/konseptisuunnittelija, videokuvaaja ja editoija. Saattavat olla sama ihminen tai useampi.
Unohdit yhteyspäällikön, projektipällikön, tuotantosihteerin, luovan johtajan ja mitä kaikkia kovapalkkaisia päälliköitä siellä toimistossa pyöriikään.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuma-ala. Ihan hyväkin.
Paskat.
Kun korona ohi, niin ennennäkemätön tappelu lipuista. Musta pörssi rehottaa.
Ihmiset lopettaa turhan tavaran ostamisen ja satsaa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on pelkkää rahastusta.
Se ei käy henkkarista kohta missään ja poliisi näkee kyllä sen virallisen henkkarin kautta järjestelmästä sun ajokortin tiedot.
Kusetusta koko kortti.
Kusetusta nimenomaan, kun korttia ajaessa maksoit tietyn summan tietyn ajan voimassa olevasta ajokortista, ja kas nyt se sopimus yksipuolisesti rikottiin lyhentämällä korttien voimassaoloaikaa ja aika rankasti! Saisivat petturit palauttaa osan sitten koko autokoulun hinnastakin .
Tapahtuma-ala. Ihan hyväkin.